Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Vilken synth skall jag köpa?

  1. #1

    Vilken synth skall jag köpa?

    Hej,

    *** Varning för långt inlägg. Brukar vara mer kort och konkret
    Bläddra till slutet av tråden om du vill skippa introt och se min fråga ***



    Ny medlem här, nick: KingenOfKba.

    Blev rekommenderad av valsolo att kolla in detta forum och det känns initialt som ett kanon forum med grym kunskap.

    Vem är då jag?
    Medelålders man från IT branschen med ett brinnande synth och musik intresse.
    Fick Man Machine plattan och YMO i 10-års åldern, och var sedan med på hela 80-tals resan.
    Mer åt det melodiska hållet, och lite mindre åt det tunga och hårda.

    Har stor respekt för allt med NASA, och framförallt Patrik Henzel.
    Fruktansvärt tragiskt att han gick bort. Ett geni!!!

    Numera är jag helt insnöad på vad våra vänner i Norge gör.
    Lindstrom och framförallt Todd Terje.

    Var i 80-90 talet med i massa olika obskyra band , med störst succe i N´Gang som var med i mello!!! på tidigt 90-tal. Både pinsamt, men ändå en kul upplevelse.

    Som lite kuriosa, ser min synth resa ut så här (med start någonstans under 80-talet):
    * Yamaha CS-10
    * Moog The Source (önskar jag hade behållt den)
    * Ensoniq ESQ-1
    * Ensoniq SQ-80
    * Yamaha TX-81Z
    * Roland U-110
    * Korg M1
    * Korg Wavestation
    * AKAI S-950

    Körde mycket med Cubase på en ATARI 1040 SE.
    Sen tog det vanliga livet över med jobb, resor, fru och barn etc.
    Lyssnade så klart fortsatt konstant på "bra musik", men skapade inget själv.

    Har under senaste åren tänkt många gånger att jag skall börja spela igen.
    Köpte en MIDI keyboard och installerade Cubase flertalet gånger.
    Kom aldrig vidare.
    Kändes som så mycket hade hänt, och jag tyckte allt var för krångligt.

    Förra året i Maj bestämde jag mig dock att komma igång.
    Av någon anledning fick jag för mig att köpa en Korg Kronos!!!
    Tänkte att jag kunde göra allt jag ville med den, och jobba med den interna sequencern då startsträckan med Cubase efter flera tester kändes för tung.

    Åker in med plånboken redo till Andreassons Musik.
    Hamnade i samspråk med en av deras grymma säljare i kanske samma typ av ålder.
    Jag hade noll-koll på vad som hade hänt i synthvärlden.
    Vi blev säkert stående i 45 minuter, och han fick min bakgrund och jag fick höra vad ett Eurorack och Elektron var.
    Hade aldrigt hört dessa utrryck innan.

    Efter att han förstod vem jag var sa han: - "Men, skall du verkligen köpa en Korg Kronos? Skall du jobba som keyboardist i Allsång på Skansen eller Bingolotto?.
    Där har man den typen av maskiner".
    - "Som jag ser det, skall du ha en synth. Nått där inte ljud 1-10 är varianter av piano, hammond eller Acoustic Guitar".

    Jag gick ut från Andreasson med en Jupiter xm i handen, köpte ett par Yamaha HS-7 och plockade upp ett Yamaha MG10XU begagnat på vägen (med en instegsvariant av Cubase bundlat).

    Youtubade, googlade, slet mitt hår, men en vecka senare var jag uppe och sprang på rangliga ben.

    Sedan dess har följande maskiner passerat min lilla hemstudio:
    * Jupiter xm
    * KingKORG
    * Nord Lead A1
    * Crave
    * Korg R3
    * Minilouge XD
    * U.D.O Super 6

    Jag har, mest för att ha en backup kopia i molnet, lagt upp det jag pillar med på SoundCloud: https://soundcloud.com/user-862550928-832789479


    Efter denna långa introduktion kommer min fråga


    Jag vill köpa en ny synth, men vet ej riktigt vilken...


    Vad jag leftar efter (topp 10):
    1. Något hyfsat modernt. Är ej intresserad av massa trassel med elektronik som strular.
    2. Gärna 100% analogt, men DCOs funkar om allt annat är analogt.
    3. Nått som skiljer sig mot vad en bra VST kan leverera.
    4. Är ingen "ljud meckare" så gärna en produkt som finns i ett större antal med möjlighet att köpa patchar på nätet. Sträcker mig mest till att göra justeringar av vågorm, VCF och ADSR. That´s it.
    5. Gärna 8 röster eller mer (vill ej att releasen blir klippt ifall man byter mellan krångliga accord)
    6. Fett, varmt och gött, vintage ljud. Skall låta mer analogt än digitalt "isig".
    7. Som alla (gissar jag), många oscillatorer per röst.
    8. Behöver ej vara multi timbral.
    9. "USB-over-MIDI" uppskattas
    10. Vanliga fullstora tangenter.


    Så, hur ser eran topp 3 lista ut på synthar som kan passa mig?
    Budget: runt 20K

    Tack på förhand!
    Kingen
    Senast redigerat av KingenOfKba den 2021-03-29 klockan 11:47.

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ser ut som att Korg Prologue 16 skulle kunna vara en kandidat här.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har ingen lista att leverera, men önskar dig välkommen in i dårhuset!

    Levde inte UDO Super 6 upp till förväntningarna och önskemålen?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Budget?

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Prologuen är ett bra alternativ tror jag (men den låter definitivt inte vintage). Både 8:an och 16 går ju att få tag i för högst humana pengar (i syntsammanhang) numera.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Välkommen!
    I ditt specifika fall (flera röster, tillgängliga sound banks) hade jag nog struntat i analoga "kraven" o tittat på (dvs spenderat nätternapå youtube med):
    Novation Summit
    Prologue 16
    Yamaha Montage
    Access Virus
    Waldorf Kyra ihop med modern (arturia/Novation/NI) USB keyboard


    Tar du bort 8+ röster så Sequential prophet6 o ob6 alla dagar i veckan

  7. #7
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Välkommen!

    Spontant skulle jag rekommendera DSI / Sequential utifrån listan med önskemål. Svårt att vara mer specifik än så utifrån vad du beskriver.

    Prophet Rev 2 med 16 röster för 20k
    https://m.thomann.de/se/dave_smith_i...08_rev2_16.htm

  8. #8
    U.D.On är det närmsta jag kommit för att pricka in rätt i mitt letande, men den är ännu ej fullt utvecklad i sin firmware. I 6-rösters läget (som man vill jobba med) klipper den releasen vid krångliga accord byten. Den har sjukt framtida potential, men för mig som inte går igång på att skapa egna ljud, är det svårt att hitta patcher på nätet då den är en udda fågel i skrivande stund.

    Budget: cirka 20K

  9. #9
    Hade en Minilouge XD. Samma ljudmotor. Bra tips, men tror jag letar efter något som är lite "varmare" i ljudbilden.

    - - - Uppdaterad - - -

    U.D.On är det närmsta jag kommit för att pricka in rätt i mitt letande, men den är ännu ej fullt utvecklad i sin firmware. I 6-rösters läget (som man vill jobba med) klipper den releasen vid krångliga accord byten. Den har sjukt framtida potential, men för mig som inte går igång på att skapa egna ljud, är det svårt att hitta patcher på nätet då den är en udda fågel i skrivande stund.

    - - - Uppdaterad - - -

    20K-isch

  10. #10
    deleted user
    Välkommen

    Polybrute!

    / "kort o konsis"

    PS. Max här, som du köpte UDO'n av, som är på väg till valsolo

  11. #11
    Har börjat kolla på Summit. Känns lite dock som jag börjar snöa in på Oberheim/DSI. Såg en demo på YouTube på en Prohet 12, som lät sjukt bra. Har dock ej gjort full research. Skall spana in din lista lite bättre. Tack för goda råd!

  12. #12
    Ha ha ha. Liten värld! Ja, Polybruten finns i bakhuvudet. Söker all input från folk med bättre koll än vad jag själv har
    Senast redigerat av KingenOfKba den 2021-03-29 klockan 12:28.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av KingenOfKba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat kolla på Summit. Känns lite dock som jag börjar snöa in på Oberheim/DSI. Såg en demo på YouTube på en Prohet 12, som lät sjukt bra. Har dock ej gjort full research. Skall spana in din lista lite bättre. Tack för goda råd!
    P12 är riktigt bra. Har haft sådan 2 ggr. Men den är såååååååå avancerad att man blir lite "blind" o (iaf jag) ledsnar lite

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen lista att leverera, men önskar dig välkommen in i dårhuset!

    Levde inte UDO Super 6 upp till förväntningarna och önskemålen?
    Tack. Verkar vara ett mycket aktivt forum. U.D.On e det närmsta jag kommit (utan att 100% riktigt veta vad det är jag letar efter). Jag behöver dock en produkt som finns i större volym på marknaden, så jag kan hitta/köpa patcher då jag ej har tålamodet att sätta mig in i alla detaljer. Tycker det är roligare att försöka skapa någon typ av musik, än att lägga timmar på att ta fram ljuden som behövs.
    Senast redigerat av KingenOfKba den 2021-03-29 klockan 13:00.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Budget?
    20K-isch

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Välkommen

    Polybrute!

    / "kort o konsis"

    PS. Max här, som du köpte UDO'n av, som är på väg till valsolo
    Hej Max, Liten värld! Polybruten finns tillsammans med Summit i bakhuvudet. Känns dock som jag har en magkänsla att DSI/Oberheim kan vara det jag letar efter (utan att ha bestämt mig). Därför alltid kul att få input från duktiga forum deltagare.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Välkommen!

    Spontant skulle jag rekommendera DSI / Sequential utifrån listan med önskemål. Svårt att vara mer specifik än så utifrån vad du beskriver.

    Prophet Rev 2 med 16 röster för 20k
    https://m.thomann.de/se/dave_smith_i...08_rev2_16.htm
    Tack! Har en start känsla att Prophet/Oberheim är det jag söker ljudmässigt, och just då rev 2 16 voice för DSI. Eller en Prophet 12???. DCOs ja, men det kanske inte har en avgörande roll ifall vågformen är perfekt digital, eller analogt "lite, lite svajig". Känns som tillverkarna kompenserar för detta i de digital maskinerna. Vet att UDO bakade in en drift funktion i senaste firmwaren för Super 6, och Roland har sin "emulering" av en gammal Jupiter i sin firmware länkade till omgivningstemperaturen. DCOs ger ju en mycket bredare ljud palett, och billigare att öka antalet oscillatorer / röst. Fanken också. Detta är inte lätt. Blir nog att plöja oändliga nattliga YouTube klipp för att förstå bättre. Dock skönt att i ett forum få hjälp att hitta i den underbara uppsjö av synthar som har exploderat de senaste åren. Trevlig utveckling framåt
    Senast redigerat av KingenOfKba den 2021-03-29 klockan 13:07.

  18. #18
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    plöj på o fall för N.Y.G.A.S (nightly youtube gear acquisition syndrome)


    Vi har alla varit där

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roland Juno-2

    Absolut bästa DCO-synten att börja med

    USB fixar annat åt dig, typ ett motu-ljudkort med midiportar

  20. #20
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    plöj på o fall för N.Y.G.A.S (nightly youtube gear acquisition syndrome)


    Vi har alla varit där
    Usch ja!

    Livsfarligt, tittar jag i inboxen på bekräftelsemail från online-shopping, är det väldigt många med sent (eller väldigt tidigt) klockslag på...


  21. #21
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Summiten är enligt mig fantastisk om du har ljud som du vill ”plagiera”.
    Den klarar det mesta och det går snabbt att ratta in tack vare en trevlig layout av de flesta kontroller.
    Den är lite mindre rolig för att experimentera fram nya ljud, där man inte redan har en förlaga (direkt eller i huvudet) av någon anledning. Eller så är det bara jag som fått för mig det...
    Det är extremt sällan som man inte kan komma till iaf 95% av valfritt ljud från (annan) analog synth.
    Jag tycker att den (och Peak) fått lite oförjänt dålig kritik för att den låter ”digitalt”. Den kan göra det, men bara om man inte programmerar ljuden med lite omsorg.
    Och lyssna inte på preset-ljuden. De är katastrof. Det är bara att nollställa ljudbankerna direkt.

  22. #22
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sen måste jag vända mig lite mot att Kronos skulle vara en ”Allsångs-maskin”.
    Det är en grym workstation om det är en multitimbral workstation med sampler man är ute efter.
    Samma som med Summiten: bara att tömma ljudbankerna och fylla med eget om man inte gillar preset-ljuden.

    Lasse B i all ära, men den här hade han aldrig med på Skansen på sin tid:

    https://youtu.be/OOH5JHitFBw

  23. #23
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Välkommen in i värmen (som du ju ville ha ) Men den där krängaren på musikaffären ger jag inte mycket för. "Bingolotto eller Allsång"?? och rekommenderar Eurocrack till dig? Speciellt som du inte verkar gilla att skruva för mycket själv. Näe, den där går fetbort. Var killen hög?

    Montage är mitt stalltips (eller Modx för att spara lite pengar). Eller varför inte en Kronos. Grym maskin.
    Senast redigerat av my03 den 2021-03-29 klockan 20:51.

  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Kanske:

    Access Virus TI2
    Roland Juno 106
    Sequential OB-6
    Sequential Prophet REV2-8

    Inte alla som har så många röster som du vill ha eller är helt i din budget men men : D

    Lyssna in dig på YouTube och bestäm dig sedan vad du vill ha.

    Kanske du kan/vill lägga mer på en synt som verkligen passar dig?
    -Många här verkar vara sjukt nöjda med Sequential Prophet 5 och 10. Klart över den budgeten du skrev, men som sagt, bättre och lägga pengar på något man verkligen trivs med än att köpa något som "duger".

  25. #25
    Ringflower
    Ringflower är uppkopplad nu
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Roland System-8 med Juno 60 plugout
    https://www.youtube.com/watch?v=oUuP...channel=MIDERA

    samt

    Arturia V collection 8.

    https://www.youtube.com/watch?v=gh_m...=CreativeSauce

    Blir typ 20 tkr.

  26. #26
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    prophet, 6 eller 12 eller rev2

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    prophet, 6 eller 12 eller rev2
    Tack!
    Det är exakt bland dessa jag nu har hamnat.
    Spot on
    Kommer göra ett försök med en Prophet 12.

    Kanske blir att jag kan tycka att den låter lite för "digitalt", men fördelarna med många röster och 4 oscillatorer / röst överväger.
    Detta blir då min första resa in i Prophet världen, och det går ju alltid att byta....

    Känns dock rätt hitills. Svårt att köpa synthar via YouTube klipp.

  28. #28
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KingenOfKba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!
    Det är exakt bland dessa jag nu har hamnat.
    Spot on
    Kommer göra ett försök med en Prophet 12.

    Kanske blir att jag kan tycka att den låter lite för "digitalt", men fördelarna med många röster och 4 oscillatorer / röst överväger.
    Detta blir då min första resa in i Prophet världen, och det går ju alltid att byta....

    Känns dock rätt hitills. Svårt att köpa synthar via YouTube klipp.
    Jag har själv en P12, och jag gillar den väldigt mycket. Jag tycker den kan låta både väldigt analogt, samt att den kan göra annat. Den är dock ganska komplex/svår programmerad, med sina 4 oscillatorer. Och en annan grej jag stört mig på är att det är ganska lätt att få den att överstyra internt (exakt vad orsaken är vet jag inte), och ofta har rattar man bort själva ljudet innan man får bort överstyrningen.

  29. #29
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag skulle just skriva och rekommendera nån Sequential. Har själv Pro 3, P12 och OB6 och tycker de är väldigt inspirerande, roliga och lätta att jobba med. Och låter kalas!

    Visst P12 kanske inte låter analogfett men den är så bred att det är ett nöje i sig att bara scrolla presets och spela. Sen kan man ju dyka djuuuuupt i modulation om man vill.
    Köpte den under inspelning av ett album för att det inte bara skulle bli OB6 på poly duties och när jag satte mig med P12 trillade det fram massa sköna grejer, även riviga Fx och ”bakgrundslead”. Askul!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2021-03-30 klockan 09:40.

  30. #30
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hej och välkommen!

    Det är många fina förslag här, men ofta missar de DITT mål, dvs många röster och analogt.

    P12 är en vansinnigt fin maskin men det är just på det analoga den inte riktigt tickar helt för MIG; för tunn, för digital (och jag gillar digitalsynthar, så jag vill gilla den).

    En kombination av en analog och en Blofeld kanske?
    Allt behöver inte vara tjockt. Jag älskar analogsyntar också, men en kombo är bra. Då får du ditt analoga lystmäte mättat, samtidigt som du för en billig peng får ”alla andra” ljud också. Testköp en beggad Blofeld, du får lika mycket tillbaka om du inte gillar och säljer den igen. Kombinera med en ”riktig”analog” som du faktiskt verkar vilja ha.

    Jag tror det du söker är en Prophet 5, men du behöver bara bearbeta den mentala spärren lite först att lägga den pengen. När du väl kommit dit så ställer du snart en Moog One brevid den och är supernöjd med tillvaron! 😄

    Jag gillar digitalsyntar och samplers med analoga filter, det har jag i kombination med helanaloga maskiner. Det funkar perfekt för mig.

    *Samma ”testköp” som för Blofeld gäller även P12, men det är mer pengar och därigenom kanske inte riktigt lika lättsåld.

    **Överst på min önskelista står sedan länge Waldorf Quantum; digital/analog (dock lider den likt P12 av för lite analog feeling).

  31. #31
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv en P12, och jag gillar den väldigt mycket. Jag tycker den kan låta både väldigt analogt, samt att den kan göra annat. Den är dock ganska komplex/svår programmerad, med sina 4 oscillatorer. Och en annan grej jag stört mig på är att det är ganska lätt att få den att överstyra internt (exakt vad orsaken är vet jag inte), och ofta har rattar man bort själva ljudet innan man får bort överstyrningen.
    Tack för bra input!

    Brukar aldrig ha beslutsångest, men när det kommer till synthar....
    Det är väldigt kul och man lär sig mycket, men när man tror man har bestämt sig, så dyker något upp som gör att man måste fundera igen. Och utan möjlihet att kunna åka in fysiskt till en musik affär och göra en jämförelse, får man förlita sig på YouTube och Internet generellt.
    Gissar att jag inte är helt ensam i detta "velande" ?

    Det jag nu är 100% på är att Prophet "is da shit" och rätt för mig

    Prophet 12 tror jag har sjuk potential, men lite för "statisk"/"tunn" trots alla oscillatorer. Hade en Hydrasynth som vid första anblick var magisk, men efter ett tag kändes den för steril och syntetisk. Är rädd att jag hamnar i samma situation med P12:an. Grym specifikation med massa röster och oscillatorer, grymt filter, men i slutändan för "digital".
    Vill ha något som jag inte kan få med en VST och som kan vara med mig under lång tid.

    Prophet 6 är svår att hitta på begagnat marknaden, och jag har inga problem att köpa något begagnat i bra skick.

    Känns som Prophet 8 rev 2 är den gyllene medelvägen att börja med för mig.

  32. #32
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just om man ska ha polyfoni och t.ex. lägga pads så är inte alltid ett "fett" ljud eftersträvansvärt. Tar för mycket plats i ljudbilden helt enkelt. Två oscillatorer utan sub räcker t.ex. väldigt långt när det gäller den sortens ljud, viktigare att kunna får rörelse i ljudet än fetma.

  33. #33
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Rev2-16 har jag ju koll på då jag själv äger en sådan.
    Det jag kan säga är att det finns väldigt, väldigt många ljudbanker att tillgå på nätet och dessa med ganska stor variation. Inga med bra bas-ljud men i alla andra områden.
    Med rätt ljud och gärna externa effekter kan jag spela i timmar på den.
    Favoritbankerna har än så länge varit från "Luke neptune", Raheem" men framförallt "Creative Spirals VCM bank" https://sellfy.com/sounddesign/p/figz/ som verkligen fått synthen att låta härligt svajig och levande på klassiska synthljud.

    P6 är nog intressant om du vill ha en något dyrare synth med mer begränsad ljudpalett och bättre på bas, lite likt en Prophet 5.
    Senast redigerat av synthboy den 2021-03-30 klockan 10:21.

  34. #34
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Är inte Rev2 väldigt stel i jämförelse med P6?

    Har bara testat den i fem minuter, men fick lite Mopho-vibbar.

  35. #35
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej och välkommen!

    Det är många fina förslag här, men ofta missar de DITT mål, dvs många röster och analogt.

    P12 är en vansinnigt fin maskin men det är just på det analoga den inte riktigt tickar helt för MIG; för tunn, för digital (och jag gillar digitalsynthar, så jag vill gilla den).

    En kombination av en analog och en Blofeld kanske?
    Allt behöver inte vara tjockt. Jag älskar analogsyntar också, men en kombo är bra. Då får du ditt analoga lystmäte mättat, samtidigt som du för en billig peng får ”alla andra” ljud också. Testköp en beggad Blofeld, du får lika mycket tillbaka om du inte gillar och säljer den igen. Kombinera med en ”riktig”analog” som du faktiskt verkar vilja ha.

    Jag tror det du söker är en Prophet 5, men du behöver bara bearbeta den mentala spärren lite först att lägga den pengen. När du väl kommit dit så ställer du snart en Moog One brevid den och är supernöjd med tillvaron! ��

    Jag gillar digitalsyntar och samplers med analoga filter, det har jag i kombination med helanaloga maskiner. Det funkar perfekt för mig.

    *Samma ”testköp” som för Blofeld gäller även P12, men det är mer pengar och därigenom kanske inte riktigt lika lättsåld.

    **Överst på min önskelista står sedan länge Waldorf Quantum; digital/analog (dock lider den likt P12 av för lite analog feeling).
    mgronos. Du har exakt förstått mitt dilemma och sätter ord på min "känsla".
    Hade faktiskt en Blofeld (missade att lista den och Hydrasynth i min "historielista" i introduktionen.
    Gillade den skarpt, lät faktiskt väldigt analogt trots dess design men hade massa problem med "bi-ljud" och den var jobbig att förstå sig på i "multi timbral" mode. Den blev returnerad på grund av dess egenheter att brusa och avge underliga ljud bara den var påslagen. Vågade inte köpa en ny!

    Där jag är nu, är att satsa på en Prophet 8 rev 2. Kan addera på annat i modulformat längre fram, men vill ha en "kärlek" som kan vara med mig en lång tid som min arbetshäst, och jag kan sedan kompletera med VSTs som Arturia V Colletion 8 och en eller två analoga moduler som Pro-1/Model-D eller liknande.

    Min resa är inte slut, så kanske det blir något annat "monster" längre fram.

    Tack för din summering som jag verkligen connectar med

  36. #36
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, och sen spelar det ju roll HUR man vill använda sin synth och till vad. Om du "bara" vill spela på den och njuta av hur den låter så kanske det är läge att satsa en slant på en helanalog med stor sweetspot, men om den ska användas till att göra pålägg för både leads o pads så kan det ju räcka gott med något som inte låter helfett i sig själv. För mig t ex så blir P12 helrätt iom att den ligger i mix med lager av bl a Analog Rytm, OB6 och Voyager. Då är den istället bäst på att ge "sitt" sound

    (Ursäkta ifall du kanske specificerat ovan men att jag missat)

  37. #37
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    DeepMind 12. Vet inte varför denna inte rekommenderas?

    Analog
    12 röster
    2 OSC per röst
    Både lågpassfilter och högpassfilter
    Arpeggiator
    Inbyggd step-sequencer
    MIDI via DIN eller USB
    En massa faders, tänk JUNO 6/60/106 serien
    Under 7500SEK på Thomann

  38. #38
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    OB-6

  39. #39
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Shompis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DeepMind 12. Vet inte varför denna inte rekommenderas?

    Analog
    12 röster
    2 OSC per röst
    Både lågpassfilter och högpassfilter
    Arpeggiator
    Inbyggd step-sequencer
    MIDI via DIN eller USB
    En massa faders, tänk JUNO 6/60/106 serien
    Under 7500SEK på Thomann

    Hur fungerar det med fläkten? Går den igång ofta, hur mycket låter den?

  40. #40
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Shompis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DeepMind 12. Vet inte varför denna inte rekommenderas?
    folk vågar inte

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerar det med fläkten? Går den igång ofta, hur mycket låter den?
    låter inget

  41. #41
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk vågar inte

    - - - Uppdaterad - - -



    låter inget
    inget alls?

    Jag är läskigt känslig för oljud, men har många gånger kikat på DM12, ser ut att vara väldigt mycket maskin för pengarna!

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inget alls?

    Jag är läskigt känslig för oljud, men har många gånger kikat på DM12, ser ut att vara väldigt mycket maskin för pengarna!
    Vi pratade inte om svettvärmen i Katalonien nu, utan da cool breeze of Limhamn... Hos dig låter den säkert som en gammal Seat på tomgång.

    Skämt åsido, yttre faktorer lär ju påverka alla instrument som av någon anledning har en fläkt.

  43. #43
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inget alls?

    Jag är läskigt känslig för oljud, men har många gånger kikat på DM12, ser ut att vara väldigt mycket maskin för pengarna!
    heltyst. Man kan dessutom ställa in fläktstyrka. Är själv uberkänslig för oljud. Sålde min dm12. Inte för att den lät dåligt, men (just då) kändes den för avancerad. Extremt mycket modulationsmöjligheter inkl alla TC-effekterna etc etc

  44. #44
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Om du kan sträcka budgeten lite så har jag en Code-8 till salu. Helt analog, 8 röster, som har både Moog, Oberheim, ARP och CS80 filter. Filtren har även analoga ingångar så om du vill köra något digital/wavetable/sampling genom tex CS-80-silke så går det utmärkt.

  45. #45
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tror derpmind är ett jättebra val, tycker den verkar grym

  46. #46
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har ingen DM12. men det lilla jag testade så lät ingen fläkt. Visste inte ens att det fanns en sådan på den! Ok då är ju fläkten definitvit den svaga delen på den då. En fläkt kan ju låta, gå sönder eller att lager/kullager efter ett tag börjar bli dåliga så det får man ha i åtanke med denna synth.

  47. #47
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi pratade inte om svettvärmen i Katalonien nu, utan da cool breeze PÅ Limhamn... Hos dig låter den säkert som en gammal Seat på tomgång.

    Skämt åsido, yttre faktorer lär ju påverka alla instrument som av någon anledning har en fläkt.

    Hahaha, Seat på tomgång, nu blev det trafikmagasinet här!



    Malmö-fix'd ditt svar med...

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, Seat på tomgång, nu blev det trafikmagasinet här!



    Malmö-fix'd ditt svar med...
    Japp, jag tillhör de som säger på också. Som man ska om gamla fiskelägen.

    Förlåt för en urspårad frågetråd. Åter till megapolyfoner med tusentalsjack på baksidan.

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DM12 är asbra - så även DM6 - men de kan just som VS var inne på bli lite klyddiga / svåra att mästra om man inte grävt djupt i syntar på ett tag. Fläkten är däremot en non issue. Bara till för att inte värmeslita i onödan på komponenter. Gamla analogsyntar verkar kunna bli hur varma som helst och det är inte alls nyttigt för elektronik.

  50. #50
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte Rev2 väldigt stel i jämförelse med P6?
    Har bara testat den i fem minuter, men fick lite Mopho-vibbar.
    Det stämmer självklart om man utgår från att inte ta till knep när man rattar ljud (inte minst med tanke på saker som DCO vs VCO, typ av filter osv.).
    Har själv haft en Tetra och har en AS-1 som är en P6-mono.
    AS-1 lever sitt egna liv och är nog den bästa synth (med patchminnen) jag haft för basar.

    Men Rev2 med alla sina modulationsmöjligheter och möjligheten att ha dualljud kan rätt programmerad låta väldigt bra med. Lägg till ett bättre externt reverb, kanske en analog phaser/chorus så händer det saker.
    Fabriksljuden är stela och oanvändbara men med ovan nämnda patchbanker så blir det ett annan instrument.
    Speciellt "VCM-emuleringen" gör den riktigt bra och det finns även tuningtabeller som får den extra svajig.
    https://forum.sequential.com/index.p...ic,3449.0.html

    Nu hoppas många på att ovanstående ska bli en uppdatering framöver till den tråkiga "Slope" parametern vilket P6 och OB6 fått efter att den introducerats i nya P5.

  51. #51
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer självklart om man utgår från att inte ta till knep när man rattar ljud (inte minst med tanke på saker som DCO vs VCO, typ av filter osv.).
    Har själv haft en Tetra och har en AS-1 som är en P6-mono.
    AS-1 lever sitt egna liv och är nog den bästa synth (med patchminnen) jag haft för basar.

    Men Rev2 med alla sina modulationsmöjligheter och möjligheten att ha dualljud kan rätt programmerad låta väldigt bra med. Lägg till ett bättre externt reverb, kanske en analog phaser/chorus så händer det saker.
    Fabriksljuden är stela och oanvändbara men med ovan nämnda patchbanker så blir det ett annan instrument.
    Speciellt "VCM-emuleringen" gör den riktigt bra och det finns även tuningtabeller som får den extra svajig.
    https://forum.sequential.com/index.p...ic,3449.0.html

    Nu hoppas många på att ovanstående ska bli en uppdatering framöver till den tråkiga "Slope" parametern vilket P6 och OB6 fått efter att den introducerats i nya P5.
    Synthboy. Grymt nick by the way
    Jag har nu bestämt mig.
    Blir en 16-rösters rev 2.
    Dina kommentarer bidrar till att jag tror jag gjort rätt!
    Tack

  52. #52
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tack men jag har nog vuxit ifrån nicket lite nu

    Oj jag tar inget ansvar ifall du blir missnöjd haha
    Köper du begagnat så kan den alltid gå vidare för samma pris om du inte blir nöjd.
    Själv köpte jag 8-rösters versionen i en Göteborgsbutik så fort den kom ut men köpte sedan till ett extra röstkort när jag var i USA någon månad senare.

  53. #53
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack men jag har nog vuxit ifrån nicket lite nu
    Gearslut är annars ledigt! Skämt åsido så passar ditt nick bra till både avatar och PSB-kärlek.

    +1 på att handla begagnat. Det är då man kan prova sig fram utan att gå på för hårda grund eller råka sätta sig på tvären i nå'n konstgjord kanal.

  54. #54
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Rev2 med alla sina modulationsmöjligheter och möjligheten att ha dualljud kan rätt programmerad låta väldigt bra med.
    Mmm, DSI:s modulationsmatris lockar alltid.

    Även jag tycker att "slope" känns fel och tråkigt på något sätt.

  55. #55
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av KingenOfKba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nu bestämt mig.
    Blir en 16-rösters rev 2
    Host, host

    Delge nu vad det blev GAS är helt ickeförutsägbart.

  56. #56
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Host, host

    Delge nu vad det blev GAS är helt ickeförutsägbart.
    Efter sjukt mycket ågren, velande, youtubande och goda råd (tack Val och alla andra som kommenterat ) är jag nu stolt ägare av en Prophet-6.

    Kom upp igår kväll upp under säljes i forumet, och tog ett snabbt beslut: "- Henne vill jag ha".
    Såldes av super trevlige JFM från forumet, och vi hade en lång, givande och mycket trevlig diskussion innan jag for iväg med henne.

    Så lätt att connecta med synt människor. Man blir kompisar med alla när man börjar ställa lite frågor, och förstår all passion som finns i stugorna i Sverige.

    Var nära att impulsköpa hans MatrixBrute när jag ändå var där, men hejdade mig i sista sekunden.

    Nu är hon uppdaterad med FW 1.67, och jag sitter och njuter av att bläddra igenom fabriksljuden. Bara en sådan sak...

    PS! Retar mig nu i efterhand att du när vi hamnade i samspråk första gången sa "P6/OB-6 alla dar i veckan". Du hade lite för rätt direkt.

    DS! Att ett gäng motstånd, kondingar och annan diskret "bröte" kan låta så fett är för mig en olöst gåta.
    Senast redigerat av KingenOfKba den 2021-03-31 klockan 17:03.

  57. #57
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Grattis till fantastisk synt!

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grattis till göttig maskin!

    Bakläxa på att du inte föll för impulsköpet!

  59. #59
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Grattis - tyvärr har jag aldrig ägt någon själv och bara provspelat en som hastigast i en bullrig konsertlokal

  60. #60
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Grattis till en superfin analogare!
    *Synd att den inte har fler röster..

Liknande ämnen

  1. Skall jag köpa Voyager (ja) och i så fall vilken?
    Av Nfuture i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 23:27
  2. Vilken osc skall jag köpa?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 15:19
  3. Vilken synth ska jag köpa ?
    Av Alone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-22, 16:01
  4. Vilken synth ska jag köpa? Halp!
    Av EBM i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-08-15, 16:47
  5. Vilken klavitur skall jag köpa?
    Av macmike i forum Övriga instrument
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •