Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur tänker ni när ni köper låtar?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Hur tänker ni när ni köper låtar?

    Hej,

    Jag brukar på skoj säga att jag har 600 skivor som inte går att mixa. Anledningen är att jag alltid köper det jag tycker är bra och jag funderar inte på om det passar ihop med låtar jag redan har.

    Hur tänker och resonerar ni kring det? Kanske flika in med era bästa tips för att bygga ett dj-set.

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Allt går att mixa

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt går att mixa
    +777 WHEEEEEL selectaaah!

  4. #4
    Mer seriöst, min sketna åsikt är att du ska mixa det DU gillar när du DJar. Som det verkar så innebär det vad du köper så att säga...

    Släng in lite gratis godis från 99:an i mixen så blir du tjockt unik!

    Mvh,
    D.J. Set

  5. #5
    klonqs avatar
    Veteran
    jag håller med er båda men jag vet folk som har strategier och jag undrar om nån har något att dela med sig.

  6. #6
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Mixar inte nuförtiden men när jag gjorde lade jag ner
    4 timmar och leta låtar som åkte ner i en varukorg på Clone.nl.

    Det jag gillade kom med

    Så hur tänker jag? Jag surfar till Clone.nl. Och kollar "digi- releases, där finns mycket jag gillar.

  7. #7
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Som usel taktmixare men hyfsad musikväljare så är jag team ”allt går att mixa”. Jag tänker mer i block av kanske fem, tio grejer som funkar perfekt efter varandra och sen kan de blocken se ganska olika ut beroende på känsla. Men det brukar alltid gå att knyta ihop dem.

    Älskar så jäkla mycket olika musik att det skulle vara omöjligt att köra typ samma typ av låtar i ett helt set.

  8. #8
    Strategiskt så är dj tjofräset väldigt mycket som ett prestidigitationsnummer: du måste leda publikens uppmärksamhet dit du vill ha den. Då kan du lätt mixa nån djävla flamenco låt mitt i ett house set. Det handlar mindre om vad du har för genre i lådan än hur du leder dansen med det som fins i lådan. För att leda bra krävs lyhördhet.

    Sen är det ju såklart smart att spela saker du är bekväm med. Typ, en genre som du tycker är tuff. För om inte du är åtminstone lite bekväm/verkar bekväm (fake it till you make it) så kommer ingen i salen vara det heller. Det hjälper även bokare att välja dig om du kan hålla dig inom genren, och dess inflytande. Vare sig det rör sig om saker som ledde genren dit den är eller saker som blev av ur genren.

  9. #9
    Men det är så klart ett wildcard: alla musikgenrer går att koppla samman på ett eller annat ..... Set.

    RYTHM IS A DANCER!

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...hyfsad musikväljare...
    En av dom bästa!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan du lätt mixa nån djävla flamenco låt mitt i ett house set.
    Praktiskt exempel på detta fall: led publikens uppmärksamhet till handclaps!

  12. #12
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av dom bästa!
    <3 <3 <3

  13. #13
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är så klart ett wildcard: alla musikgenrer går att koppla samman på ett eller annat ..... Set.

    RYTHM IS A DANCER!
    Japp gick en salsakurs engång man skulle öva lite hemma brukade öva till cannibal corpse bara hålla halva tempot, funka finfint var dock nog ingen höjdare på att dansa. Var bara 3 Pers på kursen, jag, en kompis, en tant och kompisens morsa

Liknande ämnen

  1. Hur ofta tänker ni på synthar?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2015-10-12, 08:36
  2. Hur gör ni när ni "köper" musik idag?
    Av NON i forum Allmänt om musik
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •