Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Manifestgalan - synth?

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

Manifestgalan - synth?

Manifestgalan.. har alltid gillat den. Lite lagom independent och lyft fram ting som inte de stora bolagen proppsat på. Som KSMB och andra halvobskyra band

Men - såg kandidaterna för årets synth. Våra vänner Johan och Roya är ju klockrena - Red Mecca kan jag ju tycka mer är darkwave/post punk än synth men ändå väl passande. Men Ionalle? Vad har hon gjort? Vad är synth i hennes uttryck?

Finns väl 200 svenska synthband som bör ha den platsen istället? Eller är jag bara en gammal sur gubbe nu?
    Tycker det luktar svårt...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	manifest.PNG 
Visningar:	21 
Storlek:	303,0 KB 
Id:	85956

valsolos avatar
    Vintage
    Galor, utmärkelser, priser mm är dubbelsidiga. Finns ibland (tyvärr) marknadskrafter/lobbyister mm bakom. Säger INTE att så är fallet här, men det händer. Årets förstärkare, årets synt, årets julklapp etc etc..

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tack Val. Ok, nu är du också över 35 - men var precis det jag läste mellan raderna också. Vilket i mina ögon gjorde att en "independent" gala tappade all trovärdighet. SPOCK hade gjort sig fan så mycket bättre -eller hur?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Val. Ok, nu är du också över 35 - men var precis det jag läste mellan raderna också. Vilket i mina ögon gjorde att en "independent" gala tappade all trovärdighet. SPOCK hade gjort sig fan så mycket bättre -eller hur?
    Fast SPOCK är ju inte årets synth, snarare "den gamla trotjänaren".

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    True true Men hade de gjort en grym platta. Varit nyskapande... hade de ju klart platsat. Tänker mer på storheter som SPARK, Kite, Anna Öberg (kanske lite smal i sammanhanget), Priest och Wulfband och säkert hur många till.

Är kanske en gammaldags syn på vad som är synth och vad som mer är dance...

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    lol

Det kan jag skriva under på

- - - Uppdaterad - - -

tack för komplimangen (över35)

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får glatt erkänna jag aldrig sett eller hört akten innan jag läste nomineringen. Var tvungen att göra lite källforskning... är ju Lady Gaga-pop.

Nu inget alls fel på Lady Gaga-pop; men ska det inte då ligga under den labeln?

Kan förstå marknadskrafterna dock - vi måste göra synth lite mer attraktiv för det yngre urbana köpstarka marknadssegmentet. Vår marknadsanalys pekar på att dessa demografiska segment föredrar amerikansk R & B pop ala' Lady Gaga... och annan skit som kommersiell radio spelar konstant - så vi skapar lite mer intresse runt gala-aktiviteten att addera en sådan.

Jaja, jag rantar Sorry

valsolos avatar
    Vintage
    Jättebra låt. Kool styling. Påkostad video. Men det kan nog vara så att "synt" idag är ngt helt annat än vad man själv ser det som.

#hejjaalla

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lol. Ja, bra bevis bara man själv är +35

Som lever mer på John Foxx direktiv än snygga videos och styling dyrare än sin egen studio

Namn:	foxx.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	85958

valsolos avatar
    Vintage
    John Foxx

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Fråga bojsen i Blå Måndag... alla tre finns väl här om jag inte missminner mig. De kan säkert dra upp strikta riktlinjer kring det där.

Begreppet "synth" i egenskapen musikstil används ju fortfarande och om det då inkluderar mer än när jag var trångsynt(h) tonåring så kan jag ta det. Jag har övergått ifrån att säga att jag lyssnar på synth till att säga att jag lyssnar på bra musik.

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, var ju första egna kritiken till denna tråd jag gjorde innan jag klickade "posta snabbsvar". "Vad spelar det för roll?"
    Men i all ärlighet - vad posten handlar om - är ju att i så fallet bör ju manifestgalan döpa om genren?

Var det inte herrarna i Blå som nämnde något att vi synthare är som gamla jazz-fans. Ganska rigida och trång"syntha" i vår egen nisch? Ja - men har ju en tämligen hård förklaring. Var ju vad vi växte upp och formade våra musikaliska preferenser från. Själv har jag alltid enkelt kunnat följa de tyska pionjärernas anslag om att vara "icke amerikanska" i sitt uttryck. Att utgå ifrån det strikt europeiska. Så detta är ju rent genrespekifikt en spottloska i ansiktet på begreppet

android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Ionnalee (eller iamamiwhoami som hon också släppt musik som) är grymt bra!
    Kan i vissa fall helt klart klassas som synthpop (eller elektronisk pop a'la IAMX, Robyn och Kite) även om en del är mer åt radiopophållet.

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag håller inte med på någon punkt där, Android. Men är ju den bra saken med ett forum - man får tycka olika

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Medhåll på att en lite mer nytänkande genrebeskrivning kunde vara på sin plats, speciellt eftersom årets nominerade kanske kan anses vara hyfsat lättillgängliga och "breda". Men... hjärnorna bakom manifest är nog lika djupt rotade i den trångsynt(h)a myllan som vi och mungoBBQ t ex.

Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Vi syntare fick som vi ville, och nu är all musik synt! Och då blev vi sura och vill ha synten tillbaka. Men, det är för sent. Lite som fantomen, synten är död, länge leve synten!

android
    androids avatar
    Veteran
    Fast hur mycket synth är ovan nämnda Kite egentligen som jämförelse?

https://www.youtube.com/watch?v=Iqc4amQFHhM
    https://www.youtube.com/watch?v=SJxXYHQIF40

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Clint Eastwood:

"Opinions are like assholes, everybody's got one"

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    Vi syntare fick som vi ville, och nu är all musik synt! Och då blev vi sura och vill ha synten tillbaka. Men, det är för sent. Lite som fantomen, synten är död, länge leve synten!
    Ja, men tror du är inne på essensen av frågan här. Allt är synth idag - tom. HipHop. Men just för att Manifestgalan sticker ut hakan och har en egen genre för just begreppet - bör ju då i rimlighetens namn urvalet spetsats? Som MP är inne på - det finns ju lite halvoskrivna regler för var som man kan trycka ner i det där lilla hålet "synth". Periodic system of Synthpop är ju en bra grundtes att det finns dussintals subgenres så inte sagt det är enkelt.

Namn:	synthpo.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	184,6 KB 
Id:	85960

Men - tror de flesta av oss här kan säga om något är dance - eller mer att anses som det jag hoppas manifestgeneralerna definierat i genrebeteckningen. Jag anser de gått över gränsen i just det här fallet och frågar mig varför. Tror tyvärr Val redan svarat på det.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    Fast hur mycket synth är ovan nämnda Kite egentligen som jämförelse?

https://www.youtube.com/watch?v=Iqc4amQFHhM
    https://www.youtube.com/watch?v=SJxXYHQIF40
    Nu låter du kränkt. Men det kanske bara är som det verkar?

Jag tror inte det finns en formel, men jag tror att man åtminstone i teorin skulle kunna göra nå't "test" där X antal ifyllda rutor tyder på att det är "synth". Sedan om det känns meningsfullt är sekundärt. I ditt exempel tror jag faktiskt att rösten och sången hos Kite bidrar till att peta in det i "vår" genre. Men visst har du en poäng om att stämning och "stuk" är samma. En bidragande orsak är nog också att Kite ligger hos Progress. Minns ni tiden när man köpte skivor det stod "Mute" på och blev lite lagom upprörd över att man fått med sig Manchesterpop eller techno hem?

Angående vad jag sa om bra musik tidigare. Jag har alla Kites tolvor, men ingenting med Ionnalee, så i min synthvärld vet jag vad som gäller.

android
    androids avatar
    Veteran
    Inte alls kränkt.
    Tycker väl bara att gränsdragningar inte alls är så självklara ibland. Vad är det som säger att man hamnar utanför genren i vissa fall, men inte i andra? Hade varit kul att se ett sånt där kryssrutetest, men jag har en känsla av att det kan bli väldigt mycket diskussioner där också...

Jag har både Kite och Ionnalee i min samling. Och Front 242, Das Ich och Einstürzende Neubauten...

android
    androids avatar
    Veteran
    För några år sedan var förresten Agent Side Grinder, Kite, White Birches och Me The Tiger nominerade i Synthkategorin.
    Tror inte att någon av dem är särskilt klassiskt synthiga, så jag vet inte om det här året är något som sticker ut så mycket?

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Som sagt - svårt att definitionssätta. Men jag höjer inte på ett enda ögonbryn för de ovan nämnda. De är alla safe in the genre.
    W.B är ju liksom Red Mecca mer postpunk/darkwave i min bok dock men liksom mycket Goth och egentligen ren rock (Sisters anyone?) platsar ju skumt nog också.

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag unnar verkligen Louise Lemón hennes nominering, men "hårdrock" känns verkligen inte rätt. Oerhört bra musik är det hur som helst.

android
    androids avatar
    Veteran
    Som sagt - svårt att definitionssätta. Men jag höjer inte på ett enda ögonbryn för de ovan nämnda. De är alla safe in the genre.
    W.B är ju liksom Red Mecca mer postpunk/darkwave i min bok dock men liksom mycket Goth och egentligen ren rock (Sisters anyone?) platsar ju skumt nog också.
    Fast man är väl ute och cyklar en hel del om man säger att Sisters är synth?
    Men jag vet att de anses som "ok" i hela goth/synth-subkulturen. (Och "First and last and always" är ju en sjukt bra platta!)

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Men jag vet att de anses som "ok" i hela goth/synth-subkulturen. (Och "First and last and always" är ju en sjukt bra platta!)
    Där är vi underbart överens oavsett!

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan det vara därför det är så svårt? Är en o-formulerad sub-kulturfråga i grund? Jaja; jag blev just av med min arbetslöshetsstämpel så får sluta navelskåda tror jag

android
    androids avatar
    Veteran
    Yay, grattis!

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tack som fan Börjar redan på fredag så slut på lökandet.

Men - tillbaka till ämnet. Vore inte dessa herrar mer lämpade?

valsolos avatar
    Vintage
    Tack som fan Börjar redan på fredag så slut på lökandet.

Men - tillbaka till ämnet. Vore inte dessa herrar mer lämpade?

Torny (Progress) har redan med JB som nominerad. Samma skivbolag "får" kanske inte ha med 2?

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan ju iof vara en stor anledning det ser ut som det gör. Progress är ju tämligen dominerande

valsolos avatar
    Vintage
    Jepp. Iaf bland "independent" bolagen

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Torny (Progress) har redan med JB som nominerad. Samma skivbolag "får" kanske inte ha med 2?
    Jodå, förra året var både Wulfband och Xenturion Prime nominerade. Spark var nominerade 2017 för plattan Maskiner.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

Sparad

Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Senior

Bra!

outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Ett år var det BARA Progress Productions-artister i kategorin Synth.

Jag har fått tre manifestpriser. Bland annat ett för bästa postrock.
    Har också varit nominerad för ett antal Grammis i samma kategori som typ Petter och Ken. Ett år vann jag mot bland andra Da Buzz.

(Min musik är lite åt techno- och ambienthållet).

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag hade egentligen tänkt skicka en fråga åt ditt håll; Outshape. Just för man känner sig lite provinsiell här nere i västern. Kanske är så att scenen och tänket ser helt annorlunda ut i Stockholm? Ni har ju alltid varit lite "annorlunda"

Känns som Mr Gaffa och hans Progress (även energy och de andra små spelarna) är tämligen hårt förankrade i den sydvästra delen av landet. "Gammelsynth" kan vi kanske kalla det. Men det kanske är mer uppluckrat uppe i norr? I dina ögon kanske frågeställningen är en "icke-frågeställning"? Just att gränserna suddas ut mer? I min värld handlar det nog mer om teoretiska gränsdragningar mellan dance/synth/electro/r&b/hiphop som på något sätt minskas mer o mer.

Men då just manifest kör sin Genre "synth" - så förväntar man ju sig det betyder något och inte bara en samling för electronica.

Disclaimer: Jag använder Synth.. har gjort sen 1982. Så skiter i er som hävdar det heter synt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Min bild av Stockholmsscenen när det kommer till synth är att den är mer uppdelad vilket då istället gjort delarna mer statiska. Ingenstans finns det så inbitna trångsyntare som i 08-land, men det balanseras av ett öppnare läger med ett klimat där nya akter härjar.

Götet har jag sämre koll på, men i Malmö blandas det möjligen lite mer, men då får man också diskussionerna kring vad som funkar, vad som är synth osv. Kanske har det med ortens storlek att göra? Vill man ha ett renodlat ställe som om det var 1981 så bär det sig bättre i Stockholm än i en mindre stad (100 besökare vs. 25 ger viss skillnad i stämning och ekonomisk rimlighet).

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Vill man ha ett renodlat ställe som om det var 1981 så bär det sig bättre i Stockholm än i en mindre stad .
    Nu vet jag inte hur gammal du är men 1981 var det extremt svårt att hitta en renodlat ställe i Stockholm om man var "synthare" Det enda ställe jag kan minnas var "1984" men det var verkligen rysk roulette att ställa sig i kön där eftersom man inte riktigt hade åldern inne. Kunde bli fiasko om man hade otur ho ho

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur gammal du är men 1981 var det extremt svårt att hitta en renodlat ställe i Stockholm om man var "synthare" Det enda ställe jag kan minnas var "1984" men det var verkligen rysk roulette att ställa sig i kön där eftersom man inte riktigt hade åldern inne. Kunde bli fiasko om man hade otur ho ho
    Yngre än du...

Jag menade som om det var 1981 idag, 201X. Inte att det nå'nsin fanns ett dansgolv enbart för Human League, Soft Cell, OMD etc.

Lordlondons avatar
    Veteran
    Man anmäler sig...för att få vara med...det är ingen som aktivt (kanske bortsett från independent bolagen som anmäler sina band) som kollar vad som finns på "marknaden".
    Vi (Endless Shame) var nominerade för länge sedan, och det var vårt dåvarande bolag som anmälde oss

Mvh

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    Vi syntare fick som vi ville, och nu är all musik synt! Och då blev vi sura och vill ha synten tillbaka. Men, det är för sent.
    Hahaha, jag har tänkt ganska exakt så ibland när jag läst lite gubbsura inlägg här och på andra platser.

Men jag drar mig också till minnes mina inhopp som vikarierande högstadiemusiklärare 1984. Kidsen såg i princip allt som inte var antingen punk, hårdrock eller råmainstream som synt. Enigheten var t.ex. total om att U2 var synt.

I nutida recensioner av gamla godingar dyker det å andra sidan upp massa genrebegrepp som inte ens fanns när musiken gavs ut och som oftast snävar av genrerna mer snarare än mindre. Jag läste senast igår en modern recension av Chris & Coseys Trance, där recensenten hävdade att skivan kastar sig vilt mellan genrerna. Det var definitivt inget jag noterade när jag hörde den på åttiotalet.

Så det har nog aldrig varit självklart vad som är synt. Synd, för jag hade annars gärna citerat domare Potter Stewarts berömda definition av porr - "I know it when I see it".

Liknande ämnen

1. Manifestgalan 2017
    Av deleted user i forum Evenemang
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-02-18, 13:40
  2. Yamaha Synth Book inkl gratis synth för Ipad
    Av pepelogu i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 08:05
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 17:20
  4. Svar: 0