Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lite akut: Hur spelar jag in audio när synkad till extern klocka?

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Lite akut: Hur spelar jag in audio när synkad till extern klocka?

    Jag fattar inte... Vill spela in audio i Reason. Men klickar jag på record får jag bara upp en prompt:

    You have MIDI sync enabled.
    Reason is not in control of transport controls or playback start/stop, your external MIDI sync source is.

    Would you like to disable MIDI sync?


    Men det vill jag inte göra! Hade förväntat mig att Reason skulle ställa sig redo att spela in what ever som kommer in när jag kör igång den externa syncen. Nu har jag ingen aning om hur jag ska göra

    Hjälp!

  2. #2
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Kanske listade ut det, men inte testat än. Det som däremot funkade var att klicka play externt (machinedrum) och sen snabbt klicka på REC. Missar dock första slaget. Men kanske "Manual Rec"-knappen jag precis hittade är korrekt annars?( Edit: Nej det var det inte. Ingen aning vad den knappen gör...)

    Men följdfråga: Kan jag inte spela in temposignatur från extern klocka? Vill ju att Reason ska fatta tempot på det inspelade även när jag stängt av extern sync och bara vill jobba vidare med audion...

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Undrar också detta. Har gjort som du där när jag spelar in från min Octatrack. Har då startat med ett tomt pattern. Mitt problem är att 120 BPM på Octan inte är 120 i Reason. Så om jag spelar in fem min audio och vill klippa takt för takt har det blivit förskjutet i Reason. Väldigt frustrerande. Önskar alltså också att Reason snappar upp tempo och behåller det.

  4. #4
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    mmmm.... har temposkiftningar i låten också.... så kan glömma att lägga på något temposynkat i efterhand

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Var är PF när han behövs?

  6. #6

    Veteran
    Bästa är att låta datorn vara master och synka allt annat efter det.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Sa ingen som gillar hårdvara någonsin. Datorn är ofta sista biten i pusslet :P

  8. #8

    Veteran
    Med MIDI klocka får man med tempo men den är ganska svajig så då kan man få ljudartifakter när ljudet går ur synk för mycket.
    Det är tyvärr så att alla DAWs bör vara master om man skall få ett fungerande system.

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    I min värld borde det inte kunna hända. Audioinspelningen bör (borde) vara helt frikopplad tempotracket. Linjär audioinspelning utan hänsyn till tempo alltså. Och det andra är bara information för att sen kunna addera annat som rättar sig efter inspelat tempo

  10. #10
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Förvisso men i praktiken så fungerar inte det.

    Föreställ dig att din externa midiklocka svajar och är oregelbunden. Vad har du för referens då ? Varje gång du startar så har du olika tempo.

  11. #11
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Mmm... Märkte att saker inte blev helt 100 då jag spelade in flera spår eftervarandra. Men det blev hjälpligt okej i alla fall. Om man bara hade kunnat spela in klocka så hade det löst allt. Börja med att spela in klockan och efter det sätta Reason (alt. annan DAW) som master.

  12. #12
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Och att sen glömma att välja disable stretch när man väl stängt av external sync...

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Samma problem här.

    Varför är ”Send MIDI Clock” grått och ej valbart? Har ett ljudkort inkopplat

  14. #14
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Jag är officiellt dum. Hade valt både input o output på MIDI Clock symc

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 22:56
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 19:57
  3. Hur gör ni när ni spelar live?
    Av blomstrom i forum Evenemang
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •