Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Spela in från spotify/youtube etc. direkt

  1. #1
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

    Spela in från spotify/youtube etc. direkt

    hej, har provat soundflower men kraschar/fungerar inte. Sitter på macbook mojave. Vill alltså routa ljud från olika källor direkt till live (utan gå ut externt via ljudkortet). tips?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Audio Hijack har jag kört i flera år! Klarar det mesta!

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Audacity

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audio Hijack har jag kört i flera år! Klarar det mesta!
    Använder jag också.

  5. #5
    Koppla line-out till line-in med kabel och använda vilken daw som helst?

    Eller koppla telefonski till datan. Med audiokabel.

    Det finns programvara som dekrypterar Spotify cachen (filerna som landar på disken för att spelas offline) men det får du söka själv. (Sist jag länkade blev mitt inlägg raderat)

    För Youtube på Mac, installera brew, so kan du installera youtube-dl.

    Edit. Med vlc kan du även hitta videofilens URL på Youtube servern.

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Finns en hel hoper websidor där man skriver in Youtube adressen och kan sen ladda ned filen i valt format.

  7. #7
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Audials Tunebite vet jag att jag använt nån gång också, det kändes lite bloatat och minns inte hur gratis/billigt det var.. men det gjorde jobbet väldigt smidigt, sparade filerna med låtnamn automatiskt osv

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nyfiken på varför.

  9. #9
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken på varför.
    bättre ljudkvalite' och lat, line ut/in går såklart. använder en del klipp från bla youtube till min amatör teater ljudsättning:
    https://www.dt.se/logga-in/linda-man...sen-att-aldras
    pjäsen (från 70-talet) innehåller faktiskt en tysk marsch "Wir gehen gegen Engeland" .... det finns mycke användbart på tuben!

    Nåväl, live är riktigt bra för teater, både bearbeta/prodda innan o sen köra på scen (tack för gratisversion av live utan save!).
    Mitt andra "vapen" för teaterljud är OP-1, snabbjobbad med sampling o bra med "tape"-funktionen.

    Tack för tipsen!

    ps. vill även få philip glass dracula till midi, skall kolla om live klarar det .....
    ds.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag kör dubbla ljudkort. Digitalt ut från en till digital in på det andra. Fungerar finfint. Har man liksom alla ”systemljud” in på en stereo kanal in i min DAW, kan man spela in enkelt det man vill, Spotify, Youtube, Talsyntes funktioner etc. Audio hijack fungerar också men då skall filen lyftas in i DAW också om man vill ha den där förstås

  11. #11
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör dubbla ljudkort. Digitalt ut från en till digital in på det andra. Fungerar finfint. Har man liksom alla ”systemljud” in på en stereo kanal in i min DAW, kan man spela in enkelt det man vill, Spotify, Youtube, Talsyntes funktioner etc. Audio hijack fungerar också men då skall filen lyftas in i DAW också om man vill ha den där förstås
    verkar enklast, har ju elektroner som kan dubbla som ljudkort nu med overbridge. audio hijack funkar bra men som sagt man måste importera o pilla i inställningarna till hijack ... lat är jag ju.

    ps. det minsta man kan säga om live audio->midi är intressent, trodde de skulle klara "enkla" piano spelet, men det bler rörigt.
    ds.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bättre ljudkvalite' och lat, line ut/in går såklart. använder en del klipp från bla youtube till min amatör teater ljudsättning:
    https://www.dt.se/logga-in/linda-man...sen-att-aldras
    pjäsen (från 70-talet) innehåller faktiskt en tysk marsch "Wir gehen gegen Engeland" .... det finns mycke användbart på tuben!

    Nåväl, live är riktigt bra för teater, både bearbeta/prodda innan o sen köra på scen (tack för gratisversion av live utan save!).
    Mitt andra "vapen" för teaterljud är OP-1, snabbjobbad med sampling o bra med "tape"-funktionen.

    Tack för tipsen!

    ps. vill även få philip glass dracula till midi, skall kolla om live klarar det .....
    ds.
    Då fattar jag att du inte förlitar dig på streaming. Hade det handlat om privatlyssning hade det känts taskigt mot artisten.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Spotify har riktigt bra ljudkvalitet. Motsvarar mp3 320kb/s. Vissa Spotify album har bättre ljud än mina CDs, tex Jarres Equinoxe. Du måste ha premium abonnemang och stänga av eventuella ”ljudförbättrare” för att få originalljudet.

  14. #14
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    +1

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audio Hijack har jag kört i flera år! Klarar det mesta!

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du ljudkort av RME med stöd för TotalMix kan du sätta loopback på den utgång du spelar upp på, så kan du routa den till en ingång. Finns säkert motsvarighet i de flesta ljudkortsdrivrutiner, men det kan jag inget om.

  16. #16
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du ljudkort av RME med stöd för TotalMix kan du sätta loopback på den utgång du spelar upp på, så kan du routa den till en ingång. Finns säkert motsvarighet i de flesta ljudkortsdrivrutiner, men det kan jag inget om.
    har babyface på jobbet, lite krångligt med totalmix, mycket med matris hit o dit. annars är rme topp!

  17. #17
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify har riktigt bra ljudkvalitet. Motsvarar mp3 320kb/s. Vissa Spotify album har bättre ljud än mina CDs, tex Jarres Equinoxe. Du måste ha premium abonnemang och stänga av eventuella ”ljudförbättrare” för att få originalljudet.
    jäpp, dessutom har man ju börjat remastra en del gammalt. beatles på spotify låter otroligt bra, 50 år gammalt. verkar som man börjat lära sig "mastra" för komprimerat ljud. kommer ihåg de första cd-skivorna, sten-hårt ljud anpassat för lp, innan de började mastra för cd blödde öronen.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja den är lite pillig. Loopback aktiverar du i mixervyn i den dolda verktygsmenyn som du kan fälla ut på varje kanal.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audio Hijack har jag kört i flera år! Klarar det mesta!
    Behövde det här idag, det här var smidigaste lösningen. Eftersom jag inte behöver mer än någon minuts inspelning av systemljud på macen (referenser att jämföra mix/master mot) så var gratisvarianten perfekt. Tack!

  20. #20
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en hel hoper websidor där man skriver in Youtube adressen och kan sen ladda ned filen i valt format.
    ClipConverter fungerade mycket bra tills för något år sedan då de i följande ordning spärrade möjligheterna att YT-ladda ner 1. Musikvideos, 2. Annan region videos och 3. Begränsade funktioner videos (kontroversiella ämnen/icke PK-material). Finns det några andra bra alternativ förutom OnlineVideoConverter?

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ClipConverter fungerade mycket bra tills för något år sedan då de i följande ordning spärrade möjligheterna att YT-ladda ner 1. Musikvideos, 2. Annan region videos och 3. Begränsade funktioner videos (kontroversiella ämnen/icke PK-material). Finns det några andra bra alternativ förutom OnlineVideoConverter?
    Om en gillar att hålla på med detta på telefon och vet hur installera F-Droid så vill jag tipsa om NewPipe
    https://newpipe.schabi.org/

    Funkar även med soundcloud (dock inte spottovic)

    Observera att google play store versionen av New pipe är fulständingt värdelös.

  22. #22
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om en gillar att hålla på med detta på telefon och vet hur installera F-Droid så vill jag tipsa om NewPipe
    https://newpipe.schabi.org/
    Tack, ja det verkar intressant. Kände inte till F-Droid.

Liknande ämnen

  1. Spela in ljud från youtube och spotify
    Av M i Gbg i forum Övrig mjukvara
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2020-07-24, 03:44
  2. Ladda upp dina låtar direkt på Spotify, gratis
    Av underminer i forum Utgivning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 06:30
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 17:56
  4. Spela in guran direkt till datorn?
    Av pdn i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •