Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Prologue vs Rev2?

deadbeats avatar
    Veteran

Prologue vs Rev2?

"Behöver" köpa på mig en 8-rösters poly och väljer/velar mellan Rev2 och Prologue.
    Har egentligen bara kravet att den ska vara snabbrattad och lättjobbad och tämligen allround (alltså fixa både fina trevliga basljud och varma mattor!).

Vore kul med synpunkter innan jag investerar mina surt förvärvade.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag är väldigt nöjd med min Rev2a, den har inga problem att göra varma synthmattor och andra fina klanger men när det kommer till basljud så tycker jag den låter alltför mesigt och använder då i första hand Toraiz AS-1 eller Waldorf Pulse (men även PC3LE kommer nog före).

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Novation Peak framför båda två, om du inte behöver keyboard.

dagHB
    dagHB är inte uppkopplad

Senior
    Kortfattat och högst subjektivt:

Rev2
    ...har tunnare, mer kliniskt ljud. Den har fler parametrar och funktioner för detaljstyrning/sequencer. Den har även en del menyer. Var personligen skitbesviken på reverbet i Rev2. Övriga effekter var ok.

Prologue
    ...har fetare och smutsigare ljud samt bredare ljudpalett. Prologuen är mer 1 knob/function. Det känns som om man kommer längre på Prologuen utan att menydyka. (lyckad på Nordleadvis!?) Effekterna låter kanon och är verkligen en del av ljudet.

Typ så...

...tycker jag

Veteran
    Fina syntar båda två. Efter att testat båda så tycker jag att Rev2 är intressantare än Korgen, men korgen är snyggare... och inte ljudmässigt utan just snyggare.

mhult
    mhult är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Prologue saknar väl aftertouch, både i klaviaturen och i möjligheten att svara via midi?

Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Har aldrig provat Rev2 så jag kan inte uttala mig om den. Äger dock en Prologue.

Prologuen är vass i ljudet rent generellt och framförallt så har den nästan inga modulationsmöjligheter alls. Den enda LFO som finns har bara tre möjliga destinationer. (Självklart har den andra funktioner som ring osv.)

Vid varje tillfälle jag försöker ratta ljud på den känner jag att det saknas vital funktionalitet.

Filtret väser ganska mycket på VA-vis och det är sällan man får ut några feta analoga ljud ur den.

Den digitala användaroscillatorn är inte riktigt så kul som man tänker sig, men visst en del kul får man ut ur den.

Dess största problem är att ljuden inte lever, den är kliniskt ren på ett sätt som är svårt att förklara - men när jag sätter mig med mina andra analoger känner jag nästan alltid att där liksom finns en melodi inbyggd i ljudet jag jobbar med. (Om det har med harmonier och övertoner att göra kanske, oklart). Med Prologuen känner jag nästan aldrig så, den gör ljud, ja, och ibland en del kul ljud, men den är inte särskilt musikaliskt som ett analogt instrument bör vara - enligt mig.

Med detta sagt, jag har gjort många sköna llud på den också naturligtvis - men vill du ha ett tydligt analogt instrument, en mjuk poly, då är Prologuen fel val enligt mig.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2019-02-13 klockan 09:26.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vill inte framstå som mossig men vill ändå peka på JX8P som det mjuka, feta svaret på önskemålet.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte framstå som mossig men vill ändå peka på JX8P som det mjuka, feta svaret på önskemålet.
    Håller med dig angående ljudet, men även om man har PG-800 blir den inte lika direkt, snabb och rolig att jobba med som prologue tycker jag.
    Med alla rattar framför mig på prologuen fick jag en otrolig skaparlusta att göra nya ljud som jag inte hade med JX-8P.

Och jag kan hålla med Amon om att den även för mig hade lite vasst ljud, men så lyssnar jag nu på låtar jag gjorde med den och tycker faktiskt att den låter ganska bra med mina egna ljud.
    Får nästan lust att skaffa en igen.

Rev2 har jag aldrig testat så jag kan inte jämföra dom tyvärr.

Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Man ska också säga att jag i slutändan med B-stock etc (vill jag minnas) fick loss min Prologue 8 för dryga tian. Och då är det ju egentligen ändå ganska mycket ny synt för pengarna.

Anslaget känns lite kort i början. Men nu reagerar jag inte längre.

deadbeats avatar
    Veteran
    Ska känna lite på Prologuen i morgon.
    Värre blir att hitta en Rev2:a utan att behöva åka 30 mil, men det får väl lösa sig.

Tack för synpunkter!

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Här är videon jag gjorde med prologuen. Tycker ändå att ljuden låter rätt bra här:

https://youtu.be//PyRxD-fUPKw

android
    android är uppkopplad nu
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    Ska känna lite på Prologuen i morgon.
    Värre blir att hitta en Rev2:a utan att behöva åka 30 mil, men det får väl lösa sig.

Tack för synpunkter!
    Det fanns en Rev 2 på 4Sound här i Örebro när jag var förbi senast. Om man vågar tro på webbsaldot finns den fortfarande kvar. Och en Prophet 6.

deadbeats avatar
    Veteran
    Vore ju kanoners iom att jag ska dit i morrn fm!

dagHB
    dagHB är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    Har aldrig provat Rev2 så jag kan inte uttala mig om den. Äger dock en Prologue.

Prologuen är vass i ljudet rent generellt och framförallt så har den nästan inga modulationsmöjligheter alls. Den enda LFO som finns har bara tre möjliga destinationer. (Självklart har den andra funktioner som ring osv.)

Vid varje tillfälle jag försöker ratta ljud på den känner jag att det saknas vital funktionalitet.

Filtret väser ganska mycket på VA-vis och det är sällan man får ut några feta analoga ljud ur den.

Den digitala användaroscillatorn är inte riktigt så kul som man tänker sig, men visst en del kul får man ut ur den.

Dess största problem är att ljuden inte lever, den är kliniskt ren på ett sätt som är svårt att förklara - men när jag sätter mig med mina andra analoger känner jag nästan alltid att där liksom finns en melodi inbyggd i ljudet jag jobbar med. (Om det har med harmonier och övertoner att göra kanske, oklart). Med Prologuen känner jag nästan aldrig så, den gör ljud, ja, och ibland en del kul ljud, men den är inte särskilt musikaliskt som ett analogt instrument bör vara - enligt mig.

Med detta sagt, jag har gjort många sköna llud på den också naturligtvis - men vill du ha ett tydligt analogt instrument, en mjuk poly, då är Prologuen fel val enligt mig.
    Förvånande läsning för mig med tanke på mina kommentarer om Prologuen. Att man kan uppleva dessa maskiner så oerhört olika är rätt intressant egentligen. Det speglar en mångfald bland oss och inte maskinerna. Jag måste sticka ner till 4sound någon dag och testa Prologuen på nytt

TheOtherGuy
    TheOtherGuy är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Står själv och velar mellan en Rev2 och Prologue… Rent spontant så intalar Rev2 mig mer då jag älskar att sitta och ratta och skapa patchar (jag har en Pro2 idag som är en dröm att leka med). Det som gör att jag har lite svårt att bestämma mig är att om jag lägger till ca 1500kr så får jag en Prologue 16 istället för en Rev 2 - 8-rösters... Med andra ord så känns Prologue väldigt prisvärd just nu. Jag har provspelat båda och vet inte vad alla får att Rev2an låter vasst etc, tyckte den lät väldigt mjukt och analogt...

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Här är videon jag gjorde med prologuen. Tycker ändå att ljuden låter rätt bra här:

https://youtu.be//PyRxD-fUPKw
    Vackert Albedo Man får lite vibbar av Yamaha Cs i brass-ljudet. Perkussiva ljud klarar den också hörde jag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-03-10 klockan 09:49.

Liknande ämnen

1. Korg Prologue
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 880
    Senaste inlägg: 2019-05-22, 08:16

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •