Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Monitorer - basreflex fram eller bak?

  1. #1
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Monitorer - basreflex fram eller bak?

    Hej,
    Har hört att man bör ha monitorer med bass-porten på framsidan om monitorerna står nära väggen, men jag har också hört att det är struntprat (att båda typerna går lika bra/dåligt). Vad säger ni här på forumet?

    Jag ska införskaffa studiomonitorer och måste välja vilka. Studiorummet är litet, fyrkantigt och helt utan dämpning. Monitorerna måste stå nära väggen.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    eller på sidan

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Brukar stå i tillverkarnas spec hur nära vägg de kan placeras m a p basreflexport, men även de som har port bakåt behöver inte särskilt mycket luft. Genelec har jag för mig säger 5cm, det är rätt nära "mot vägg" det med. Men ska du ställa dem helt flush mot vägg är det port åt annat håll än bakåt som gäller.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar stå i tillverkarnas spec hur nära vägg de kan placeras m a p basreflexport
    Där är svaret! Om det inte står så prata med tillverkaren.

  5. #5
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    även de som har port bakåt behöver inte särskilt mycket luft. Genelec har jag för mig säger 5cm, det är rätt nära "mot vägg" det med.
    Tack, då fick jag bekräftat. Jag har ca 10-15 cm till väggen, så det borde vara lugnt med monitorer med porten på baksidan.
    Samma gäller för sub-woofer antar jag?

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, då fick jag bekräftat. Jag har ca 10-15 cm till väggen, så det borde vara lugnt med monitorer med porten på baksidan.
    Samma gäller för sub-woofer antar jag?
    Anta inte. Det som gäller Genelec behöver inte gälla andra. Genelec-sub:ar exvis har större avstånd, minns inte i huvudet.

  7. #7
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Min uppfattning, man får lyssna hur det låter i studion, och man får flytta omkring monitorerna lite för att faktiskt höra vad som händer när man kommer för nära väggar, eller för långt bort.

    Och som nämnts, basport på sidan är inte fel heller.

    Rent generellt, borde det inte vara så att en sluten låda är "bättre" om man är ute efter total kontroll på frekvenserna? Basport hit eller dit är en kompromiss för att förstärka basen till lyssnaren. Grov generalisering och okunskap bakom dessa tankar. Men?

    High end -hifi, så är det ofta avgörande skillnad om man flyttar högtalaren några mm in eller ut från väggen.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, då fick jag bekräftat. Jag har ca 10-15 cm till väggen, så det borde vara lugnt med monitorer med porten på baksidan.
    Samma gäller för sub-woofer antar jag?
    Svaret är: Läs vad respektive tillverkare säger om just de modellerna du funderar på. Oavsett om det är subwoofer eller vanliga monitorer.

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min uppfattning, man får lyssna hur det låter i studion, och man får flytta omkring monitorerna lite för att faktiskt höra vad som händer när man kommer för nära väggar, eller för långt bort.

    Och som nämnts, basport på sidan är inte fel heller.

    Rent generellt, borde det inte vara så att en sluten låda är "bättre" om man är ute efter total kontroll på frekvenserna? Basport hit eller dit är en kompromiss för att förstärka basen till lyssnaren. Grov generalisering och okunskap bakom dessa tankar. Men?
    Du har rätt sluten låda ger ofta ett ärligare ljud men total kontroll på ljudet får man ändå aldrig eftersom det inte finns någon högtalare med spikrak frekvensgång och rummets akustik påverkar så klart återgivningen en hel del.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tannoy tipsar i sina manualer att man kan plugga basporten med t ex ihoprullade strumpor. Jag upplevde det som ver ”nära”, men lite instängt, då. Testa sig fram är nog mest rätt väg ändå. Det är ingen exakt vetenskap eftersom allas hörsel och produktionsteknik är annorlunda.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent generellt, borde det inte vara så att en sluten låda är "bättre" om man är ute efter total kontroll på frekvenserna? Basport hit eller dit är en kompromiss för att förstärka basen till lyssnaren.
    Vetefan. Beror såvitt jag förstår en hel del på element som används, de är olika i en basreflex resp sluten låda. Sen är det inte helt sant att basreflexen förstärker bas. Den ökar verkningsgraden, på bekostnad av att "fallet" i linjäritet under avstämningen blir mycket brantare, så den snarare förändrar frekvensgången.

    Oavsett. Om basreflex i sig vore problematiskt låter det osannolikt att de allra flesta monitorkonstruktioner, även dyra, skulle vara basreflex. Gissar att svaret som alltid är "det beror på"... =)

Liknande ämnen

  1. Ska det stå bak på synten vad du spelar på?
    Av janost i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 160
    Senaste inlägg: 2017-05-20, 10:57
  2. Modda basreflex på högtalare?
    Av manneokoko i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:14
  3. Aktiva monitorer eller Passiva monitorer
    Av Danell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:35
  4. Djävla fördröjning gnager bak i min hjärna
    Av papawasarodeo i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •