Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hur får man en mer vintage synth ton in i sitt eurorack system?

  1. #1
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur får man en mer vintage synth ton in i sitt eurorack system?

    Har ingen erfarenhet utav eurorack men funderat på hur får man en mer vintage synth ton in i sitt eurorack system? Vad jag har hört på youtube reagerar jag ofta på att det låter så sterilt.


    Exempel: Grandmother låter enligt mig fantastisk och vad jag har hört handlar det nästan bara om mixer som beter sig som en form utav wavefolder/saturator. Kan det stämma?

    Finns ju alltid effekter man kan lägga på i slutet av kedjan för att påverkar soundet men känns inte som den optimala lösningen. Vilka enheter är viktigast för att få ett mer vintage sound, drifting oscillator?



    Kanske dum fråga men nyfiken men hoppas ni fattar vad jag menar.

  2. #2
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag kan hålla med men det finns nog lite olika lösningar på det där.. t.ex. tycker jag att min Bubblesound VCOb ger lite mer såna vibbar, inte för att den driftar eller nåt men vågformerna, särskilt fyrkanten påminner nog om tidiga rolandburkar i ljudet.

    Skaffade ett extra filter just för att kunna överstyra och få lite "värme", E440 i mitt fall. Kolla demovideon: http://synthtech.com/eurorack/E440/

    Modulera saker (osc/filter) med brus/random ska inte heller underskattas, behövs inte så mycket för att det där kliniska byts ut mot lite mer liv och rörelse.

    Använder också ett simulerat bandeko (El Capistan) nästan alltid tillsammans med modularen det ger också mer av den smaken.

  3. #3

    Veteran
    Herregud, är det analoga inte längre tillräckligt? Vad söker ni efter? Sannolikt tapesvaj och tapekompression. Det är det som skiljer mest mellan nu och då.

  4. #4
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Personligen tyckte jag att .MIX eller liknande mixer inspirerad av/baserad på Moog CP3 gjorde mycket för den där sista "vintage" pusselbiten.

  5. #5
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud, är det analoga inte längre tillräckligt? Vad söker ni efter? Sannolikt tapesvaj och tapekompression. Det är det som skiljer mest mellan nu och då.
    Man måste ju få spekulera och tapesvaj/tapekompression funkar alltid...

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Precis. Det är nog efterbearbetningen som eftersöks här egentligen.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Det är nog efterbearbetningen som eftersöks här egentligen.
    Så är det nog.
    Jag gjorde för ett tag sedan en helt obehandlad låt. Det är syntar rätt upp och ned utan någon behandling utom en lätt kompression på slutet. Låter analogt, ja / nej? (inga effekter)
    https://soundcloud.com/dabene/tanzen-tanzen

  8. #8
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ett trick är 3db/oct-filter som t ex http://riversynths.com/product/marble/

    Det var en lite längre diskussion om det där med värme på synthdiy-mejlinglistan i slutet av förra året där mycket intressant luftades, med i ett inlägg av /mr

    http://synth-diy.org/pipermail/synth...st/169718.html

    Håller också för övrigt med om att just VCOb låter "fläskma", "vintageistisk" i mina öron också. äger ingen längre så kan inte komma ihåg vad jag ville sätta fingret på då. Underskattad oscillator iaf!

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    När jag körde Tonestar 2600 ut via Rosie lät det fanimig Vince Clarke 1983. När jag körde samma Tonestar via en Pico Mix o sen via Rosie ut lät det som en sunkig 90tals hemmaprodsound..

    Enorm skillnad...

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag får inte sällan en känsla av att olika människor tänker på olika saker när de säger "vintageljud". Men utifrån hur jag högst subjektivt definierar det, så kan det vara stor skillnad mellan olika moduler och inte minst olika tillverkare. Jag har framförallt ljudalstrande moduler från tre tillverkare, Pittsburgh, AJH (deras Model D-moduler) och Verbos.

    Pittsburgh skulle jag säga låter "modernt", AJH "ganska vintage" och Verbos "rejält vintage". Jag har inte analyserat var skillnaderna ligger, men inbillar mig att det både handlar om ljudideal hos tillverkaren och stabilitet.

    AJH-VCO:erna bygger visserligen på de legendariskt instabila tidiga Model D-oscillatorerna, men de har lyckats stabilisera dem såpass att de är märkbart stabilare än min gamla vältrimmade Model D, som hade de sena, stabila oscillatorerna. I övrigt är ljudet ganska spot-on och för en del kanske det räcker för att ropa "vintage!" - det låter ju onekligen Model D om modulerna sammantaget. Men alla quirks hos Verbos gör att jag tycker mig höra mer "vintage" där, oavsett om jag patchar dem på east coast- eller west coast-vis. En del skulle kanske å tredje sidan höra vintageljud hos Pittsburgh-prylarna, för även om jag definierar dem som modernt ljudande, så skulle en annan jämförelse kunna vara gamla Roland-analoger. (Som f.ö. var påtagligt stabila för sin tid.)

    Så. Jag är nog ganska inne på Valsolos spår + en rejäl dos subjektivitet. Fast det är klart att allt dessutom landade på rullband när farfar var ung och det påverkar onekligen rejält också.

  11. #11

    Veteran
    Drar ned lågpassfiltret och snedstäm oscillatorerna, instant vintage... Vafan är vintage?

  12. #12
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Eurorack är ju bara en mekanisk formfaktor så frågan är snarare hur man får sin modular att låta mer varm och levande kanske?

    Svar: Tålamod. Labba på och sälj inte grejerna efter en månad.

  13. #13

    Veteran
    Helt ärligt om man vill låta som förr handlar det mer om hur man mixar och vad man spelar in till.
    Bara det att man mastrade för vinyl begränsar rätt mycket av ljudbilden, inga extrema panoreringar, all bas i mitten. skuret i toppen, listan fortsätter.
    Effekter, ett fåtal istället för att gödsla. Fjäder fjongar, plåtar...

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ärligt om man vill låta som förr handlar det mer om hur man mixar och vad man spelar in till.
    Bara det att man mastrade för vinyl begränsar rätt mycket av ljudbilden, inga extrema panoreringar, all bas i mitten. skuret i toppen, listan fortsätter.
    Effekter, ett fåtal istället för att gödsla. Fjäder fjongar, plåtar...
    <3

  15. #15
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Mm det är nog olika ideal man har, men det är sällan jag får den känslan av euro som t.ex min gamla system 100 model 101 jag hade som skevar och tutar på ett helt annat sätt sen om den var så ny det vet jag inte... tycker bara inte att frågan är särskilt konstig.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm det är nog olika ideal man har, men det är sällan jag får den känslan av euro som t.ex min gamla system 100 model 101 jag hade som skevar och tutar på ett helt annat sätt sen om den var så ny det vet jag inte... tycker bara inte att frågan är särskilt konstig.
    Absolut inte, snarare tvärtom, högst relevant.
    Det tog mig två år att upptäcka hur jag skulle få TTSH att låta som en vintage 2600. Övertstyra in i filtret är mycket av hemligheten om man vill få det att låta vintage Minimoog. Att överstyra VCA, blir mer bräcklig/osnygg dist. Det är en subtil overdrive som ger vintagevibe. Det är det som saknas i VST också *duckar*. Sedan finns det en tendens i modularsystem att man har för mycket Envelope "djup" eftersom inställningsmöjligheterna är i princip obegränsade så blir det mycket svårare att hitta en Sweet Spot.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Apropå att överstyra in i filtret och mitt eget inlägg ovan om AJH-modulerna: det är ju välkänt att Model D överstyr in i filtret, pga en beräkningsmiss.

    Jag har alltid utgått från att AJH har bevarat den inte så oviktiga detaljen, men kanske inte. Man kan hursomhelst bygla om deras Model D-filter för mer överstyrning. Själva beskriver de det i manualen som att det ska låta ungefär som när man feedback-loopar hörlursutgången in i filtret. Jag har till slut tagit mig för att testa och jag tycker inte alls det låter som hörlurstricket. Däremot gick min "AJH Model D" från att låta ungefär som nån av de mesigare original-D jag testat, till att låta som den råaste. Najs.

    (Vilket leder till den klassiska frågan om varför olika ex av originalet kan låta så olika. Det finns ju olika versioner av både oscillatorerna och filtret, men jag visste inte att det kunde skilja på just överstyrningen in i filtret, vilket AJH-testet ovan antyder. Det finns ingen kalibreringspunkt för nivån in i filtret på originalet vad jag vet, så Moog verkar inte ha räknat med en signifikant variation på den punkten. Kanske det är helt andra saker som gör skillnaden i råhet mellan olika original, eller så handlar det om att åldrade komponenter kan diffa så pass mycket från märkvärdena, att en del ex överstyr hörbart mer än andra.)

  18. #18
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag mailade Moog ang resistorvärdena i mixern, runt 98, och fick svar. Av Bob himself
    Har inte kvar mailet tråkigt nog, var dåvarande jobbets lotus notes mail.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Men vad sa karln då, minns du inte det?! Ungefär åtminstone.

  20. #20
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag råkade spontanbyta till mig lite grejer så nu har jag 3xVCOb här i en prydlig rad, heh. När man verkligen kan höra hur en oscillator mosas sönder av de andra in i filtret, då är det gött.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mailade Moog ang resistorvärdena i mixern, runt 98, och fick svar. Av Bob himself
    Har inte kvar mailet tråkigt nog, var dåvarande jobbets lotus notes mail.
    Vad sa gurun i frågan? -Fråga inte så mycket, musicera istället?

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad sa gurun i frågan? -Fråga inte så mycket, musicera istället?
    Han sade vilka resistorer man skulle byta om man ville ha mer eller mindre drive in i filtret, men minns inte vilka etc.
    Men finns ju i schemat isf. Skulle sparat mailet

    Musicerar ju väldigt mycket numera men inte lika mycket på den tiden.

  23. #23
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han sade vilka resistorer man skulle byta om man ville ha mer eller mindre drive in i filtret, men minns inte vilka etc.
    Men finns ju i schemat isf. Skulle sparat mailet

    Musicerar ju väldigt mycket numera men inte lika mycket på den tiden.
    Mer drive in i Model D? Men där är ju filtret redan överdrajvat? Eller menar du Voyager? I Voyagern "fixade" ju tyvärr Bob Moog Jim Scotts beräkningsfel, så där skulle man vilja kunna modda. Men det schemat finns inte allmänt tillgängligt...

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Model D var det. Hade hört att vissa versioner i princip gjorde sågtand till fyrkant
    med mixern på max men min överstyr tillräckligt som det är märkte jag

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hehehe, fyrkant låter ju lite överdrivet kanske, men nog finns det rejält hörbara skillnader mellan olika ex. Men varför? Avviker vissa ex från schemat tro? Jaja, det är ju bara nörderi, är själv nöjd med AJH:s bygelbara variant (som jag satt en switch på), så jag tänker inte börja modda. Men man är ju nyfiken.

Liknande ämnen

  1. Hur man får en synt att bli vintage (Kolla inte, Drifter!)
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2022-07-16, 16:15
  2. Hur länge måste man ha en synt innan man får sälja den?
    Av tonefloat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-01-12, 11:40
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 11:39
  4. Hur får man sitt datorbatteri att leva länge?
    Av Max i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 12:04
  5. Hur väljer man sitt DJ namn?
    Av mastgrr i forum Evenemang
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •