Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Buchla's Red Panel - 100 serien till Eurorack

  1. #1
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    Buchla's Red Panel - 100 serien till Eurorack

    Buchla har presenterat ett dotterföretag (som jag tolkar det), Red Panel som bl.a. kommer utveckla den legendariska 100 serien för Eurorack!

    Källa: Sonic State

  2. #2
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Kommer modulerna fortfarande att kosta en njure styck, eller tänker de sig något i stil med Random Source Serge-kloner?

  3. #3
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer modulerna fortfarande att kosta en njure styck, eller tänker de sig något i stil med Random Source Serge-kloner?
    "They tell us that Red Panel was created to pursue new and innovative Buchla-related musical instruments that are priced within the reach of the average musician."

    Sen kan de ju fortfarande vara dyrare än standard Euro...

  4. #4
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Det är ett samarbete med Catalyst audio, men har inte de redan klonat 100-serien?

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    En tråkig väg de valt att gå. Jag var lite orolig för att det skulle bli så här när Buchla USA tog över.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Vad är det tråkiga Emu?

  7. #7
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det tråkiga Emu?
    Att sätta sitt namn på andras produkter för att generera cash istället för att nyutveckla och tänka progressivt?

    Buchla blir bara ett brand... (100 serien har ju inget med Buchla USA att göra överhuvudtaget).

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Exakt Mush. Don ville ju verkligen inte gå bakåt. Han var också djävligt petig med ideer och detaljer. Därimot så är det ju lite av en myt han själv skapade att han inte ville slå komersiellt och tjäna pengar... han ville bara inte kompromissa på concepten och designen. Det är viktigt att komma i håg om man vill förstå Buchla.

    Det är också där det skär sig efter skapandet av BEMI. Don sålde ju företaget till (har glömt vad företaget heter) just därför de hade färdig distrubition..osv.. skulle sälja för Don var i behov av pengar. Men i stället så skapade de lilla BEMI för att köra småskaligt och kunde därför inte leverera så som Buchla ville....därför fick de pusha upp tillverkning mm så att kvaliteten blev lidande men de lyckades å andra sidan sälja mer tusenfalt mer Buchlamaskiner än vad Don någonsin gjort. Grunden hos BEMI var bra tror jag (allt är ju min tolkning givetvis)...men det sket sig....Buchla USA tror jag inte på... vad de visat hitills visar bara på att de inte fattat ett skit.

    Black modular (well han är ju "the boss") tini kablar... men man gör i stället Buchla kablar där Pomona redan varit givet val av Don. Thunder Overlayen och Arturia Easeln... pekar ju mer på trist branding..... och det här 100 tjafset är ju värst av allt.... vi får se vad som dyker upp härnäst......

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jaha, kommer de färdigt syradoppade då om det är dom röda?

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä inte blev dom röda.. de smetade bara dit en röd ful logga på den annars vitblåa snygga designen ..det är så många tankevurpor i så många steg. När man läser på Muff så blir man ju mörkrädd över vilka våldtäckter av Buchlas idder som görs av BUSA, Keen; Catalyst..mfl

    Buchla är verkligen död.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Hahaha, va? Är dom röda panelerna inte ens röda?

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.gearnews.com/namm-2019-b...-product-line/ så kan man läsa bland annat följande:
    In the video below Todd Barton remarks how the Red Panel line is not really “Buchla”, it’s sponsored by them but is not up to Buchla Associates standards. He also says that Red Panel refers to a legendary panel that was dipped in LSD that they used to lick and then find themselves patching for days.

    This feels like a Buchla endorsement of Catalyst Audio products which must be an awesome validation for Dave’s work.

  14. #14
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ser grymma ut!

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det skulle ju också vara kul att veta den riktiga historien varför Don skapade röda paneler. För det var ju inte en. Kanske snarare ett mindre system som han gjorde och sen splittade upp. Men att det finns fler är helt klart och att det finns både SFTMC och Buchla Associates märkta så det verkar ju inte vara ett plötsligt infall utan i så fall ett system han jobbade ett tag med.


  16. #16
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag vill ha zthee's kloner

  17. #17
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Alltså, jag är ändå glad över denna nyhet. Det betyder troligen att Catalyst-modulerna kommer fortsätta finnas.

    Jag har kört en uppsättning Catalyst B100-moduler ett tag nu, och jag tycker dom är fantastiska, alla känns väldigt välbyggda och låter toppen. Mixern distar supermysigt och oscillatorerna enormt stabila. Det skulle vara kul att A/B-testa mot Zthee's kloner och mot riktiga 100-moduler, men misstänker att inte är så hörbara skillnader direkt.

    Bara för att Don inte var intresserad av att gå bakåt betyder ju inte att Buchla 100-serien blir sämre. Dessutom är ju Buchla 100 så otillgängligt för de flesta att man nästa kan se på dom som nya.
    Jag tycker detta är väldigt mycket roligare än alla tråkiga kopior på Arpar å Moogar...

    Det enda med nyheten som stör mig är den väldigt fula och blaffiga röda fonten, dom kunde döpt den till Red Label men bibehållit samma font som tidigare.

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast oscillatorerna stabila.... det var väl ändå inte 100-serien så där måste catalyst ha fixat lite...

    Don ville ju inte att man skulle kopiera hans paneler just därför han jobbade så starkt med laout, interfejs.mm... vad som satt bakom panelerna mer eller mindre sket han ju i. Så Catalyst/Red Panel är ju långt i från 100-serien just ur de aspekter som Don tyckte var viktiga.... t.ex. format... t.ex. att inte dela upp signalerna därför att det innebar kompromisser..osv... så oavsett om Don inte förstod varför man skall gå bakåt så visst är 100 modulerna grymma...men Catalyst är inte Buchla 100 och därför är det helt sjukt att BUSA sanktionerar det. Att de själva gjorde någon anneversary replika kanske i sammarbete med zthee vore ju kanske något för nostalgigerna... men nu tycker jag de är ute och cyklar.

    Håller dock med om röda blaffiga fronten... om man bortser från allt annat och ändå anammar det... varför i helvete gör man så


  19. #19
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker de påminner om gamla pappers-Serge?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •