Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 315

Ämne: Akai Force

  1. #61
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tagit mig ett långt bad och filosoferat över Force. Och tänkt att jag kanske kan klara mig på 500 MB RAM för ett liveset, trots allt.
    Men 250-400 MB är tyvärr för litet.
    Jag vill också tycka om Force, kan tänka mig att offra Octa 2an och Zoom Livetrak 12 för den. På nätet hävdar en del att de klämt in närmare 1 GB samplingar samtidigt som folk fått memory full på 250 MB. Det beror säkert på hur Akai hanterar minnet, om det är långa samplingar eller korta, hur komplext projektet är och tusen andra saker. Tror att det blir svårt att få klarhet utan att testa den med sina egna projekt.

  2. #62
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte att ladda in nytt i ram medans man kör då?

    Det går att städa upp projekt och den ska kunna ta bort samplingar som inte används och liknande i färdiga komplexa projekt. Men jag vet inte om det funkar när man kör live, det känns mer som en optimering man gör hemma?

  3. #63
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron har ju åtminstone åldern att skylla på..
    Fast jag menade egentligen tvärtom. Att Octatrack som snart är tio år KAN strömma från minneskortet.
    På Octatrack kan man ju strömma wav-filer som är en timme lång (typ backtracks) parallellt med att du kör korta trumsamplingar och det funkar felfritt och stannar i synk. Magiskt!

    Det jag vill vinna på med Force gentemot Octatrack är det visuella och clip launch-läget. Det är svårt att se när samplingar tar slut i Octatrack. Jag har DJ:at (techno) med Octatrack några gånger och det är svinkul, men det är svårt att se när en låt börjar ta slut etc.

    Jag har inte släppt Force än. Måste fundera massvis på detta. Har MPC Live kvar som sagt (och två Octatrack).

  4. #64
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte släppt Force än. Måste fundera massvis på detta. Har MPC Live kvar som sagt (och två Octatrack).
    Om jag köper en Force så får du testa den, vi bor ju i syntmeckat Åsen/Kransen.

    På pappret skulle den kännas bra, jag bankar en trumloop med Nord Drum 3P, en syntpad med inbyggda synten, sedan en Joy Division slinga på elbasen, voila en låt! Effekter är jag inte så beroende av, jag gillar Zoom 1202/1204 och allt efter 1992 är nog "bättre". Mastringen sker ändå i Macbook med Ozone 8 som är grym för den där sista putsen.

  5. #65
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag köper en Force så får du testa den, vi bor ju i syntmeckat Åsen/Kransen.

    På pappret skulle den kännas bra, jag bankar en trumloop med Nord Drum 3P, en syntpad med inbyggda synten, sedan en Joy Division slinga på elbasen, voila en låt! Effekter är jag inte så beroende av, jag gillar Zoom 1202/1204 och allt efter 1992 är nog "bättre". Mastringen sker ändå i Macbook med Ozone 8 som är grym för den där sista putsen.
    Ja, det vore kul! Jag funderar på att slå till om ett par veckor isåfall. Så jag hinner bygga inför spelningar etc.

    För att göra en låt har den fullt tillräckligt för mig, men det är just det där med att göra ett liveset på kanske 90 minuter som känns svårare.

    Antar att den också kör med 32 bit som MPC Live och X. Tänk om det vore 16 bit, det hade jag varit fullt nöjd med och då hade RAM plötsligt blivit dubbelt så stort!

    How the MPC X & MPC Live Manage Audio
    When you load or sample audio into your MPC is that it is stored as 32 bit floating point audio which is a more efficient and accurate format for the MPC Software to work with. Hence it does not matter if the audio file you load is a 24 bit WAV, a 16 bit WAV or even a compressed mp3 file, it all gets converted into 32 bit audio within your project. 32 bit audio takes up twice the memory of an equivalent 16 bit version of the same audio file, and 50% more memory than the equivalent 24 bit file.
    32 bit innebär ju att man inte kan göra "som vanligt" och tänka att en minut lång stereosampling ungefär tar 10 MB i anspråk. Om det nu är ca 400 MB som är ledigt efter att OS etc är inladdat, då är det ju snarare 20 minuter samplingsminne i låddan(?)

  6. #66
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32 bit innebär ju att man inte kan göra "som vanligt" och tänka att en minut lång stereosampling ungefär tar 10 MB i anspråk. Om det nu är ca 400 MB som är ledigt efter att OS etc är inladdat, då är det ju snarare 20 minuter samplingsminne i låddan(?)
    Ok! det har jag missat, det kan förklara en del av snacket på nätet. Om man laddat upp alla sina lofi samplingar från MPC60 så lär man ju bli förvånad när man får "Memory Full"!

  7. #67
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! det har jag missat, det kan förklara en del av snacket på nätet. Om man laddat upp alla sina lofi samplingar från MPC60 så lär man ju bli förvånad när man får "Memory Full"!
    Undrar om det också innebär att apparaten konverterar monosamplingar till stereo.

  8. #68
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    https://www.mpc-tutor.com/how-much-m...pc-live-mpc-x/

    Enligt denna artikeln så är det närmare 1 GB fast allt blir 32 bitars så om man utgår från 16 bitars blir det 586 MB RAM.

    "Long story short, when starting with a new blank project, I was able to load 1130 MB of 32 bit samples, which is around 200MB less than what I’d hoped for. However, as most people are not loading 32 bit floating point samples into their MPC this 1130 MB figure is fairly meaningless in ‘real world’ terms. How does this translate to more common 16 bit and 24 bit samples?

    Well, if you consistently stick to just using a single bit rate for your ‘incoming’ samples, then we can say that the MPC Live/MPC X can load around 850MB of 24 bit samples into memory, or 565MB of 16 bit samples.

    In real world terms, you’ll most likely have a mix of 16 bit and 24 bit samples, plus any audio you ‘create’ inside the MPC, such as audio tracks, sampled audio in the SAMPLER screen or sample chops and sample copies created within the MPC Software will all be 32 bit floating point, so in which case it would be better to state that the MPC Live and MPC X can store around 53 minutes of stereo audio in memory, or 106 minutes of mono audio. Remember this assumes everything is at a 44.1kHz samplerate."

  9. #69
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Men...är det inte bara interna upplösningen som är 32-bitar när ljudfiler blandas? Digitala mixerbord kan t.ex. ha 48 bitars upplösning, för att bättre klara av att blanda 16 kanaler med 24-bitars ljudfiler? Om interna upplösningen vore 16 bitar precis som ljudfilen, skulle varje spår få sänkas i nivå, så att inte totala mixen överskrider max dynamik och ljudnivå för 16bitar. Så funkar fostex första digiporta med sina 8 spår, om utsignalen tas digitalt. Tog man samma stereomix analogt från den, var det den analoga mixerns interna dynamik som satte gränsen för nivåer. Det var märkbar nivåskillnad redan med 8 spår 16-bitars ljud på den digitala 16-bitarsutgången.

  10. #70
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Provade han bara att ladda in 32-bitars filer eller provade han även med 16/24?

    Jag har så svårt att tänka mig att man klarar av att bygga en sådan burk men inte skulle lyckas med att kunna streama en massa spår från en SSD. Fast nu är väl frågan om det är timestretch eller inte. Utan det så borde väl 64 stereospår kunna streamas utan problem. Det kunde ju en dator på sent 90-tal göra.. (kanske minns fel)

  11. #71
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Här är en del matnyttigt om RAM. Det gäller dock MPC Live och X, men det är väl egentligen nästan samma sak.

    https://www.mpc-tutor.com/how-much-m...pc-live-mpc-x/

  12. #72
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en del matnyttigt om RAM. Det gäller dock MPC Live och X, men det är väl egentligen nästan samma sak.

    https://www.mpc-tutor.com/how-much-m...pc-live-mpc-x/
    Tack outshape, då förstår jag bättre vad som begränsar minnet. Men visst är det väl en konstig lösning från Akai?��

  13. #73
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack outshape, då förstår jag bättre vad som begränsar minnet. Men visst är det väl en konstig lösning från Akai?��
    Inte särskilt tycker jag. Om en sampling ska användas så vill man konvertera den i förväg, annars kommer det ta extra processorkraft vid uppspelning.

  14. #74
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Om man time stretchar lär det bli problem med att synka allt om de är blandat mp3 FLAC wav mm Sen är det trist att 500 MB lofi samplingar blir typ 1,5 GB i 32 bitar...

  15. #75
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Någon som sett om den finns inne för test i butik i Stockholm?

    Har sett att 4Sound har den hemma på Folkungagatan och Fridhemsplan (samt i Göteborg). På Deluxe kostar den en tusenlapp mindre (15 555 SEK), men de har inte den hemma.

    (DJ Service har den hemma också och för en spänn billigare än Deluxe såg jag nu)

  16. #76
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som sett om den finns inne för test i butik i Stockholm?
    Jag jobbar vid Fridhemsplan så jag tänkte kolla i morgon måndag. 4Sound kan nog lägga sig på Deluxepris, brukar aldrig vara något problem vid Fridhemsplan, däremot Folkungagatan brukar löjla sig och totalvägra om man hamnar med fel person.

  17. #77
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Någon som förstått om man kan ha olika kits i samma track?
    Att track 1 alltid tar hand om t ex trummor. Clip 1-4 är t ex olika trumpatterns med 606-ljud. Clip 5-8 är trumpatterns med 808.

    Det verkar som om ett track/spår bara kan ha ett kit och att alla clip på den kanalen delar på samma kit, eller hur?

    Man kan ju ha 128 spår så det är ju ingen fara egentligen, men det blir snabbt oöverskådligt med så många spår samtidigt. Jag skulle hellre köra bara åtta spår, men där de olika clipsen kan ha olika trumbanker etc.

  18. #78
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som förstått om man kan ha olika kits i samma track?
    Att track 1 alltid tar hand om t ex trummor. Clip 1-4 är t ex olika trumpatterns med 606-ljud. Clip 5-8 är trumpatterns med 808.

    Det verkar som om ett track/spår bara kan ha ett kit och att alla clip på den kanalen delar på samma kit, eller hur?

    Man kan ju ha 128 spår så det är ju ingen fara egentligen, men det blir snabbt oöverskådligt med så många spår samtidigt. Jag skulle hellre köra bara åtta spår, men där de olika clipsen kan ha olika trumbanker etc.
    Det verkar inte gå. Jag ställde frågan i ett annat forum där folk redan hunnit köpa. En användare svarade snabbt att det inte går, men att man istället kan ha massvis med olika samplingar i ett kit. Det är ju ok (och något jag redan kände till), men det skulle varit väldigt bekvämt att bara kunna byta kit på ett clip.

    Nu svarade någon annan användare att han tror att man kan ha fyra olika kit per spår. Att han inte testat det själv, men att jag tror sig sett det på YouTube.

  19. #79
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Forcesound AKA 4Sound på Folkungagatan har den inne för demo nu!

  20. #80
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har varit helt osugen på denna tills jag gick in i tråden och började läsa och fundera mer och känner GASen smyga på. Hoppas det lägger sig. Men gosse vilken smidig setup man kunde få till! Synd att det inte är fler ingångar så den kunde agerat lite mixerhub också.

  21. #81
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Forcesound AKA 4Sound på Folkungagatan har den inne för demo nu!
    Tack! Ska kolla så fort förkylningen lagt sig

  22. #82
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som sett om den finns inne för test i butik i Stockholm?

    Har sett att 4Sound har den hemma på Folkungagatan och Fridhemsplan (samt i Göteborg). På Deluxe kostar den en tusenlapp mindre (15 555 SEK), men de har inte den hemma.

    (DJ Service har den hemma också och för en spänn billigare än Deluxe såg jag nu)
    Såg nu att 4Sound sänkt med en tusing, så nu kostar den likadant överallt i stan.
    Bara på 4Sound Söder man kan testa den hos, vad jag vet.

  23. #83
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har varit helt osugen på denna tills jag gick in i tråden och började läsa och fundera mer och känner GASen smyga på. Hoppas det lägger sig. Men gosse vilken smidig setup man kunde få till! Synd att det inte är fler ingångar så den kunde agerat lite mixerhub också.
    Fler utgångar vore också gött! MPC Live har ju sex utgångar, denna bara fyra.
    Dessutom är jag lite besvärad av att det är små MIDI-kontakter. Just för att detta är ett liveinstrument. Jag är helt säker på att jag kommer glömma de där kontakterna när jag är på turné. MPC Live har ju "vanliga" din-kontakter och dessutom dubbelt upp.

  24. #84
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler utgångar vore också gött! MPC Live har ju sex utgångar, denna bara fyra.
    Dessutom är jag lite besvärad av att det är små MIDI-kontakter. Just för att detta är ett liveinstrument. Jag är helt säker på att jag kommer glömma de där kontakterna när jag är på turné. MPC Live har ju "vanliga" din-kontakter och dessutom dubbelt upp.
    Mm fler utgångar hade vid närmre eftertanke funkat bättre. Egentligen enda fördelen med att använda den som mixer vore en smidigare setup. Men nu blir det liksom lite mellanting. Ska jag ha en mixer med mig vill jag ha saker där separat, inte behöva submixa först i en pryl. Gör ju iof det ändå i AnalogFouren men känns som en annan grej om man skulle ha typ 8 eller fler kanaler i Forcen.
    Håller med om MIDI. Allt som kräver donglar eller ovanliga kontaktlösningar är ett riskmoment. Jag kan se fördelen med mini-MIDI ur aspekten att fler och fler prylar anammar det, det finns en officiell standard osv. Har du bara prylar med mini-MIDI blir det ju faktiskt troligare att du kan lösa det på plats om du glömt MIDI-kabel iom att du bara behöver en stereotele. Men för folk med gamla burkar blir det ju knepigare.

  25. #85
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om MIDI. Allt som kräver donglar eller ovanliga kontaktlösningar är ett riskmoment. Jag kan se fördelen med mini-MIDI ur aspekten att fler och fler prylar anammar det, det finns en officiell standard osv. Har du bara prylar med mini-MIDI blir det ju faktiskt troligare att du kan lösa det på plats om du glömt MIDI-kabel iom att du bara behöver en stereotele. Men för folk med gamla burkar blir det ju knepigare.
    Visst finns det (minst) två olika format på de där MIDI-kontakterna? Tip/ring är omvänt på ett format vs. det andra töjp.
    Jag har Korg SQ-10 och någon Volca samt Beatstep Pro och Keystep.
    Vore ju rätt smidigt att köra SQ-10 t ex synkad från Force.

  26. #86
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst finns det (minst) två olika format på de där MIDI-kontakterna? Tip/ring är omvänt på ett format vs. det andra töjp.
    Jag har Korg SQ-10 och någon Volca samt Beatstep Pro och Keystep.
    Vore ju rätt smidigt att köra SQ-10 t ex synkad från Force.
    Ja olika tillverkare har kört olika men nu har MIDI-association gått ut med en standard så förhoppningsvis rättar sig tillverkare efter det nu. Korg SQ-10 eller SQ-1? Den senare har väl bara MIDI ut? Men du kommer definitivt kunna klocka den via en gate-utgång på Forcen till sync-in på Korgen. Borde även klocka SQ-10 eller Volcor om du vill, eller valfri annan maskin som sväljer analog-klocka. Arturia vet jag faktiskt inte vilken standard de valt på sina minisar, men är det samma som Force är det ju bara att rocka en stereotele mellan.

  27. #87
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja olika tillverkare har kört olika men nu har MIDI-association gått ut med en standard så förhoppningsvis rättar sig tillverkare efter det nu. Korg SQ-10 eller SQ-1? Den senare har väl bara MIDI ut? Men du kommer definitivt kunna klocka den via en gate-utgång på Forcen till sync-in på Korgen. Borde även klocka SQ-10 eller Volcor om du vill, eller valfri annan maskin som sväljer analog-klocka. Arturia vet jag faktiskt inte vilken standard de valt på sina minisar, men är det samma som Force är det ju bara att rocka en stereotele mellan.
    SQ-1 menade jag! Hade SQ-10 på nittiotalet, hehe. Min ena SQ-1 har dessutom banankontakt (tack, Smooohmmm).
    Åh, hade glömt lite nu att Force har cv/gate. Fan. Jag tror det måste bli en sådan.

  28. #88
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Klart lockande!

  29. #89
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag blir allt mer sugen på en MPC X efter att jag har gått ner mer och mer i min Live
    Men nu ska vi ju diskutera force.. Någon som hunnit testa än?

  30. #90
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir allt mer sugen på en MPC X efter att jag har gått ner mer och mer i min Live
    Men nu ska vi ju diskutera force.. Någon som hunnit testa än?
    Fråga mig om en timme! Är på väg till affären nu.

  31. #91
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Arturia och Korg har olika minitele MIDI, jag har lött kablar till båda så man får hane mini till hane din. Jag fixar det gärna, löder för sällan numera.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga mig om en timme! Är på väg till affären nu.
    Deluxe har på lager, vet inte om de har demo dock

  32. #92
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga mig om en timme! Är på väg till affären nu.
    Jag frågar dig nu så får du svara om en timme helt enkelt

  33. #93
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arturia och Korg har olika minitele MIDI, jag har lött kablar till båda så man får hane mini till hane din. Jag fixar det gärna, löder för sällan numera.
    Det är så illa att till och med Arturia och Arturia har haft olika. Beatstep och Beatstep Pro har icke samma vill jag minnas.

    Jadå:
    "ATTENTION: These cables are aimed to be used with the BeatStep ONLY; it is NOT compatible with the BeatStep Pro or with other devices."

  34. #94
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga mig om en timme! Är på väg till affären nu.
    Nu har det gått över en timme.. inget svar från dig.. kränkt... ledsen.. övergiven...

  35. #95
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har det gått över en timme.. inget svar från dig.. kränkt... ledsen.. övergiven...
    Ja vafan. Har fingertrummat djupa märken i bordet vid det här laget!

  36. #96
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har det gått över en timme.. inget svar från dig.. kränkt... ledsen.. övergiven...
    Sorry! Sitter med den i studion nu. Och ännu mer sorry - De hade bara ett exemplar inne, så jag köpte visningsmaskinen.

  37. #97
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Okej, kul! Berätta mer sen

  38. #98
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry! Sitter med den i studion nu. Och ännu mer sorry - De hade bara ett exemplar inne, så jag köpte visningsmaskinen.
    Så alla får komma på visning och demo i din studio nu? Well, passar mig rätt bra!

  39. #99
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry! Sitter med den i studion nu. Och ännu mer sorry - De hade bara ett exemplar inne, så jag köpte visningsmaskinen.
    Grattis!

    Hur är känslan på knappar och rattar?

  40. #100
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Nästan läge för livestream va?

  41. #101
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan läge för livestream va?
    Haha, jag är alldeles för kass för det för tillfället. Men jag hittar runt rätt bra. Har kört MPC60, MPC1000, MPC4000, MPC Live, Ableton Push, Maschine och jag känner mig rätt ok redan nu. Ska komma på hur jag snyggast samplar mig själv i loopern så den spelar under tiden jag byter till nästa mönster.

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis!

    Hur är känslan på knappar och rattar?
    Hittills är jag stört nöjd! Kan inte komma på något dåligt att säga.

    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så alla får komma på visning och demo i din studio nu? Well, passar mig rätt bra!
    Mina vänner är alltid välkomna hit!

  42. #102
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul!
    Vad skulle du i nuläget säga att den gör/kommer att göra för dig? Vilken roll kan den uppfylla?

  43. #103
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul!
    Vad skulle du i nuläget säga att den gör/kommer att göra för dig? Vilken roll kan den uppfylla?
    Den ersätter inte Octatrack på långa vägar men Octatrack ersätter inte heller denna. OT har ju varit mitt main weapon live sedan den släpptes. Det jag gillar med denna är enkelheten och överskådligheten. Att köra launch clips och se vilka kanaler som spelar etc.

  44. #104
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina vänner är alltid välkomna hit!
    <3 ska passa på vid tillfälle, är klart intresserad av denna!

  45. #105
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ersätter inte Octatrack på långa vägar men Octatrack ersätter inte heller denna. OT har ju varit mitt main weapon live sedan den släpptes. Det jag gillar med denna är enkelheten och överskådligheten. Att köra launch clips och se vilka kanaler som spelar etc.
    Hur funkar det med automation? Den har ju inte parameter lock, men en del på nätet klagar på automationen som jag antar får ersätta locks.

  46. #106
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Såg Ansome pilla med en. Den verkar ju onekligen smidig i sitt grundläggande utförande för live jams osv. Den hade nog varit smidig för en av mina live setups faktiskt. Men 16000kr är mycket pengar för en jam-maskin när man redan har massa andra jam-maskiner :P

  47. #107
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men en del på nätet klagar ....

  48. #108
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Deluxe har en för demo!

  49. #109
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Hur funkar det med strömningen går det bra att spela upp långa ljudfiler?

  50. #110
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det med strömningen går det bra att spela upp långa ljudfiler?
    Nope! Nio år gamla Octatrack springer cirklar runt Force där.
    I Octatrack kan du strömma en halvtimme lång sampling och bestämma att den ska spelas upp i mitten av samplingen. Baklänges.
    Not so much i Force...

  51. #111
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Synd.. så max är typ 500mb ram om jag förstår det rätt, har den ytterliggare någon begränsning i hur långa samplingar man får köra?

    Har också Octan, körde Roland 404sx innan den (saknar den ibland), konstigt ändå att dessa rätt gamla produkter löser det, men det kanske inte är en viktig feature för målgruppen?

  52. #112
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Sidenote.. Kör du Arr. Mode när du kör Octan live eller triggar du långa samplingar och sen tar bort triggen?

  53. #113
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd.. så max är typ 500mb ram om jag förstår det rätt, har den ytterliggare någon begränsning i hur långa samplingar man får köra?

    Har också Octan, körde Roland 404sx innan den (saknar den ibland), konstigt ändå att dessa rätt gamla produkter löser det, men det kanske inte är en viktig feature för målgruppen?
    Du kan sampla 15 minuter i taget, men jag tror att du kan lyfta in längre samplingar än så.

  54. #114
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sidenote.. Kör du Arr. Mode när du kör Octan live eller triggar du långa samplingar och sen tar bort triggen?
    Jag har gjort det vid något tillfälle, när jag gjorde någon spelning på flera timmar. Då hade jag Octatrack som pad/melodi/hypnos-maskin och gjorde grovjobbet på andra instrument. Men annars brukar jag bara köra i patternläge.

  55. #115
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/8CteOk2kJpA

    Jag försökte spara RAM medelst det där gamla spelauppförsnabbtnärmansamplartricket.


    So in the early days of sampling, people used to play the records they were about to sample a bit faster. 33rpm records would be played in 45rpm etc. Then after sampling, one would transpose the sample by playing it in a lower key. This trick would save some sample memory.
    I used to do it in the nineties on my Akai S-900 and E-mu Emax.

    The Akai Force is out and I love it! However, the RAM memory of 2GB is not really 2GB since the operation system uses a lot of RAM. Some people say the actual sample memory is somewhat 700MB or so. Still a lot of RAM for sure (I've owned the SP-1200, MPC-60, Prophet-2002 etc!) but perhaps not enough for you if you plan to do a full live set using nothing but the Akai Force.
    In this clip, I recorded my Roland TR-909 straight into Ableton Live. In Ableton, I transposed my 909 loop one octave up (not using the warp function of course!) and then saved the loop in 32bit (this is the format Force uses and even if you would load a 16bit file, Force will convert it to a 32bit file anyway). I also saved the 909 loop before transposing it and placed both loops on a SD card and loaded both wav files in the Force.
    The original file is played in an audio track and the transposed file is transposed one octave down in a keygroup in order for it to play the loop in the tempo and pitch It was originally recorded.
    I'm crossfading between those loops. The "clean" loop is to the left and the processed loop is to the right.

    If you wanna listen to the loop without the YouTube algorithms, please download it here:
    https://soundcloud.com/tilliander/ak...e-test/s-KpEQI

  56. #116
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Octan såld idag, sen test av Force på deluxe, lovande! jag tände inte alls på MPC Live, men Force är en helt annan sak. Främst är det överblicken och närvaron som känns bra. Att jamma fram något går verkligen snabbt. Jag körde Live mellan 2005 och 2011 så det tänket gillar jag skarpt.

  57. #117
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/8CteOk2kJpA

    Jag försökte spara RAM medelst det där gamla spelauppförsnabbtnärmansamplartricket.


    So in the early days of sampling, people used to play the records they were about to sample a bit faster. 33rpm records would be played in 45rpm etc. Then after sampling, one would transpose the sample by playing it in a lower key. This trick would save some sample memory.
    I used to do it in the nineties on my Akai S-900 and E-mu Emax.

    The Akai Force is out and I love it! However, the RAM memory of 2GB is not really 2GB since the operation system uses a lot of RAM. Some people say the actual sample memory is somewhat 700MB or so. Still a lot of RAM for sure (I've owned the SP-1200, MPC-60, Prophet-2002 etc!) but perhaps not enough for you if you plan to do a full live set using nothing but the Akai Force.
    In this clip, I recorded my Roland TR-909 straight into Ableton Live. In Ableton, I transposed my 909 loop one octave up (not using the warp function of course!) and then saved the loop in 32bit (this is the format Force uses and even if you would load a 16bit file, Force will convert it to a 32bit file anyway). I also saved the 909 loop before transposing it and placed both loops on a SD card and loaded both wav files in the Force.
    The original file is played in an audio track and the transposed file is transposed one octave down in a keygroup in order for it to play the loop in the tempo and pitch It was originally recorded.
    I'm crossfading between those loops. The "clean" loop is to the left and the processed loop is to the right.

    If you wanna listen to the loop without the YouTube algorithms, please download it here:
    https://soundcloud.com/tilliander/ak...e-test/s-KpEQI
    kanontips outshape låter ju riktigt bra, även om toppdiskanten är lite skuren! klart användbart!

  58. #118
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har inte kunnat sitta med den på ett par dagar nu och har istället läst manualen.

    Det går att frysa/rendera kanaler om CPU:n börjar bli lite ledsen!


  59. #119
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Vill du importera MIDI-filer till Force är detta något som inte funkar än (men jag tror det ska komma.)

    En användare har dock skapat ett script som förvandlar MIDI till MPC-patterns som du kan köra i Force.

    Här hittar du det: http://www.fentonia.com/catnip/midianmpc

  60. #120
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Najs med freeze! Då lär man aldrig simma in i kaklet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •