Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Korg DW-8000 - En vintage hybrid som utmanar långt dyrare synthar | 64 nya ljud också

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Korg DW-8000 - En vintage hybrid som utmanar långt dyrare synthar | 64 nya ljud också

    Varför jeg behövde 20 år på at laga tils en demo av min elskade DW-8000 och egna ljud som visar hur den kan låta vet jag inte, men här är en smakbit på varför jag älskar DW-8000 fremför överprisade PPG/VS.... ;-)


    https://youtu.be/ky8868Xbej0

  2. #2
    bitbob
    bitbob är uppkopplad nu
    bitbobs avatar
    Veteran
    Kommer ihåg hur sjukt besviken jag blev på DW8000. Hade en DSS1 som jag älskade och använde som ren synt (körde alltid vågformsritare som byggsten istället för samplingar) och tyckte på pappret de var ganska likvärdiga. Men DW8000 var så sjukt mesig i jämförelse.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Användarinterfacet suger ju stenhårt, men du kan dina gamla härken Espen så det är alltid en fröjd att se dig knacka fram användbara grejer även på dessa svarta gravstenar och monument över rattsyntarnas död.

    edit: Nya frisyren och looken ger nästan lite Andy Fletcher-vibbar

    edit 2: Fasen, måste se om Das Boot, det var för länge sedan...

  4. #4
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ihåg hur sjukt besviken jag blev på DW8000. Hade en DSS1 som jag älskade och använde som ren synt (körde alltid vågformsritare som byggsten istället för samplingar) och tyckte på pappret de var ganska likvärdiga. Men DW8000 var så sjukt mesig i jämförelse.
    När du har DSS-1 som avatar måste man väl förventa et episk försvar för DSS-1 he-he... DW-8000 finns ju inte mesig. med mindre man lagar til ljud som är mesiga

  5. #5
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Användarinterfacet suger ju stenhårt, men du kan dina gamla härken Espen så det är alltid en fröjd att se dig knacka fram användbara grejer även på dessa svarta gravstenar och monument över rattsyntarnas död.

    edit: Nya frisyren och looken ger nästan lite Andy Fletcher-vibbar

    edit 2: Fasen, måste se om Das Boot, det var för länge sedan...
    Tackar MP, jag väkste ju upp med meny drivna synthar så för mig är det det naturliga sättet at "ratta" dom ;-)

    Andy Fletcher ja? Varför inte?

    Annars gillar jag stenhårt nya tyska serien Das Boot som tar över der filmen slutade. Check up on that... Schnell!

  6. #6
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Min andra poly. Har EX-8000 idag.��❤️❤️

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Alla dog ju i filmen (nästan iaf). Får se om den kommer nånstans där jag tittar.

  8. #8
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Riktigt fina ljud du har rattat fram och bra demo av dem. Dina videos är inspirerande som vanligt och tack för tipset om Das Boot

    Dock är DW/EX en synth jag snabbt tröttnar på då jag tycker att den bara låter mellanregister och instängt. Den kanske funkar bra ihop med andra instrument men att spela solo och live på den ger mig inget alls.

  9. #9
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt fina ljud du har rattat fram och bra demo av dem. Dina videos är inspirerande som vanligt och tack för tipset om Das Boot

    Dock är DW/EX en synth jag snabbt tröttnar på då jag tycker att den bara låter mellanregister och instängt. Den kanske funkar bra ihop med andra instrument men att spela solo och live på den ger mig inget alls.
    Tackar!

    Jo, klart det är preferanser va man tycker om för ljud etc. Jag ville ju inte gjort alt i en produktion med DW-8000. Jag benyttar mig av just dom ljud jag tycker passar i produktion tils den låt jag jobbar med där och då. Jag finner alltid plats til det ljud jag brukar, annars hadde jag inte brukat just det ljudet... ;-)

  10. #10
    deadbeats avatar
    Veteran
    Hade en sån här till för några år sedan och började plötsligt sakna den!
    Fin programmering, Kraft! Så där ska en synt låta.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra demo Espen! Den visar t.ex. att DW8k är bättre på fm-liknande ljud än JX-8P. Använde en Poly-800 tillsammans med en JX-3P, men valde en JX-8P framför DW8k, bl.a. för att få osc synk och fräsigare filter. Delay-effekten i DW8K är dock mer flexibelt än Rolands klassiska chorus. Roland JU/JX tillsammans med DW8k måste vara en bra kombo för 80-talspop

  12. #12
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Alltid tyckt att det är en underskattad synth.
    Roligt att se din video Espen.

  13. #13
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade en sån här till för några år sedan och började plötsligt sakna den!
    Fin programmering, Kraft! Så där ska en synt låta.
    Nice, tackar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra demo Espen! Den visar t.ex. att DW8k är bättre på fm-liknande ljud än JX-8P. Använde en Poly-800 tillsammans med en JX-3P, men valde en JX-8P framför DW8k, bl.a. för att få osc synk och fräsigare filter. Delay-effekten i DW8K är dock mer flexibelt än Rolands klassiska chorus. Roland JU/JX tillsammans med DW8k måste vara en bra kombo för 80-talspop
    Tackar så mycket! Jo, den tilsammans med et par Rolands är just va jag brukar för många av mine synth-pop låter

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid tyckt att det är en underskattad synth.
    Roligt att se din video Espen.
    Tackar! Den är ofta bortglömd, men det ska vi ändra på nu!

  14. #14
    Martinsson
    Martinsson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har en DW-8000 och jag återkommer till den då och då, ställer jag undan den så saknar jag den, och så håller det på fram och tillbaka, det är en rejäl klump men den låter ju underbart så det är värt det.

    Sist märkte jag att en av sifferknapparna inte längre funkade och jag gissar att de andra snart kommer lägga av också, jag vill hålla liv i denna maskin så nu funderar jag på vart i göteborgstrakten man kan vända sig för att fräsha upp den.

    Har snabbkollat i forumdelen för diy och reparationer och har nog missat om där fanns någon hjälp, någon som har något tips rakt av, annars kollarjag igen lite noggrannare.

    Espen, du var den som tippade vågen och fick mig att köpa den, tusen tack för det, vilket underbart monster det är.

Liknande ämnen

  1. Knappceller läcker också, Korg EX-8000
    Av Albedo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-19, 10:57
  2. Antal tillverkade nya dyrare syntar
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 08:31
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 21:49
  4. Synthar som fixar både strömförsörjning och ljud via usb.
    Av robopants i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •