Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Korg VC-10 Service

konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

Senior

Korg VC-10 Service

Hello. Min VC-10 är lite eftersatt. Allt funkar ju, men det finns en del att justera. Service-manualen är lätt att hitta med google. I den står det såväl hur man justerar bias, som hur man stämmer. Det är ett bra första steg, som redan är avklarat.

Det jag vill göra ytterligare är:

1. Justera balansen mellan signal / noise (Innan poten. "Signal"-signalen är sjukt svag, jämfört med noise. Dessutom varierar styrkan en del mellan tangenterna, men det är eventuellt en senare fråga.)

2. När jag slår på Ensemble, får jag ett tydligt brum-påslag. Det måste bort.

3. Balanspoten mellan mic/processad läcker fult. Micken går igenom vid noll (på ett otrevligt distat sätt, dessutom).

Punkt 2, antar jag kan ha med ngn el-lyt runt ensemble-kretsen att göra, och punkt 3 angriper jag först via poten och kringliggande komponenter, tänker jag. Punkt 1 är jag däremot lite osäker på. Har ni några tips? Erik G, du har ju rotat en hel del i din, finns det några lämpliga startpunkter?

EDIT: Stämde och justerade bias nu. Mycket rippel på de "rena" tonerna, så jag börjar med psu. Ang. punkt 1 ovan: Det finns ju tydlig variation i signalstyrkan mellan de olika tonerna (oscillatorerna), men samtidigt är det en oerhört mkt större skillnad mellan dessa oscillatorer och brusgeneratorns signal. Vad jag menar är att jag väl borde leta från slutet först, typ kolla runt OP-förstärkaren som går till TG-out (som sedan mha pot blandas med noise).

Är det troligt att det är en-flera kondensatorer som har gett sig?
    Senast redigerat av konfisK den 2019-02-11 klockan 00:47.

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har tyvärr inte tid eller ork att hjälpa dig helhjärtat, men börja med nätdelen. Kan vara läge att recappa den (de stora ellyterna).
    Vad gäller punkt tre så skulle jag också kolla poten, det är troligen inte tillräcklig kontakt med jord.

konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

Senior
    Yes, det blir en god start iaf. Tack ändå!

Liknande ämnen

1. DJ Service
    Av Antimon i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 11:14
  2. Service på Jupiter 6?
    Av christofferroth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 00:59
  3. Best Service - KRAFTWORKER
    Av Lordlondon i forum Nyheter
    Svar: 17