Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Mjukvara för att visuellt hjälpa till att arrangera sina låtar?

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Mjukvara för att visuellt hjälpa till att arrangera sina låtar?

    Funderar på om det finns något vettigt verktyg (plattform spelar mindre roll) som man kan använda för att "dra ut" arrangemang, t.ex. man skapar färgade boxar för olika delar så som trummor, lead, basgång osv utifrån önskemål och så drar och släpper?
    Känner inte för att sitta och rita eller hålla på med postit-lappar och göra slut på papper och jag vill gärna visualisera låten jag jobbar med lite i förväg, när jag kommit så långt att det är dags att fixa ett arr utifrån en loop så att säga.

    Ja, jag kan väl göra det i mitt DAW på samma sätt som jag beskriver, men skulle tycka om att ha med mig det överallt så jag t.ex. kan pilla med det i mobilen, eller plattan / laptopen när jag har tid över.

    Tips, knep, what?

    Har funderat på att bygga ett själv men inte om det redan finns. Något online-verktyg hade varit praktiskt t.ex.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har du möjligen (drag av) synestesi? Jag fattar behovet, men inte riktigt hur du vill att det ska funka. Tidslinje med flexibla block i olika färger?

  3. #3
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    excel finns på alla plattformar!

  4. #4
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ursäkta otydligheten. Vad är syneste.. nåt?
    Okay, som jag tänker mig så är det t.ex. så att man på någon sida har en uppsättning (förskapade) block ungefär som en toolbox, och sedan en tidslinje vä-hö som i valfritt DAW, och så drar man ut sina låtelement i den ordning man vill ha de, och kan möblera om som man vill.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    excel finns på alla plattformar!
    Jo, förvisso. Men lite väl åbäkigt tycker jag.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kort om synestesi: https://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

    Lite förenklat: Man hör färger och ser ljud etc.

    En sak som kan vara värd att prova är grafisk mindmap a la Yed Graph Editor. Den kör jag för att hålla koll på kopplingarna i studion.

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort om synestesi: https://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

    Lite förenklat: Man hör färger och ser ljud etc.

    En sak som kan vara värd att prova är grafisk mindmap a la Yed Graph Editor. Den kör jag för att hålla koll på kopplingarna i studion.
    Okej, nja det är väl inte riktigt så avancerat i mitt fall. Ville bara höra mig för om det kan finnas några hjälpmedel där ute som man missat. Det kan ju inte vara endast jag som känner detta behov, men det är iofs inte jättestort och jag överlever ändå.

    Ja, den där kanske kan vara något! Det jag är ute efter är ju egentligen inte så avancerat. Om man kan lägga en timeline som en bakgrundsbild t.ex. kanske till och med powerpoint skulle fungera, även om det tar emot.
    Ska kika på Graph Editor. Tack!

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Studio One har ju ett inbyggt arr-verktyg... har du kollat på det?

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Studio One har ju ett inbyggt arr-verktyg... har du kollat på det?
    Faktiskt inte! Jag har haft en licens for One liggande länge tror jag, men inte använt pga OTB. Ska kolla in den också, tack!
    Idealiskt vore ju något lättare som går att köra lite varstans men jag ska väl inte skåda given häst i i mun eller något sånt..

  9. #9
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    excel finns på alla plattformar!
    <3

    Edit:
    Fast varför skulle Excel vara åbäkigt?
    Det finns ju ett färdigt rutnät, så det är bara att klicka in olika färger. Och sedan går det enkelt att skriva in text i rutorna för de olika delarna.

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag försökte inte trolla! Vi använder det hela tiden för att åskådliggöra saker här på jobbet.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    rwq: Det blev kanske lite otydligt, men frågan är inte riktad till dig utan till trådstartaren.

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kikat på harmony navigator? Har lite av det tänket när det gäller vissa instrument

    http://www.cognitone.com/company/article.stml?o=122. Inte så mycket trummor dock.

  13. #13
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lego.

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tack alla, många bra tips och jag ska testa alla i tur och ordning.
    Angående excel så är jag rätt anti det, men visst - något likt det fast mer lättviktigt skulle kunna fungera. Men då behöver det ju inte vara just excel utan något som helst är gratis och fungerar överallt. Går lite från mitt originaltänk men principen lär funka.
    Blir jag inte nöjd får jag väl koda ihop något eget.

  15. #15
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Excel finns gratis till mobil iaf. (Men jag ska sluta tjata nu. )

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Excel finns gratis till mobil iaf. (Men jag ska sluta tjata nu. )
    Haha, jag börjar misstänka en M$-anställd..
    Tycker mest det är som att skjuta myggor med kanon, skulle gärna ha något mindre och smidigare. Men jag har en inbyggd aversion mot excel sedan gammalt.

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Haha. Nejdå, jag har bara jobbat mycket i det och tycker att det är bra. Ogillar MS Word!

  18. #18
    Linuz
    Linuz är uppkopplad nu
    Linuzs avatar
    Senior
    Som jgb skrev, lego! Eller varför inte, det lite mindre Modulex

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8278eea9d3e9d00fb23bdf29084f1974.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	129,5 KB 
Id:	86051

    Edit: Verkar vara lite klurigt att få tag i dock...
    Senast redigerat av Linuz den 2019-02-11 klockan 20:41.

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Trello kanske funka för något sånt men suboptimalt.

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lego.
    Det försökte jag med när vi startade Göteborgselektronikerna! Flög dock inte nåt vidare

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Excel finns gratis till mobil iaf. (Men jag ska sluta tjata nu. )
    Njae.. riktigt så enkelt är det tyvärr inte alltid. Om du har en företagstelefon och installerar Excel så krävs det en licens av företaget som äger telefonen. Det står i licensavtalet som du godkänner då du börjar använda appen. Jag har inte alla detaljer i huvudet kring det där längre nu eftersom jag slutat utveckla licenshanteringssystem.. men typ så.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Touchpennor och skrivhäfte?
    Och då sparar du alla versioner😊

  23. #23
    deleted user
    Var i samma tankar för några månader sedan men landade i att återvända till det klassiska systemet för notering. Att rita takter i grupper om rundor, typ såhär:

    Kod:
    |         G           |          Bb        |         osv..    |                       |
    
    |         Fm         |                      |                    |                       |
    
    |                      |                      |                    |                       |
    
    |                      |                      |                    |                       |
    Jag har aldrig lärt mig notvärden eller notering men en yttre ram brukar hjälpa mig att få översikt om jag snabbt vill arbeta med en idé. Text skriver jag till höger. Sen kan jag anteckna vad jag vill i takterna. Små kråkor för instrumentering, rörelser, markeringar på trumslag osv. Inte för detaljerat, det brukar jag låta få komma intuitivt i inspelningen.

    Problemet som jag ville komma runt, men inte lyckades, var att få en kronologisk lång linje från vänster till höger. Landade i att "det där får jag väl göra i min DAW". Hade varit trevligt med ett långt, smalt jäkla papper som går från början till slut.

    Nu verkar du vara loopbaserad så det här kanske inte är rätt tips för dig.

  24. #24
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Hade varit trevligt med ett långt, smalt jäkla papper som går från början till slut. [...]
    En kassarulle?

  25. #25
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jgb skrev, lego! Eller varför inte, det lite mindre Modulex

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8278eea9d3e9d00fb23bdf29084f1974.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	129,5 KB 
Id:	86051

    Edit: Verkar vara lite klurigt att få tag i dock...
    Haha, stiligt! Det är ju egentligen precis så jag vill att det ska se ut och fungera, fast i helt digital form då.

    Och det utesluter också alla former av papper, pennor etc. Jag vill kunna ha det i mobilen, på plattan, på datorn så jag kan ta med mig verktyget överallt.
    Nu har jag inte haft tid att testa alla förslag och det lär dröja men det är inte akut som tur är.
    Det lutar åt att jag snidar ihop ett enkelt verktyg själv istället så jag får det precis som jag vill ha det.

  26. #26
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var i samma tankar för några månader sedan men landade i att återvända till det klassiska systemet för notering. Att rita takter i grupper om rundor, typ såhär:

    Kod:
    |         G           |          Bb        |         osv..    |                       |
    
    |         Fm         |                      |                    |                       |
    
    |                      |                      |                    |                       |
    
    |                      |                      |                    |                       |
    Jag har aldrig lärt mig notvärden eller notering men en yttre ram brukar hjälpa mig att få översikt om jag snabbt vill arbeta med en idé. Text skriver jag till höger. Sen kan jag anteckna vad jag vill i takterna. Små kråkor för instrumentering, rörelser, markeringar på trumslag osv. Inte för detaljerat, det brukar jag låta få komma intuitivt i inspelningen.

    Problemet som jag ville komma runt, men inte lyckades, var att få en kronologisk lång linje från vänster till höger. Landade i att "det där får jag väl göra i min DAW". Hade varit trevligt med ett långt, smalt jäkla papper som går från början till slut.

    Nu verkar du vara loopbaserad så det här kanske inte är rätt tips för dig.
    Ja, vi har varit inne på samma idé fast från olika håll så att säga. Det är därför det är skönt med digitalt, ingen brist på bredd på papperet. Och det tar inte slut heller när man behöver det som mest.

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jag börjar misstänka en M$-anställd..
    Tycker mest det är som att skjuta myggor med kanon, skulle gärna ha något mindre och smidigare. Men jag har en inbyggd aversion mot excel sedan gammalt.
    Kör Google Docs då. =)

  28. #28
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Google Docs då. =)
    Det gör jag redan men inte för detta, men jag ska testa hur väl det fungerar att använda ett kalkylark som skissblock.

  29. #29
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    När jag såg denna tråd, tänkte jag "herregud, har jag gått in och skapat en tråd om det?" men så såg jag att det som tur inte var jag som skrivit 3 stycken A4 papper med text där jag försöker beskriva vad jag menar och absolut inte kommer till poängen... Men jag började faktiskt titta på att fräscha upp min programmering i och med tanken jag fick på samma sak i somras, jag kom inte jättelångt men jag har en ganska klar bild av vad jag vill ha även om jag ännu inte kan uttrycka det.

    Kanske inte alls är just det du vill men min idé var att man på något sätt skulle kunna arrangera visuellt hur olika instrument eller instrumentgrupper är arrangerade och förhoppningen var att det skulle gå att uttrycka dynamik och pitch i det... men från början var det just att jag känner jag är så värdelös på att komma vidare i arrangeringsfasen (som jag ofta försöker ta med i själva skrivande fasen nu på senare tid) men detta projekt kom inte så långt. Det är så mycket att läsa in sig på varje gång programmeringsintresset kommer tillbaka.

  30. #30
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag såg denna tråd, tänkte jag "herregud, har jag gått in och skapat en tråd om det?" men så såg jag att det som tur inte var jag som skrivit 3 stycken A4 papper med text där jag försöker beskriva vad jag menar och absolut inte kommer till poängen... Men jag började faktiskt titta på att fräscha upp min programmering i och med tanken jag fick på samma sak i somras, jag kom inte jättelångt men jag har en ganska klar bild av vad jag vill ha även om jag ännu inte kan uttrycka det.

    Kanske inte alls är just det du vill men min idé var att man på något sätt skulle kunna arrangera visuellt hur olika instrument eller instrumentgrupper är arrangerade och förhoppningen var att det skulle gå att uttrycka dynamik och pitch i det... men från början var det just att jag känner jag är så värdelös på att komma vidare i arrangeringsfasen (som jag ofta försöker ta med i själva skrivande fasen nu på senare tid) men detta projekt kom inte så långt. Det är så mycket att läsa in sig på varje gång programmeringsintresset kommer tillbaka.
    Roligt att höra att man inte är helt ensam om detta önskemål, vi vill ha nästan samma sak tror jag - bara små detaljer som skiljer sig.

    Jag har börjat titta på att koda ihop ett enkelt verktyg i en kombination av html och javascript eller jquery, har rätt mycket sådan erfarenhet sedan tidigare så det borde gå att lösa ganska enkelt bara jag får tid att sätta mig med det. I väldigt grova drag så är det jag har tänkt mig detta:

    * via ett webbgränssnitt har man möjlighet att skapa 1-x "boxar" där färg kan variera efter behov på varje box. De ges också textinnehåll för att lättare kunna identifieras.

    * En box-bredd kan motsvara t.ex. 1 bar och uppåt (justerbart).

    * En box motsvarar ett spår i din sequencer; t.ex. lead-melodin, pads, trummor eller om du har brutit ut det t.ex. baskagge osv - och så många du behöver.

    * Efter att ha skapat din "verktygslåda" med färgade boxar så börjar du dra ut ett arrangemang på en tidslinje från vänster till höger. Det ska gå att zooma, boxarna ska ha en enkel "snap to grid" osv.

    * Prio är att det skall gå snabbt och du ska få en överblick över ditt arrangemang på ett enklare sätt. Jag kan ibland ha lite svårt att planera en låt i huvudet och svårt att "se" var i arret det finns möjligheter till förbättring. Verktyget kan också användas innan man påbörjat en låt för att planera bygget, så det går fortare när man väl är där tänkte jag.

    * osv etc

    Visst, är man proffs kanske sånt här kommer av sig själv men jag är inte det och tycker hjälpmedel är av godo.

    Har fått en hel del tips i tråden som jag inte förkastat men för att få det exakt som jag vill ha det och i och med att jag redan har kunskapen så känns det roligare att bygga själv. Men blir det inget av pga tidsbrist så kommer jag försöka hitta något färdigt jag kan använda ändå.

    Kommer återvända och delge er mina erfarenheter när (om) jag blir klar någon gång.

  31. #31
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    https://www.draw.io/ fungerar alldeles utmärkt för detta ändamål, tycker jag. Det har imo det som inte riktigt funkar med Excel - t ex att det är snabbt och lätt att byta färger på ett block samt lätt att ändra storlek på ett block. Det är mer friform även om det snappar fint mot ett grid också.

    Mest oumbärlig shortcut är ctrl-d som duplicerar markerat block Och dubbelklicka på blocken om du vill skriva in text.

  32. #32
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.draw.io/ fungerar alldeles utmärkt för detta ändamål, tycker jag. Det har imo det som inte riktigt funkar med Excel - t ex att det är snabbt och lätt att byta färger på ett block samt lätt att ändra storlek på ett block. Det är mer friform även om det snappar fint mot ett grid också.

    Mest oumbärlig shortcut är ctrl-d som duplicerar markerat block Och dubbelklicka på blocken om du vill skriva in text.
    Verkar ju smart! Tack, kanske slipper uppfinna hjulet..

  33. #33
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2019-02-25 at 12.12.12.png 
Visningar:	28 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	86298

    Är det typ sådana saker fast lite mer färgglada du vill göra? (använde draw.io)

  34. #34
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jgb: "grottfet" saknas! ;D

  35. #35
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2019-02-25 at 12.12.12.png 
Visningar:	28 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	86298

    Är det typ sådana saker fast lite mer färgglada du vill göra? (använde draw.io)
    Åt det hållet, fast med olika bredder då. Men ja, något sånt på en timeline osv.
    Har lagt det på hyllan lite nu iom att jag passar barn dygnet runt, men så fort det lugnar sig lite så..

  36. #36
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur många olika varianter på låtstruktur rör det sig om egentligen?

  37. #37
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många olika varianter på låtstruktur rör det sig om egentligen?
    Kan inte svara på det riktigt. Där beror det lite på vilken genre låten tillhör.
    Grundläggande struktur kommer nog inte variera så mycket eftersom den är enkel att planera.
    Jag kommer antagligen använda verktyget för att planera framförallt hur jag portionerar ut vissa element så som "effekter", var olika typer av breaks skall vara, hur jag bygger upp rytmerna och varierar de.
    Som det ser ut nu så lägger jag lite för mycket tid på att lyssna på olika idéer och jag behöver vara i studion för att göra det effektivt. Jag skulle vilja ha möjlighet att göra en stor del av den fasen var jag än är.
    Om jag har en arg bebis i en sele på magen och kopplar bort hjärnan och grejar med en låt så vore det kul att kunna ta upp surfplattan och fortsätta på en idé från tidigare, t.ex.

    Återkommer!

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Finns det inte ett ondsinnat påfund som kallas gantdiagram, som folk i arbetslivet plågar varann med? Att organisera personer i tid och rum är ju ungefär som att arrangera en låt, bara tråkigare. Men det finns säkert färdiga grafiska verktyg för sånt.

  39. #39
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Gantdiagram är mer för att hantera parallella aktiviteter och hitta beroenden och kritiska tidspunkter - så det är nog inte helt relevant.... om man inte jobbar men nån sorts polyrytmer/strukturer

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jovisst ja, länge sedan jag har tvingats veta hur sånt där fungerar.

    Men måste ju vara applicerbart när man skriver för slagverkare som ska byta klubbar mot vispar mot trumstockar och samtidigt förflytta sig flera meter och vända notblad! Eller för att boka in övningar för ett stort band.

Liknande ämnen

  1. Att våga stå för sina egna skillnader
    Av reSet i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 15:10
  2. Det här med att artister skriker sina namn i början av låtar...
    Av Niklas Hellgren i forum Allmänt om musik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 19:55
  3. Bästa låten att arrangera för kör?
    Av Baron i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:44
  4. Behöver hjälp för att hjälpa.
    Av Chrille Roth i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 16:29
  5. En mardröm att arrangera.
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-08, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •