Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Live 10.1 (Publik Beta)

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör

Live 10.1 (Publik Beta)

Live har släppt ute 10.1 som publik beta. Gott om nyheter. Nya kurvor för automatisering, förbättring av zoom, nytt delay, ny eq, exportera individuellt spår med send och mastereffekterna på, VST3-support m.m.

https://www.ableton.com/en/blog/live...flow-upgrades/

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Har installerat! Verkar OK. Kolla in Warp Academys genomgång och lite småsaker att ladda ner
    https://www.warpacademy.com/ableton-...ure-explained/

Tyvärr fortfarande ingen comping... suck!

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker wavetables verkar väldigt intressant. Kanske får bli en upgrade av min gamla 9a. Är 10.1 en gratis update från 10? De tar bara betalt för versionssteg?

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, den är gratis... eller rättar sagt... du har redan betalt för den. Hela versionssteg brukar kosta
    pengar.
    Fler wavetables kan laddas ner från Warp academy.

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior
    Intressant, gick i tankarna på att uppgradera. Tur att jag väntade lite mao!

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    exportera individuellt spår med send och mastereffekterna på
    Kunde inte kommit vid en bättre tidpunkt! Eller jo, kunde kommit igår, för då spenderade jag en stund med att begrunda olika workarounds för just detta.

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Kunde inte kommit vid en bättre tidpunkt! Eller jo, kunde kommit igår, för då spenderade jag en stund med att begrunda olika workarounds för just detta.
    Hur skiljer sig det här från att exportera en kanal med solo?

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    Hur skiljer sig det här från att exportera en kanal med solo?
    Det är exakt samma sak. Men nu kan du exportera alla spåren på en gång med exakt samma funktion och få med send och mastereffekter.

Om du tidigare körde en kanal solo som du nämner och exporterade så var du fortfarande tvungen att exportera masterkanalen, inte den individuella kanalen, annars hade du inte fått med send och mastereffekterna. Vilket resulterade i att du enbart kunde exportera ett spår åt gången.

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det är exakt samma sak. Men nu kan du exportera alla spåren på en gång med exakt samma funktion och få med send och mastereffekter.
    Ah ok, ja det kan ju vara smidigt, har sällan det behovet. var lite nyfiken om dom hade gjort nån kul grej där resultatet beter sig som om alla kanaler varit med (alltså påverkar masterkompressor osv)... så om man mixat ihop alla spår sen skulle få exakt samma resultat som en master-bounce.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Äschdå. Fick för mig att det var vid frysning man kunde få med send/mastereffekter.
    Nåja. Mycket godis ändå!

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Pinch zoom verkar smutt, men jag kör ju med riktig datamus så det lär inte gagna mig nämnvärt.

Redaktör
    nytt delay
    Jag har alltid tyckt att det varit lite märkligt att Live haft så väldigt många olika delay (Filter delay, Grain delay, Ping pong delay, Simple delay, plus Echo med Live 10 – jag gissar att det faktum att Robert Henke gillar ekon har en del med saken att göra), så det är trevligt att de städar upp. Nu kan jag iofs tycka att de kunde slagit ihop Filter delay också, men alltid något att ha en enhet mindre.

(Rent estetiskt föredrar jag enkelheten hos Simple/Ping pong delay, men man får väl se hur det fungerar i kontext.)

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite sur på att de fortfarande inte ordnat MPE-stöd. Liksom inget komplicerat egentligen. Det går att trixa ihop det ändå men det är med besvärliga workarounds. Lite knivigt må hända att göra bra användargränssnitt för att redigera datat, men det finns ju ändå gott om exempel på hur man kan göra det.

Liknande ämnen

1. Reason 9.5 Publik Beta med VST
    Av Löfvberg i forum Nyheter
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2017-05-17, 23:48
  2. Live 9.2 public beta
    Av false messiah i forum Ableton
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 22:52
  3. Ableton Live 8.4 BETA (64-bit)
    Av Max i forum Ableton
    Svar: 4