Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 315

Ämne: Akai Force

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Akai Force

    Finns tillräckligt med info för en egen tråd nu. Admin - lägg gärna in poster från NAMM-tråden här.


    Släppt i mitten av februari. Kostar kring 1 600 EUR.










    "Play. Perform. Produce." With this opening statement, AKAI succinctly describes the incredible capabilities of the new-for-2019 AKAI Force. The Force is a standalone music production and DJ performance device which removes the need for a computer. Fusing the requirements of both DJs and music producers, the Force provides a raft of modern production tools, "setting the precedence for a new industry standard."

    Featuring clip-launching, step sequencing, sampling, synth engines, and tactile touch screen control, the Force is an all-encompassing standalone device. To make each of these features as accessible to musicians as possible, an ultra-intuitive interface has been incorporated to allow for unrestrained creativity. The Force has taken the AKAI MPC family as its base and expanded it into an all-encompassing platform.

    7-inch multi-touch display

    At the heart of the Force is a glorious, 7-inch, multi-touch display, created for maximum sensitivity with its full-capacitive design. This display provides full control over clip launching, MIDI data, samples, XYFX, synth sounds, and much more. Fusing the best elements of hardware and software control, the 7-inch touchscreen display is the gateway to the Force's powerful capabilities.

    Multiple Controls

    An RGB backlit matrix of 16 pads gives the capability for triggering scenes/clips, finger drumming, and playing note date with an expandable 8x8 clip launch matrix. The Force also features 360-degree, customisable rotary encoders with OLED feedback, giving real-time access to core controls. Elsewhere, navigational buttons provide direct and intuitive control over your projects.

    Extensive Connectivity

    With the potential to incorporate USB Flash drives, SD cards, and SATA storage, the Force is guaranteed to cover all your storage needs, for now and in the future.

    XLR inputs (2 combi inputs with phantom power) and multiple outputs for audio, headphone, CV, and MIDI, allow for a full range of connected gear, both on stage and in the studio. The CV connections provide a tantalising option for modular synth users looking to create a complete setup. Together, this comprehensive versatility allows the user an unprecedented degree of creative freedom and expression, while remaining totally free from constraints of being tethered to a computer.

    Performance Capabilities

    The power of the AKAI Force lies in its ability to adapt to your needs. As a DJ performance device, the Force has the power to remix, mash-up content, assign tracks to the onboard crossfader, assign content to Force's 8x8 matrix to fuse with scene/clip playback, add onboard XYFX, connect wirelessly to Ableton Link compatible devices, stretch audio using real-time stretch algorithms, and use dedicated cue assign controls and the cue mixer to create the perfect drop!

    The Force is built on a clip-centric workflow, letting users combine multiple Modes - with tracks for plugins, MPC-Style drums, audio, keygroup, MIDI and CV. These tracks can then be modified using step sequencing, finger drumming, and note data. Built-in synths (TubeSynth, Bassline, and Electric) and Hype (macro-based engine with several different engines) are provided to create sounds for any project.

    With the ability to sample your own audio, use the expansive Factory Drum Track library, create your own sounds with onboard synth engines (via traditional piano roll, arpeggiator, or Note Mode for intelligent chords, progressions, and scales), playback samples chromatically with a MIDI keyboard or onboard pads, send MIDI to external devices, or use the CV outputs; the possibilities are near-limitless!

    A producer's dream

    Producers can also make use of the Force's advanced sample editing capabilities, looping functions, mixing, step sequencer, onboard AIR effects, and more, to sculpt the sound for any project. Out-the-box, Force comes preloaded with 10GB of must-have sounds from industry leading sample content providers including SampleTools by CR2, MSX Audio and Sample Magic. With 248 Kits, 16 Demo Projects, 2500 Loops and 500 Patterns, Force’s core library provides immediate access to the most sought-after sounds to inspire your creativity.

  2. #2
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Finns info hos Akai nu: https://force.akaipro.com

  3. #3

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jazza Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns info hos Akai nu: https://force.akaipro.com
    Här står det ju " 16GB of on-board storage (over 10 gigs of sound content included)"
    Tidigare fick vi/jag intrycket att det var 16GB RAM. Nu verkar det vara minneskort/hårddisk/liknande.
    Undrar då om hur det är med att strömma filer i realtid. Spännande!

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här står det ju " 16GB of on-board storage (over 10 gigs of sound content included)"
    Tidigare fick vi/jag intrycket att det var 16GB RAM. Nu verkar det vara minneskort/hårddisk/liknande.
    Undrar då om hur det är med att strömma filer i realtid. Spännande!
    Med tanke på texten om DJ-grejen lär den har mer RAM än föregångarna.

    Seamlessly assign tracks to Force’s crossfader, load full tracks, stems or loops to Force’s 8x8 matrix - fuse with scene/clip payback for an unrestricted DJ experience.
    Edit: Fast gah, läste det här nu
    Memory

    • RAM 2 GB
    • Storage 16 GB (user storage, 10 GB pre-installed content), 4 GB (MPC operating system)
    Den kanske har disk streaming då? Hur klarar den annars hela låtar?
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-01-17 klockan 15:54.

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på texten om DJ-grejen lär den har mer RAM än föregångarna.



    Fast gah, läste det här nu


    Den ska har disk streaming då? Hur klarar den annars hela låtar?
    Ja, det MÅSTE ju vara strömming då. Vilket säkert ger det även till MPC Live *hoppas*

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Eller så får man väl begränsa sig till de där 2GB som finns. Tycker det är lite underligt ändå att de inte slänger in mer minne.

  8. #8
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här står det ju " 16GB of on-board storage (over 10 gigs of sound content included)"
    Tidigare fick vi/jag intrycket att det var 16GB RAM. Nu verkar det vara minneskort/hårddisk/liknande.
    Undrar då om hur det är med att strömma filer i realtid. Spännande!
    Det är nog samma som på MPC Live som har 16gb intern lagring varav 10 gb (i mina öron ganska jobbigt) factory content - som går att ta bort på något, inte helt självklart, vis.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så får man väl begränsa sig till de där 2GB som finns. Tycker det är lite underligt ändå att de inte slänger in mer minne.
    Där OS:et tar, minns inte exakt men typ 1.3 GB, så då återstår det typ 700 MB. Dvs ca en timme musik. Inte mycket till DJ-set.

    Så de måste väl ha löst streaming nu. Sneeela!

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	akai force.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	85621

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Den ser ju väldigt najs ut på ett fulsnyggt vis. Härligt kompakt.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag gillar upplägget på den. Hade passat perfekt för mina hybrid live/dj-spelningar.

  13. #13
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Ja varning på minnet där om den är en reskinnad mpc live (med tanke på alla pluggar som är exakt samma).

  14. #14
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Ser ju riktigt nice ut! Som en MPC live fast med modernare interface.

  15. #15
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Jag vet inte om någon missat det men det går att mounta en 2.5" disk också. Med en SSD lär man kunna streama året runt såvida det inte finns några begränsningar i deras OS.

    Intressant att de inte släpper en utan dator i. Vad innebär det för mjukvaran till PC på sikt?

    Har ni hittat något om hur många spår man kan köra eller är det bara åtta tracks? Förvisso ber burken väl om att man ska samköra med andra prylar och sampla loopar vid behov. Det är säkerligen möjligt att i editorn fixa exakta loopar och sedan lägga in dem i ett trumprogram där varje sample kan ha egna effekter ... Då kan man fortfarande nöja sig med ett spår för t ex trummor men ha separata loopar för varje element ............ 16000:- .. hur var det med live och x, höll det sig vid utlovat pris eller sjönk det något när det väl kom till butik? Den tiden kanske är över. Jag minns när butikspriset var flera tusenlappar lägre än rekommenderat pris <3 ... minnen!

  16. #16
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja varning på minnet där om den är en reskinnad mpc live (med tanke på alla pluggar som är exakt samma).
    Vi alla jobbar ju på olika sätt. Hur jobbar du där du fått minnesbrist? Jag skulle gärna vilja kunna komma åt alla samplingar utan att först plågsamt ladda in dem en i taget och vänta på att ett timglas ska snurra runt i evighet. Blir det ett problem med SSD? På min MC-909 vill jag helst ha alla ljud i det stora 128Mb minnet så jag är fri att snabbt byta ut samplingar och testa nytt (förvisso tar det ett år att starta då, bra med smart hem där man kan starta med fjärrkontroll på avstånd, varför inte när man åker från jobbet )
    Lägger du in hela låtar i stems (inte loopar alltså, utan början till slut) som i Traktor? Är det för livespel eller i studiobruk?

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tittade precis genom Sweetwater-videon. 30 min. Inte ett ord om minnet, disk streaming, eller dylikt.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Första intrycket: "Oj va ful"



    ...kan säkert vara bra grejjer dock. Återstår att se.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ser ju väldigt najs ut på ett fulsnyggt vis. Härligt kompakt.
    Jag tycker det är rätt udda proportioner och det känns som de sneglat lite väl mycket på Push. (Nu är ju iofs Push i sin tur någon slags vidareutveckling av APC40 som Ableton gjorde tillsammans med Akai, men ändå.) De nyare MPC:erna kör samma svarta stil och färgpalett, men känns inte fullt lika plankade.

    Det ser inte helt ergonomiskt ut heller, men det kanske fungerar bättre i person.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tycker den verkar ha ett rätt logiskt upplägg faktiskt. Nu har killen som kör demo naturligtvis övat in alla knappar så det sitter i ryggmärgen. Men kändes inte som det skulle ta lång tid att komma in i arbetsflödet.

    Men en sak jag reflekterade över när jag kollade på Sweetwater videon, utöver det där med RAM, det pratas inget om "song mode"?

  21. #21

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den verkar ha ett rätt logiskt upplägg faktiskt. Nu har killen som kör demo naturligtvis övat in alla knappar så det sitter i ryggmärgen. Men kändes inte som det skulle ta lång tid att komma in i arbetsflödet.
    Jag tänkte rent fysiskt – skärmen har ingen vinkel, till skillnad från andra MPC:er, och tex Play/Stop/Record sitter på en (i mina ögon) något udda plats och har samma utseende som de andra knapparna där, och lite andra såna saker.

    Efter att ha tittat på några demovideos så känns det också som de inte riktigt kunnat bestämma sig om man ska jobba via skärmen eller knapparna. Nu verkar det vara rätt lättjobbat ändå, men det verkar inte riktigt finnas en röd tråd i vad som har en knapp och vad man gör via skärmen – tex det här med att navigera till olika delar av stegsequencer.

  22. #22
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Fan. Det här betyder att Akai har gett upp på MPC. Sista chansen de fick var MPC Live/X som var en bra produkt med otrolig potential. Men AKAI vet hur man dödar produkter.

  23. #23
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Det här betyder att Akai har gett upp på MPC. Sista chansen de fick var MPC Live/X som var en bra produkt med otrolig potential. Men AKAI vet hur man dödar produkter.
    Akai har verkligen inte gett upp MPC! De släppte ju ganska nyligen en riktigt bra uppdatering. Force riktar sig ju till en lite annan målgrupp.

  24. #24
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan. Det här betyder att Akai har gett upp på MPC. Sista chansen de fick var MPC Live/X som var en bra produkt med otrolig potential. Men AKAI vet hur man dödar produkter.
    Det är väl väldigt tidigt att säga?

  25. #25
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl väldigt tidigt att säga?
    Inte för domedagsprofeterna på 99

  26. #26
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Force och MPC har tydligen samma kod i grunden, många grejer som vi ser i Force kommer till MPC, bland annat AIR-effekter, hype-synten, och lite fräschare interface.

  27. #27
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Najs

  28. #28
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har inte stor tro till Akai, de verkar överge produkter rätt lätt. Akai är samma corp som M-Audio.

  29. #29
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Force och MPC har tydligen samma kod i grunden, många grejer som vi ser i Force kommer till MPC, bland annat AIR-effekter, hype-synten, och lite fräschare interface.
    Vem fan bryr sig om Air effekter när inte MIDI temposync funkar?

  30. #30
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte stor tro till Akai, de verkar överge produkter rätt lätt. Akai är samma corp som M-Audio.
    Akai/Numark/Alesis köpte väl M-Audio för bara några år sedan du tänker kanske på de tidigare ägarna?
    Akai lär som sagt knappast överge MPC snarare så verkar de nu fått upp farten rejält med alla nya släpp både hård och mjukvara.

  31. #31
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag är inte uppdaterad om vem som äger vem så du har säkert rätt. Men 2.3 uppdateringen pekar i rätt riktning, vi får se om det består.

  32. #32
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Verkar enbart finnas 1 midi ut port? Men den kanske är tänkt att ej konkurrera med Akais övriga linje..

  33. #33
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Den senaste uppdateringen fungerade med min Renaissance vilket är kul Jag hade faktiskt inte riktigt förväntat mig det. Nu vet jag inte exakt 2.0 eller 2.3 ger Renaissance om man håller sig helt till att jobba i hårdvaran.

  34. #34

    Redaktör
    CDM har en förhandstitt: Akai Force: hands-on preview of the post-PC live-in-a-box music tool

    Positiva omdömen överlag.

  35. #35
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den senaste uppdateringen fungerade med min Renaissance vilket är kul Jag hade faktiskt inte riktigt förväntat mig det. Nu vet jag inte exakt 2.0 eller 2.3 ger Renaissance om man håller sig helt till att jobba i hårdvaran.
    Vetetusan vad det är för fel men när jag kör Ren som ljudkort får jag en massa(!) latency och missljud......... nu minns jag varför jag dumpade mjukvara!

    Force än mer intressant Har någon hört något om hur många spår? Åtta? Åtta för clips/audio och obegränsat för midi, plugins, drums o keygroups?

  36. #36
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vetetusan vad det är för fel men när jag kör Ren som ljudkort får jag en massa(!) latency och missljud......... nu minns jag varför jag dumpade mjukvara!

    Force än mer intressant Har någon hört något om hur många spår? Åtta? Åtta för clips/audio och obegränsat för midi, plugins, drums o keygroups?
    Japp, verkar jobba som Ableton live, t.ex. med clip trigs och scenes, fast med begränsningen 8 spår simultant. Till det kommer mpc live's sampler, plugin-effekter och instrument. Om den kommer kunna streama ljud från SD-kort och disk i framtiden, kan den bli en konkurrent till Octatrack. MPC song arranger verkar dock inte finnas.

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Force än mer intressant Har någon hört något om hur många spår? Åtta? Åtta för clips/audio och obegränsat för midi, plugins, drums o keygroups?
    CDM skriver så här:

    About those eight tracks. You can have eight stereo tracks of audio, but up to 128 tracks total.



    You can set up MIDI tracks, you can set up CV tracks.
    Så det låter som upp till 120 spår för MIDI/CV/plugins ifall man använder 8 ljudspår. Jag antar att det finns något sätt att hoppa till andra spår, eftersom det verkar lite korkat att ha 128 spår om man inte kan spela mer än 8 åt gången…

  38. #38
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CDM skriver så här:



    Så det låter som upp till 120 spår för MIDI/CV/plugins ifall man använder 8 ljudspår. Jag antar att det finns något sätt att hoppa till andra spår, eftersom det verkar lite korkat att ha 128 spår om man inte kan spela mer än 8 åt gången…
    Tror mest de menar att maskinen klarar av att timestretcha 8 stereospår samtidigt.

  39. #39
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag gillar hårdvara och blir alltid glad när det kommer DAW HW. Men nästan alltid känns det som man får leva med någon strippad DAW in en ibland oergonomisk låda som tillverkaren glömmer bort efter ett tag. Men jag är nog bränd av Pioneer Toraiz.

    Akaien är farligt nära en iPad Pro med Cubasis och några pluggar och en sjyst controller. Hellre en knasmaskin som Octan där det har ett eget tänk och inte en blek DAW kopia, nej jag är inte bitter!

  40. #40
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Force känns lite som en hämdattack mot Ableton för att Akai inte fick göra Push 2.

    Själv tycker jag att den verkar tuff. Men jag kommer inte köpa en, för jag tror att det kommer komma en shitstorm av all in oneprylar de närmaste åren och Force är sannolikt inte den bästa. Jag håller mig tills det är lite flås under huven så man kan köra valfria VST:ar. Jag menar, en laptop som är mindre än en Force kan, så tekniken finns.

  41. #41
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första intrycket: "Oj va ful"



    ...kan säkert vara bra grejjer dock. Återstår att se.
    håller med dig 100%
    jag är väldigt nyfiken på sequencerdelen

  42. #42
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Force fick bästa produkt pris på NAMM av Sonic State. Vet inte om jag ska få upp förhoppningarna om AKAI eller oroa mig över var marknaden är på väg.

  43. #43
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vetetusan vad det är för fel men när jag kör Ren som ljudkort får jag en massa(!) latency och missljud......... nu minns jag varför jag dumpade mjukvara!

    Force än mer intressant Har någon hört något om hur många spår? Åtta? Åtta för clips/audio och obegränsat för midi, plugins, drums o keygroups?
    Trist med latency och störningar... Har du andra usb-grejor anslutna samtidigt som Mpc renaissance? Mac eller PC? PC reserverar usb-bandbredd även till usb-grejor som inte är anslutna längre...och om man slår i taket för antalet usb-enheter enligt Microsoft mall, känner inte ens datorn av att en ny hårdvara har anslutits

  44. #44
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trist med latency och störningar... Har du andra usb-grejor anslutna samtidigt som Mpc renaissance? Mac eller PC? PC reserverar usb-bandbredd även till usb-grejor som inte är anslutna längre...och om man slår i taket för antalet usb-enheter enligt Microsoft mall, känner inte ens datorn av att en ny hårdvara har anslutits
    Jag har läst om andra som också använder Lenovo vilket verkar vara en del av mysteriet. På min andra dator är det inga problem. Jag har kollat throttling mm men allt är inställt som det ska. Tack för omtanken

  45. #45
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Ni som har eller har testat deras andra stand-alone, hur lätt är det att maxa CPUn? Krashar den eller säger den "stopp, nu får du lugna dig"? Går det fort att springa in i väggen?

  46. #46
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har den inte som DAW-ersättare, jag kör den mer som groovebox med lite ljudspår och lägger effekter på inkommabde. Jag har varit långt från att maxa. Varit uppe på 25% cpu max tror jag. Har ej uppdaterat med nya air-effekterna dock

  47. #47
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nu finns den på hyllan överallt, någon som köpt?

  48. #48
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu finns den på hyllan överallt, någon som köpt?
    Jag är sugen. Måste läsa på lite mer bara och se om det går att bygga ett helt liveset på den.

  49. #49
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sugen. Måste läsa på lite mer bara och se om det går att bygga ett helt liveset på den.
    Den verkar dock sakna arranger mode och enligt Akai Dan krävs det för att kunna bounca låtar till SD kortet.Streama från kortet går ju inte heller.

  50. #50
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den verkar dock sakna arranger mode och enligt Akai Dan krävs det för att kunna bounca låtar till SD kortet.Streama från kortet går ju inte heller.
    Det är främst här skon klämmer för mig.
    Hur var det nu med RAM-minne? Jag har hört olika saker där.

  51. #51
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har en MPC Live som jag tycker mycket om (men det tog lite tid att komma över att den inte ”it’s live having 16 CDJ’s at once” som Akai sade på NAMM.)

    Live har ju 2GB RAM men Akai missade att berätta att ca 1.5 GB går till OS etc så man bara har ca 500MB RAM.

    Är det samma med Force, eller har man faktiskt 2GB denna gången?

  52. #52
    Timewalk
    Timewalk är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det är samma med Force

  53. #53
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Timewalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är samma med Force

    Ok! Kollat på tutorials och läst en hel del. Kollat runt efter vad jag kan sälja för att köpa Force.
    Nu slipper jag fundera mer. Synd. Tänk om strömmande från minneskort hade funkat. Dröm!

  54. #54
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Kollat på tutorials och läst en hel del. Kollat runt efter vad jag kan sälja för att köpa Force.
    Nu slipper jag fundera mer. Synd. Tänk om strömmande från minneskort hade funkat. Dröm!
    Vilken jäkla miss av de i så fall, Deluge t.ex. fixar ju det med kort på upp till 64Gb och den är ju nästan hälften så dyrt och en ganska mycket enklare maskin på pappret iaf. Låter nästan otroligt att de skulle klanta sig så?

  55. #55
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken jäkla miss av de i så fall, Deluge t.ex. fixar ju det med kort på upp till 64Gb och den är ju nästan hälften så dyrt och en ganska mycket enklare maskin på pappret iaf. Låter nästan otroligt att de skulle klanta sig så?
    Samma med Octatrack och den är väl snart tio år gammal.

  56. #56
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    AKAI FAQ https://www.akaipro.com/kb/akai-pro-...ked-questions/

    På nätet verkar det som att bara 1/4-1/3 mellan 250-400 MB är tillgängligt för ett projekt när de 2 GB ska delas med OS.

    Edit: närmare 1 GB men den konverterar till 32 bitar
    Senast redigerat av tonefloat den 2019-02-16 klockan 21:51.

  57. #57
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

  58. #58
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AKAI FAQ https://www.akaipro.com/kb/akai-pro-...ked-questions/

    På nätet verkar det som att bara 1/4-1/3 mellan 250-400 MB är tillgängligt för ett projekt när de 2 GB ska delas med OS.
    Jag har tagit mig ett långt bad och filosoferat över Force. Och tänkt att jag kanske kan klara mig på 500 MB RAM för ett liveset, trots allt.
    Men 250-400 MB är tyvärr för litet.
    Usch, vad jag brottas med detta. Älskar MPC-tänket och det visuella. Clips är grymt! Och att det är så "Ableton" utan att behöva ha en dator. Men ett helt liveset är omöjligt. Kanske att jag kompletterar min nuvarande setup med Force, men jag hade någon idé om typ live med Force, Analog Rytm och TB303 och det verkar svårt som det är idag.

    (Ja, jag vet att folk har gjort liveset på enbart MPC-1000 med 128 MB RAM. Även jag gjorde det i några år. Men det är ju 15 år sedan nu. )

  59. #59
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma med Octatrack och den är väl snart tio år gammal.
    Elektron har ju åtminstone åldern att skylla på..

  60. #60
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Det går inte att ladda in nytt i ram medans man kör då?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •