Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: Korg Volca Drum

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Korg Volca Drum

    Korg släpper ett antal nya Volca-synthar. En av dem är Volca Drum. En digital trummaskin.

    För mer information besök https://www.korg.com/se/products/dj/volca_drum/

    The volca series is all about unique sound. Whether it's analog, PCM, or FM, the volca series puts unique sounds into an accessible platform. And now, the series is joined by a new rhythm machine that brings yet another sonic character. It's the volca drum digital percussion synthesizer.

    Based on a simple trigger waveform, wave folder and overdrive are used to add overtones and distortion, and then a waveguide resonator effect brings the sound to life. The six-part DSP synth engine was designed with a completely different philosophy than conventional drum machines, and generates a wide range of unexpectedly different sounds. And of course, you can play those sounds from the volca-style sequencer.

    Adding these distinctive sounds to your rhythms will revolutionarily transform your performances and productions.



    https://youtu.be/tvLLZ03o_J8


    https://youtu.be/u74o8LM5T20
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2019-01-15 klockan 09:58.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Machinedrum Light!

  3. #3
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Kul! En mindre och uppdaterad ER1.
    Blir nog svårt att låta bli denna.

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Den här blev jag lite sugen på faktiskt.

  5. #5
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Givet köp!

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Blev tyvärr inte så imponerad av ljudexemplen på Soundcloud. Gillar upplägget på den annars.

  7. #7
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev tyvärr inte så imponerad av ljudexemplen på Soundcloud. Gillar upplägget på den annars.
    Måste hålla med, jag utgick först bara från Youtube. Kicken lät nästan identisk på Soundcloud.

    (Ps: fel länk i ursprungsinlägget ).

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste hålla med, jag utgick först bara från Youtube. Kicken lät nästan identisk på Soundcloud.

    (Ps: fel länk i ursprungsinlägget ).
    Oops, fixat länken.

  9. #9
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Korg kanske skulle släppa det där dyraste marknadssegmentet och bara satsa på små maskiner?

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ljudet kändes bekant.. kom på att det påminner mig om Aerobic till Reaktor. https://www.youtube.com/watch?v=DdWEVC9vQ90

  12. #12
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite tråkigt att "waveguide" är för alla ljuden i ett "set" och inte per ljud.

  13. #13
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Åh, 2019 är Retro-digital en säljord.

    Tonics smutsiga storebror? Mayhaps
    Senast redigerat av foliekatt den 2019-01-15 klockan 19:02.

  14. #14
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Ljuden påminner om de man får ur ett sånt här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	25232071-origpic-0ce631.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	600,9 KB 
Id:	85593

    Hur tusan lyckas de med allt nu för tiden?

  15. #15
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Väldigt pepp, än så länge den enda av korgs minigrisar jag velat äga!

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Lockar klart mest av Korgs tre nya tingestar.

  17. #17
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Ja, vilka trista ljudexempel på SoundCloud men i Cuckoos video så visar han ju att det går att få mer skruvade ljud ur den.
    Tycker att den låter bättre än man kunde förvänta sig. En ljudkvalitetsmässigt förbättrad ER1 i miniversion. Kul!

  18. #18
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Bygg in detta i en machinedrum plz

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ärligt talat. Sex röster som delar resonator. Hur dum får man bli?

  20. #20
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat. Sex röster som delar resonator. Hur dum får man bli?
    Oj.. det va hårda ord.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter som att ni pratar om Poly-800.

  22. #22
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat. Sex röster som delar resonator. Hur dum får man bli?
    Ja, verkligen - hur kan någon förvänta sig mer för under 2000kr?

  23. #23
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att ni pratar om Poly-800.
    Ja förmodligen.

    Men i en bankabox behöver man inte ha sex filter?

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat. Sex röster som delar resonator. Hur dum får man bli?
    1. Det verkar finnas ganska rejäla ljudmöjligheter även utan att man blandar in resonatorn.
    2. Den är en send-effekt, så den påverkar inte alla röster (om man inte vill).
    3. Man kan automatisera både sendtappen per röst och resonatorns parametrar, så man kan faktiskt utnyttja den med olika inställningar på olika röster i samma pattern, så länge rösterna inte spelar på samma slag.
    4. Mer grejer = mer pengar. Korg vill nog hålla priset på ungefär sedvanlig Volca-nivå.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Roliga leksaker att jamma med o kanske köra live i specifika setups o tillfällen. Men för studionissar vet jag ej om ljudkvalite o avsaknad av flera outputs kanske gör att den ej är lämplig.

    Dock himla kul att det görs så mycket instrument. Bra jobbat Korg!

  26. #26
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roliga leksaker att jamma med o kanske köra live i specifika setups o tillfällen. Men för studionissar vet jag ej om ljudkvalite o avsaknad av flera outputs kanske gör att den ej är lämplig.

    Dock himla kul att det görs så mycket instrument. Bra jobbat Korg!
    Om nu AKAI släpper en "Ableton Live" i hårdvaruformat så kanske man kan sampla loopar från Volca Drum vilket gör att begränsningarna inte gör så mycket. Det går ju med Octatrack men bara 8 röster vilket är lite lite för mig i alla fall!
    Individuella ut hade ju varit kanon. Med den här kanske det vore läge att introducera "pro"-modeller av deras Volcor! Volca sample med sampling tex Fast inte för mycket mer än 150% av nuvarande pris.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja förmodligen.

    Men i en bankabox behöver man inte ha sex filter?
    Ett filter per röst behövs. Valbart mellan LP/BP/HP, gärna notch och peak också (heja Elektron!). Med ett sådant filter kan du anpassa ljud till det du vill och behöver.

    Om vi tar en gammal trummaskin som jobbar med syntes (och lite samplingar), Elektron Machinedrum MK1 (2001, 18 år sedan!), så har den ett filter per röst (LP/BP/HP) samt en basal EQ (kan användas som notch och peak såklart). Det här har gjort den till synnerligen flexibel och användbar.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, verkligen - hur kan någon förvänta sig mer för under 2000kr?
    Min poäng är att det är en puckad design. De kunde väl ha klämt i med ett lite vassare chip bara. Jag tror inte det som är i är väldans dyrt.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Det verkar finnas ganska rejäla ljudmöjligheter även utan att man blandar in resonatorn.
    2. Den är en send-effekt, så den påverkar inte alla röster (om man inte vill).
    3. Man kan automatisera både sendtappen per röst och resonatorns parametrar, så man kan faktiskt utnyttja den med olika inställningar på olika röster i samma pattern, så länge rösterna inte spelar på samma slag.
    4. Mer grejer = mer pengar. Korg vill nog hålla priset på ungefär sedvanlig Volca-nivå.
    Den är digital, så det behövs knappast fler grejer för polyfoni.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är digital, så det behövs knappast fler grejer för polyfoni.
    Mjukvaruarkitekturen behöver förändras, vilket kan påverka X antal olika saker. Byta till ett vassare chip gör att hårdvaran måste göras om. Sedan måste det testas och buggfixas också.

    Så det är inte alltid så lätt.

    Håller dock med om behovet och att det hade varit bra!

  31. #31
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tycker det är så jävla lol att det är inte är inbyggt fjäderreverb, 30 kanaler, wifi-anslutning till Fukushima och att den inte använder solens kärna som oscillator

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    "all about unique sound" ... Låter som en 20 år gammal ER1. :|

  33. #33
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Felåt att jag drygade mig

  34. #34
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är digital, så det behövs knappast fler grejer för polyfoni.
    Att den är digital betyder inte att den är byggd på ett chip som gör allt, eller att det chipet i så fall kan konfigureras lite hursomhelst. Och även om det skulle kunna det, så betyder det inte att det har processorkraft till det. Och även om det skulle ha det, så betyder det inte att det var ett designmål. Jag skulle t.ex. mycket väl kunna tänka mig att hela designprocessen började med att man kom överens om att man ville ha sex röster och en effekt och att valet av just resonator som effekt kom i ett senare skede.

    Personligen tänkte jag inte en enda gång att jag skulle velat ha en resonator per röst, när jag kollade på Reverbs och Cuckoos videor. Vad jag tänkte var att det var ju en småkul performance-effekt jag kanske kommer att använda nån gång, men att jag mycket hellre hade sett ett vanligt delay, eller ett reverb, eller en phaser, eller en masterkompressor.

    För jag tänkte hela tiden på resonatorn som en effekt man kastar på nån gång om det känns kul, inte som en integrerad del av själva trumljudsdesignen. Och tänker man så, så är inte designvalet så puckat.

    Man kan uppenbarligen tänka annorlunda än jag och det får jag väl lära mig leva med, fast det smärtar. Jag tror bara det är troligare att Korg-folket resonerade (japp! pun intended! ) ungefär som jag, än att de är puckade.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjukvaruarkitekturen behöver förändras, vilket kan påverka X antal olika saker. Byta till ett vassare chip gör att hårdvaran måste göras om. Sedan måste det testas och buggfixas också.

    Så det är inte alltid så lätt.

    Håller dock med om behovet och att det hade varit bra!
    Nä jag vet. Men det låter inte som särskilt avancerad PM. Borde rulla på vilken arm som helst, bara en delay med +/- i feedbacken och ett digitalt filter. Men vad vet jag. Förutom om att designen de har nu är idiotisk. Det är inte physical modelling, det är sex transientgeneratorer och ett delay.

  36. #36
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä jag vet. Men det låter inte som särskilt avancerad PM. Borde rulla på vilken arm som helst, bara en delay med +/- i feedbacken och ett digitalt filter. Men vad vet jag. Förutom om att designen de har nu är idiotisk. Det är inte physical modelling, det är sex transientgeneratorer och ett delay.
    Har de verkligen påstått att det är en physical modeling-maskin? I så fall skulle jag kunna förstå din kritik litegrann. Men på låddan står det bara Digital Percussion Synthesizer. Och utifrån demorullarna jag kollat på så kan du göra alldeles utmärkta trumljud med var och en av rösterna, helt utan att blanda in resonatorn.

  37. #37
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag svängde mer åt GAS av den här jamvideon:


    https://youtu.be/VU0c-n133j4

  38. #38
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag skulle önska en trummis som inte låter puff och pys. Jag vill ha en trummis som låter krasch bang bom som man kan använda till riktig musik.

  39. #39
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... riktig musik.
    Oh ooh he didn't!!!!

  40. #40
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh ooh he didn't!!!!
    Hej did

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de verkligen påstått att det är en physical modeling-maskin? I så fall skulle jag kunna förstå din kritik litegrann. Men på låddan står det bara Digital Percussion Synthesizer. Och utifrån demorullarna jag kollat på så kan du göra alldeles utmärkta trumljud med var och en av rösterna, helt utan att blanda in resonatorn.
    Kanske inte. Men vad är det då?

  42. #42
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte. Men vad är det då?
    Each part consists of two layers. For each layer, users choose one of five types of oscillator waveform including sine wave, sawtooth wave, and HPF noise, and also choose from three types of pitch modulator and amp EG, each optimized for drum sounds. Layer parameters can be edited either individually or simultaneously, and users can also use the two layers to produce the same sound for additional thickness.

    You can customize the resulting trigger waveform by applying bit reduction to produce roughness, adjusting the wave folder depth to add complex overtones, and using overdrive to adjust the distortion. In this way, you can generate distinctive sounds from this sound engine that's structured rather differently from a typical drum machine.
    De flesta trumsynteser bygger väl antingen på ganska klassisk subtraktiv syntes, eller på FM. Här tycks de ju snarare köra lite westcoast-ish, så man skulle ju kunnat tro att de byggt både denna och Volca Modular på samma ljudmotor. Om det inte vore för att Drum är digital och Modular analog. Känns ju nästan som att nån på managementnivå just nu borde sitta och svära över en förspilld chans att spara utvecklingspengar...

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta trumsynteser bygger väl antingen på ganska klassisk subtraktiv syntes, eller på FM. Här tycks de ju snarare köra lite westcoast-ish, så man skulle ju kunnat tro att de byggt både denna och Volca Modular på samma ljudmotor. Om det inte vore för att Drum är digital och Modular analog. Känns ju nästan som att nån på managementnivå just nu borde sitta och svära över en förspilld chans att spara utvecklingspengar...
    Fast det är ju inte västkust alls. Det är (dålig) physical modelling. Att den har hyfsat komplicerade transientgeneratorer och en resonator (som heter waveguide) låter ju som hundra procent physical modelling. Eller en sjättedel, kanske :-)

  44. #44
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tänker på wavefoldern och frånvaron av filter. Det finns förstås inga skarpa gränser mellan olika syntesmetoder, man kan ha FM i en subtraktiv synt, slänga ett resonant lågpassfilter efter en komplex oscillator à la Buchla osv.

    Här har vi oscillatorer, brus, EG, frekvensmodulation av oscillatorerna, wavefolding osv. Det är en ganska komplett synteskedja i sig och kollar man på t.ex. Cuckoos demo så är det rätt uppenbart IMO att maskinen hade klarat sig gott helt utan resonatoreffekten. Hade du verkligen tänkt physical modelling utifrån den röstarkitekturen, om burken inte dessutom haft resonatoreffekten? Jag kan se en del saker att klaga på hos Volca Drum, men att klaga på att den är en dålig physical modelling-trummis känns för mig lite som att klaga på att det spelas kass fotboll på en NHL-match.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker på wavefoldern och frånvaron av filter. Det finns förstås inga skarpa gränser mellan olika syntesmetoder, man kan ha FM i en subtraktiv synt, slänga ett resonant lågpassfilter efter en komplex oscillator à la Buchla osv.

    Här har vi oscillatorer, brus, EG, frekvensmodulation av oscillatorerna, wavefolding osv. Det är en ganska komplett synteskedja i sig och kollar man på t.ex. Cuckoos demo så är det rätt uppenbart IMO att maskinen hade klarat sig gott helt utan resonatoreffekten. Hade du verkligen tänkt physical modelling utifrån den röstarkitekturen, om burken inte dessutom haft resonatoreffekten? Jag kan se en del saker att klaga på hos Volca Drum, men att klaga på att den är en dålig physical modelling-trummis känns för mig lite som att klaga på att det spelas kass fotboll på en NHL-match.
    Volca modular är helt klart västkust. Men inte trummisen.

    Nej, utan waveguide hade jag nog inte tänkt så. Med det (obs = i verkligheten) är det uppenbart att de jobbat mot PM men snubblat på mållinjen. Den är säkert jättekul och låter ju rått och fint, men det är fortfarande klantigt

  46. #46
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Denna genom Dark Matter kommer bli trasig techno för hela familjen.

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volca modular är helt klart västkust. Men inte trummisen.

    Nej, utan waveguide hade jag nog inte tänkt så. Med det (obs = i verkligheten) är det uppenbart att de jobbat mot PM men snubblat på mållinjen. Den är säkert jättekul och låter ju rått och fint, men det är fortfarande klantigt
    Jag tycker inte det är ett dugg uppenbart. Jag tror du låter dig luras av att de lånat in ett koncept från physical modelling, i en i övrigt (bortsett från wavefoldingen) ganska traditionell synttrumröstarkitektur.

    Jag är hursomhelst inget fan av physical modelling i största allmänhet, jag tycker det brukar låta, hm, för rent på nåt sätt. Så om det nu skulle vara så att du har rätt och Korg lyckats anställa en hop med inkompetenta idioter som misslyckats med något som borde varit busenkelt, så gläder det mig.

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte det är ett dugg uppenbart. Jag tror du låter dig luras av att de lånat in ett koncept från physical modelling, i en i övrigt (bortsett från wavefoldingen) ganska traditionell synttrumröstarkitektur.

    Jag är hursomhelst inget fan av physical modelling i största allmänhet, jag tycker det brukar låta, hm, för rent på nåt sätt. Så om det nu skulle vara så att du har rätt och Korg lyckats anställa en hop med inkompetenta idioter som misslyckats med något som borde varit busenkelt, så gläder det mig.
    ÄR det wavefolding i Volca Drum? Det är inte en klassisk PM-komponent såvitt jag vet.

  49. #49
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag tycker hihaten låter trisst. Personligen gillar jag bättre hex-square med frekvensmodulering i par (som i gammelkorgar), med resonant lpf och hpf.
    Annars är det väl ganska trevliga skruvbara nya syntetiska trumljud i denna lilla tingest.

    Mer äkta physical modelling där man modellerar ett trumskinns intaraktion med trumkanten inklusive dito kvistar och repor i skinnet som ger diverse missljud ser jag faktiskt fram emot... Och där man kan lägga in galna grejer som ett leslieinspirerat mikrofonstativ som gör att mikrofonen ligger i en eliptisk orbit runt hihaten, helst med en omloppstid långt upp i audiorate, och modellerad av stämningen i rummet som maskinen står i...

    Men jag misstänker att det blir något som är lite dyrare än denna, plus att den skulle bli ganska hårt sågad.

  50. #50
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Finns ju t.ex chromaphone2 om man vill ha bra physical modelling.

    Nån här som köpt volca drum än? Jag tänkte köpa en istället för nd2. Känns ju värt att prova!

  51. #51
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Jag har den och den är en keeper i mitt skrivbordskitt. Jag har haft de flesta Volcorna och kan med säkerhet säga att denna känns djup funktionsmässigt. Att varje ljud består av två layers öppnar upp för möjligheter som den gamla er-1:an kan se sig stjärnorna efter. Funktioner som är mindre synliga och inte alltid nämns är fx / ljud i form av dist, bitcrusher eller pan (lustigt att ha som effekt men det funkar). Det är dessutom enklare att kedja ihop två 16 stegs patterns till en 32 stegs pattern vilket i förlängningen innebär att man blir mindre tvingad att hålla sig till (enligt mig) volcornas ”one bar curse”... Jag gillar den skarpt!!

  52. #52
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Nice!

    Jag tänkte sequenca den externt men blev glad när jag läste att den har stöd för polymetrik också

  53. #53
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju t.ex chromaphone2 om man vill ha bra physical modelling.

    Nån här som köpt volca drum än? Jag tänkte köpa en istället för nd2. Känns ju värt att prova!
    Skulle inte säga att den ersätter en ND2 men Volca Drum är riktigt najs. Norden är lite mer lätthanterlig och har en bredare ljudpalett och låter ”bättre”. Men det där är ju alltid en smaksak. Riktigt bra trummisar båda två.

  54. #54
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Provade just denna editor:
    https://synthmata.com/volca-drum/#

    Funkar riktigt fint tycker jag. Man får en helt annan överblick och hastighet i skruvandet.

  55. #55
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade just denna editor:
    https://synthmata.com/volca-drum/#

    Funkar riktigt fint tycker jag. Man får en helt annan överblick och hastighet i skruvandet.
    Ser sweet ut

  56. #56
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Upptäckte precis att Volca drum har möjlighet till slumpmässigt triggande av ljud/steg. (i % precis som på Digitakten) Våldsamt svängigt med både polyrytmik och slump

  57. #57
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Hur är den när det gäller att skapa kickar av olika slag? Är den som en ms-20? Finns det större variationsmöjligheter? Vore kul med en video som bara visar en massa kickar den kan göra ... kanske finns, måste kolla ^_^

  58. #58
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är den när det gäller att skapa kickar av olika slag? Är den som en ms-20? Finns det större variationsmöjligheter? Vore kul med en video som bara visar en massa kickar den kan göra ... kanske finns, måste kolla ^_^
    Annars finns ju Volca Kick ... som har just MS20 filtret.

  59. #59
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är den när det gäller att skapa kickar av olika slag? Är den som en ms-20? Finns det större variationsmöjligheter? Vore kul med en video som bara visar en massa kickar den kan göra ... kanske finns, måste kolla ^_^
    Vi kan börja med ATT den kan skapa kickar och att den går djupt ner i registret vid behov. Snärtighet är det ingen brist på heller. Dock saknas komplett adsr och filter så man får tänka annorlunda men det är också en del av nöjet. Drum är i mitt tycke inte helt olik en ER-1, fast på stereoider... Analogliknande kickar fixas lekande lätt. T.ex en fallande sinusvåg med lätt distorsion.

  60. #60
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    En annan approach än kuckoo


    https://youtu.be/https://youtu.be/8vw0sM38O9E

Liknande ämnen

  1. Korg Volca Mix eller Korg Volca Wave
    Av dagHB i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-09-24, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •