Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Musikens demokratisering?

  1. #1
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

    Musikens demokratisering?

    Spinner vidare lite från tråden "Har det blivit för lätt att göra musik?" Med just tanken om att bättre verktyg och större tillgänglighet också ger en större bredd och ett mer demokratiskt musikaliskt landskap. Det är både en tanke och en fråga. Som ställer en följd av tankar och frågor....

    Det som återkommer är ju som alltid den bakomliggande frågan "Vad är musik?" och om vad kvalitet innebär dels i lyssnandet men också i hantverkandet.
    Musik och teknik tycks ju vara en grundläggande symbios... "Techno"..

    Lyssnar vi eller kanske förhåller vi oss i dag till "musik" på ett annorlunda sätt än tidigare? ...jag kan ju spontant ropa ut att givetvis är det så... men är det verkligen så på det sätt vi tror..... kanske finns det i alla teknikens möjligheter också en återgång till var och ens nynnande ute bland stugor och stubbar.... där musiken blir något levande....en rörelse som inte bara lyssnas eller verkas som två separata lite torra aspekter utan just levs i den upplevande stunden.....


    Buchla sa ju:

    "I think that electronic technology offer us the possibility of divorcing ourselves from the necessity of virtuosity, without divorcing ourselves from the possibility of intense and meaningful interaction with our instruments."

    Kan det även omfatta andra aspekter eller kanske en helhet i hur vi "lever" musik i dag? Och om en sådan demokratisering där meningsfullhet står i fokus men där virtuositet kanske inte längre är nödvändig ger en kvalitativ försämring och vad försämringen i så fall innebär?

    Space out!


  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mycket intressant ämne - ändå total tystnad i tråden

    Om man bortser att kliva i jordgetingboet "Vad är musik?" så... Buchlas uttalande kan ju tolkas bredare. Skulle han t.ex. se "JC - ejay" som ett exempel på en sådan möjlighet för icke-virtuosa - som har varit en så viktig inkörsport för många till "modernare" musik? Eller, för att behålla den intensiva och meningsfulla i skapandeprocessen, är det batch-processer han har i åtanke - att någon lungt och säkert programmerar musiken i förväg och låta en maskin framföra verket, kanske med några parametrar som "gör mycket" på resultatet? Eller en DAW där man kan mejsla på en några sekunder lång fras i timmar eller dagar - "simulerad" virtuositet.

    Utgår man från instrumentet och meningsfull interaktion i realtid (dvs att "spela") så kommer man aldrig ifrån vikten av virtuositet - att "meka"på rätt ställe på rätt sätt fordrar ju känsla och kunskap. OM INTE:

    a) En maskin har "intelligenta" egenskaper att skapa något intressant på egen hand, med minimal interaktion, efter givna regler eller med någon slags AI.

    b) Slumpen blir en central egenskap för att skapa och uppskatta resultatet - t ex att vrida på mer eller mindre måfå.

    c) meningsfull interaktion kan vara att välja rätt programmerat pattern i rätt tid - snubblande nära "virtuositet".

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag håller med om mycket som ni skriver. När det gäller andras musik är det ju på något sätt slutresultatet som räknas och inte hur de kom dit. Om de har använt färdiga loopar, algoritmer för harmonier, eller automatiska trumkomp från något trummisprogram kvittar för mig om resultatet blir spännande och inte allt för fölrutsägbart.

    När det gäller Live-spelning blir ju frågan om vad som är intressant väldigt personlig och jag går i gång på spelskicklighet och gott samspel mellan musikanterna, medan andra är mer intresserade av en bra scenshow eller att gitarristen gör de rätta "poserna"...

    För min egen musik är det en blandning av båda dessa alternativ... jag drar mig inte för att använda de olika knep som idag finns enkelt tillgängliga, samtidigt som jag blir lite stolt när jag lyckas kombinera det med "handspelade" delar. Mitt naviva mål är att skapa något "nytt" istället för att reproducera något som redan gjorts så noga som möjligt. Men jag inser också att denna inställning förmodligen gör det jag håller på med allt mindre intressant för andra....

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "Vad är musik?" är kanske inte frågan. "Hur definierar vi musik?" är nog bättre. Att människan nynnat, hummat, sjungit och låtit länge lär vara sant. Men en dag definierade någon det där i ord och sedan har det rullat på med regelverk och en hel industri. Just den biten finns och kommer säkert att finnas länge, men samtidigt behövs den inte för den enskilde. Däri tror jag likheten med historien innan regelverket finns. Om jag skapar egna rytmer och ljud (akustiskt, elektroniskt etc) och lyssnar själv så kan det ju både vara musik, oväsen, bra, dåligt osv. Jag avgör själv vad jag tycker och har en större möjlighet idag att nå ut brett (om jag vill det), men kan framförallt nå ut till de som delar min smak/syn/upplevelse av vad som är bra. En musiker idag kan ju ha följare i alla länder runt klotet och ändå inte fylla en klubblokal vid en spelning. Jag tycker den tanken är ganska befriande för framgång tillhör industrins intressen.

    Så, musik är demokratiskt på det sättet att många som vill kan nå ut och kan skapa med enkla medel. Det gör den inte bra, det gör den inte till en del av regelverket eller till en del av industrin. Men inget av detta är ju en förutsättning för den demokratiska upplevelsen av skapandeprocessen. Det är därmed mer likt klassiskt berättande då verktyg och kanaler blivit mer tillgängliga. I berättartraditionen behövdes initialt bara fantasi och röst och senare möjligen skrivdon. Musiken har gjort en annan resa, via regelverk och industri, tillbaka till musikern.

    Försämring? Det beror på hur man mäter. Personligen tror jag mer på många och spridda uttryckssätt och ett elände att tråla sig fram till det man personligen föredrar än då det fanns färre kanaler och någon försökte diktera villkoren för vad som var tillgängligt.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror på hur man mäter. Personligen tror jag mer på många och spridda uttryckssätt och ett elände att tråla sig fram till det man personligen föredrar än då det fanns färre kanaler och någon försökte diktera villkoren för vad som var tillgängligt.
    När tonåringarna blev en målgrupp med pengar på 50-talet så förstod inte "industrin" vad de ville ha för sina pengar - annat än att musiken var en viktig tribe-faktor (som den iofs varit i några hundra tusen år) så de fick helt enkelt fiska efter det som kunde bli polulärt (jfr Tutti Frutti med Little Richard med "etablerade" Pat Boones' version). Därför kunde rätt spontana och kreativa fenomen bli "virala". Elvis, Little Richard och Jerry Lee Lewis, senare Beatles, Beach Boys etc. T.o.m. art- och symfrock toppade listorna i början av 70-talet.. När det blev för mycket "industri" kom punken som motreaktion (på gott och ont). Men "industrin" har lärt sig på vägen om nu är det sällan en "underground" kreativ annorlunda "ny" trend inom musiken slår igenom.

    Samtidigt ökar tillgängligheten vilket gör det svårare att märkas. Andra kulturfenomen än "ren" musik tar mycket uppmärksamhet från målgruppen ungdomar samtidigt som de äldre "musikgenerationerna" håller kvar vid sitt.

    Ergo - Att industrin inte längre "dikterar" beror IMHO på att det inte är intressant längre, vilket möjligen kan ses som ökad frihet, men samtidigt pekar det på en allt större marginalisering! För skulle det finnas ett större intresse, då är garanterat industrin där och sniffar...

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För skulle det finnas ett större intresse, då är garanterat industrin där och sniffar...
    Absolut - just nu tror jag blicken är riktad mot spelindustrin. När den en dag blivit så tillgänglig att allt kan skapas själv (vi är på väg dit) så söker man nästa grej såklart.

    Kreativ demokratisering är bra, men ser man på sig själv som "artist" som ska "slå genom", då finns det nog bättre sätt.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den demokratiseringen av musikskapandet som kommer sig av tillgängliga musikmaskiner som redan gör halvfärdig musik kan ses som en förlängning av folkmusiken. Inte rent musikaliskt, utan sociologiskt. Var och en som vill spela hemma i stugan för sitt eget nöjes skull kan göra det utan en massa skolning. Och naturligtvis utan en massa dyr utrustning uppefter väggarna, men det vet ni ju.

  8. #8
    Hur demokratisera musik?

    Praktiken är min favorit tanke om både demokrati och musik
    Och i praktiken, det vill säga när musiken blir en del av härochnuets rymdtid bland fler än 2 individer, så är musiken alltid demokratisk.

    Men det är mycket självcensur. Samhällets påtryckningsmekanism. Den biten skulle jag vilja demokratisera. Det borde varabli en uppryckningsmekanism

  9. #9
    Ibland även för lite självcensur. Lol.

Liknande ämnen

  1. Musikens milstolpar - synten
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-01-20, 00:03
  2. Lästips om musikens ursrprung
    Av Hugo Hasslo i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 18:18
  3. Moby om musikens kraft
    Av Steelberry i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-09, 14:51
  4. Ambient-musikens historia.
    Av Ashaz i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 14:05
  5. Dator musikens historia
    Av imported_vicki i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •