Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Live 10.1 (Publik Beta)

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Live 10.1 (Publik Beta)

    Live har släppt ute 10.1 som publik beta. Gott om nyheter. Nya kurvor för automatisering, förbättring av zoom, nytt delay, ny eq, exportera individuellt spår med send och mastereffekterna på, VST3-support m.m.

    https://www.ableton.com/en/blog/live...flow-upgrades/

  2. #2
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Har installerat! Verkar OK. Kolla in Warp Academys genomgång och lite småsaker att ladda ner
    https://www.warpacademy.com/ableton-...ure-explained/

    Tyvärr fortfarande ingen comping... suck!

  3. #3
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker wavetables verkar väldigt intressant. Kanske får bli en upgrade av min gamla 9a. Är 10.1 en gratis update från 10? De tar bara betalt för versionssteg?

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, den är gratis... eller rättar sagt... du har redan betalt för den. Hela versionssteg brukar kosta
    pengar.
    Fler wavetables kan laddas ner från Warp academy.

  5. #5
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Intressant, gick i tankarna på att uppgradera. Tur att jag väntade lite mao!

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    exportera individuellt spår med send och mastereffekterna på
    Kunde inte kommit vid en bättre tidpunkt! Eller jo, kunde kommit igår, för då spenderade jag en stund med att begrunda olika workarounds för just detta.

  7. #7
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte kommit vid en bättre tidpunkt! Eller jo, kunde kommit igår, för då spenderade jag en stund med att begrunda olika workarounds för just detta.
    Hur skiljer sig det här från att exportera en kanal med solo?

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur skiljer sig det här från att exportera en kanal med solo?
    Det är exakt samma sak. Men nu kan du exportera alla spåren på en gång med exakt samma funktion och få med send och mastereffekter.

    Om du tidigare körde en kanal solo som du nämner och exporterade så var du fortfarande tvungen att exportera masterkanalen, inte den individuella kanalen, annars hade du inte fått med send och mastereffekterna. Vilket resulterade i att du enbart kunde exportera ett spår åt gången.

  9. #9
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är exakt samma sak. Men nu kan du exportera alla spåren på en gång med exakt samma funktion och få med send och mastereffekter.
    Ah ok, ja det kan ju vara smidigt, har sällan det behovet. var lite nyfiken om dom hade gjort nån kul grej där resultatet beter sig som om alla kanaler varit med (alltså påverkar masterkompressor osv)... så om man mixat ihop alla spår sen skulle få exakt samma resultat som en master-bounce.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Äschdå. Fick för mig att det var vid frysning man kunde få med send/mastereffekter.
    Nåja. Mycket godis ändå!

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Pinch zoom verkar smutt, men jag kör ju med riktig datamus så det lär inte gagna mig nämnvärt.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nytt delay
    Jag har alltid tyckt att det varit lite märkligt att Live haft så väldigt många olika delay (Filter delay, Grain delay, Ping pong delay, Simple delay, plus Echo med Live 10 – jag gissar att det faktum att Robert Henke gillar ekon har en del med saken att göra), så det är trevligt att de städar upp. Nu kan jag iofs tycka att de kunde slagit ihop Filter delay också, men alltid något att ha en enhet mindre.

    (Rent estetiskt föredrar jag enkelheten hos Simple/Ping pong delay, men man får väl se hur det fungerar i kontext.)

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite sur på att de fortfarande inte ordnat MPE-stöd. Liksom inget komplicerat egentligen. Det går att trixa ihop det ändå men det är med besvärliga workarounds. Lite knivigt må hända att göra bra användargränssnitt för att redigera datat, men det finns ju ändå gott om exempel på hur man kan göra det.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Tusan, ändringarna när det gäller automation är ju ganska massiva, på ett bra sätt alltså! Och zoom-ändringarna fixar typ allt jag önskat mig på den fronten. Najs.

  15. #15
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Nån som märkt om dom lyckats göra nåt åt (in)stabiliteten kring m4l? Får ganska lätt krashar när jag öppnar projekt med m4l-pluggar i och vet att jag inte är ensam, vet dom som kör 9an än just av den anledningen.

  16. #16
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusan, ändringarna när det gäller automation är ju ganska massiva, på ett bra sätt alltså! Och zoom-ändringarna fixar typ allt jag önskat mig på den fronten. Najs.
    Vilka zoomändringar är det?

  17. #17
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka zoomändringar är det?
    Det är ett helt gäng, kolla under "interface improvements" på länken nedan. Eller kolla c:a 11 minuter in på Warp Academys videogenomgång. Det jag saknat mest och som kommer nu, är snabba vägar att växla mellan olika maximeringar och minimeringar. Typ zooma så att markeringen fyller skärmen och sen tillbaka till föregående zoomnivå. Det finns ett antal olika varianter på det temat i 10.1.

    https://www.ableton.com/de/release-n...eta/#interface


    https://youtu.be/GOzqAgPUXA8

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som märkt om dom lyckats göra nåt åt (in)stabiliteten kring m4l? Får ganska lätt krashar när jag öppnar projekt med m4l-pluggar i och vet att jag inte är ensam, vet dom som kör 9an än just av den anledningen.
    Det står inget om det i betans release notes. Jag var inte medveten om problemet, men använder Max rätt sparsamt själv, kanske nån enstaka plugg per projekt. Jag antar att du redan uppdaterat till 10.0.6? Kollar jag release notes bakåt, så ser jag att det var en hel del Max-relaterade fixar i framförallt 10.0.2.

  19. #19
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det står inget om det i betans release notes. Jag var inte medveten om problemet, men använder Max rätt sparsamt själv, kanske nån enstaka plugg per projekt. Jag antar att du redan uppdaterat till 10.0.6? Kollar jag release notes bakåt, så ser jag att det var en hel del Max-relaterade fixar i framförallt 10.0.2.
    Japp 10.0.6, det kan räcka med en convolution reverb i projektet så kan det krascha när man öppnar det. Säkert en kombination med viss hårdvara/os osv men inte orkat gräva i det.

  20. #20
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Åhå, just convolution reverb är den M4L-plugg som jag använder oftast, i nästan alla projekt. Jag har inte haft nån krasch överhuvudtaget på mycket länge, inte sedan 10.0 släpptes skarpt. (Har faktiskt mest kört på 10.0.x-betor sedan dess, utan krascher.) Ingen risk att du kör Overbridge? Googlade lite och såg att det fanns ett konstaterat problem med åtminstone Overbridge 1.15 + Live 10 + M4L.

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Även jag använder Large Wood convolution reverb i alla project i Ableton. Det ligger i min defaultprofil och jag har aldrig upplevt några problem med det.

  22. #22
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Kan man zooma in en sampling/clip vertikalt mer än att högsta och lägsta nivån får plats? Ibland vill man zooma mer så man inte missar början av en sampling.

    En annan sak jag undrar är om man i clipfönster kan ändra till tid istället för bars... utan att gå ur warp mode? Om man ska senarelägga ett spår vill jag gärna kunna se med hur mycket.

  23. #23
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Festligt. Mina crashrapporter är nu över 25MB. Får skicka med google drive.

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Festligt. Mina crashrapporter är nu över 25MB. Får skicka med google drive.
    Hoppla! Jag hade tänkt installera betan typ idag, men kanske inte då... Vad kör du på för OS?

  25. #25
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppla! Jag hade tänkt installera betan typ idag, men kanske inte då... Vad kör du på för OS?
    Windows 10.

  26. #26
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp 10.0.6, det kan räcka med en convolution reverb i projektet så kan det krascha när man öppnar det. Säkert en kombination med viss hårdvara/os osv men inte orkat gräva i det.
    Glömde återkoppla, jag har förstått att det rör sig om fel (äldre) versioner av m4l-pluggarna i projekten, ser man till att byta till rätt version som matchar versionen av max m4l kör så ska det rulla på bra. Har inte orkat fixa med det men ska testa nån dag.

    ..och men nej jag kör inte Overbridge nu för tiden.

Liknande ämnen

  1. Reason 9.5 Publik Beta med VST
    Av Löfvberg i forum Nyheter
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2017-05-17, 22:48
  2. Live 9.2 public beta
    Av false messiah i forum Ableton
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 21:52
  3. Ableton Live 8.4 BETA (64-bit)
    Av Max i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 21:52
  4. Max for Live tillgänglig som Beta för Live-ägare
    Av The Introvert i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 10:31
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •