Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konsten att spela in på rullband

  1. #1
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior

    Konsten att spela in på rullband

    Gör ett försök att samla ihop en tråd kring att spela in på rullband.

    Hur använder du din rullbandare? Trackar du varje kanal, eller använder du master-rullbandare för att spela över din mix från datorn? Eller använder du en plugin för att det inte går att höra någon skillnad? Använder du rullband för att skapa hifi eller lofi?

    Tacksam för era kloka tankar!

    Själv har jag spelat in en del på en Tascam 38 (8 kanaler) senaste tiden. För det mesta kul och inspirerande men ibland uttröttande med allt meck runtomkring (plötsliga missljud, brus, ojämn hastighet osv)

    Här är en EP som spelades in på maskinen:
    https://open.spotify.com/album/3GlOW...SoWkU8T5AvTOtQ

  2. #2
    hypotesfrisyr
    hypotesfrisyr är inte uppkopplad
    hypotesfrisyrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör också med Tascam fast 2 kanal versionen 22-2. Den används på många olika sätt.
    På enskilda instrument som behöver saturation, då kan det va gött att dra på ordentligt på preampen så det riktigt surrar kring VU mätarna. Ibland kör jag också pads och annat icke tempokänsligt igenom där jag har ena monitorkanalen på tape och den andra på source, sen genom nån smörjig reverb så får man fin stereobredd, kan också vara coolt att skifta monitor/source då och då.

    Köra hela mixar igenom kan ibland fungera men jag tycker att det krävs en hel del efterpill, tror inte min bandare är särskilt kalibrerad då den plussar på en hel del i de lägre registren, men det kan ju också vara fint ibland.

    En del av charmen med att jobba med rullbandare tycker jag är att pilla och mecka med den men sån är jag

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nu har jag aldrig spelat in på rullbandare, men en hel del på kassettporta.
    Har två stycken 4 kanalers, dock är en kanal paj, så totalt 7 kanaler, men synkar dom inte (om det går?).
    Det är lite blandat hur jag använder dom. Ibland spelar jag in direkt, ibland överför jag individuella kanaler
    från datan, och ibland flera kanaler samtidigt, och då antingen på flera, eller en och samma portakanal.

    Har mer och mer börja spela in på dom. Ville mest ur det visuella skapandet, och bara lyssna istället,
    men att övergå 100% är nog för min del omöjligt.
    Spelade in en hel del på porta för mitt senaste släpp, och det mesta gick någon gång igenom en.
    https://ekolali.bandcamp.com/album/genom-grundet-2

  4. #4
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ville mest ur det visuella skapandet, och bara lyssna istället,
    men att övergå 100% är nog för min del omöjligt.
    Kul, exakt så var/är det för mig också. Låter fint om din skiva! Jag har också spelat in mkt på kassettporta, innan jag skaffade rullbandaren. Hela den här är är inspelad på porta, alla instrument direkt in på bandet, sen överfört separata spår och klipp/mix i datan.
    https://paltunes.bandcamp.com/album/mt4x

Liknande ämnen

  1. Konsten att skruva trumljud?
    Av Daionsavage i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 13:36
  2. Konsten att läsa sampler CD
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •