Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Physical modelling-syntes

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Physical modelling-syntes

    Efter förslag om egen tråd flyttades inläggen nedan.

    [admod]
    Senast redigerat av machinepop den 2019-02-03 klockan 21:56. Anledning: editerat gammalt inlägg för att få in det först

  2. #2
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Välkomna till tråden om Physical modelling-syntes!

    Tänkte att det saknas en tråd dedikerad till Physical Modelling. Jag och false messiah fick igång en diskussion i en annan tråd så den här tråden är en utbrytning från den.

    Vad använder ni andra? Vad finns det för verktyg därute? Tycker fortfarande att min Yamaha VL-1M är svårslagen trots att den har snart 25 år på nacken, men det kommer onekligen en del nytt som tar tekniken framåt.

    T ex Pianotec är ju väldigt långt framme med sin pianomodellering.

    Själv gillar jag dock Physical Modelling främst för att man kan tänja på gränserna för ett fysiskt instrument.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran

    Physical modelling-syntes

    AAS har 50% en vecka till på deras VS-3 String Studio: https://www.applied-acoustics.com/string-studio-vs-3/

    Någon här som använder den?

    Använder deras Chromaphone2 tämligen ofta, så nu har jag blivit lite nyfiken på VS-3.

    Men tillför den något om man har Sculpture i Logic?

    Demoexemplen på deras sida låter ju tämligen horribelt men man får en känsla av att det kan finnas mer under ytan. Jag tyckte Chromaphone lät extremt underwhelming så länge man bläddrade bland presetsen men när man kavlade upp ärmarna och började microskruva själv så måste jag säga att den är smått fantastisk.

    Liknande läge för VS-3 kanske?

    Nej, jag orkar inte ladda ner någon demo

  4. #4

    Redaktör
    Jag testade String Studio som hastigast, av precis samma skäl. Ljudkaraktären är rätt lik Chromaphone, så jag avstod från att köpa eftersom det inte kändes som det tillförde så mycket och jag har andra modellerande pluggar.

    Om jag förstått det rätt så bygger Tension i Ableton Live på en tidigare version av String Studio, så om du har det så är det inte så stor poäng i mina ögon. (Har inte använt Sculpture, så inga åsikter om det, däremot precis samma upplevelse av Chromaphone 2 som du.)

  5. #5
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade String Studio som hastigast, av precis samma skäl. Ljudkaraktären är rätt lik Chromaphone, så jag avstod från att köpa eftersom det inte kändes som det tillförde så mycket och jag har andra modellerande pluggar.

    Om jag förstått det rätt så bygger Tension i Ableton Live på en tidigare version av String Studio, så om du har det så är det inte så stor poäng i mina ögon. (Har inte använt Sculpture, så inga åsikter om det, däremot precis samma upplevelse av Chromaphone 2 som du.)
    Tack för input! Lutar nog åt att jag hoppar över erbjudandet. Sculpture är i mitt tycke helt fantastisk. Lite samma som med Chromaphone, man fick verkligen sätta sig ner och lära sig den. Den kan ju vara lite avskräckande om man är van vid subtraktiv syntes men det är värt att plöja ner lite tid i den. Frågan är om VS-3 skulle tillföra något om man har både Sculpture och Chromaphone? Tveksam.

    Vilka andra Physical Modelling pluggar använder du? Sculpture, Chromaphone2 och Pianoteq är väl de tre jag lagt tid på att lära mig och skapa egna presets till, men det finns ju mer därute.

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka andra Physical Modelling pluggar använder du? Sculpture, Chromaphone2 och Pianoteq är väl de tre jag lagt tid på att lära mig och skapa egna presets till, men det finns ju mer därute.
    Dels de som ingår i Live Suite (Collision, Corpus, Electric, Tension), dels diverse Reaktor-ensembler – tex Steampipe, Chet Singers samling av patchar och de olika modalsyntesensemblerna. Sedan finns ett par av Mutable Instruments moduler i VCV, men de har jag bara tittat på som hastigast.

    Jag funderade också på Kaivo, men jag behöver egentligen inte fler pluggar…

  7. #7
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dels de som ingår i Live Suite (Collision, Corpus, Electric, Tension), dels diverse Reaktor-ensembler – tex Steampipe, Chet Singers samling av patchar och de olika modalsyntesensemblerna. Sedan finns ett par av Mutable Instruments moduler i VCV, men de har jag bara tittat på som hastigast.

    Jag funderade också på Kaivo, men jag behöver egentligen inte fler pluggar…
    Ah, just det, Steampipe Den har jag ju till och med skrivit en ansenlig mängd egna presets till. Var dock länge sedan jag använde den måste jag tyvärr erkänna. Ska kolla upp Chet Singer. Använder inte Ableton så har dessvärre inte läge att kika på de andra du nämner.

    Jag köpte Kaivo när det var rea. Den verkar bra på pappret men lite samma som för Chromaphone så har jag inte hunnit lära mig den ordentligt och presetsen är inte direkt inspirerande. Lite av en CPU-hog också. Får väl ge den lite fler chanser framöver.

    (Nu är vi ju lite ifrån trådens ämne. Aktiviteten här i tråden verkar inte inte superhög dock så det är väl ok kanske. Alternativt bryter man ut våra senaste inlägg till en separat tråd om Physical Modelling.)

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kolla upp Chet Singer.
    Chet Singer i User library: https://www.native-instruments.com/e...ll/all/300659/

    Flera av dem utgår från att man har en breath controller av något slag, men går också att styra via modhjul eller liknande. Han har också gjort en del patchar för Nord Modular: http://electro-music.com/pm_tutorial/Index.htm

    Modalsyntes verkar aldrig ha blivit särskilt populärt och det är inte lika direkt modellerande, men Prism är värt att kolla på, finns också i gratisvarianten Mikro Prism som dock är rätt begränsad. Finns också ett par andra modalensembler om man söker i användarbiblioteket.

    Jag köpte Kaivo när det var rea. Den verkar bra på pappret men lite samma som för Chromaphone så har jag inte hunnit lära mig den ordentligt och presetsen är inte direkt inspirerande. Lite av en CPU-hog också. Får väl ge den lite fler chanser framöver.
    Jag tycker Kaivo generellt låter bättre och mer realistiskt, iallafall de emulerande instrumenten, men det är lite samma problem som med andra modellerande pluggar i att det är svårt att komma igång från noll, och mängden abstrakt ljudkonst-presets som följer med hjälper inte heller.

  9. #9
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, tack. Det där hade gått mig förbi faktiskt. Jag tenderar tyvärr att "glömma" alla fantastiska instrument som ligger inbäddade i Reaktor.

    Flera av dem utgår från att man har en breath controller av något slag, men går också att styra via modhjul eller liknande. Han har också gjort en del patchar för Nord Modular: http://electro-music.com/pm_tutorial/Index.htm
    Har en gammal BC-1 till min Yamaha VL-1M Antar att man behöver skaffa någon slags breath-to-midi burk.

    Modalsyntes verkar aldrig ha blivit särskilt populärt och det är inte lika direkt modellerande, men Prism är värt att kolla på, finns också i gratisvarianten Mikro Prism som dock är rätt begränsad. Finns också ett par andra modalensembler om man söker i användarbiblioteket.
    Intressant. Tänkte precis på Prism och den här tråden igår kväll när jag satt i studion. Prism är ju fantastiskt mäktig och atmosfärisk. Har gjort 40-50 egna presets som åker fram med jämna mellanrum. Sen har jag som sagt en tendens att tappa fokus på synthar som ligger inbäddade i Reaktor, men det är ju bara att skärpa sig

    Jag tycker Kaivo generellt låter bättre och mer realistiskt, iallafall de emulerande instrumenten, men det är lite samma problem som med andra modellerande pluggar i att det är svårt att komma igång från noll, och mängden abstrakt ljudkonst-presets som följer med hjälper inte heller.
    Ja, nu har jag blivit lite sugen på att sätta mig med den och fokusera lite. En grej som är aningen avtändande är som sagt att den tenderar att vara en rejäl CPU-slukare.

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en gammal BC-1 till min Yamaha VL-1M Antar att man behöver skaffa någon slags breath-to-midi burk.
    Ja, vet faktiskt inte vilka syntar som har BC-input. Jag använder Chet Singers ensembler utan dock, och använder modhjul eller pitchbend istället (finns som alternativ i de flesta av dem), men det blir ju inte riktigt samma sak.

    Hans ensembler är mest inriktade på realistisk simulation, så det är inte samma knasaspekt som i andra modellerande syntar.

    Intressant. Tänkte precis på Prism och den här tråden igår kväll när jag satt i studion. Prism är ju fantastiskt mäktig och atmosfärisk. Har gjort 40-50 egna presets som åker fram med jämna mellanrum. Sen har jag som sagt en tendens att tappa fokus på synthar som ligger inbäddade i Reaktor, men det är ju bara att skärpa sig
    Jag gillar verkligen Prism, men känner att jag inte helt fått grepp om hur allt interagerar, men det tror jag är rätt vanligt med modellerade instrument överlag, speciellt när det börjar bli resonanser och rundgång inblandat. Dvs, vissa parametrar hör man ingen märkbar skillnad på, andra ändrar ljudet helt bara man rör dem en liten bit.

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En period läste jag massor av artiklar om fysisk modellering, utan att fatta mycket av det. Senare insåg jag att det allra mesta är varianter av Karplus-Strong. Jag har tydligen en påbörjad sak i C++ som gör lite knäppta strängar med valfri feedback, men det har inte kommit så väldigt mycket till användning än.

    Annars är vokalsyntesen i Praat rätt rolig att leka med, men fullständigt obegripligt hur man får den att artikulera något speciellt fonem.

  12. #12
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag brukade använda den primitiva pluckmaskinen i Buzztracker, det var nog mitt första möte med modellering av den typen.

    Aas hade väl ett samarbete med intellijel - är det någon som äger / har ägt en plonk och kan dela reflektioner om denna modul?

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukade använda den primitiva pluckmaskinen i Buzztracker, det var nog mitt första möte med modellering av den typen.

    Aas hade väl ett samarbete med intellijel - är det någon som äger / har ägt en plonk och kan dela reflektioner om denna modul?
    Japp, jag är inne på min andra men har inte hunnit använda den så mycket ännu - mest pga de låtar jag hållit på med under tiden inte har haft något utrymme för den. Men nu det snart dags för ett nytt låtprojekt och det kommer bli mer fokus på moduler jag inte använt så mycket, framförallt Plonk och så min Make Noise Mysteron kommer få bekänna färg (som kör sin egen variant på Karplus).

    Jag är lite trumfetischist och köpte Plonk-en för att ha ett större ljudspektrum. Den har ett ganska eget ljud, och det känns som att det kan vara svårt att få det att passa in tillsammans med de andra trummaskinerna (Rytm och MD).
    Eftersom den fick en uppdatering nyligen med saturation och bitcrusher, så tänker jag att det kanske kan fungera bättre ihop med Machinedrums mer digitala karaktär om jag skitar till ljuden en aning. Planen är annars att möjligtvis sampla ett helt kit ur den så får jag mindre bryderi med att passa in den med de andra. Får se.

    Den låter suveränt bra, men det känns som att den kräver en del övertalning för att komma till sin rätt och kunna leka med de andra barnen.

    Tyvärr inte mer att orda om denna modul i nuläget. Kan återkomma när jag har pressat den lite.

    Make Noise Elements kan ju vara relevant att ta upp också i tråden - hade en sådan tidigare men sålde pga utrymmesbrist, den använder ju Modal synthesis som är någon variant av PM. Den låter fantastiskt men jag hade inte tålamodet samt utrymmet för den tyvärr. Funderar på att återinskaffa den i någon av de 18hp-byggen som finns dock.
    Senast redigerat av defalut den 2019-02-05 klockan 09:08.

  14. #14
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag är väldigt nöjd med min GEM RP-X pianomodul med PM som blåste nytt liv i det gamla digitalpianot där hemma.
    Lite synd att det blev GEM:s sista produkt och önskar att det kom ny spännande hårdvara. Varför inte additiv syntes (typ Kawai K5000S) blandat med PM och analoga filter eller något liknande

  15. #15

    Veteran
    Jag är helt såld på Parsec 2. Additiv synt med isch physical modeling. Man väljer oscillator algoritm.
    Ett exempel som jag gillar, kyrkklocka...

    https://soundcloud.com/dabene/kyrkklocka

  16. #16
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kommer nog att slå till på IK-Multimedias MODO Bass nu när den ligger på rea: https://www.ikmultimedia.com/product...modo-bass-info

    Har spanat på den ett tag men tyckt den varit aningen dyr, och den är sällan på rea vad jag sett.

    I vanliga fall gillar jag physical modelling just för att man kan tänja gränserna på den fysiska förebilden. Den här är ju lite mer som Pianoteq på det sättet att den verkligen eftersträvar likhet med originalinstrumentet. Gillar att knäppa på min bas men någon riktig bassist blir jag antagligen aldrig. Upplever däremot hur en gitarrbas ofta sitter bättre i den totala ljudbilden än en synthbas för min del.

    Ska bli intressant att se hur den här står sig.

    Någon som redan använder den i dagsläget?

  17. #17
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har inte testat mycket Physical modelling, men jag minns att Creamware hade en som hette "Six string" för elgitarr och bas, som påminner lite om den där från IK till utseendet, den var jag sugen på att köpa minns jag.
    Men nu har jag faktiskt en sträng modellering i Korg Kronos, STR-1, som jag inte testat att programmera så mycket ännu, men presetsen låter riktigt bra.

  18. #18
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nu har jag faktiskt en sträng modellering i Korg Kronos, STR-1, som jag inte testat att programmera så mycket ännu, men presetsen låter riktigt bra.
    Right on! Jag har den i min Oasys också, fantastiskt verktyg. Jag har fyllt upp en hel bank med ljud som jag programmerat. Det blir ju extra kraftfullt när du kan köra två stycken parallellt, eller ihop men en MOD-7 t ex. Har du inte börjat programmera den så rekommenderar jag starkt att du börjar.

    Jag har dock inte främst använt den till att härma gitarrsträngar rakt av utan den är mer "ljud som inte finns" typ en 300 meter lång stråke och liknande.

    Till skillnad från IK-Multimedia pluggen så är STR-1 betydligt mer "öppen" i sin arkitektur. Det är på gott och ont. Gott är att du kan ta åt vilket håll som helst, du är verkligen inte begränsad till att bara göra strängljud. På den "onda" sidan kan vara att den är ganska komplex att programmera. Det kan ta tid att få fram något kul och det kan handla en en liten decimalinställning på någon parameter som gör skillnaden mellan fantastiskt och mäktigt eller platt och ynkligt.

    Den har dessutom samma egenhet som false messiah påpekar om Prism här ovanför: Om du drar för mycket i fel parameter kan du bli belönad med en horribel rundgång som verkligen river skallen av dig ho ho

Liknande ämnen

  1. Imitativ syntes
    Av ricard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-11-09, 14:21
  2. Additive syntes - hur många jobbar med additive syntes?
    Av drloop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 16:08
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 15:49
  4. Physical Modelling av trummor som plugg?
    Av PeterH i forum Övrig mjukvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 17:34
  5. Nord Modular G2 & physical modelling
    Av Rizzo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •