Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Oscilloskop-fråga (303-vågformer)

  1. #1
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna

    Oscilloskop-fråga (303-vågformer)

    Har efter en liten paus återupptagit byggandet av Dinsyncs RE-303 men blir osäker på om allt är rätt med VCO-delen. Tänkte kolla om någon kan bringa klarhet i om vågformerna ser rätt ut. Är lite ringrostig när det gäller analogelektronik och oscilloskop-labbande...

    Problemet (som kanske inte är något problem?) är att det ser bra ut när oscilloskopet är DC-kopplat, men inte när det är i AC-läge. Vad beror det på?

    Fyrkantsvåg, AC till vänster DC till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SquareACDC.PNG 
Visningar:	77 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	85800
    I AC-läge rampas den nedre delen av fyrkantsvågen upp och den övre delen sjunker mer på slutet.

    Sågtand, AC till vänster DC till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SawACDC.PNG 
Visningar:	51 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	85801
    I AC-läge är sågtanden mer bananformad...
    Senast redigerat av Sva den 2019-01-30 klockan 21:44. Anledning: Ändrade till tydligare rubrik

  2. #2
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har efter en liten paus återupptagit byggandet av Dinsyncs RE-303 men blir osäker på om allt är rätt med VCO-delen. Tänkte kolla om någon kan bringa klarhet i om vågformerna ser rätt ut. Är lite ringrostig när det gäller analogelektronik och oscilloskop-labbande...

    Problemet (som kanske inte är något problem?) är att det ser bra ut när oscilloskopet är DC-kopplat, men inte när det är i AC-läge. Vad beror det på?

    Fyrkantsvåg, AC till vänster DC till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SquareACDC.PNG 
Visningar:	77 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	85800
    I AC-läge rampas den nedre delen av fyrkantsvågen upp och den övre delen sjunker mer på slutet.

    Sågtand, AC till vänster DC till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SawACDC.PNG 
Visningar:	51 
Storlek:	1,04 MB 
Id:	85801
    I AC-läge är sågtanden mer bananformad...
    Ser skitbra ut

    Såklart det inte funkar med AC, det är ju växelström, 303:an går ju på 9v dc.

    Du behöver inte stirra dig blind på oscilloskopet, jag har också ett gammalt och det är bara att se att det generellt ser bra ut.

  3. #3
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såklart det inte funkar med AC, det är ju växelström, 303:an går ju på 9v dc.
    Nääe, den förklaringen tror jag inte på alls

    AC-koppling på ett oscilloskop är väl till för att ta bort bias/DC-offset från en signal för att den intressanta delen ska 'få plats på skärmen'.
    och DC-läget visar "hela" signalen inklusive ev offset.

    Frågan var varför de inte ser likadana ut när det är samma signal minus ett fast medelvärde av spänningen?

    Men jag har djupdykt i googles gömmor nu och kommit fram till att det kanske inte är så konstigt.
    "In addition, at low frequencies the AC coupling (which is essentially just a simple high-pass filter) causes a droop in the response. The tops and bottoms of a true square wave are DC levels which the filter doesn't pass; it passes the transitions, but then decays toward zero as time proceeds. (This droop isn't obvious at high frequencies, since the decay doesn't get very far before the next transition.)"

    Kan det vara en rimlig anledning till att oscilloskopet visar "fel" vilket skulle innebära att kretsen är rätt?

  4. #4
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nääe, den förklaringen tror jag inte på alls

    AC-koppling på ett oscilloskop är väl till för att ta bort bias/DC-offset från en signal för att den intressanta delen ska 'få plats på skärmen'.
    och DC-läget visar "hela" signalen inklusive ev offset.

    Frågan var varför de inte ser likadana ut när det är samma signal minus ett fast medelvärde av spänningen?

    Men jag har djupdykt i googles gömmor nu och kommit fram till att det kanske inte är så konstigt.
    "In addition, at low frequencies the AC coupling (which is essentially just a simple high-pass filter) causes a droop in the response. The tops and bottoms of a true square wave are DC levels which the filter doesn't pass; it passes the transitions, but then decays toward zero as time proceeds. (This droop isn't obvious at high frequencies, since the decay doesn't get very far before the next transition.)"

    Kan det vara en rimlig anledning till att oscilloskopet visar "fel" vilket skulle innebära att kretsen är rätt?
    jag vettefan mitt såg likadant ut och min re303a låter toppen
    Liknande frågor kom upp på re303 forumet och jag kommer ihåg att dinsync svarade att sålänge fyrkantsvågen har en liten puckelrygg så är det bra

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du kikar på http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/vco.html (x0xb0x-klonen) så får du lite mer info om vågformerna.

  6. #6
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kikar på http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/vco.html (x0xb0x-klonen) så får du lite mer info om vågformerna.
    Tack för påminnelsen :-) Det bekräftar ju också att det varit rätt hela tiden och att det snarare handlat om bristande oscilloskopskunskap. Det räcker inte att ha en massa prylar - man ska veta hur de funkar också...
    Jag har tidigare varit inne på xoxboxdox/VCO för att förstå hur de olika transistorerna och övriga komponenterna i VCO-delen bidrar till de olika delarna av de magiska vågformerna och då komma på vad som kunde vara fel. Överarbetat fel fokus...

  7. #7
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Egentligen borde inte högpassfiltret i AC-koppligen på oscilloskåpet påverka vågformen i audiorange.

    Men det kanske är dimensionerat så det ger en brytfrekvens runt 1000Hz?

    Edit: Det är inget hpf alls på ingången i ett skåp annat än kondingen i kombination med impendansen?
    Senast redigerat av janost den 2019-01-30 klockan 22:04.

  8. #8
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Edit: Det är inget hpf alls på ingången i ett skåp annat än kondingen i kombination med impendansen?
    AC-koplingen är ju ett HPF per definition (sCR/(1+sCR), ty kodningen sitter seriellt ingången. Detta kan mycket väl bidra till att våformerna ser lite skumma ut. speciellt vågformer med mycket övertoner (tex sågtand och fyrkant, speciellt på låga frekvenser. Vågformerna ser ut enligt vad man kan förvänta sig mellan Ac och DC mode. Och speciellt vid dirac-övergången.

    Däremot ser väl fyrkanten lite märklig ut skulle jag säga (jämfört med en ideal fyrkant).
    Senast redigerat av Odd Bob den 2019-01-30 klockan 22:26.

  9. #9
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AC-koplingen är ju ett HPF per definition (sCR/(1+sCR), ty kodningen sitter seriellt ingången. Detta kan mycket väl bidra till att våformerna ser lite skumma ut. speciellt vågformer med mycket övertoner (tex sågtand och fyrkant, speciellt på låga frekvenser. Vågformerna ser ut enligt vad man kan förvänta sig.
    Ja, men ingångsimpendasen är väl typ 1-10Mohm?

    Säg 0,1uF konding gör 0,0000001F x 0,000005ohm=2Hz hpf brytfrekvens?
    2Hz borde inte påverka så mycket?

  10. #10
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nä, sant men furkanten kommer ju svänga in sig runt noll och därmed få en lite annorlunda vågform.

    Fyrkanten ser lite märklig ut måste jag hålla med om. Vet dock ej exakt hur den ska se ut i detta bygge.

  11. #11
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyrkanten ser lite märklig ut måste jag hålla med om. Vet dock ej exakt hur den ska se ut i detta bygge.
    Vad jag förstått så ska den se ut ganska exakt som den gör på DC-bilden till höger ovan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	303VCO.PNG 
Visningar:	10 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	85873

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag förstått så ska den se ut ganska exakt som den gör på DC-bilden till höger ovan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	303VCO.PNG 
Visningar:	10 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	85873
    Det är ritat.
    Kommer aldrig se exakt ut så.

    Dina tidigare bilder är verkligheten.

    Låter förmodligen likadant.
    DC-komponenten kan du bortse ifrån.

  13. #13
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ritat.
    Kommer aldrig se exakt ut så.
    Ja, det förstår jag. Menade bara att det karaktäristiska utseendet med en puckel på den övre/positiva halvan av perioden som kan se lite märklig ut är som den ska vara.
    Men sen var frågan som sagt hur oscilloskopet illustrerade signalen i AC-kopplat läge som jag inte förstod till en början. Det tror jag att jag fått kläm på nu :-)

  14. #14
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det förstår jag. Menade bara att det karaktäristiska utseendet med en puckel på den övre/positiva halvan av perioden som kan se lite märklig ut är som den ska vara.
    Men sen var frågan som sagt hur oscilloskopet illustrerade signalen i AC-kopplat läge som jag inte förstod till en början. Det tror jag att jag fått kläm på nu :-)
    Oscilloscpet kommer aldrig visa vågformen som i teorin annat än på väldigt låga frekvenser.

    Och skillnaderna du ser kan du inte höra.

  15. #15
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    90gr vinkeln du vet som fyrkantsvåg finns inte i verkligheten.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot ser väl fyrkanten lite märklig ut skulle jag säga (jämfört med en ideal fyrkant).
    Jo. Men så ska väl 303ans fyrkant se ut vad jag har förstått? Objektet som klonas är låbgt ifrån perfekt?

  17. #17
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot ser väl fyrkanten lite märklig ut skulle jag säga (jämfört med en ideal fyrkant).
    Fyrkanten ser perfekt ut, den ska inte vara ideal på 303an

Liknande ämnen

  1. klippa vågformer?
    Av miaz i forum Övrig mjukvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 03:03
  2. Använda vågformer
    Av .snakebyte i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •