Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Jamma och spela in tillsammans

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Jamma och spela in tillsammans

    Ni som gör elektronisk musik tillsammans där ni mer eller mindre jammar live och senare plockar russinen ur kakan, hur ser er inspelningssetup ut?

    Saker jag funderar över:
    Multitracka så mycket som möjligt eller bara köra stereoinspelning?
    Spela in i datorn eller separat maskin (annan dator, bandare, you name it)
    Synka inspelningen med tempoinformation eller släppa tempot fritt?
    Om ni hamnar någonstans i jammandet där allt låter skit, hur tar ni er vidare?

    Letar inte direkt efter best practices, utan snarare inspiration och information om hur andra gör.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det jag har lärt mig genom oändliga mängder jammande här i livet är att fokusera på att börja jamma först innan man funderar på inspelning

    Jag tycker det funkar väldigt bra med stereoinspelning, särskilt till att börja med.

    Att försöka få inspelningen att synka i tempo vore ju såklart fint ur många hänseenden, men min erfarenhet säger att det leder mer till att man sliter sitt hår och tappar lusten än att man får ut något vettigt av det.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har spelat in multi till datorn, stereo till datorn, på kasettporta, på digitalporta, mobilen.. Allt har haft sina för- och nackdelar. Bland de finaste jamen har jag på mobilen som små filmsnuttar eller ljudfiler. Jag är rätt övertygad om att det beror på att fokus låg på just jammande och inte på att ha en setup som fångar eventuella russin.

    Det kan såklart vara helt annorlunda för andra, men för mig är det nog så!
    Lite som att en semester blir som bäst om man inte fokuserar på att dokumentera den

  4. #4
    deleted user
    För mig,

    Fungerar jammandet enbart när det är som att telefonskissa: totalt meningslöst, anspråkslöst, utan värderingar och tanke. Att släppa på hela skiten, inte försöka. Öppna för att kunna bibehålla ett klart huvud. Lite som när barn ritar. Man vet att det funkar när man hör sig själv andas ut, äntligen. Det är motsatsen till att försöka. Inte smygtitta genom bakhuvudet för att fundera om det blir bra, inte innan man släppt allt fritt.

    Någon annan gång behöver jag producera, skapa under press från mig själv och andra. Då har jag med mig det här. Guudars vad det hjälper.

    Så, min tanke är att inte spela in jam. Låta det vara en process. Något stannar tills nästa gång då man sitter och skriver musiken.

  5. #5

    Redaktör
    Jag har kört på både stereoinspelning och enklare flerkanalsinspelning och jag håller helt med särkvark: fokusera på att hålla det enkelt i första hand. Jag skulle tex inte bry mig om temposynk till inspelningsmaskinen om det kräver någon större insats – kör man elektroniska maskiner som är synkade mot varandra kan man alltid skruva till tempot i efterhand ifall man vill klippa i inspelningen.

    De gånger jag kört flerkanalsinspelning så har saker redan varit riggade på förhand. Att avbryta ett jam för att sätta igång inspelning är ett säkert sätt att döda flödet och inte kunna hitta tillbaka.

    Sedan finns det också en poäng i att ha inspelningar man inte kan peta för mycket i, men det beror ju också på om syftet är dokumentation för eget huvud eller något man har planer att använda i framtiden.

    När det gäller jam med elektroniska instrument så är den största risken att alla spelar för många saker samtidigt och att det bara blir någon slags jämntjock gröt där ingen lyssnar på varandra. Vanliga band har inte samma problem, eftersom folk i regel bara spelar ett instrument i taget, så man kanske vill närma sig jammande på liknande sätt – typ "ingen får spela med än två saker samtidigt". Men det beror också lite på om fokus är på att man själv ska ha det kul eller att det ska bli njutbar musik för andra…

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, min tanke är att inte spela in jam. Låta det vara en process. Något stannar tills nästa gång då man sitter och skriver musiken.
    Jag tycker det finns ett värde i att spela in, om så bara för att komma ihåg vad man gjorde. Det är väldigt lätt att glömma bort annars.

  6. #6
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag har en setup som i största möjliga mån är bara ”press rec och kör”. Det är såklart fortfarande under konstruktion och förfining pågår så att säga... Har alltid kopplat till mixern via patch bay, så det är färdigt att spela in stereo in i datorn. Har precis börjat testa en Zoom R16 för att spela in flera kanaler samtidigt och samtidigt komma bort ifrån datorn. Tycker det funkar bra på det sättet, ingen tröskel att börja spela in utan fokus kan fortsätta vara på jammande. Men sen kan jag ändå föra över spåren till datorn och finmixa där.

    När det börjar ”låta skit” så skrattar jag och kör på, ändrar hejvilt och passar på att få det att låta ännu mer skit innan jag tar en paus. Men generellt brukar den typen av värdering funka bäst när jag lämnar den till mix- och klippstadiet.

  7. #7
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Kan hålla med till viss del om att inte spela in sina jam, och jag spelar själv bara in ibland. Men för mig är inspelning (förutom att såklart kunna jobba vidare med sina idéer och så småningom släppa musiken) också ett sätt att komma över skräcken för REC-knappen, ni vet när allt låter asbra fram tills att inspelningen börjar.=)

Liknande ämnen

  1. Mixer och ljudkort tillsammans?
    Av NON i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-12-28, 20:04
  2. Etniska instrument och elektroniska tillsammans
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 07:47
  3. Kom och jamma på Lindholmen (göteborg)
    Av yoki i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 13:39
  4. co-ed och compute tillsammans tillslut!
    Av compute i forum Evenemang
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •