Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Popmusik (med sång) gjord på eurorack

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Popmusik (med sång) gjord på eurorack

    Finns detta? Hittar inte mycket på tuben. Carl-Mikael har dock gjort en låt. Men konstigt att det saknas... o andra sidan ger det mig en öppning

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Eurorackdisco? Eurorackdance? Someone has to do it!!!

  3. #3
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Carl-Mikael har dock gjort en låt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bellman_eurorack.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	145,9 KB 
Id:	85530

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bellman_eurorack.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	145,9 KB 
Id:	85530
    lol

    Jag menade dock denna:


    https://youtu.be/h7aDcymUrwk


    Bra gjort förresten!

  5. #5
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Kul att han säger att han använder modularen som ett instrument istället för bara blippblopp, sedan kör han låten där modularen gör.. blippblopp.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att han säger att han använder modularen som ett instrument istället för bara blippblopp, sedan kör han låten där modularen gör.. blippblopp.
    ForTheRecord: "Han" är en 99a O han sa väl ngt med blippbloppsandlåda..

  7. #7
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Du tänker att det var någon slags sågning? Absolut inte! Grymt framförande men blippblopp likväl.

    För att svara på ursprungsfrågan i tråden: utifrån min erfarenhet så verkar många som ger sig in i det modulära och som samtidigt lägger ut videor eller hänger på forum inte vara mycket till popsnören. De gillar techno, drones, ambient, IDM och olika typer av elektronisk konstmusik. Inte pop.

    Sedan kan det finnas många som gör popmusik med sin modular men det har du och jag ingen aning om eftersom de inte berättar hur musiken är gjord. Om man ska vara ärlig så är ju det inte direkt lätt att veta om en syntbaserad låt är gjord med modular eller VSTer bara baserat på ljudet.
    Senast redigerat av sisältää den 2019-01-11 klockan 14:06.

  8. #8
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Sean Mcbride (Martial canterel mm) gör nog mycket med euro har jag för mig.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tänker att det var någon slags sågning? Absolut inte! Grymt framförande men blippblopp likväl.
    näe. Lugnt. Ville bara förtydliga att han är en av oss

  10. #10
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

  11. #11
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns detta? Hittar inte mycket på tuben. Carl-Mikael har dock gjort en låt. Men konstigt att det saknas... o andra sidan ger det mig en öppning
    Mitt projekt är väldigt Eurorack tungt med sång : https://open.spotify.com/track/4wrwP...TLiJHprjDkrinw

    Trummor och synthslingor ifrån Euro.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt projekt är väldigt Eurorack tungt med sång : https://open.spotify.com/track/4wrwP...TLiJHprjDkrinw

    Trummor och synthslingor ifrån Euro.
    skitbra. Tack för delning!

  13. #13
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Sweet, kul!

  14. #14
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag menade dock denna:


    https://youtu.be/h7aDcymUrwk
    Jävligt fin.

  15. #15
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Depeche Mode och Martin Gore (MG)?

  16. #16
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså min eurorack-plan är typ att göra nånting pop-ish fast lite weird. Men är inte där än, håller fortfarande på att bygga upp, så håll till godo! Men är dock mkt intresserad av att fortsätta följa det här.

  17. #17
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet att Emily Sprague som har bandet Florist (som gör popmusik med sång som är superbra) också håller på modularer, vet dock ej hur mkt av det som kommer med in i Florist.

  18. #18
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och bandet Stereolab höll också på en del med modularer.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/glumusic/autumn-lovebot-mixtape-jp6mks-montage

    Inte sång men väldigt poppigt. Riktigt bra!

  20. #20
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Martin Gore gör väl pop på modular?

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Trent Reznor?

  22. #22
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Wiktorion här på 99:an är väl ett grymt bra exempel!

    Annars kör ju Anna Öberg med både modular och diverse gammsynthar: https://www.youtube.com/watch?v=vGFJ739sGxI och https://www.youtube.com/watch?v=39vH_zAn2Lo

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Intressant fråga när man tänker djupare på den. Min erfarenhet är att det finns modularer här och där i popmusiken, både syntpopen och syntrocken osv. Men enbart modular och pop med sång verkar mer tunnsått.

  24. #24
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wiktorion här på 99:an är väl ett grymt bra exempel!

    Annars kör ju Anna Öberg med både modular och diverse gammsynthar: https://www.youtube.com/watch?v=vGFJ739sGxI och https://www.youtube.com/watch?v=39vH_zAn2Lo
    Såg Anna på Kafé DeLuxe i Växjö i lördags. Självaste terminalkapten Gasleben vikarierade på scen. Dock inga moduler. En djungel av simmonspads och självlysande trumstockar dock. G hade också med sig några miniklaviaturer som har spelade loss på
    Skitfet konsert. Tyvärr inga smakprov från kommande plattan...

  25. #25
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant fråga när man tänker djupare på den. Min erfarenhet är att det finns modularer här och där i popmusiken, både syntpopen och syntrocken osv. Men enbart modular och pop med sång verkar mer tunnsått.
    Kan vara så pga att sequencers för modulärer är mer "performanceinriktade". Det gör ju att det blir svårt att bygga hela "pop-låtar" som har variation som ej är mute-on / mute-off baserat. Dvs flera parter (vers/refr/bryggor/stick etc etc).

    Självklart kan detta göras från DAW eller HW-sequencers som är lite mer anpassade för större stycken (oldschool sequencers m fl).

    Men som du säger o jag oxå märkt. Popmakare använder sällan enbart modulärsystem för poplåtar. O ännumindre för poplåtar med sång. Detta verkar vara ett faktum

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som du säger o jag oxå märkt. Popmakare använder sällan enbart modulärsystem för poplåtar. O ännumindre för poplåtar med sång. Detta verkar vara ett faktum
    Jo, en modular är nog sällan förstahandsvalet för en popsnickrare.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror också det är sekvensieringen det hänger på. Inget skulle väl iofs stoppa ett band från att traktera klaviaturer som styr både tonhöjder och andra aspekter av slingorna, men rent generellt tror jag att systemen för att spela syntpop i band tenderar att bli löjligt stora.

    1980-talsmodellen med en kvartett som harvar 75% live och i lagom otakt till en sequencer som matar perkussiva grejer kan ju göras, men återigen, modular är nog en omväg dit.

    Som en liten spin-off har jag märkt att loopern i min hos flickvännen stående Reface CS är kul som arbetsverktyg och jamkompis, men jag skulle inte bygga pop kring den (trots att jag gör ganska repetativa grejer). Jag behöver mina parter och mitt editeringsfönster i Cubase.

  28. #28
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, en modular är nog sällan förstahandsvalet för en popsnickrare.
    Va? Där tar du miste. I min bok är modularn försthandsvalet för att skapa popmusik med udd. Generellt är popmusik rätt trist enligt mig pga bla trista ljud och likriktade tillvägagångssätt.

    Fö så är nog 70% av alla Backlashlåtar byggda runt modularer... Nord modular alltså.

  29. #29
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Där tar du miste. I min bok är modularn försthandsvalet för att skapa popmusik med udd. Generellt är popmusik rätt trist enligt mig pga bla trista ljud och likriktade tillvägagångssätt.

    Fö så är nog 70% av alla Backlashlåtar byggda runt modularer... Nord modular alltså.
    Oh ja. Nord modular är en annan femma. Nasa - Remembering the future är ju ett praktexempel. Men eurorack... nog (tyvärr) en annan femma

  30. #30
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jo, jag håller inte heller riktigt med. Tror att det förekommer mer än man anar.

    Goldfrapp är ett annat exempel på popmusik med modular.

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Där tar du miste. I min bok är modularn försthandsvalet för att skapa popmusik med udd. Generellt är popmusik rätt trist enligt mig pga bla trista ljud och likriktade tillvägagångssätt.

    Fö så är nog 70% av alla Backlashlåtar byggda runt modularer... Nord modular alltså.
    Notera "sällan". Misstänker att klart fler poplåtar görs på gitarr/piano/grundläggande ljud än modular. Sedan har vi dig också, men du är ju inte direkt normen.

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag håller inte heller riktigt med. Tror att det förekommer mer än man anar.

    Goldfrapp är ett annat exempel på popmusik med modular.
    Enbart? Mig veterligen så har både Alison och Greg travar med klaviaturmaskiner från förr.

  33. #33
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enbart? Mig veterligen så har både Alison och Greg travar med klaviaturmaskiner från förr.
    Nej, absolut inte enbart.
    Men jag uppfattade inte att frågan gällde det? Det är ju rent allmänt så att det är ganska lite musik utanför nörd-kretsarna som görs med enbart ett instrument (ja, förutom piano och gitarr då).

  34. #34
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, absolut inte enbart.
    Men jag uppfattade inte att frågan gällde det? Det är ju rent allmänt så att det är ganska lite musik utanför nörd-kretsarna som görs med enbart ett instrument (ja, förutom piano och gitarr då).
    Som trådskapare tänkte jag "mestadels gjord på eurorack"

  35. #35
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Tror också att Euroracket har blivit/rört sig in i "mainstreamen". Såg att Bon Iver hade Modular på scen när han spelade i höstas och Robyn's senaste platta hade det förvånat mig om det inte del är en del Eurorack i.

  36. #36
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också det är sekvensieringen det hänger på. Inget skulle väl iofs stoppa ett band från att traktera klaviaturer som styr både tonhöjder och andra aspekter av slingorna, men rent generellt tror jag att systemen för att spela syntpop i band tenderar att bli löjligt stora.

    1980-talsmodellen med en kvartett som harvar 75% live och i lagom otakt till en sequencer som matar perkussiva grejer kan ju göras, men återigen, modular är nog en omväg dit.

    Som en liten spin-off har jag märkt att loopern i min hos flickvännen stående Reface CS är kul som arbetsverktyg och jamkompis, men jag skulle inte bygga pop kring den (trots att jag gör ganska repetativa grejer). Jag behöver mina parter och mitt editeringsfönster i Cubase.
    Klart det kan vara en omväg men det går

    Får ur 3 olika synth röster och 5 trummor med denna modular setup: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2019-01-14 at 20.40.44.png 
Visningar:	5 
Storlek:	1,50 MB 
Id:	85575

    Sequensade innan allt med Beatstep Pro men uppgraderade för ett tag sen till Octatrack.

  37. #37
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

  38. #38
    deleted user
    När jag hade modulärt och gjorde pop patchade jag ihop samma standardsynt om och om igen. Osc till eg till filter. Låtskrivande i klassisk harmoni, traditionell låtstruktur. Östkust.

    Modulärt hör jag oftare atonala ljud. Förändring sker mer i ljudklanger och dynamik än harmoni. Västkust.

    Det blir en klurig blandning av tradition: atonalt + traditionell pop. Eller så använder man sin modulära och gör standardpatcher som jag gjorde. Men då är det väl ingen som hajar till.

    Dessutom upplever jag en skillnad i hur låtarna blir till: popmusik är skriven. De modulära å andra sidan tycker jag oftast känns som en improviserad inspelning. En friform som inte behöver återskapas, där pop är tvärtom.

    Nej det modulära passade verkligen inte mig, jag vill ha östkust. De gånger jag ville ha den där kryddan räckte det att modulera ett filter med en LFO som jag speedade upp eller saktade ner genom att dra på ratten.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av smokemon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror också att Euroracket har blivit/rört sig in i "mainstreamen". Såg att Bon Iver hade Modular på scen när han spelade i höstas och Robyn's senaste platta hade det förvånat mig om det inte del är en del Eurorack i.
    ...tror ni själva estetiken letar sig in i maninstream..?


Liknande ämnen

  1. Tesla Mania – Låt gjord med wi-fisignaler
    Av skogge i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-29, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •