Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skapa i mono

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran

    Skapa i mono

    Efter att ha börjat med att mixa i mono har jag även börjat skapa/komponera i mono. Det känns som om det är mycket lättare att hitta ljud som passar ihop med varandra och det blir inte lika trångt i ljudbilden. Dessutom förleds man inte lika lätt av ljud som låter läckert i stereo. Det blir renare på något sätt.

    Sen är det ju en jäkla skön känsla att slå över till stereo när man hållit på en stund.

  2. #2
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Menar du att instrumenten är i mono in i mixern? Så exempelvis om synthen har stereoutgång så använder du ändå bara mono signal från synthen? Sen i mixern vidare till effekter med mono eller stereo utgångar till master bussen?
    Samt panorering av mono ljuden höger/vänster?

    Jag tror Jarre jobbade så med Oxygene (1976), Equinoxe (1978), och Magnetic Fields (1981).
    Det gillar jag! Men kanske att man ändå kan använda stereo signal från vissa synthar som Roland Juno 60/106 då de har fint chorus? Men huvudsakligen använda mono signaler. Jag tror på den modellen.

    Vad tror du om att begränsa till 8 mono spår? Den begränsningen hade Jarre för de tre nämnda albumen, iallafall Oxygene men jag tror även de andra. Det i sig gör att varje spår/ljud väger tungt i sin närvaro. Inte som i viss "modern" musik där det hivas på horder med lager av ljud och spektrumet är så maxat att man inte hör de enskilda ljuden. Horribelt!

  3. #3
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Nja jag lägger bara en utility på mastern (i ableton alltså) och sätter den till mono. Jag har även en monoomkopplare på monitorcontrollern som jag använder ibland.

    I mix så har jag även testat att lägga en monoutility innan effekterna på send så att allt som går in i effekten blir mono. Det brukar städa upp lite i mixen.

    Men visst vore det intressant att bara använda åtta monokanaler. Antar att man jobbar mer med de enskilda ljuden då.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag kör mono ut från mixern in i ljudkortet så varenda ljud är mono. Tycker det blir rent och fint så.
    Med undantag om jag spelar in trummaskinen som ett paket, då kör jag stereo och pannar redan i trummisen.
    När jag gör ljud i mjuksyntar blir de också nästan alltid mono i slutändan, men även där finns undantag. Det kan vara fint med stora fina stereopannade körljud till exempel.
    Sen pannar jag och donar rätt så friskt i mixen i stället.

Liknande ämnen

  1. Skapa musikvideos
    Av bitbob i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2022-03-18, 13:33
  2. 6.3 mono hona -> 3.5 mono hane
    Av my03 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-23, 19:10
  3. Skapa hemstudio
    Av Gogu i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •