Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Morph/Buchla Thunder overlay

  1. #1
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

    Morph/Buchla Thunder overlay

    Buchla Thunder Overlay

    Ovelay till Morph... touch controller.

    Fattar dock inte riktigt hur det skall funka och om man kan använda den som stand alone?

    Nån som kan det där kan ju förklara.

    Är den inte lika konfigurerbar som Thunder el 222/223e så är den ju smått värdelös... så handlar det om estetik/märke..eller är den bra?

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Får intrycket att det är en "overlay" du lägger ovanpå. Då får du MPE/Midi kompatibilitet o kan styra grejer i DAW/ios etc. Verkar dock ej ha ngt med "andra hållet", dvs att DAW styr din gamla Buckla

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får intrycket att det är en "overlay" du lägger ovanpå. Då får du MPE/Midi kompatibilitet o kan styra grejer i DAW/ios etc. Verkar dock ej ha ngt med "andra hållet", dvs att DAW styr din gamla Buckla
    Nej jag menar mer om den går att konfigurera på samma sätt som Thunder/223e vilket är ganska omfattande och speciellt... däri ligger delvis det unika inte bara i det estetiska... blir det bara en overlay som triggar MIDI mm som vilken key som helst är det ju värdelöst.

    Så min fråga som jag inte riktigt hittar på sidan (kan klart vara jag som missar) är ju om det är konfigurerbart och det stannar i Morphen(minne) och jag kan anväda den som stand alone och styra t.ex. en synth genom Bluetooth utan data eller ipad.
    Och dessutom givetvis konfigureringen..pressure/position mm på olika midi/CC osv..

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    sorry. Backar undan från Bucklevärlden med små tassande steg..

  5. #5
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Stand alone om du köper en bluetooth->DIN midi-grunka. Sen har morphen inte exakt samma funktionalitet som en Thunder, men att kalla det smått värdelöst är att ta i. Du kan fortfarande göra en jäkla massa

    EDIT: Verkar inte som man kan köra stand alone ändå. CRAP.
    Senast redigerat av segerfalk den 2019-01-24 klockan 13:26. Anledning: syntax error

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stand alone om du köper en bluetooth->DIN midi-grunka. Sen har morphen inte exakt samma funktionalitet som en Thunder, men att kalla det smått värdelöst är att ta i. Du kan fortfarande göra en jäkla massa
    Ha-Ha... nej kanske inte värdelös... men poängen med mojängen är ju att man skall kunna styra olika funktioner tämligen fritt blir det bara en trig key med pressure och dubbel joystick är det ju lite båg om det skall vara Buchla....

    Men jag fick för mig den hade inbyggd Bluetooth behövs det en extra grunka? Jag vill ju verkligen att den här ska vara bra då jag verkligen behöver 223e:ish som kan styra MIDI.....och till ett attraktivt pris....men jag vill ju att den skall funka som stand alone....


  7. #7
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Håller med! Ställ frågan direkt till Sensel, de har säkert ett svar

  8. #8
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ligger en bild på deras instagram där den är uppkopplad direkt till en easel.

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sorry. Backar undan från Bucklevärlden med små tassande steg..
    Haha!

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ser bara en bild när det ligger en overlay utan Morph på en Easel... enda den är uppkopplad är ju tilll Arturia Plugg Easel. Skall du koppla in en Easel kräver det antingen CV/gate eller så får du kppla den genom 218e och då blir det inte mer funktion är vad du får ut av 218e.... alternativet vore ju Iprogram card som man kan köra med Max/msp och koppla den därigenom....men då är vi ju där igen med data å jox.



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sorry. Backar undan från Bucklevärlden med små tassande steg..

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ah såg den nu.. fast man ser ju inte vart sladden går... det är ju USB så direkt in i Easel går den ju inte om inte Buchla USA stoppat in det in nyaste versionen av Easeln.....men tror inte det....


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-01-24 kl. 14.00.26.png 
Visningar:	68 
Storlek:	530,7 KB 
Id:	85751

  12. #12
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah såg den nu.. fast man ser ju inte vart sladden går... det är ju USB så direkt in i Easel går den ju inte om inte Buchla USA stoppat in det in nyaste versionen av Easeln.....men tror inte det....


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-01-24 kl. 14.00.26.png 
Visningar:	68 
Storlek:	530,7 KB 
Id:	85751
    JA lite oklart men så här säger dom själva på FB:

    "You'll need an interface to break out USB to CV or MIDI (most audio interfaces can do USB to MIDI).

    At our NAMM booth, we'll have a computer-less setup using the Buchla Thunder Overlay to control the Buchla Easel, using the Snyderphonics MantaMate to go USB->CV"

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det låter ju mer lovande.... men de får ju gärna lämna lite mer info om konfigurering och funktion...får väl Maila som Segerfal sa men är ju så rövig på engelska så det tar väl en timme...suck!

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Läst lite mer men blir ändå inte riktigt klok... Den har ju tydligen 9 presets via stora knappen... men om de är fasta eller user..vet ej....verkar ändå lite. Sen verkar den ju ha begränsningar till 48 "areas" vad som nu innefattas av det..... sen funderar man ju lie över upplösning mm.... om den har så enomt fin och bred känslighet så vill man kanske inte köra CC utan NRPN om man t.ex. vill styra P12 el Pro2 som ju har bra implementation .....med finlir.....vem behöver kontroller med extrem finkänslighet om det ändå ska steppa liksom

  15. #15
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Vad är tanken med layouten? Är det främst estetiskt eller finns det någon annan poäng?

  16. #16
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är tanken med layouten? Är det främst estetiskt eller finns det någon annan poäng?
    Du kan använda alla fingrar. Inkl tummarna.

  17. #17
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Så det är som de där ergonomiska tangentborden till PC som är kurade med flera tumtangenter isf en stor space-tangent?

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nån som införskaffat el provat?

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    De kära tillverkarna hade vägarna förbi mitt hotell igår och jag fick testa denna ordentligt. Väldigt imponerad!
    Körde Aalto, Arturias Easel men även via MIDI till min Analog Four. Det får nog bli ett köp. (med andra ord - nej, jag är inte sponsrad)

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men är det enkelt att lägga upp allt som i 223e...position, zones mm.... per dutt...osv... jag har hört om en del begränsningar???

  21. #21
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det enkelt att lägga upp allt som i 223e...position, zones mm.... per dutt...osv... jag har hört om en del begränsningar???
    Jag kan inte 223e. Köpte ju Easel K, men bytte bort 223e med Zthee.

  22. #22
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Heads up!
    Imorgon är det sista chansen att köpa Morph-bitwig-bundle innan den dealen försvinner.
    https://sensel.com/products/morph-producers-kit

  23. #23
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    Fick hem denna nu. Ska bli svinkul att testa!

    Disclaimer: Jag fick en rabatt (men har ingen koll på hur mycket) eftersom Sensel kom förbi mitt hotell innan en spelning i Montreal i somras och fick filma mig när jag testade Buchla Thunder för första gången. Jag är alltså biased.)

  24. #24
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Fick hem denna nu. Ska bli svinkul att testa!

    Disclaimer: Jag fick en rabatt (men har ingen koll på hur mycket) eftersom Sensel kom förbi mitt hotell innan en spelning i Montreal i somras och fick filma mig när jag testade Buchla Thunder för första gången. Jag är alltså biased.)
    Härligt - kom med kort recension när du testat den..

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Fick hem denna nu. Ska bli svinkul att testa!

    Disclaimer: Jag fick en rabatt (men har ingen koll på hur mycket) eftersom Sensel kom förbi mitt hotell innan en spelning i Montreal i somras och fick filma mig när jag testade Buchla Thunder för första gången. Jag är alltså biased.)
    Så...Vad tycker du om Sensel Morph outshape? Du har väl kvar den eller? :-)

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så...Vad tycker du om Sensel Morph outshape? Du har väl kvar den eller? :-)
    Bump!

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så...Vad tycker du om Sensel Morph outshape? Du har väl kvar den eller? :-)
    Jag har kvar den! Gillar, men ändå knappt använt den. Hmm.
    Men nu blir jag rik eftersom Sensel Morph har slutat tillverkas. Hurra!

    https://www.synthtopia.com/content/2...ouchpad-market

  28. #28
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Åh nej… 😞😞

  29. #29
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Ja, trist…

Liknande ämnen

  1. NM G2: Morph mellan variationer
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •