Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Tremolo i Malmö lägger ner - finns det framtid för små självständiga musikaffärer?

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Tremolo i Malmö lägger ner - finns det framtid för små självständiga musikaffärer?

    Är bedrövad över att Tremolo lägger ner. Stefan & Toni har varit musikaffärsreferenter sen jag var en liden påg. Hoppas också att deras goa anställda hittar ngt nytt.

    Finns det framtid för små självständiga musikaffärer när dagens konsumenter köper "allt" online?

    Tremolo hade ju t.o.m inköp/order gemensamt m andra via ordermusic. O det räckte ej..

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nej, kunderna bestämmer ju och kunderna vill hellre vänta några dagar på leverans från Tyskland och tjäna några hundringar.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, kunderna bestämmer ju och kunderna vill hellre vänta några dagar på leverans från Tyskland och tjäna några hundringar.
    Jag tror inte det är hela sanningen. Jag skulle vilja lägga till att kunderna idag är mer välinformerade och bara vill köpa saker och inte få hjälp i affären, samt bekvämligheten i att slippa ta sig till en affär någonstans långt borta och istället hämta ut nära där man bor.

  4. #4
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det är riktigt tråkigt, det är människor man har pratat med och fått hjälp av under hela sin uppväxt. Tror tyvärr inte det finns plats för affärer som Tremolo. Folk går dit och testa prylar för att sedan beställa billigare online. Otroligt tuff konkurrens där det blir mer och mer produkter och obefintliga marginaler för handlarna. Jag kommer att sakna dem, framförallt Andreas med sin alltid positiva och ärliga attityd. Jag hoppas verkligen att deras duktiga personal hittar något annat.

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte det är hela sanningen. Jag skulle vilja lägga till att kunderna idag är mer välinformerade och bara vill köpa saker och inte få hjälp i affären, samt bekvämligheten i att slippa ta sig till en affär någonstans långt borta och istället hämta ut nära där man bor.
    These Go To Eleven ligger vid min studio och jag har aldrig gått dit för att testa en pedal. Däremot går jag dit och spontanköper ett knasdelay vid någon inspelning etc, så du har rätt i att kunden oftast redan vet vad de vill ha. Jag personligen är inte lika spontan när det handlar onlineköp, just för att det tar några dagar innan jag får produkten.

    Tobbiew - Håller med om Andreas! Fin man! Han finns ju dessutom sporadiskt här på 99musik. Jag har känt honom sedan jag var fjortis och det var han som visade mig ARP2600, Minimoog, TR-808, TB-303 och annat jag har i min studio nu som vuxen. Han var väldigt viktig i formandet av mitt intresse och mitt kunnande och han har väl jobbat i musikaffär i snart 25 år. Extremt kunnig, hjälpsam och ödmjuk.

    Hoppas för både kunderna och honom att han får ett nytt och bra jobb snarast!

  6. #6
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    ja, andreas är en klippa! alltid schysst, alltid intresserad och oerhört kunnig. medhåll på detta:

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas för både kunderna och honom att han får ett nytt och bra jobb snarast!
    några av andra i butiken har jag dock haft lite svårt för; totalt icke-lyhörda, tyvärr. skulle köpa keyboard till döttrarna, hade sett ut tre olika modeller som kanske kunde vara lämpliga, ville diskutera fördelar/nackdelar och sen köpa,var tydlig med budget, men försäljaren försöker pracka på mig något 4 gånger dyrare med argumentet att det finns avbetalningsmöjlighet. tack men nej tack, det blev gear4music och 700 sparade kronor.

    en annan gång skulle jag köpa gitarr till ovan nämnda avkomma, och stöter på samma attityd, fast från annan försäljare, men den gången köpte jag det jag sett ut ändå.

    men heja andreas!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Håller tummarna för de anställda (det var Andreas som lurade på mig min första SIEL (som jag dessutom har kvar)) när jag var 19 (?), men butiksdöden är ju ett faktum i de flesta branscher. Det kvittar i vilken stad man tittar så byts skyltfönster mot caféer eller skyltar med "butikslokal uthyres".

    Jag tror det är större än att snåla musiker som handlar från Thomann. Jag handlar ju mest begagnat, men när jag väl kommer in i en affär vill jag mötas av;

    1. Någon som är trevlig.
    2. Någon som har svar när jag har frågor.
    3. Vettigt sortiment (gäller inte minst småprylar som kontakter och kablar).
    4. Ett svar på när nå't som inte finns kan komma eller liknande.
    5. Någon som tar elektronisk musik på allvar, inte bara strängbändare.

    Detta är i stort sett överförbart på andra branschen. Och, vilket jag har all respekt för att en fysiskt butik inte fixar; Det är galet skönt att slippa leta parkeringsplats i centrum samt att handla på småtimmarna en fredagnatt etc.

    jpl satte fingret på det jag antydde men inte hann posta. Att utöver Andreas har det varit mycket ointresse och/eller "praofasoner".
    Senast redigerat av machinepop den 2019-01-23 klockan 09:40. Anledning: lade till femman och edit

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det blev ju ramaskri i Danmark nu när BR-leksaker konkade. Ett 70-årigt leksakskoncept som alla Danskar vuxit upp med, en del av den danska kulturen.

    Anledningen var e-handel.

    Men egentligen inte konkurrenternas e-handel. Utan snarare att BR själva inte fattade i tid, eller orkade anpassa sig till e-handel. Eller ville inse hur framtiden ser ut.

    Tror absolut att musikaffärer hade kunnat fungera genom en kombo av e-handel kryddad med fördelen av att ha en fysisk butik.

    Men det kräver ju en stor omställning. Något långt ifrån alla orkar. Inte ens BR-leksaker...

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mindre butiker som fungerar har ju normalt ett "packrum", där de hanterar postorder. Det kanske svider om man drömt om butiksmys, men så ser det ut 2019. Jag tänker på det varje gång jag besöker Delicious Goldfish i Solna, en mysig skivbutik samtidigt som Nicke hanterar sin hemsida och Discogsbeställningar. Nu ska han bara lära sig att jag inte dricker kaffe också.

    Min närmaste stormarknad av den gamla sorten håller på att packa ihop fullständigt. Var fjärde butik var väl stängd senast jag var där. Då skulle jag och sonen till Flying Tiger, men det sket sig. Hemtex hade storrea och Cervera höll på att sälja ut det sista osv. De stora klädkedjorna klamrar sig fast och donken och bolaget klarar sig väl så länge folk ser behovet på orten, men visst är det tydligt att vi står med fötterna i en ny tid. I realiteten skulle jag nog inte behöva åka dit någonsin igen, allt nås ju från datorn.

  10. #10
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Som smart konsument är man ju väldigt påläst och prismedveten nuförtiden. Man behöver inte "säljarhjälpen" längre, man har redan sett åtskilliga reviews och unboxingvideor på YT innan man bestämmer sig för köp. Och priset, det har man full koll på sedan länge.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, kunderna bestämmer ju och kunderna vill hellre vänta några dagar på leverans från Tyskland och tjäna några hundringar.
    För mig i Norrland är det faktiskt tvärtom. Det går fortare att få från Thomann. När jag vill spara hundringar, prutar jag i musikaffär i Sverige.
    Men rent krasst är ju detta "problem" inte musikrelaterat för fem öre.
    E-handel tar ju över varenda bransch.

    Men svaret på rubriken är nog, nej dessvärre. Vilket är synd när man har slagit av ett par trumpinnar eller behöver en sträng till gitarren på studs för att vara cynisk.
    Kjell&Company börjar ta in lite mer musikrelaterade grejjer också...
    Senast redigerat av Firechild den 2019-01-23 klockan 10:10.

  12. #12
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Har funderat på hur det funkade när jag var yngre (80-90tal) och vad jag saknar i dagen fysiska instrumentbutiker.

    Kom ganska raskt fram till att förr byte man gradvis upp sig genom att byta in sitt gamla instrument/köpa en inbytt begagnad eller en kombination av de båda. Den handeln sker privat sedan många år på nätet. Det mjuka värdet har försvunnit och har betytt mkt för mig.
    Köper oerhört lite i fysisk butik om det inte är spontant/panik. Annars kan jag lika gärna köpa online då det går snabbare och är lättare att jämföra/hitta rätt kabel/pedal etc.

    Hur tänker ni runt hanteringen av begagnade instrument i butik?

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på hur det funkade när jag var yngre (80-90tal) och vad jag saknar i dagen fysiska instrumentbutiker.

    Kom ganska raskt fram till att förr byte man gradvis upp sig genom att byta in sitt gamla instrument/köpa en inbytt begagnad eller en kombination av de båda. Den handeln sker privat sedan många år på nätet. Det mjuka värdet har försvunnit och har betytt mkt för mig.
    Köper oerhört lite i fysisk butik om det inte är spontant/panik. Annars kan jag lika gärna köpa online då det går snabbare och är lättare att jämföra/hitta rätt kabel/pedal etc.

    Hur tänker ni runt hanteringen av begagnade instrument i butik?
    Mycket bra poäng, så jobbade vi mycket på Uppsala Musikverkstad tidigt 2000. Vi bytte in beggade Boss-pedaler dyrare än vad vi köpte nya från Roland Scandinavia men fick samtidigt sälja något annat såklart och man bibehöll kundrelationen, de var ju mycket "stammisar" som återkom hela tiden. Det var ju en trygghet för kunden att man var så positiv att byta in grejjer. Lite som Bilhandlarna fortfarande gör faktiskt, även om de blivit liiite trögre.
    Jag vet att 4Sound/Estrad på Folkungagatan/Sthlm var en av de första som öppet deklarerade att de inte säljer begagnat längre, men det kanske har vänt igen? Detta var ca 2010.

  14. #14
    sniu
    sniu är inte uppkopplad
    snius avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tremolo köpte in och sålde begagnade instrument.
    Iaf om man handlade med Andreas. Vet inte hur resten av affären fungerade.
    Min senaste affär på Tremolo var en inbytesaffär.

    Det här är riktigt tråkigt..

  15. #15
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har funderat på det här med att köpa från andra länder på sistone.
    Två produkter har jag varit tvungen att skicka på garantirep nyligen, först prologuen som i transporten i Holland blev transportskadad och jag fick tillbaka pengarna, sen ett par Adam A7X till tysken.
    Och krånglet med att packa tunga grejer och boka frakt och allt fick mig att tänka att det är bättre för mig att köpa i Sverige, om något går sönder då kan jag ta bilen och åka och lämna grejerna direkt till butiken eller tom till generalagenten direkt för reparation. Och nu skiljer ju inte priserna något speciellt mellan de utländska nätbutikerna och svenska butiker. Kan tom vara billigare ibland.
    Så där är en annan fördel med att handla på hemmaplan.
    Senast redigerat av Albedo den 2019-01-23 klockan 10:51.

  16. #16
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Har aldrig besökt Tremolo men efter mina första fem-sex musikaffärsbesök tröttnade jag. Ointresserat behandlad av personalen, i bästa fall.

  17. #17
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig besökt Tremolo men efter mina första fem-sex musikaffärsbesök tröttnade jag. Ointresserat behandlad av personalen, i bästa fall.
    Ja, så är det i många fall om man ser till "de stora". Men tråden handlar om det finns plats för självständiga affärer som måste ha en viss renommé för att överleva. Jag har då aldrig blivit dåligt bemött på Tremolo och om inte Andreas var där så brukade de som inte var lika kunniga i ämnet alltid vara ärliga med att de inte kan syntar och rekommenderade en att vänta tills han var tillgänglig. Har aldrig känt mig ignorerad där, tvärtom.

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag lider också för Andreas skull. Guldkille. Skrev inte hans namn i förstaposten pga diskretion iom att han (som outshape skrev) ibland hänger här. Toni & Stefan är ”gamla rävar” som varit med i musikaffärbranschen sen 70talet (bl a Philipssons musik där jag 1983-84 köpte en dx7a av just Toni) så de har större chans att klara sig.

    Men ”independentmusikaffärer” är nog snart ett minne blott. Större företag/kedjor som har ehandel & lokaler kommer nog överleva, men de mindre affärerna (trots ordersammarbete för att få bättre priser) får inte den försäljningsvolym som dagens konkurrenssituation kräver.

    Tråkigt men sant. ”Vi” kräver billiga priser & att speditionen är bra (transportskador/strul behöver man ju ej tänka på när man köper i affär).

    Ehandel, youtube, google... ofta vet t ex jag mer om en produkt än säljaren i affären, men nu är jag/vi inte representativa för ”volymförsäljningen”. Den görs nog mer av ”vanliga” ickenördar

  19. #19
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som smart konsument är man ju väldigt påläst och prismedveten nuförtiden. Man behöver inte "säljarhjälpen" längre, man har redan sett åtskilliga reviews och unboxingvideor på YT innan man bestämmer sig för köp. Och priset, det har man full koll på sedan länge.
    Fast är det så? För mig är instrument mer än bara videos på YT med komprimerat ljud där man går ner i detalj och tittar på vågformer i oscilloskop eller ytterligheten åt andra hållet där Bo Beats eller killen i Andertons tycker allt är "amazing". Såklart kan man få en första uppfattning men det handlar mycket om magkänsla som man bara kan finna när man spelar på instrumentet. Rant on: Alla är proffstyckare på nätet och man har en klar uppfattning om saker innan man ens har sett eller hört prylen i verkligheten och till sist är man nere på diskussioner om vilken färg LED har eller huruvida det spelar roll om det är DCO eller VCO. Jag tror vi är mer förvirrade faktiskt Rant off.
    Jag förstår också att E-handeln är här men det är ju inte för att göra det lättare för oss som kunder utan för att vi lever i ett samhälle där det ska konsumeras mycket och marginalerna ständigt minskar. Jag kommer definitivt sakna att ha en livs levande säljare som kan sin sak att prata med innan jag gör mitt köp. Observera att det såklart förutsätter att det är affärer där man kan sin sak och har en god kundservice, typ Tremolo. De hade dessutom en trevlig pawn shop och man kunde sälja sina instrument genom dem (mot en viss provision såklart). Tycker bara det är trist att de slår igen...
    Senast redigerat av tobbiew den 2019-01-23 klockan 11:19. Anledning: auto correct klanteri

  20. #20
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bara det är trist att de slår igen...
    Supertrist

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror absolut att musikaffärer hade kunnat fungera genom en kombo av e-handel kryddad med fördelen av att ha en fysisk butik.
    Nu har jag förvisso inte inblick i hur det går rent ekonomiskt, men det är väl ungefär så Jam, Escape From Noise och These go to 11 fungerar. Lite "roligare" och mer nischat utbud, kombinerat med schysst butik och postorder. (Samma med "doldisen" i instrument/studio-svängen, Dj-service, som väl egentligen inte har lika nischat eller "roligt" utbud, men som satsar hårt på att faktiskt ha grejor i lager...)

  22. #22
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så är det i många fall om man ser till "de stora". Men tråden handlar om det finns plats för självständiga affärer som måste ha en viss renommé för att överleva.
    Mina besök var inte bara hos stora handlare.

  23. #23
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina besök var inte bara hos stora handlare.
    Ok, trist. Men man kan nog inte dra alla över en kam då eller så är tydligen Tremolo ett undantag då baserat på dina upplevelser i andra självständiga butiker.

  24. #24
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    "Jag lider också för Andreas skull." + 1000

    Mycket sorgligt, när jag jobbade i Malmö brukade jag svänga in testa lite prylar... Köper dock sällan nytt.

  25. #25
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Kön till deras konkursurförsäljning är löjlig... funderar på att hoppa helt

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kön till deras konkursurförsäljning är löjlig... funderar på att hoppa helt
    Är det Håkan på Ullevi-varning? Jag är inte där och skulle väl ändå inte hitta mycket. Gissar dock på mest strängbändare. Kan vi få en ögonblicksbild?

  27. #27
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bifogad fil 85774

    Bulgarien 1989-90

  28. #28
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 85774

    Bulgarien 1989-90
    Ganska fräckt att se till så att butiken konkar bara för att kunna tokfynda!

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 85774

    Bulgarien 1989-90
    Är du också där? Eller är det från SDS?

    Erkänn förresten, att ni liksom jag började etikettera folket i kön; basist, gitarrist, basist, trummis etc.

  30. #30
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mitt foto. Stod på 2a plats i kön. Hjälpte han på 1a plats att välja "rätt". Han kom ut m en Prologue samt 1 dm6 för sammanlagt 9papp.

    Själv blev det bara småpryttlar, men jag han iaf krama Toni & Andreas <3

  31. #31
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En anledning bortsett från E-handel och informerade kunder, är att speciellt syntprylar (och annan teknik) är så mycket mer komplexa idag. Att dema en MS-20 vs en Minimoog anno 1978 gick väl an, men att ha koll på alla innerligheter i en Virus TI2 ... finns ingen rimlig chans att personalen kan sätta sig in i utrustningen på ett sätt som gör att kunderna blir nöjda.

    En sak som har slått mig både på 4Sound och Tremolo i Malmö: Väldigt stora lokaler, måste kosta en hel del, ser visserligen fint ut, men man kanske måsta hitta en bättre ekonomisk balans där.

  32. #32
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Blev en analog 4 mk2 och tr-8s, den sistnämnda ska jag leka lite med och sedan kränga - eller så har jag den kvar, vem vet.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt foto. Stod på 2a plats i kön. Hjälpte han på 1a plats att välja "rätt". Han kom ut m en Prologue samt 1 dm6 för sammanlagt 9papp.

    Själv blev det bara småpryttlar, men jag han iaf krama Toni & Andreas <3
    Galet billigt - tur att man jobbar!

    Vad fanns mer? Nå'n generell procentsänkning eller lite slumpmässigt.

  34. #34
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev en analog 4 mk2 och tr-8s, den sistnämnda ska jag leka lite med och sedan kränga - eller så har jag den kvar, vem vet.
    nice!

  35. #35
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    När lokala musikaffären hemma i Övik gick i konkurs tog mina gamla kompisar över och har lyckats vända det. Mycket tack vare lokalt engagemang av lokalmusiker som vill att den ska finnas kvar. Bland annat gick de samman och donerade en kaffemaskin så kunderna kan stanna till och ta en liten fika. Låter kanske bagatellartat. Men jag tror verkligen att det blir allt viktigare med den här typen av mötesplatser som kanske erbjuder mer än ett utbyte av pryl/pengar. Det kan man ju som sagt göra billigare och enklare via nätet.

  36. #36
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Hittde en hall of fame 2 oxå. Men står fortfarande i kö lol...

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När lokala musikaffären hemma i Övik gick i konkurs tog mina gamla kompisar över och har lyckats vända det. Mycket tack vare lokalt engagemang av lokalmusiker som vill att den ska finnas kvar. Bland annat gick de samman och donerade en kaffemaskin så kunderna kan stanna till och ta en liten fika. Låter kanske bagatellartat. Men jag tror verkligen att det blir allt viktigare med den här typen av mötesplatser som kanske erbjuder mer än ett utbyte av pryl/pengar. Det kan man ju som sagt göra billigare och enklare via nätet.
    Många plastkeyboards i den butiken... Men grymt initiativ att rädda kvar en så'n nischad butik i lilla Ö-vik.
    (Jag antar att det är den på tvärgatan uppe vid galleriorna iaf.)

  38. #38
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En anledning bortsett från E-handel och informerade kunder, är att speciellt syntprylar (och annan teknik) är så mycket mer komplexa idag. Att dema en MS-20 vs en Minimoog anno 1978 gick väl an, men att ha koll på alla innerligheter i en Virus TI2 ... finns ingen rimlig chans att personalen kan sätta sig in i utrustningen på ett sätt som gör att kunderna blir nöjda.

    En sak som har slått mig både på 4Sound och Tremolo i Malmö: Väldigt stora lokaler, måste kosta en hel del, ser visserligen fint ut, men man kanske måsta hitta en bättre ekonomisk balans där.
    En stor lokal med bra läge är oftast värd sin höga hyra personalkostnader och lagerhållningskostnader är vad de flesta butiker går under av.
    Sen tror jag ingen kund förväntar sig att en säljare ska kunna allt om allt.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det tror inte jag heller, men grundläggande saker är ju bra om man kan svara på gällande de 5-6 modeller man har inne för tillfället. Jag vet att Andreas kan/kunde det. Jag vet också att det ofta varit si och så med det i stan förr.

    Detta gäller inte bara Malmö. På 4Sound på Folkis vet jag inte ens om de har talförmåga.

  40. #40
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, helt klart synd - varit inne och handlat en del där sista två åren. Andreas alltid trevlig och kunnig.

  41. #41
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Jag gick förbi på lunchen.... kön var ju helt galen!
    Synd annars... jag gillade den butiken.

  42. #42
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fanns mer? Nå'n generell procentsänkning eller lite slumpmässigt.
    "50% rabatt på allt i butiken, så långt lagret räcker." enligt hemsidan.

    Galet billigt - tur att man jobbar!
    Ja, verkligen, är ju inte på jakt efter något just nu, men en DM6 eller så hade varit intressant att utforska lite djupare.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen tror jag ingen kund förväntar sig att en säljare ska kunna allt om allt.
    Säkert inte, men det minskar nyttan med att gå till en butik för att få reda på mer om en pryl.

    Sen är det väl så att, oavsett kunskapsnivå och möjlighet att sätta sig in i alla nya prylar, så gör prylarnas komplexitet att det är omöjligt att i en musikaffär testa sig fram till hur något fungerar till den grad att man kan avgöra hur man kommer att trivas med den. Så man måste ändå ta hem den på prov, och då kan man lika gärna köpa den i en nätbutik där det mer ingår i konceptet att man kan ta hem saker och returnera dem om man inte är nöjd.

    Därmed inte sagt att jag inte tycker det är väldigt trist att Tremolo går omkull. Trevligt och kunnigt folk, Toni och Stefan har jag varit i kontakt med sedan Philipssons för 100 år sedan (köpte bl a en begagnad Klavitron på 80-talet för 400:- där), och Andreas har med tiden blivit en trevlig bekantskap som man alltid kan snacka med när jag nu har haft mina irrfärder i butiken. Jag köper i stort sett aldrig nytt nuförtiden så jag har inte dåligt samvete för att jag köpt i nätbutiker, även om jag naturligtvis med mitt köpmönster inte heller bidrar till de fysiska butikernas överlevnad.
    Senast redigerat av ricard den 2019-01-25 klockan 17:26.

  43. #43
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, kunderna bestämmer ju och kunderna vill hellre vänta några dagar på leverans från Tyskland och tjäna några hundringar.
    Jag erkänner villigt att jag köpt 90% av min musikutrustning på Thomann de senaste åren.

    Men det handlar inte om att tjäna några hundralappar. Tvärtom har det ju ofta varit aningen dyrare de senaste åren.

    Nej det handlar om att man direkt ser om varorna finns i lager eller inte. Det handlar om utbudet. Det handlar om att Thomann (enligt min egen erfarenhet) är fullständigt exemplariska om något krånglar eller går sönder. Eller om man helt enkelt ångrar sig inom 30 dagar vilket jag också gjort någon gång. Som nu t ex håller jag på med en större order som till 95% består av tråkig bruksutrustning, typ kablar och kontakter och diverse konverteringsboxar. Att stå och botanisera med en sådan beställning, typ hundra smådetaljer, i en fysisk butik skulle vara en mardröm både för mig och den som jobbar där. Skulle dessutom en enda kabel eller kontakt av de jag beställer inte finnas inne så fallerar hela min planering.

    Sedan så tar det ärligt talat inte längre för varorna att anlända hit från Tüskland än från Stockholm.

    Det sagt så handlar jag gärna "lokalt" om sakerna finns inne. Köper fortfarande mina mac-datorer av Power-Pc i Lidköping just för att han är grymt serviceminded om något krånglar.

    Två andra svenskar jag gärna handlar i är Escape from Noise och These goes to 11. Grymt bra ställen och supertrevliga. Intressant att båda är tämligen nischade. Jag tror att framtiden är att vara ordentligt nischad om man ska vara liten och lokal.

  44. #44
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker det är väldigt tråkigt att folk handlar annat än affärernas egna märken från t.ex. bax-shop och Thomann. De båda har en ganska tydlig strategi att döda all annan konkurrens genom att sälja så pass billigt att de de facto backar på ett stort antal produkter...

    Att folk vill köpa billigast förstår jag naturligtvis men att man helt skiter i både miljö och att stötta svensk handel på kuppen är för mig en gåta.

    edit: Tillägg - att många dessutom tycker att fysiska butiker är kanon för att gå och testa prylar i, som man sedan beställer på nätet.

  45. #45
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Tycker också att det är jättesynd att Tremolo lägger ner, men det där med kön gjorde det lite lättare att hantera att jag inte åkte in. Kunde ha varit där, men tänkte att jag förmodligen då skulle köpt på mig något jag annars inte hade lagt fullprispengar på för pengar jag egentligen inte har. Beställde europrylar för lönen i morse istället så att jag inte skulle falla för frestelsen att åka in.

  46. #46
    AlexKex
    AlexKex är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    mac-datorer av Power-Pc
    Tihihi

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillar att handla i fysiska butiker och väljer faktiskt ofta att ta ett lite dyrare pris för att dra mitt lilla strå till att de ska kunna finnas kvar (om nu prisskillnaden inte är jättestor).

    Med det sagt, så måste jag säga att mina dryga 40 års erfarenheter av musikaffärer generellt är ganska kass, jämfört med många andra branscher. Det brukar finnas nån enstaka bra på varje ställe, men kvoten är väl typ 1-5 i snitt... Övriga fördelar sig hyggligt jämnt mellan kategorierna krämare, jagbordeegentligenvararockstjärnaochorkarintebrymi g och duharingencredgrabbensådigskiterjagi.

    Så graven grävs nog inte bara av onlinekonkurrensen.

    (Har aldrig shoppat på Tremolo, så jag har ingen åsikt där. Håller dock med om att Tgt11 är ett lysande undantag, men man kan ju inte leva på pedaler allena. Ja, jag hoppas ju att Tgt11 kan det! Men jag behöver en mer varierad kost. )
    Senast redigerat av slirak den 2019-01-25 klockan 21:13.

  48. #48
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Köpte en mik av dem nyss visste inte de kånkade... trisst...

  49. #49
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev en analog 4 mk2 och tr-8s, den sistnämnda ska jag leka lite med och sedan kränga - eller så har jag den kvar, vem vet.
    DEN TR8S hade jag en bulvan ute för att köpa. Om du kränger den KRÄVER jag att få första tjing! Allt annat är djupt orättvist.

  50. #50
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köper fortfarande mina mac-datorer av Power-Pc i Lidköping just för att han är grymt serviceminded om något krånglar.
    Citat Ursprungligen postat av AlexKex Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tihihi
    AlexKex: ...du vet att det var namnet på CPU:erna i Macar mellan 1994-2006?

  51. #51
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DEN TR8S hade jag en bulvan ute för att köpa. Om du kränger den KRÄVER jag att få första tjing! Allt annat är djupt orättvist.
    Bulvanen skötte ej uppdraget så bra .... för att komma in bland de 5 första skulle man vara på plats 1 timme före.

  52. #52
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bulvanen skötte ej uppdraget så bra .... för att komma in bland de 5 första skulle man vara på plats 1 timme före.
    Kom dit 11.50, var typ 80 pers framför mig. Gick in lugnt och kollade, så stod den där. Ingen stress. Sedan stod Analog 4’an på hyllan bakom disken - bad Andreas att lägga undan den under tiden jag ställde mig i kö. 2.5 timmes kö, 2 snubbar precis framför mig tog typ 1 timme på sig i kassan

  53. #53
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köper fortfarande mina mac-datorer av Power-Pc i Lidköping just för att han är grymt serviceminded om något krånglar.
    Citat Ursprungligen postat av AlexKex Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tihihi
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AlexKex: ...du vet att det var namnet på CPU:erna i Macar mellan 1994-2006?
    Exakt. Och det fanns också en modell som hette Power-Pc som hade macoperativ där på 90-talet. Det var den han sålde i början när han öppnade, därav namnet på butiken. Sorry för OT.

  54. #54
    AlexKex
    AlexKex är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Och det fanns också en modell som hette Power-Pc som hade macoperativ där på 90-talet. Det var den han sålde i början när han öppnade, därav namnet på butiken. Sorry för OT.
    Hade inte en aning
    Spännande
    Man lever så länge man lär
    Jag ber om ursäkt för OT

  55. #55
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Neeej vad sorgligt

  56. #56
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jag köper det mesta begagnat eller online, det ska jag erkänna. Enstaka småplock köper jag dock lokalt.

    Minns dock när jag skulle på en grej i Gävle med 3st cgs/serge-lådor och saknade en 5pol xlr för matning. Gick till 4sound men de hade ingen. Bad mig hänga på in till verkstaden, rotade bland lådor och hittade till slut en jag fick köpa för en symbolisk summa. Det är ju just de där sakerna..

  57. #57
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket bra poäng, så jobbade vi mycket på Uppsala Musikverkstad tidigt 2000. Vi bytte in beggade Boss-pedaler dyrare än vad vi köpte nya från Roland Scandinavia men fick samtidigt sälja något annat såklart och man bibehöll kundrelationen, de var ju mycket "stammisar" som återkom hela tiden. Det var ju en trygghet för kunden att man var så positiv att byta in grejjer. Lite som Bilhandlarna fortfarande gör faktiskt, även om de blivit liiite trögre.
    Jag vet att 4Sound/Estrad på Folkungagatan/Sthlm var en av de första som öppet deklarerade att de inte säljer begagnat längre, men det kanske har vänt igen? Detta var ca 2010.
    4Sound Folkungagatan säljer begagnat nuförtiden.

  58. #58
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på hur det funkade när jag var yngre (80-90tal) och vad jag saknar i dagen fysiska instrumentbutiker.

    Kom ganska raskt fram till att förr byte man gradvis upp sig genom att byta in sitt gamla instrument/köpa en inbytt begagnad eller en kombination av de båda. Den handeln sker privat sedan många år på nätet. Det mjuka värdet har försvunnit och har betytt mkt för mig.
    Köper oerhört lite i fysisk butik om det inte är spontant/panik. Annars kan jag lika gärna köpa online då det går snabbare och är lättare att jämföra/hitta rätt kabel/pedal etc.

    Hur tänker ni runt hanteringen av begagnade instrument i butik?
    Det blir ju dyrare än att köpa privat, men när det gäller gitarrer är det väldigt skönt att kunna testa ordentligt. Det är så personligt vad som känns bra.

  59. #59
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag gillar flera musikbutiker i Stockholm, men måste säga att These Go to 11 imponerar mest inom sin nisch, särskilt i de nya lokalerna. Det är helt enkelt väldigt stiligt allting, och bra med de små testbåsen.

    Något jag däremot inte tror på är att, som man ser på andra håll, ha dammiga begagnade maskiner uppställda år ut och år in till samma pris. Någon gång måste väl avräkningen på inköpet vara gjord så det går att börja sänka osålda grejer, eller rea ut dem? Annars – satsa på att få iväg dem via typ Blocket och göm dem i ett förråd så länge.

    Personligen tror jag på små, nischade butiker med mycket kunnig personal och det mesta bakom disk eller i montrar som skyltas om ofta. Även om det inte är supersnabb omsättning på alla grejer ska kunden åtminstone ges det outtalade intrycket, samt styras mot de nyaste grejerna. Sen driver man onlinebutik parallellt såklart, med korrekt lagersaldo.

  60. #60
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte säga att jag bryr mig mycket om mindre butiker (gäller även andra produkter). Tiderna förändras, blir jag intresserad av en ny synt så finns det nästan för mycket information idag för att kolla hur den är.

    Har också haft mindre trevliga erfarenheter med diverse musikbutiker: ointresse, nonchalans, kukmätartävling osv. Gäller även större butiker som Jam som inte ens svarar på frågor eller inte har produkter hemma som ligger ute på hemsidan.

    Dessutom är det så att jag alltid har köpt ca 98% av alla instrument online (mest ebay) vilket då gör att jag inte känner behovet av att gå till en butik överhuvudtaget.

Liknande ämnen

  1. ELFA-butiken i Malmö lägger ner (20% rabatt Februari 2011)
    Av Electroboy i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 19:00
  2. Finns det monitorer som funkar i små rum?
    Av papawasarodeo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 00:13
  3. Finns det någon framtid för Nord Modular?
    Av imported_Cortex i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 23:59
  4. Vilka musikstudior finns det i Malmö?
    Av Grahn i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-06, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •