Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ace Tone är tillbaka med Electrorganic Frame aFrame! Riktigt coolt!

  1. #1
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Ace Tone är tillbaka med Electrorganic Frame aFrame! Riktigt coolt!

    Otroligt att det här inte har uppmärksammats mer från NAMM. Mr.Roland = Ikutaro Kakehashis sista bolag innan han gick bort ATV har återfått rättigheterna till Ace Tone's namn och lanserar nu en snudd på revolutionerande ny produkt aFrame som kan sägas vara en blandning av en gitarr synt och trumma.
    Nu leds Ace Tone av Ikuo Kakehashi Ikutaros son.

    https://youtu.be/gwDqdfwQck4

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Häftigt! Tyvärr tycker jag den är alldeles för dyr för att jag skall bli intresserad av att testa. 1399 GBP är ca 16k sek.

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häftigt! Tyvärr tycker jag den är alldeles för dyr för att jag skall bli intresserad av att testa. 1399 GBP är ca 16k sek.
    Kommer säkert en billigare variant så småningom men runt 15K för ett nyskapande instrument med unika möjligheter, inbyggd ljudkälla och effektenhet tycker inte jag är överdrivet dyrt med tank på att en hyfsad gitarr kan kosta motsvarande

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Trevlig! Tror dock att den funnits ute ett tag, har för mig att jag såg den för typ något år sedan. Kanske mer.

    Soundmässigt känns det som att den ligger på samma planhalva som Eagan Matrix i min Continuum samt min Wavedrum. Väldigt bra med andra ord. Men den gör också helt klart en egen grej utöver det. Och jag gillar verkligen hur den är utformad. Har dock inte listat ut om man kan editera ljuden eller om man sitter låst med de presets som följer med. Tydligen går det att spara data på ett sd-kort dock, så något måste man ju kunna editera tänker jag. Får kika närmare på den detaljen. Edit: Går tydligen att editera ljuden, bra där.

    Priset ligger väl lite i överkant för att det ska bli ett spontanköp för min del, men det är absolut inte omöjligt att jag kommer att inhandla ett exemplar framöver om jag känner mig lite wild and crazy.
    Senast redigerat av Ulven den 2019-02-08 klockan 11:52. Anledning: Anledning: Anledning: Anledning: Anledning:

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, aFrame är inte ny. Kom för kanske 2 år sedan. Men de har släppt en ny firmware till den. Säkert underhållande att lira på men inget jag känner behov av. Hade iofs kunnat vara kul live. Får Wavedrum-känsla av denna varje gång jag ser den. Hehe.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer säkert en billigare variant så småningom men runt 15K för ett nyskapande instrument med unika möjligheter, inbyggd ljudkälla och effektenhet tycker inte jag är överdrivet dyrt med tank på att en hyfsad gitarr kan kosta motsvarande
    Jämförelsen med gitarren haltar en del pga att det är lätt att hitta en billig gitarr (eller låna en av någon) att lära sig spela på, för att sedan när man blivit bättre och kan "hantverket" så vet man om man vill uppgradera till en dyrare.

    Det här är ett instrument som inte har den billigare insteget lättillgängligt.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är ett instrument som inte har den billigare insteget lättillgängligt.
    En plåtbricka med en piezo-mick?

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämförelsen med gitarren haltar en del pga att det är lätt att hitta en billig gitarr (eller låna en av någon) att lära sig spela på, för att sedan när man blivit bättre och kan "hantverket" så vet man om man vill uppgradera till en dyrare.

    Det här är ett instrument som inte har den billigare insteget lättillgängligt.
    Jämförelsen gällde mest priset. Men det finns ju billigare elektroniska trumsyntar än denna även om ingen är precis som denna.

  9. #9
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Cool! Jag vill se nån av skurkarna i stålmannen 2 spela på sån.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämförelsen gällde mest priset. Men det finns ju billigare elektroniska trumsyntar än denna även om ingen är precis som denna.
    Mmm. Kan ju hoppas att speltekniken är relativt överförbar i alla fall.

    Låter bra gör den i alla fall, skulle vara kul att prova!

  11. #11
    deleted user
    Jag tycker den låter totalt oinspirerande!

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker den låter totalt oinspirerande!
    Lyssnade du ens?

  13. #13
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade du ens?
    Nä, jag bara gissade. Låter totalt oinspirerande!

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag bara gissade.
    OK! Anade det

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset ligger väl lite i överkant för att det ska bli ett spontanköp för min del, men det är absolut inte omöjligt att jag kommer att inhandla ett exemplar framöver om jag känner mig lite wild and crazy.
    Helt ovetande om att det var exakt två år sedan på dagen jag skrev detta så kände jag mig till sist lite wild and crazy. Beställde den och fick den förra veckan.

    Måste säga att det är ett av de mest inspirerande instrument jag spelat på. Känslan i hanteringen och materialet var långt över förväntan. Bara ramen av bambu är ett mästerverk. Håller på att sätta mig in i editeringen, de medföljande ljuden är, som nästan alltid från fabrik, på tok för hypade för min smak.

    Det var länge sedan jag var så här entusiastisk över ett instrument.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Lät som nån gratis indie-VST, inspirerat av DX7, Synplant och granularsampling.

  17. #17
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Inte utan att det för tankarna till gamla goa Wavedrum!

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte utan att det för tankarna till gamla goa Wavedrum!
    Jag har även Wavedrum och visst, det finns några procent där de överlappar. WD använder även PCM vilket är bra till vissa typer av ljud, aFrame är 100% syntes. Jag gillar verkligen båda. En stor skillnad är hanteringen. aFrame är extremt responsiv och skickar ut rejält mycket mer volym ur utgångarna. Den är oerhört mycket lättare i vikt och det är inga problem att ha den i knät flera timmar i sträck eller ha den i ett band runt halsen.

    Spelytan är också totalt annorlunda i känslan. WD är ett traditionellt trumskinn medan aFrame är någon slags frostad plexi (?) som är svår att beskriva men känns fantastiskt trevlig att hantera. WD funkar fantastiskt bra att ha i ett ställ och banka på med trumstockar och klubbor. aFrame är däremot synnerligen känslig och spelas bäst med fingertopparna.

    Fabriksljuden i aFrame är ganska hypade och jag kan förstå att en del hänger upp sig på de här glasartade tonerna som inte jag heller är så förtjust i, men efter att ha dammsugit en massa videos så hörde jag att det går att få fram betydligt "jordigare" och mer organiska "akustiska" toner, och det är sådana jag nu håller på att programmera in. Den är inte superlätt att programmera men det är inte så jäkla farligt heller. Visst, man behöver läsa manualen. Men det blir ett helt annat instrument när man gjort det. Även det har den gemensamt med Wavedrum

  19. #19
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    kul! jag har på sistone kollat in och inspirerats av mohammed reza mortazavi, så en frame drum eller liknande i elektronisk tappning är precis vad som intresserar mig just nu. Fördel att slippa driva sambon till vanvett när trum-andan faller på.

    men frågan är ju, kan den låta som en 'riktig' frame drum?

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men frågan är ju, kan den låta som en 'riktig' frame drum?
    Jag skulle svara "ja" på den frågan. Men du lär få sätta dig och fineditera själv som sagt. Jag har en hög akustiska framedrums i studion (och även ett gäng samplingsbibliotek) och skulle jag plocka ut ett elektroniskt instrument som kan efterlikna ljudet så är det utan tvekan den här som vinner.

    För min egen del så är det dock mest intressant om det "nästan" låter som ett akustiskt instrument. Att det finns något obestämt som gör att det känns lite "off". Lite skruvat och bortom gränsen för vad ett akustiskt instrument kan prestera. Men att det ändå känns organiskt. aFrame har den förmågan tycker jag. Wavedrum, Eagan Matrix, Buchlas 259e oscillator är exempel på andra som (för mig!) har den egenheten.

    Om du inte vill störa din sambo är aFrame klockren, den har hörlursutgång med bra output och den har extremt lite "egenljud" när den hanteras, det slamrar väldigt lite från instrumentet i sig. Det låter väl typ som du skulle bumpa med fingertopparna på en massiv träskiva som mest, förmodligen mindre.

Liknande ämnen

  1. Ace Tone trumbox typ Rhythm Ace
    Av PBIT i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 09:22
  2. ACE TONE Rhythm Ace FR-3, schema någon?
    Av jgb i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •