Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Extern hörlursförstärkare, behövs det?

  1. #1
    Berraboy
    Berraboy är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har nyss köpt ett Apollo x8p ljudinterface och har funderingar på att införskaffa ett par Sennheiser HD600 som mixningslur.

    1. Klarar mitt ljudinterface av att driva dessa lurar? Har försökt att hitta någon information om det i manualen för Apollo:t utan framgång.

    2. Behöver jag en extern hörlursförstärkare? Kommer ljudet att bli mycket bättre? (Jag har fokus på akustisk musik)
    Senast redigerat av Berraboy den 2019-01-13 klockan 19:29.

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    1: Antagligen. HD600 är förvisso lite tungdrivna, men de flesta vettiga hörlursförstärkare klarar att driva dem, och jag gissar att UA kostat på sig att stoppa in vettiga hörlursförstärkare i Apollo, givet nivå på interface.

    2: Antagligen inte. Nu har jag i o f s inte hört hörlursförstärkaren i Apollo (och mastrings-proffsen skulle kanske inte hålla med mig. Hej Volantiz. =) ) men jag tycker skillnaderna som bäst är små mellan vettiga hörlursförstärkare, och givet "nivå" på Apollo ska du nog upp på rätt dyra grejor för att det ska bli märkbart bättre. Typ SPL Phonitor eller liknande.

    Är väl bara att prova. Jacka in lurarna i Apollot och se hur det låter, att du får vettig bas och tillräcklig volym för dig. (Min erfarenhet med HD600 och klena hörlursstärkare, typ laptops, mobiler å liknande, är att det är basen, i nivå och definition, som ryker först i dom om hörlursstärkaren inte orkar...)

    Hörlursförstärkare är ju lyckligtvis rätt enkla att testa. Är du inte nöjd med hur det låter är det bara att förse sig med lite av sin favorit-kritisklyssning-musik och sina lurar och ge sig ut och testa i butikerna.
    Senast redigerat av rydan den 2019-01-14 klockan 09:34.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Hej Rydan. =)

    Alltså, skillnaderna jag hör mellan olika hörlursförstärkare är ganska så enorm. Då jag switchar mellan olika väldigt bra hörlursförstärkare i den renare klassen så behöver jag ändra på mina EQ-inställningar rätt mycket för vissa lurar för att få rätt sound igen. Av den anledningen så har jag gjort en uppsättning med presets för olika kombinationer av hörlurar och hörlursförstärkare.

    Däremot, hörlursförstärkaren i Apollo kommer absolut orka driva ett par HD600. Bas kommer den kunna spela upp osv, men det finns så många fler detaljer än så som spelar stor roll i hur en förstärkare låter. Vissa förstärkare kan inte spela upp stereo ordentligt. Andra/de flesta har problem att spela upp snabba transienter. Osv..

    Sen som vanligt, för den typen av lurar så är Sonarworks och CanOpener eller liknande nästan ett måste.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörlursförstärkare är ju lyckligtvis rätt enkla att testa. Är du inte nöjd med hur det låter är det bara att förse sig med lite av sin favorit-kritisklyssning-musik och sina lurar och ge sig ut och testa i butikerna.
    En detalj här: Det är däremot nära på omöjligt att göra ett bra test utan att ha en bra referens. I det här exemplet så blir det svårt att höra vad man missar från en hörlursförstärkare om man inte hört det som saknas från en annan hörlursförstärkare med samma lurar.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En detalj här: Det är däremot nära på omöjligt att göra ett bra test utan att ha en bra referens. I det här exemplet så blir det svårt att höra vad man missar från en hörlursförstärkare om man inte hört det som saknas från en annan hörlursförstärkare med samma lurar.
    Japp, det är helt sant. Jag tänkte mest jämförande mellan olika hörlursförstärkare hos butiken. Bara å ta med Apollot oxå. =)

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är helt sant. Jag tänkte mest jämförande mellan olika hörlursförstärkare hos butiken. Bara å ta med Apollot oxå. =)
    Så enkelt är det

Liknande ämnen

  1. Hörlursförstärkare - behövs det?
    Av manneokoko i forum Mixning & mastring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2017-04-14, 23:21
  2. Batteridriven hörlursförstärkare? Finns det?
    Av Jony i forum Övriga instrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-30, 18:18
  3. Preamp!? Behövs det?
    Av imported_natalie i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •