Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Ditt bästa tips för att minska upprepning?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Ditt bästa tips för att minska upprepning?

    Hur gör ni, eller struntar ni i det?

    Känner ofta att mina kompositioner har en tendens att kännas upprepande. Hur gör ni för att minska på det? Eller struntar ni helt i problemet?


    Vilket är ditt bästa tips på att få variation trots ett återkommande tema i produktionen?

    Trummor?
    Lead?

    o.s.v....

  2. #2
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Beror lite på vad man gör för musik, vilken genre/genrer håller du på med? Hur långa brukar låtarna vara?

    Pysslar själv med olika varianter av techno-techhouse-elektro-breaks och det beror på låten ifråga rätt mycket, vad det är för stil. Techno är ju rätt så repetitivt i sig själv och där klarar man sig med en stark basgång eller lead-slinga och så modulerar man den och jobbar mycket med dynamisk percussion istället.
    Programmera mycket p-locks / automatisering så går det att göra låten ganska levande utan så många element. Man kan också jobba mycket med effekterna, t.ex. ha en infinity-delay som man skruvar på, reverb likaså osv osv osv.

    Längre låtar dock behöver fler element för att föras vidare och där kan det t.ex. vara att man lägger på effektljud för att knuffa låten framåt, kan vara trummor eller synt-FX whatever. Atmosfäriska pads eller svepande brus som ligger och pyser ovanpå kan vara trevligt för att skapa det där hypnotiska drivet man vill ha ibland.

    Finns inga regler egentligen; ibland kan man testa att jamma låten och så spelar man in sin session, och om man då arbetar med att mute-a element vid behov i låten så går det av sig självt - börjar jag lite sparsmakat så känner jag att "nu behövs det en hihat/snare/whatever" och så slår jag på den osv.
    Men det är jag det, är ingen professionell musiker så en sådan har säkert andra synpunkter.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Helt ärligt - sång. Med text blir monotont malande inte så monotont.

    Annars bygg massor av grejer som funkar ihop och variera hur de kommer och går: hi-hat, alternativ basslinga, cymbalkrasch, diskantrik syntslinga osv.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Brottas med det där. Jobbar i Ableton och gör någon sorts ambientbajs. Vill ha minimalism, men inte samma loop hela tiden. Försöker hålla mig borta från Session-view och spela in längre stycken av allt för hand i arrangement istället.

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    håller med machinepop om sång asså. Det ger mycket. Dock har jag hamnat nu i att min sång är ganska repetitiv... Skall försöka bli lite bättre på det där med att skriva.

    En grej jag också tror är bra är att bara släppa taget lite. Jag hade förut mycket behov av att 'snygga till' allt och att ingenting fick vara konstigt. Nu har jag snarare börjat utmana mig med att utgå från något konstigt, typ ett weird ackord, en melodi eller ljud/sample som inte är lika önskvärd.

    Kan också backa att använda arrangement view om man känner att man fastnar i ableton. Då känns det mer naturligt att bygga låtar med mer twists och turns.

  6. #6
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Det mesta har redan sagts. Göra fler varianter av samma pattern. Låt saker komma in och ut (och våga låta saker bara få finnas i kortare stunder). P-locka/automatisera/vrid på saker när du spelar in. Man behöver inte alltid tänka att man har HELT olika delar i en låt. Små variationer är ibland mer effektfullt. Strunta i klassisk pop-uppbyggnad – det skapar inte i sig en känsla av variation, om strukturen ändå är stelbent.

    Och som också redan sagts: sång. Men det fungerar ju såklart inte i alla genres.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Göra en Carpenter och halvtonstransponera i varannan takt? Enkelt och effektfullt för att inte fastna. I teknisk musik; starta enkelt och bygg konstant på med mer komponenter och ljud. Använda effekter som reverse cymbaler eller FX för att bryta ett malande spår. Starta ny takt på tex vers med ett helt nytt ljud? Jag brukar fuska med piano i vers 2.

    Men annars som alla andra tyckt; variation via sång.

  8. #8
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    I mitt fall är det tvärtom, får alltid höra att jag har 2-3 låtar i samma låt, så det uppskattas inte med för mycket variation heller. En svår balansgång för mig.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mitt fall är det tvärtom, får alltid höra att jag har 2-3 låtar i samma låt, så det uppskattas inte med för mycket variation heller. En svår balansgång för mig.
    Det uppskattas visst! Du gör bra låtar och arr, men det sticker ut och blir excellent när du vågar följa infallen och tillåter variationen. De gånger du försöker begränsa dig låter du som alla andra! Let it flow och läxa upp kritikerna

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Flera i samma är ju fett! Jag tycker ärligt det kan vara en lösning om det blir lite för enformigt att blanda den med en annan lite halvofärdig idé.

  11. #11
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag älskar också fler i samma. En bra låt för mig är som en upptäcktsresa, bland minnesvärda melodier, harmonier och överraskningar. Klarar oftast inte "Don´t bore us, get to the chorus!"-låtar. Då ska de vara extremt bra.

    Själv försöker jag överraska mig själv varje ny låt. Jag sitter och trycker tills det kommer ut nåt (i mina ögon) nytt och jag följer alltid låten dit den verkar vilja gå, även om det blir proggsynth med sjuttielva olika partier. Kritik ang. spretighet jCoke? Jo då
    Senast redigerat av skogge den 2019-01-19 klockan 16:10.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag som gör väldigt repetetiv musik brukar variera på andra plan än själva tonerna som spelas.

    Ljud. Förändra det! Ja, det är klicheartat att vrida på filtret, men det finns andra saker man kan göra. Små förändringar i ljud mellan olika partier i låten kan bli riktigt bra.
    Rytmer. Här kan man göra mycket! Både för trummor och andra instrument. Variera!
    Effekter. Svepande effekter, gärna som synkar med låtens struktur. Effekter som bara kommer in då och då, inte ligger hela tiden.

    Exempel på en låt där jag gör just det mesta av ovanstående.

    https://soundcloud.com/jgb/hej-firstname?in=jgb/sets/from-the-acid-modular

  13. #13
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mitt fall är det tvärtom, får alltid höra att jag har 2-3 låtar i samma låt, så det uppskattas inte med för mycket variation heller. En svår balansgång för mig.
    Jag får samma känsla OCH feed på mina låtar ibland, att jag borde brutit loss 2-3 element och byggt 2-3 nya låtar i stället.

    Tror det kan hänga ihop, delvis i alla fall, med att jag ofta struntar i typisk "pop-uppbyggnad" utan kör mitt arr som en resa från A till Ö.

    I övrigt, kloka ord och erfarenheter från alla. Även om jag försöker använda typ allt som nämns så känner jag ändå att jag hamnar med repetition rätt i ansiktet. Ofta mina trummor.

    Sång,, jag är inte så duktig och dessutom ställer jag löjligt höga krav på mig själv. En usel kombi! Men har bestämt mig för att i alla fall ha en mikrofon framme och lättillgänglig.

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    En lite djupare fundering, som känns relevant framför allt nu efter två espresso.

    Kan det vara så att man bär med sig bilden av sitt arrangemang, samtidigt som man vet med sig att man kört copy paste och sedan bara tweaka lite i all hast?

    fortsätter flumma lite:

    Jag ser ofta en låt som en helhet och har väldigt svårt att inte tänka att saker skall smälta ihop över hela låtens förlopp. En sak som hände efter 10 sekunder kan få sin förklaring efter ytterligare 3 minuter..

    Dra ner på koffeinet?

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som gör väldigt repetetiv musik brukar variera på andra plan än själva tonerna som spelas.

    Ljud. Förändra det! Ja, det är klicheartat att vrida på filtret, men det finns andra saker man kan göra. Små förändringar i ljud mellan olika partier i låten kan bli riktigt bra.
    Rytmer. Här kan man göra mycket! Både för trummor och andra instrument. Variera!
    Effekter. Svepande effekter, gärna som synkar med låtens struktur. Effekter som bara kommer in då och då, inte ligger hela tiden.

    Exempel på en låt där jag gör just det mesta av ovanstående.

    https://soundcloud.com/jgb/hej-firstname?in=jgb/sets/from-the-acid-modular
    Du räddas helt av fx som limmar ihop upprepningarna,, Vilket får mig att inse att jag inte använt mitt EHX EchoBoy Deluxe på länge. Har ju ambitionen att alltid ratta saker live, men blir sällan så. Hm, bra att jag resonerade lite med mig själv. Varför har jag slutat att leka med mina outboards? Har ju köpt dem för att de skall vara inspirerande och bringa liv

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du räddas helt av fx som limmar ihop upprepningarna,, Vilket får mig att inse att jag inte använt mitt EHX EchoBoy Deluxe på länge. Har ju ambitionen att alltid ratta saker live, men blir sällan så. Hm, bra att jag resonerade lite med mig själv. Varför har jag slutat att leka med mina outboards? Har ju köpt dem för att de skall vara inspirerande och bringa liv
    FX + fills säger jag själv. Men det är ju inte tänkt att vara popmusik direkt.

  17. #17
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    jbg, ja så klart, din musik är inte så mainstream. Jag har aldrig tänkt mig min egna som mainstream heller.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jbg, ja så klart, din musik är inte så mainstream. Jag har aldrig tänkt mig min egna som mainstream heller.
    Säger mig att jag inte kommer ihåg om jag har lyssnat på din musik eller inte. Dags att leta!

  19. #19
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger mig att jag inte kommer ihåg om jag har lyssnat på din musik eller inte. Dags att leta!
    Gör gärna det och återkoppla med tanke på trådens fråga.

    Finns några under "egen musik", men även en del annat på SC (Light Head resp. Blipp-2)

    Blipp-2 https://soundcloud.com/blipp-2
    Light Head https://soundcloud.com/light-head

  20. #20

    Redaktör
    Det finns en del knep från kompositörer som Steve Reich, Terry Riley osv som man kan plocka upp, som att jobba med olika långa sekvenser som förskjuts mot varandra, kombinera taktarter, osv. Kanske inget man plockar in i popmusik (i bemärkelsen "musik som består av mer än 12 pianonoter som spelas med minimal variation under 14 minuters tid") dock.

    Men annars tror jag man kan snegla på klassiska låtskrivargrepp – bryggor, fills, variationer, etc. Till exempel är det ju vanligt att upprepa en fras x antal gånger och sedan ha en variation innan man upprepar eller går över till nästa sektion.

    Spelar ett band ihop så blir det också automatiskt små variationer som man inte får gratis med elektroniska instrument, men som kan vara värd att fundera på – tex subtila tempoändringar mellan vers refräng, andra betoningar när man går från vers till refräng, osv.

    På det sättet blir det också musikaliskt relevanta variationer – åtminstone för min del kan det ibland kännas sökt när man lägger in variation för att man känner att det är för enahanda, med resultatet att det känns spretigt och ofokuserat, man ändå likartat.

    En fundering är att sätta sig och närlyssna/transkribera liknande musik man gillar och se vilka grepp de använder, tex gå igenom Kraftwerks Autobahn och se hur den är uppbyggd.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hörde just på clear water 2 av blipp som inte känns speciellt monoton, utom möjligen att basstämman kunde haft lite mer variation.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det vara så att man bär med sig bilden av sitt arrangemang, samtidigt som man vet med sig att man kört copy paste och sedan bara tweaka lite i all hast?
    Copy paste
    Copy paste
    Copy paste
    ...
    är inte den bästa utgångspunkten om det gäller att skapa variation. Kopiera för hand och gör oavsiktliga misstag kan luckra upp en del. Det sägs att Morton Feldman skrev på det viset, varje ny partitursida var en avskrivning, mer eller mindre, av förra sidan, och ibland uppstod skrivfel som bryter mönstret.

    En annan variant istället för att ta det första motivet och kopiera det otaliga gånger: Ta ett motiv M1, kopiera det och modifiera det till M2. Ta M2 och kopiera och modifiera till M3, osv. Det kan bli till en sammanhängande kedja av gradvisa förändringar som kan låta som att de sitter ihop i en enhet, beroende på mängden förändring och hur fort motiven förändras.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser ofta en låt som en helhet och har väldigt svårt att inte tänka att saker skall smälta ihop över hela låtens förlopp. En sak som hände efter 10 sekunder kan få sin förklaring efter ytterligare 3 minuter..
    Bra knep, fungerar också över ett helt album om man tar något specifikt element och citerar i en annan låt.

    Annars är ett tips för att undgå repetition att göra miniatyrer. Jag tror jag kommenterade någons 20 sekunder långa låtskiss en gång och sa att det var en lagom längd (vilket alltså inte var illa menat). Ofta består ju poplåtar av extremt lite musikaliskt material, så varför inte bara presentera det som det är utan redundans?

  22. #22
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Filtersweep.

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en del knep från kompositörer som Steve Reich, Terry Riley osv som man kan plocka upp, som att jobba med olika långa sekvenser som förskjuts mot varandra, kombinera taktarter, osv. Kanske inget man plockar in i popmusik (i bemärkelsen "musik som består av mer än 12 pianonoter som spelas med minimal variation under 14 minuters tid") dock.
    Kompositoriskt har Reich ju gjort allt som görs i senare tids techno i It's gonna rain. Jag tycker det är ett intressant exempel, eftersom det trots den extrema upprepningen lyckas skapa variation. Delvis beror det på ljudets komplexitet, hur den talade frasen förlorar sin mening och blir till melodier och olika spektrala områden.

    Byrne & Enos My life in the bush of ghosts har ju annars ett bra exempel på popformat med sekvenser av olika längd som förskjuts, med en låt där trumspåret går i 5/4 och allt annat i 4/4.

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag är total musikteori-analfabet. Det jag gör ärattjag överlastar mina patterns och låtar med infall, rytmer, o instrument. Till en början bara blev det så av sig självt iom att jag kom på nya idéer hela tiden. Varianter eller att ”här skulle det vara schysst med lite slapbas!” Men sen insåg jag att jag kan hålla igång ett pattern längre då och hålla det intressant och roligt genom att låta olika grejer låta

  25. #25

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är ett tips för att undgå repetition att göra miniatyrer. Jag tror jag kommenterade någons 20 sekunder långa låtskiss en gång och sa att det var en lagom längd (vilket alltså inte var illa menat). Ofta består ju poplåtar av extremt lite musikaliskt material, så varför inte bara presentera det som det är utan redundans?
    The Residents – Commercial Album

  26. #26
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag tror fortfarande på teorin att lära sig teori och sedan "glömma bort det"
    Även om man har låtar som har samma ackordsföljd så kan det låta helt annorlunda ändå. Största sättet för mig att få variation är bl.a. ljuddesignen. Sen blir det ju strul om man alltid gör orkestermusik och använder sig av samma ljudbibliotek och presets osv. Jag försöker att inte överanalysera min egen musik, låter det intressant och fräscht i mina öron så analyserar jag inte det vidare. Toplinen är ju ofta ganska viktig och där kan man ju verkligen vrida och vända rytmiskt på melodin i form av sång eller leadinstrument.

    Men kolla in Axis of Awesome den där four chord song. Samma ackord men alla låtar är ju ändå unika. Samma sketna ackord vi–IV–I–V däremot transponerade till samma tonart. De låter fortfarande unika ändå
    .
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-01-19 klockan 09:46.

  27. #27
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Dannes, låter lite som min ambition, och när jag läser det du skriver blir jag medveten om en sak. Jag ställer allt för höga krav på mitt spelande, om det inte är bättre än vad jag egentligen kan prestera så blir det mikroedit. Samtidigt vill jag ha extremt snabb produktion. Från 0-100 på 3-4timmar. Utopi och ger sällan det resultat som jag har som mål.

    Det är bra att ta del av den samlade visdom och erfarenhet som noteras här!

  28. #28
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Utan att ha läst igenom tidigare inlägg i tråden, jag brukar sällan se upprepning som något negativt, snarare tvärt om. Mer av det goda.

    Kan bli lite väl pretentiöst om en hela tiden ska uppfinna något nytt i varenda låt imo.

  29. #29
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det uppskattas visst! Du gör bra låtar och arr, men det sticker ut och blir excellent när du vågar följa infallen och tillåter variationen. De gånger du försöker begränsa dig låter du som alla andra! Let it flow och läxa upp kritikerna
    Lugn bara lugn vi hamnar snart där igen haha...

  30. #30
    "i musik är det bara fel om du inte upprepar misstaget"

  31. #31
    deleted user
    Ditt bästa tips för att minska upprepning
    Stäng av allt delay

  32. #32
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stäng av allt delay
    Delay är bara en fördröjd effekt på det väntade. Men, så klart att ett par delay med osynkad studs kan ge rätt slumpartad upplevelse.

  33. #33
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Inget delay?? Då kan man ju inte ens skriva en kanon.

  34. #34
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    funderat på sånt tidigare, gillar ju "varierad monotoni" ( lite av ett favorituttryck i musik )

    en sak, i instrumentalmusik, när jag inte vill variera för mkt utan mer göra en "låt", är ha en rätt vanlig struktur med vers, refr, stick osv.
    Men att sedan ha filtersvep, elr någon som spelar ett instrument ,vare sig solo elr melodi/stämma utan mest hänger på o gör lite ljud elr någon ton, som inte tar över, men är olika i t.ex verserna osv

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör gärna det och återkoppla med tanke på trådens fråga.

    Finns några under "egen musik", men även en del annat på SC (Light Head resp. Blipp-2)

    Blipp-2 https://soundcloud.com/blipp-2
    Light Head https://soundcloud.com/light-head
    Har lyssnat på ett gäng blipp-2-låtar nu. För mig blir det inte repetitivt så att jag tänker på det någon gång. En misstanke är att pga att du själv har lyssnat på låtarna så stör du dig mer på det än vad någon annan skulle göra.

    Vad säger andra som lyssnar på låtarna om dem? Repetitivt eller inte?

  36. #36
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag tycker man själv som kreatör är mycket mer allergisk mot monotoni i sina låtar än vad andra är; man har ju lyssnat på den där feta delen i låten ett par hundra gånger minst och tröttnat rejält på den - då tycker man inte den duger längre och känner behovet av att krydda låten med massa annat. Ofta i onödan.

    Hade ett problem förr i samband med detta; det ledde till att jag fick bolag på tråden men sedan fick avslag på att mina låtar var "too busy", och hade då i princip byggt ihop två-tre låtar till en med alldeles för mycket som hände. Får tänka på det hela tiden nu för att inte göra om samma misstag.

    Som när man håller på med design i någon form, där snackar man ju en del om att jobba med tomrum eller "white space" för att låta andra grejer ta den plats de behöver. Samma princip borde ju gå att använda här tycker jag.

    Tycker inte blipp-låtarna är för repetitiva alls, de är väldigt varierade faktiskt! I vissa lägen kanske du t.om. skulle kunna tjäna på att dra ut vissa partier för att bygga spänning..

  37. #37
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack fr att ni lyssnat och givit feed på Blipp-2!

    Det är nog lite som sägs, man lyssnar på sina egna låtar såååå många gånger när man komponerar att man kan precis allt till minsta lilla bit.

    Häromdagen knåpade jag ihop en låt, den blev 10 minuter lång. Kanske skall lägga upp den? Har använt en grundläggande basgång som rullar nästan genom hela låten men varierat med filtersvep, och lagt på mer eller mindre atmosfäriska slingor.

    Men, jag får den där känslan, måste utveckla, måste lägga på... måste öka. Förmodligen skall jag i stället tänka minimera, skapa förväntan. Så mycket enklare att lägga till, än dra ifrån.

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, jag får den där känslan, måste utveckla, måste lägga på... måste öka. Förmodligen skall jag i stället tänka minimera, skapa förväntan. Så mycket enklare att lägga till, än dra ifrån.
    Ett bekant exempel på variation genom att selektivt ta bort saker är ju dub/reggae där de gärna börjar med den fulla mixen och senare låter vissa instrument stå för sig själva.

    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som när man håller på med design i någon form, där snackar man ju en del om att jobba med tomrum eller "white space" för att låta andra grejer ta den plats de behöver. Samma princip borde ju gå att använda här tycker jag.
    Absolut. Det handlar mer om att portionera ut nya händelser i tid.

    Om man bara har ett kort mönster som man upprepar skapar det förväntning om att det ska pågå för alltid. För att skapa förväntning om att något annat ska hända måste man väl antyda att mönstret snart kommer att brytas. Den klassiska musiken är full av exempel på förväntning av harmonisk upplösning (speciellt i romantiken, Wagner): man väntar sig att äntligen landa på en tonika, men tji fick man! Eller gamelanmusikens brutna förväntningar om tempo: plötsligt kan det skena iväg eller sacka utan någon uppenbar orsak.

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det hade varit roligt om trådskaparen kallade sig Philip Glass.

    "Hej 99an, jag heter Philip. Jag kan synkoperade åttondelar och jag kan trioler. Och arpeggierade treklanger. Men varje takt låter som den förra. Inte bara det, varje nytt stycke låter exakt som förra stycket! Hjälp mig, hur kommer jag vidare?"

    Glass tog förstås avstånd från serialismen som var det som gällde när han studerade. Tolvtonstekniken innebär redan att man måste använda alla tolv tonerna innan man får upprepa någon av dem. I serialismen utökas den principen så att styrkegrad, tonlängd och diverse annat styrs av en serie. Målet om ständig variation är inbyggd i kompositionstekniken.

    Jag tror man kan låna idéer från serialismen och applicera dem på annan musik. Det handlar om att se vilka element musiken består av och hur man kan variera deras ordningsföljd.

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror man kan låna idéer från serialismen och applicera dem på annan musik. Det handlar om att se vilka element musiken består av och hur man kan variera deras ordningsföljd.
    I framtiden blir det lika folkligt som hip hop!


    https://youtu.be/evx-1CtRlek

  41. #41
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Philip Glass,, hehe, ja får väl känna mig lite smickrad, även om kopplingen mest nog handlade om själva trådens rubrik.

    Glass har gjort en del helt magiska stycken! Men finns några mer experimentella och ytterst minimalistiska kompositioner. När det är som mest minimalt så blir jag stressad, det är så repeterande att man blir tokig. Men om man lyssnar på typ Metamorphosis.. Fantastiskt!

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, man får ta Glass i måttliga mängder när man är på det humöret.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I framtiden blir det lika folkligt som hip hop!
    Ja jösses, vilken koreografi! Svårigheten med dans är ju inte alltid själva rörelserna, utan att man måste lära sig dem utantill. Därför är det bekvämt för dansarna med mycket repetition.

  43. #43
    dynamik
    dynamik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Eftersom de flesta svarat på bra saker och jag också kan hålla med om att utnötningen oftast ligger mest i kompositörens öron... vill jag också påminna om att mycket av det som gör att en tonmässigt repetitiv låt kan utvecklas är formen och arrangemanget. Eller Soundet så att säga. Man kan göra massor genom att subtilt (eller plötsligt) byta ljud. Man kan också låta en väldigt monoton ljudbild hålla på jättelänge om man bryter av den med något helt annat (kort) plötsligt för att sedan återgå, då lyssnar man lite med fräscha öron.
    Visuell bild av det sista (m=det monotona, T=nåt som bryter av): mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmTmmmmmmmmmmmmmmmmm
    Har använts t.ex. av Liegeti i hans "Lontano" för orkester där mumlet av orkestern bryts av en trombonrytm.

  44. #44
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Mina tips:

    Spela fel medvetet eller gör något annat vansinnigt och utgå från det.

    Sov på saken. Nästa dag kommer annan inspiration att infinna sig.

  45. #45
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina tips:

    Spela fel medvetet eller gör något annat vansinnigt och utgå från det.

    Sov på saken. Nästa dag kommer annan inspiration att infinna sig.

    Det där med spela fel,, brukar försöka acceptera när jag spelar fel av just anledningen variation och oväntade saker i kompositionerna, och behåller det spåret, men det ligger å gnager, det är ju fel! Sagt å gjort, jag spelar in igen, tills det är rätt spelat.

    Har aldrig använt "musical quantize" för midi. Är det bra?

  46. #46
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ni som säger att

    Citat Ursprungligen postat av dynamik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    utnötningen oftast ligger mest i kompositörens öron...
    Jo, jag förstår att det kan bli så ibland, att man lyssnar alltför detaljerat och tappar perspektivet. Och när man mixar kan man höra enskilda spår som lyssnaren kanske inte ens kan uppfatta. Jag tror att den motsatta risken finns också: att man blir så förtjust i en living darling att man inte trycker på kill, att man själv orkar med fler upprepningar än andra lyssnare.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med spela fel,, brukar försöka acceptera när jag spelar fel av just anledningen variation och oväntade saker i kompositionerna, och behåller det spåret, men det ligger å gnager, det är ju fel! Sagt å gjort, jag spelar in igen, tills det är rätt spelat.

    Har aldrig använt "musical quantize" för midi. Är det bra?
    Jag tror väl inte det är jazz vi pratar om nu? Olika genrer har olika konventioner och olika krav till rytmisk maskinprecision. Lyssnare som är vana vid strikt kvantiserad musik kan vara extremt kräsna på att det ska vara så och upplever minsta avvik som störande. Andra lyssnare som är vana vid rytmisk agogik tycker detsamma blir stelt och fyrkantigt.

    Så som jag jobbade med (oavsiktliga) fel och dålig rytmisk precision i mitt senaste album så lät jag det oftast vara, men anpassade andra instrument för att få det någorlunda i synk.

  47. #47
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vet inte vad för musik du gör, men här är lite tips kan nog användas i många genren:

    1. Trum fills, ändra några takter.
    2. Andra voicings på ackordföljd.
    3. Använd dig av effekter, rum, filtersvep på ett eller flera instrument på vissa ställen.
    4. Ta bort vissa element skala av i produktion eller ersätt ngt med annat instrument.
    5. Volymautomatisering/-åkningar genom låten på samtliga instrument på olika sätt.

  48. #48
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Börja med ett bra groove
    Mute allt förutom X
    Spela över den nya loopen
    Repetera

  49. #49
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag spelar in diverse ljud från himmel och jord som jag sedan följer med envelope followers som modulerar parametrar i andra spår.
    Då får man en skönt levande och organisk komposition trots enkla mönster som repeteras eller är monotona.

    Vi kan kalla metoden: psuedoslump

  50. #50
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelar in diverse ljud från himmel och jord som jag sedan följer med envelope followers som modulerar parametrar i andra spår.
    Då får man en skönt levande och organisk komposition trots enkla mönster som repeteras eller är monotona.

    Vi kan kalla metoden: psuedoslump
    Vilket bra tips! Har du någon favoritparameter att modulera?

  51. #51
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Har man en bra melodi kommer man långt med bara små förändringar. Saknas melodin behöver det va en progressivt uppbyggd låt för att örat ska må bra

  52. #52
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Knåpade ihop en låt, 10 minuter lång.

    Kanske skall jag testa den på er här? Men det är ju alltid svårt om musiken man lyssnar på inte ingår i den normala musiken man går igång på.

    Är ni redo?

Liknande ämnen

  1. Bästa program för att skrivaoch hantera midi?
    Av stealthtank i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 12:00
  2. Bästa programmet för att skapa FLAC?
    Av Jim Profit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 20:04
  3. Skriv ditt bästa tejptips!
    Av segerfalk i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 11:27
  4. Tips för att få Thor att låta analogt
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:35
  5. Bästa låten att arrangera för kör?
    Av Baron i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •