Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Limiter eller kompressor på streamingtjänster

  1. #1
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior

    Limiter eller kompressor på streamingtjänster

    Visste inte riktigt vilken topic, men men...

    Jag la precis upp en massa gammalt på bandcamp, mest för att tömma arkiven, så jag va inte jättenoga med mix med mera, körde preset i Ozone så det blir som det blir.

    MEN, jag har märkt att både bandcamp och soundcloud trycker ihop ljudet ibland. Givetvis streamar dom väl inte den filen jag laddat upp, men jag undrar om någon kan mer om detta. Tycker mig höra det på spotify ibland också - framför allt i metal. Som en dåligt inställd kompressor eller limiter. Duckande.

    Finns säkert massor på nätet om hur man ska mixa/mastra för streaming, men jag undra lite över er erfarenhet och så. Jepps.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det gränsar till detta, så jag nämner det här... och det är att jag upplever "mos" när volymkontrollen i mjukvaran till Spotify passerar sisådär 3/4 på skalan. Detsamma gäller ungefär halvvägs hos Deezer och jag undrar om det inte är nå'n "extraförstärkning" i form av kompression som kvaddar ljudet, speciellt som Deezer alltid startar med "volympoten" på mitten?

    Det är inget så'nt du råkat ut för, eller är det samma mos i alla volymer?

    Och nej, jag vill inte starta en diskussion om mp3ans för- och nackdelar.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Bandcamps stream är 128kbps via sidan. Så ljudet förändras så klart pga det. De lägger inte till något övrigt utöver att koda om till lågupplöst MP3 för stream.

    På Spotify finns det tre valbara lägen för användaren där det högre läget ger en form av kompression för att jämna ut och maximera ljudvolymen. I övrig går det även ställa in normaliserad uppspelning. För att få så jämn volym mellan låtarna som möjligt.

    Så du kan oavsett inte helt styra helt hur lyssnaren hör din musik t ex på Spotify.

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Både Spotify och Deezer (och antagligen övriga liknande tjänster) har ju en inbyggd limiter (eller om det bara är normalisering?) för att jämna ut volymen mellan olika låtar. Den går att stänga av, men är "on" by default.
    Det lät crap i början och det var ett lite omtalat problem då, så jag har den alltid avstängd.

  5. #5
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Har stängt av normalize på Spotify, men att dom ändå lägger på något på bästa läget var nytt för mig.
    Läggar man upp något "seriöst" får man ju göra sin hemläxa så klart, men det är lite trök ändå.
    Mp3 är ju vad det är, som sagt.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har stängt av normalize på Spotify, men att dom ändå lägger på något på bästa läget var nytt för mig.
    Läggar man upp något "seriöst" får man ju göra sin hemläxa så klart, men det är lite trök ändå.
    Mp3 är ju vad det är, som sagt.
    Kunde varit tydligare. Inte på bästa läget gällande upplösning, utan det finns tre volymlägen. På högsta volymläget ändras dynamiken kraftigare. För att bibehålla dynamiken som i original ska du sätta Spotify i läget "Tyst". Det har alltså inget med upplösningen på ljudet att göra. Du hittar det under "Uppspelning".
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-02-01 klockan 17:02.

  7. #7
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde varit tydligare. Inte på bästa läget gällande upplösning, utan det finns tre volymlägen. På högsta volymläget ändras dynamiken kraftigare med kompression. För att bibehålla dynamiken som i original ska du sätta Spotify i läget "Tyst". Det har alltså inget med upplösningen på ljudet att göra. Du hittar det under "Uppspelning".
    Ok, så jag ska inte bara stänga av normalisering?

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så jag ska inte bara stänga av normalisering?
    Nej, normaliseringen handlar bara om hur de balanserar volymen mellan låtarna. Så ingen låt blir högre än den andra och du får en jämnare lyssning volymmässigt.

    Volymläget handlar om hur högt du vill att musiken ska spela. I högsta läget blir det lite mer tryck så att säga men med förlorad dynamik.

    Och sen har du, som du nämnde, möjligheten att ändra kvaliteten på uppspelningen genom att ändra upplösning.

  9. #9
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ahhhhh... tack! Nu kanske jag kan lyssna på min döds utan att bli sur

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Spotify och Deezer (och antagligen övriga liknande tjänster) har ju en inbyggd limiter (eller om det bara är normalisering?) för att jämna ut volymen mellan olika låtar. Den går att stänga av, men är "on" by default.
    Det lät crap i början och det var ett lite omtalat problem då, så jag har den alltid avstängd.
    De har loudness normalisering. Inte samma som limiter. Om låten är pressad för mycket så sänks utnivån.

    Och gott folk, rör nu inte ihop klangverktyget kompressor med snålkodnings kompression.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde varit tydligare. Inte på bästa läget gällande upplösning, utan det finns tre volymlägen. På högsta volymläget ändras dynamiken kraftigare med kompression. För att bibehålla dynamiken som i original ska du sätta Spotify i läget "Tyst". Det har alltså inget med upplösningen på ljudet att göra. Du hittar det under "Uppspelning".
    Dendär var ny för mig. Tack för infon

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har loudness normalisering. Inte samma som limiter. Om låten är pressad för mycket så sänks utnivån.

    Och gott folk, rör nu inte ihop klangverktyget kompressor med snålkodnings kompression.
    Någon form av kompression/limiting måste väl ske med tanke att de pratar om dynamikbortfall vid högsta nivån av normaliseringen? Annars är det en väldigt missvisande text de använder för inställningen.

    Edit: tog bort ordet kompression ur mitt originalinlägg, ut ifall det är missvisande för vad som egentligen sker.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag ser att den texten enbart finns i mobilen. Inte på datorversionen av Spotify. Står på "Högljudd (kan reducera dynamiken)".

    Men som sagt, jag kan ha missförstått deras upplägg.

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Kan väl inte vara annat än kompression om det reducerar dynamiken?

  15. #15
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan väl inte vara annat än kompression om det reducerar dynamiken?
    Jo, rent krasst så låter det ju som att de pressar upp loudness med nån algoritm. Typ limiter eller maximizer eller liknande. Men det är ju helt på tvärs mot deras statenent med loudness normaliseringen så det är i så fall en stor besvikelse.

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Här är en länk till några artiklar om Spotify och andra streamingtjänster om mastringsnivåer.
    http://productionadvice.co.uk/?s=spotify

    Jag tvivlar på att Spotify skulle ha nån limiter eller maximizer. Bandcamp vet jag inte men det låter oväntat.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jo, Spotify har en limiter. Senaste jag hörde om det så var den inställd på -1 dBFS med en attack på 5 ms. Den är endast påslagen då normalisering är påslagen, så i praktiken bör det vara rätt sällan den gör någonting (iaf i normal-läge eller tyst läge) eftersom Spotify först sänker volymstarkt material med en typ helt ofarlig nivåminskning över hela spåret. Med tanke på det och hur den är konfigurerad så bör den inte få något att pumpa.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, Spotify har en limiter. Senaste jag hörde om det så var den inställd på -1 dBFS med en attack på 5 ms. Den är endast påslagen då normalisering är påslagen, så i praktiken bör det vara rätt sällan den gör någonting (iaf i normal-läge eller tyst läge) eftersom Spotify först sänker volymstarkt material med en typ helt ofarlig nivåminskning över hela spåret. Med tanke på det och hur den är konfigurerad så bör den inte få något att pumpa.
    Nej det är vad jag också tänkte. Verkar ju helkonstigt om de plötsligt börjat med valbar loudness ökning?

  19. #19
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ok, intressant läsning! Ver nihur det funkar exakt? Det går ju ganska snabbt att ladda upp till exempelvis sc eller bc. Laddar dom upp ens wav och konverterar "hemma" eller sker det under streaming?

  20. #20
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Konverteringen sker väl strax efter att man har laddat upp filen. Ingen vits att göra det om och om igen när någon spelar av den.

  21. #21

    Veteran
    Jag nojade för några år sedan så jag tog min master och klippte ihop den med Spotify streamen för att kolla hur slutresultatet blev.

    https://www.dropbox.com/s/kchk5wm0kh...y_TM_.wav?dl=0

    Inga större skillnader och ingen kompression.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde varit tydligare. Inte på bästa läget gällande upplösning, utan det finns tre volymlägen. På högsta volymläget ändras dynamiken kraftigare. För att bibehålla dynamiken som i original ska du sätta Spotify i läget "Tyst". Det har alltså inget med upplösningen på ljudet att göra. Du hittar det under "Uppspelning".
    Hajjade till idag påjobbet när det lät apa och mycket riktigt hade jag råkat dra upp volymen på max, vilket verkligen suger stenhårt. Men, när jag letade och dubbelkollade hur normaliseringen var inställd sökte jag också "dina" tre volymlägen. Var hittar du "tyst" under "uppspelning? Eller pratar vi om nå'n mobilinställning?

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du måste slå på normaliseringen för att kunna ändra nivå själv.

    Bifogad fil 86011

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack kattjamaren, då är det nog helt enkelt en premium feature för jag hittar den inte och jag kör med snålversionen. Men jag har iofs kontrollen för hög kvalité, dock inte valbar.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Precis, jag kör med Unlimited versionen och har inte Volymnivå parametern alls.

Liknande ämnen

  1. Dist/kompressor/limiter/sustain
    Av hairofthedog i forum Effekter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-11-28, 17:12
  2. Limiter eller liknande
    Av klacke i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 13:50
  3. kompressor vs limiter
    Av Grendel i forum Mixning & mastring
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •