Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Orthogonal Devices ER-101

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    Orthogonal Devices ER-101

    Hittade ingen dedikerad tråd till denna till synes fantastiska sequencer, även om det skrivits en del om den.
    Vad tycker ni som haft/har en om den? Hur är den att jobba med? Ångrar ni att ni sålt? Sitter den bara i racket och gör ingenting? Känns det som att man gör musik eller känns det som att man ställer in temperaturen ett värmegolv?

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Den är helt sjukt kraftfull men känns som att programmera en bergvärmepump.

    Den är inte inspirerande alls.

    Ångrar ibland att jag sålt men sen drar jag mig till minnes alla skavpunkter.

    Det här är mina personliga erfarenheter:

    Det som är nackdelen främst med den är att den har två sequencers som båda delar samma klocka och reset. Det innebär i praktiken att den lämpar sig bäst till 'songs' snarare än att liksom leka med den på modularers vis. Den känns som en ganska konstig match för mig som gillar att utforska ljud och bli överraskad snarare än att ha minutiös kontroll över varje millisekund i händelseförloppet.

    Byggkvaliteten är dock helt omatchad i min erfarenhet. Verkligen byggd till en otrolig standard.

    Jag sålde min till förmån för moduler som bättre passar det modulära arbetssättet.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ah, intressant! Sådana punkter tänkte jag inte alls på, meb det är klart

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det blir liksom 'okej på steg 59 vill jag ha 1,354v på outputten och sen skall det bli en lång slide till 4,320v fram till steg 73'...

    Tänk dig en lång lång lång sekvens som du har minutiös kontroll över, verkligen ner till millivoltantal. Men är det egentligen vad man vill ha i en modular? liksom bara en lång lång sträng med exakta värden? Såg nu att jag skrivit att den har två sequencers, det stämmer inte - den har alltså fyra spår med CV och gate.

    Så ja, tänk över vad du önskar göra med modularen - om du vill ha den här långvariga kontrollen och verkligen kontrollera stora delar av ditt system, exempelvis i en livesituation tror jag den kan komma väl till pass. Men generellt är den så nischad och begränsad att jag inte kan rekommendera priset.

    Dock skulle jag gärna äga en igen om jag fick den till skänks, mest för att den är ett utmärkt exempel på bra industridesign.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan den spela in inkommande signaler? Dvs om jag sequencar något från t.ex. dator och sedan vill överföra det till den?

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan den spela in inkommande signaler? Dvs om jag sequencar något från t.ex. dator och sedan vill överföra det till den?
    Med expandern ER-102 kan du spela in sekvenser på inputsen samt konvertera MIDI-filer till sekvenser från SD-kort.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ok. Fiffigt!

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Tänk dig en lång lång lång sekvens som du har minutiös kontroll över, verkligen ner till millivoltantal.

    Låter som protracker för modular .

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som protracker för modular .
    Det är väldigt mkt trackerkänsla i den av vad jag sett, som att man zoomar in på en tracker-rad åt gången.

    Som sagt sjukt snygg men jag tror inte att arbetsflödet är för mig

  10. #10
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Ja kan instämma. Sjukt snygg men gillade inte heller arbetsflödet, jag hade 102 också och det fungerade inte som jag ville riktigt. Det här var precis när den kom ut så möjligt den har uppdaterats. Jag har inget eurorack kvar för övrigt.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är nackdelen främst med den är att den har två sequencers som båda delar samma klocka och reset.
    Hur menar du? Kan de båda (eller fyra är det väl?) sekvenserna ha olika längd men klockas av samma klocka, eller är de alltid på samma "steg" s a s, så man i princip har et spår med fyra CV per steg?

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt mkt trackerkänsla i den av vad jag sett, som att man zoomar in på en tracker-rad åt gången.

    Som sagt sjukt snygg men jag tror inte att arbetsflödet är för mig
    Om du vill ha en tracker till eurorack, skaffa NerdSEQ https://xor-electronics.com/nerdseq/

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du? Kan de båda (eller fyra är det väl?) sekvenserna ha olika längd men klockas av samma klocka, eller är de alltid på samma "steg" s a s, så man i princip har et spår med fyra CV per steg?
    Ja, det stämmer, jag rättade: "Såg nu att jag skrivit att den har två sequencers, det stämmer inte - den har alltså fyra spår med CV och gate"

    Så du har helt rätt med första alternativet, det är fyra sekvenser som kan ha olika steg. Om du resettar sequencern så backas alla sekvenser till första steget och är 'i synk' igen.

  14. #14
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du vill ha en tracker till eurorack, skaffa NerdSEQ https://xor-electronics.com/nerdseq/
    Mm vet om den, riktigt riktigt knasig apparat. Det enda som saknas är att det skulle vara en liten CRT-skärm till

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm vet om den, riktigt riktigt knasig apparat. Det enda som saknas är att det skulle vara en liten CRT-skärm till
    Japp. Den borde haft VGA ut. =)

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Haha

    - - - Uppdaterad - - -

    Grym idé på expandermodul till den

    - - - Uppdaterad - - -

    SCART out

  17. #17
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Är det inte så att varje steg kan ha olika längd också eller minns jag fel?

    Det coolaste tyckte jag var att den är så flexibel. Varje spår kan bli en synkad LFO med väldigt komplexa vågformer som man skapar genom att kombinera slides och volt-ändringar.

  18. #18
    Tapestree
    Tapestree är inte uppkopplad
    Tapestrees avatar
    Senior
    Den verkar ju vara särskilt bra till att programmera långa multitracksekvenser som man kan realtidsimprovisera över, och jag råkar veta en annan grymt kraftfull sequencer som också gör just och som du redan älskar mer än du älskar din mamma: Elektron Analog 4/Keys med CV-kit. (om inte nån av dina elektronburkar redan kan sånt tillomed) Sykt nice, kör det själv.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Word tapestree! Är eg mest inne på den. Men sen kommer moduljäveln in. Bra att du påminner

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte så att varje steg kan ha olika längd också eller minns jag fel?

    Det coolaste tyckte jag var att den är så flexibel. Varje spår kan bli en synkad LFO med väldigt komplexa vågformer som man skapar genom att kombinera slides och volt-ändringar.
    Jo man kan ställa in pulslängd per steg

  20. #20
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Taggar på den här nu. I början tänkte jag att jag aldrig skulle ha något komplicerat i modularen, men nu när jag provat många enklare alternativ, och läst på, så inser jag att det är så mycket som matchar mina musikaliska idéer. Är det nån som haft en länge och har den kvar, och har lite mognade synpunkter?

  21. #21
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är helt sjukt kraftfull men känns som att programmera en bergvärmepump.
    Det här är ett av de roligaste omdömen jag läst. Och jag blir oförklarligt jättesugen??

    Jag har hört många snacka om denna, typ i Why We Bleep och Podular Modcast. Colin Benders sa att allt föll på plats först när han upptäckte den. Och på ett sätt låter det härligt. Sequencers SKA inte vara kul, det ska vara industriellt och gråtrist. Om Rob Hubbard fick programmera sina klassiker hexadecimalt så kan väl vi stå ut med industriellt?

    Fast det är bara i teorin. I praktiken är jag sämst på att klicka med det där. Man ruttnar. De sequencers jag hittat ett "mjukt" och följsamt arbetssätt med är Digitakt och Minibrute 2S. Där händer nåt. Men de känns också som fusk när jag sitter med dem för det finns inget motstånd. Det är för enkelt och lustfyllt. Då väcks drömmen om bergvärmepumpen. Fast det är nog främst en clean teoretisk idé snarare än något jag skulle kunna skapa med.

  22. #22
    1312
    1312 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    är rätt ny till euro och min enda erfarenhet inom modular sequencers är en rene mk1 som jag sålde illa kvickt då den var väldigt begränsad vilket har både sina fördelar och nackdelar.
    Införskaffade mig en er-101/102 kombo för ca en månad sedan nu och är fortfarande i smekmånads fasen och tycker givetvis att den är helt otrolig. Känns som ett kirurgiskt instrument då man kan vara väldigt precis och exakt med gate/pitch och duration. En annan fantastisk sak är att man kan ställa in och ladda ner egna skalar vilket gör att man kan utforska olika stämningar som rör sig utanför den västerländska 12TET. Väldigt intressant. Ännu bättre är att den har 4st spår!! Vill även tillägga att den är väldigt intuitiv och inte alls lika svår som den ser ut.

    Den enda nackdelen vad jag vet är att man inte kan ställa in depth på glide, men det kanske är möjligt på något sätt?
    Senast redigerat av 1312 den 2021-05-08 klockan 14:00.

  23. #23
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Depth? Är det tiden du menar? Den är från slutet på föregående gate och når fram exakt när nästa ton börjar. Lite udda.

  24. #24
    1312
    1312 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Juste, så var det! Tack!

  25. #25
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Vet inte vad jag ska säga om att jag vet svaret, dock. Har inte ens en, men har kollat alla klipp och lästa båda manualerna, och väntar på en chans att lägga vantarna på en.

  26. #26
    1312
    1312 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Härligt, Önskar dig lycka till i ditt letande!

  27. #27
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok. Nu finns det en butik igen på Orthogonal Devices. Var det nån som hann se om det fanns nåt att köpa? För nu är det tomt i alla fall. :-/

  28. #28
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Och nu är den borta helt. Var tydligen bara ett test. Öppnar kl 9 Tokyo-tid

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •