Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Låtar man får i huvudet men inte vill göra

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Låtar man får i huvudet men inte vill göra

    Händer detta er lika ofta som mig?
    Man får en helt låt med catchy refräng, text, melodier, sound etc i huvudet men
    det är...inte alls ens egen genre.

    Jag fick just en romantisk Erasureaktig låt i huvudet, skall man lägga all tid det tar för att spela in dem
    fast man vet att det inte är ens eget stuk alls.

    Visst man kan göra intressanta crossovers arrmässigt men jag känner ofta att det ofta finns en stil som gör
    låten mest rättvisa, och om det är en inriktning man inte vill ta....

    Hur gör ni?

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Let it die!!!!

    Eller finns det inneboende aspekter hos oss som vi inte kan förlika oss med som kanske snarare inte stämmer med våran inlärda självbild......mår vi bättre om vi förlikar oss med oss själva och finner en större bredd i något som vi förutfattat satt inom klammer som vidrigt

    Något man är "för feg" att utforska? .....låter fältet vara öppet.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vidrigt behöver det ju inte vara men kanske inget som man borde lägga tid på om det är något man inte känner att man vill släppa på spotify då det avviker för mycket från (den ändå ganska breda) stilen man vill ha som artist.

    Tar ju en väldig massa tid att arra/spela in i studio/mastra etc, om man vill göra det "riktigt"

    Ville mest höra hur ni andra tänker runt detta, brukar ni spela in på demonivå och ge bort till andra artister eller kör själva ändå?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kör bara kör! Går inte att hålla sig till en enda genre.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag sänker den ett par tonsteg så det blir moll hehe.

  6. #6
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    +1 på jgb! Kör så det ryker.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag brukar spela in på enklast möjliga vis, ett spår melodislinga en stråkpad för harmisarna, en enkel rytm. Sedan markerar jag låtnamnet med typ "melodiidé" eller "popidé". Det behöver inte vara så dramatiskt.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Spara som en enkel demo! Kan inspirera till nytt eller så kan du ge bort till andra!

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    För att vara mer specifik, så frågan blir tydligare.
    Jag skall skriva ett helt album nu i vår och spela in i studio senare innan sommaren.
    Tanken är att göra genombrottsalbumet, i en ganska fokuserad stil.

    Mao det tar en väldig massa tid och kostar väldigt mycket studiotid/pengar och jag funderar på hur ni andra gör i den situationen, hur experimentiell ni vill vara i det läget med låtar som är hookiga men inte passar in.
    Publikbreddare funkar ju i vissa sammamanghang men min erfarenhet är att det är tvärtom om man skall ge sig in i en genre för att
    få kontrakt och exponering, där räcker en avvikelse i form av en gitarr för att labels skall tappa intresset.
    Då behöver man likrikta lite mer..tråkigt nog. I alla fall per EP/album.

  10. #10
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Precis gör om den till moll bara så är problemet löst, låt som låt, genre är bara yta, synten går att byta (mot gitarr tillexempel)

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag nynnar in den i telefon och sparar för framtida referens. Sen kan jag glömma bort den utan dåligt samvete.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag nynnar in den i telefon och sparar för framtida referens. Sen kan jag glömma bort den utan dåligt samvete.
    Haha ja så gör jag varje dag
    Men nu måste jag få ihop en massa bra låtar så kan inte slänga allt.

  13. #13
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    man kan behöva ha en "novelty record"- eller barnmusik-akt. där hamnar min medeltidsmusik och en del dancehall/cyber ragga. lawrence kallade sitt go-kart mozart för sitt "b-sides band"

  14. #14
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag gjorde en "countrylåt" en gång (enbart med plugins).
    Det är rätt fett rejält utanför min comfort zone och vad jag tycker om, men jag bara fick en idé och satt och lekte lite. Sedan att den mest låter som en dålig Johnny Cash wannabe och att mina brush snare-ljud låter som ett ånglok är en annan sak, men jag hade roligt!
    Det är väl ändå rätt viktigt

    Med andra ord: Do it!

    Edit: Ah, såg inlägg 9. Well... Handlar det om pengar så. Tja. Då är det en annan värld :P
    Senast redigerat av PeterM den 2019-01-20 klockan 17:25.

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Är det ditt bolag eller du själv som har satt upp dessa tidsgränser? Nu vet jag inte om det är ditt soloprojekt eller om du har ett band som ska medverka. Min erfarenhet är att ju mer färdigt material man presenterar för sitt band ju mindre intresse har de övriga. Studiotid kostar ju en del men jag har varit med och spelat in några CD:s i lantligt belägna studios då inte tiden behäöver vara lika pressad och själva inspelningen blir ett mer gemensamt skapande än att sätta någons färdiga låt. Dessa tillfällen är nog de som musikaliskt har gett mig mest.... Mycket mer än livspelningar sent på natten inför en totalfull publik som inte märker skillnad på en uppmickad betongblandare och ett liveband. Så jag tycker den kreativa fasen i en studio gör att det blir en bättre och mer levande musik om man ger maximalt utrymme för andras och egnas idéer och infall.

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...en totalfull publik som inte märker skillnad på en uppmickad betongblandare och ett liveband.
    Kan ju vara svårt om livebandet heter Einstürzende Neubauten.

    Och till saken: Do what thou wilt.

  17. #17
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha ja så gör jag varje dag
    Men nu måste jag få ihop en massa bra låtar så kan inte slänga allt.
    Men gör en enkel demo då av låten och spara undan den till ett senare tillfälle så du kan fokusera på "din" musik? Ibland måste man exekvera för att få låten/snutten ur skallen. Det brukar funka bra för mig. Sen är det en annan sak att jag sällen lyckas färdigställa några låtar överhuvudtaget.

Liknande ämnen

  1. DM-låtar, men inte från DM?
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2019-11-19, 13:04
  2. Om man inte har en DAW men vill köra VST
    Av Modellear i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 19:22
  3. Vill göra en 15minuters acidlåt, men...
    Av mono i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •