Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Analysera inspelningskvalitet och grundförutsättningarna?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Analysera inspelningskvalitet och grundförutsättningarna?

    När man är osäker på inspelningskvalite, så kan man så klart lyssna. Men om man är osäker på grunden, hur det låter i sig självt?


    Jag kör Cubase, StudioLive 16.4.2, hårda syntar och outboards.



    Skall man bry sig?


    Hur kan man göra för att försäkra sig att man inte har några onödiga problem?

    Vilka program/vst är vettiga för en analys och hur skall man gå till väga?

    Svar anpassade för Cubase är bekvämt för mig....


    Vad skall man göra i uppbyggnad av en inspelningsstudio, för att säkerställa att själva inspelningen blir så god som det är möjligt?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det viktigaste om man vill ha möjlighet att låta "proffsigt" är väl bra dyr lyssning som jag förstått saken.

  3. #3

    Redaktör
    Spelar man in i 24bit, 44kHz eller mer och håller rimliga nivåer* så är de flesta ljudkort idag bra nog att det snarare är vad man spelar in och övrigt handhavande som är flaskhalsen när det gäller ljudkvalitet idag. (Volantiz håller säkert inte med, men jag pratar om hemmainspelningar i första hand.)

    Sedan finns det massa mer eller mindre avancerade analysprogram för ljudspektra etc, men de säger inte så mycket om mer svårfångade aspekter av ljudkvalitet.

    Dito AD-omvandlare – det gör skillnad, men mycket mindre än att skruva lite på filterfrekvenserna på synten man spelar in.

    * Rimliga nivåer: inte för lågt (peakar du på -30dB eller lägre så är det förmodligen för lågt), inte för högt (du kan utan problem lämna 10dB eller mer i marginal) men det beror också på ljudkälla och hur du tänkt använda saker i mixen – jag antar att det handlar om syntar och då är det här med volym lättare att styra och mindre problem när det gäller rumsakustik etc. Men om du inte har problem med brusnivå så skulle jag inte oroa mig allt för mycket över nivåer.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Nu trodde jag att det var titeln till en jgb-låt igen!

    Låter det bra, så är det bra. Det går inte att se via något program, utan det är erfarenhet och öra som gäller.

Liknande ämnen

  1. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2017-06-01, 16:13
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 09:48
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •