Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Strymon Volante

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  2. #2
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ouch, den var najs. Ser dyr ut.

    Låter superbt.


    https://youtu.be/Y-JUsRxaKOM

    https://youtu.be/Y-JUsRxaKOM

  3. #3
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    399 $ såg jag nu. Rimligt antar jag.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Vackert!

  5. #5
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    399 $ såg jag nu. Rimligt antar jag.
    Är det så mycket mer än el capistan? Kommer den här att ersätta den?

    Eller ok det är 100$ mer i rek pris. Men de delar ju 90% av funktionerna.
    Senast redigerat av 834 den 2019-01-11 klockan 10:48.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tänker jag fel om jag tänker att det är en Magneto (https://www.strymon.net/products/magneto/) fast lite mer anpassad till de som inte kör euro?

  7. #7
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker jag fel om jag tänker att det är en Magneto (https://www.strymon.net/products/magneto/) fast lite mer anpassad till de som inte kör euro?
    De ser rätt lika ut. Kan väl tänka mig att de pysslat lite med algoritmerna men att de har mycket gemensamt? Men steglös pan och "spacing" på Volante ex vis.

  8. #8
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Huvudsaken är att huvudsaken är med. Den man väljer huvud med alltså.

  9. #9
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    bra namn! passar extra bra eftersom volante enligt egen uppgift har flest rullbandare på hela forumet (dock endast 3 bandekon).

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Den här är jag sjukt sugen på. Har ägnat hösten åt att jaga olika delayer utan att bli helt hundra nöjd men den här verkar täcka upp tomrummet bra.

    Undrar hur många Coldplay kommer köpa? Eller, bli sponsrade på.

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fin! Hmm, har den en dry/wet-switch? Kan man ta bort orginalsignalen för att ha den som en send? Hittar ej info om det

  12. #12
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Den där låter riktigt trevligt måste jag säga!

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bra namn! passar extra bra eftersom volante enligt egen uppgift har flest rullbandare på hela forumet (dock endast 3 bandekon).
    Kräv ett gratis-ex!

  14. #14
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin! Hmm, har den en dry/wet-switch? Kan man ta bort orginalsignalen för att ha den som en send? Hittar ej info om det
    Om det är som på el capistan så är det kill dry sista kvarten på volymen.

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Oj den kändes najs! Strymon är fin fint!

  16. #16
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hoppas den är i samma formfaktor som timeline, blir helt klart köp man fått upp musikhörnan igen

  17. #17
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas den är i samma formfaktor som timeline, blir helt klart köp man fått upp musikhörnan igen
    Hur kunde det nick:et (303) vara ledigt? En glitch?

  18. #18
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är som på el capistan så är det kill dry sista kvarten på volymen.
    Smart!! Och tack! <3

  19. #19
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    I måndags hämtade jag min Volante på DLXmusic i Sthlm. Den låter kanon! Men jag lyckades inte installera Strymon update idag, för att uppdatera firmware. Symantec time stamp certificate är utgånget, så datorn vägrar installera programmet. Har skickat mail till Strymon ikväll. Nån annan som stött på detta fel med sina Strymon-pedaler?

  20. #20
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul! Ser fram mot mer åsikter framöver

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har bara petat på den som hastigast, delay-delen är grym, med långa delaytider, reverse m.m. Reverbet låter inte som Roland/Boss fjäder, utan snarare mer städat. Men man kan ställa lång decaytid på reverbet<3. Hoppas på fjädervarianter med överstyrningsklonk, samt en tonekontroll på ingången, om dom uppgraderar firmware i framtiden. Just nu fokuserar Strymon på ev. buggar tror jag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-03-25 klockan 13:47.

  22. #22
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har varit i kontakt med Strymon, deras firmware update software går inte att installera på Windows 10 i nuläget. Nåt certifikat för time stamp krånglar och säjer att det har återkallats av utgivaren. Dom försöker lösa problemet meddelade dom vid min förfrågan. Fick e-post igår om att det troligen skulle funka nu. Men felet kvarstod när jag hämtade om programmet, och försökte installera det. Är väl fler än jag misstänker jag som har drabbats.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-03-28 klockan 10:36. Anledning: rättelse

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäklar va bra den låter på elbas, Hagström Super Swede lät bättre än någonsin! Är lite rädd dock för att jag kommer att pilla för mycket om jag köper en. Fast jag borde lärt mig, hellre något som är svinbra på sin grej än något som är ok på allt...

    Finns för demo på tgt11

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Åhå, de sade inte när de trodde de skulle få in ex att sälja? På sajten står det fortfarande "2nd or 3rd week of March", men med lagerstatus "Förboka". Vilket jag gjorde i mitten av februari...

  25. #25
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhå, de sade inte när de trodde de skulle få in ex att sälja? På sajten står det fortfarande "2nd or 3rd week of March", men med lagerstatus "Förboka". Vilket jag gjorde i mitten av februari...
    De sålde 7 och sparade en för demo sa han i lördags.

  26. #26
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Argh! Undras hur många förbokningar som ligger före mig i kö...

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Argh! Undras hur många förbokningar som ligger före mig i kö...
    Det visste inte, slutet av april förhoppningsvis, 4Sound söder hade i butik i lördags enligt nätet.

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Idag fick jag info att programmet firmware update nu går att installera på Windows 10. Det funkade nu när jag installerade det på datorn Ingen ny firmware hade kommit till den ännu. En buggfix kom i mitten av februari, gällande att rattar inte uppdaterade värden på utnivåer rätt tror jag.
    DLXmusic fick in tre stycken. två var förbokade och den tredje skulle visas i butiken. Verkar som om små portioner pytsas ut till varje butik. Stor efterfrågan från hela världen misstänker jag.

  29. #29
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Idag gjorde jag en första videotagning med Strymon Volante. Spelade även in en del synt-klipp med Roland D-05 i fokus. Dessa filmsnuttar borde komma upp på Youtube inom 14 dagar.

  30. #30
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hur är den att lattja med då?

  31. #31
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är den att lattja med då?
    Skitkul med 4 långa delaytider och ställbar feedback för varje . jag såg att Volante dök upp som ett midi-interface i Vegas Pro v.16.
    Det får jag titta på lite närmare också. Kanske är bättre att testa med AcidPro v.8, eller Ableton Live för midi-hantering? rattar och knappar är riktigt stabila, och lådan likaså.

  32. #32
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tycker den låter lite för Strymon LOL. Vet inte vad det är men de har ett sound liksom Lexicon har ett sound i sitt reverb. Någonstans hittar jag inte hem, kanske bara för att ljudet är nytt och att jag inte hört det förut.

  33. #33
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker den låter lite för Strymon LOL. Vet inte vad det är men de har ett sound liksom Lexicon har ett sound i sitt reverb. Någonstans hittar jag inte hem, kanske bara för att ljudet är nytt och att jag inte hört det förut.
    I feel you. Kanske inte på just den här men det är något med strymon som jag inte riktigt gillar. Hi-fi på fel sätt för mig.

  34. #34
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har jag haft min i nån vecka. Jag har aldrig haft nån annan Strymon-pedal, så jag kan inte bedöma om den här "låter Strymon".

    Men hifi behöver den definitivt inte låta. En parameter simulerar mekaniskt slitage, en annan bandslitage och båda kan tas till näradödennivåer. Dessutom har den ett analogt ingångssteg som kan överstyras med rec level-kontrollen.

    Jag har två bandekon, en fräsch 201:a och en riktigt lofi Copicat, med svajig mekanik, darrig motor och en bandslinga som borde bytts för åratal sen. Volante kan låta mer hifi än 201:an, men även skitigare än Copicaten.

    Äkta vara är äkta vara, men Volante gör ett grymt jobb IMO. Fjädersimuleringen är den svagaste punkten, men bättre än jag hade vågat hoppas. Men den verkligt stora grejen är för min del att det är så kul att leka med den.

  35. #35
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tips: Se till att styra ut reverbet ordentligt med hög insignal, se blir det mer liv i reverbet. Intressant med din jämförelse med 201;an slirak

  36. #36
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Testade den på tgt11 precis innan 99ölen och blev ordentligt sugen. Förutom att den lät väldigt bra var den väldigt kul att ratta (även om den avskräckte erko som som stod för gitarrspelandet medan jag rattade loss).

    Passade också på att AB-testa reverbet mot ett Carl Martin headroom (riktig fjäder) och tyckte den stod sig riktigt bra.

  37. #37
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Har haft en i ett par timmar. Lättjobbad ändå. Sitter och gör destruction loops och njuter.

  38. #38
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft en i ett par timmar. Lättjobbad ändå. Sitter och gör destruction loops och njuter.
    Hur tycker du att den låter nu när du sitter med den?

  39. #39
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tycker du att den låter nu när du sitter med den?
    Bra! Mycket bra! Inte bättre i sig än min timeline men den erbjuder en annan palett att jobba med. Det är lätt att få repeatsen att låta allt mellan klart och murrigt och kontrollerna är väldigt intuitiva på den fronten. Försteget ger en mjuk och fin överstyrning/mättnad som bara låter varm och aldrig trasig. De olika huvudena och spacing däremellan öppnar upp för lite mer ovanliga mönster vilket är trevligt. Fjädern är lite svårare att få att låta som man vill men oavsett så är den perfekt för att mjuka till och smeta ut repeatsen ytterligare. Mechanics-ratten som tillför olika former av svaj och artefakter är underbar och har ett bra omfång. Sound on sound är det roligaste på maskinen. En destruktiv looper som man kan göra lite vad man vill med.

    Blev kanske mer om hur den funkar än hur den låter men det är ju inte helt lätt att separera. Kanske får en tydligare (ljud)bild när jag använt den mer än ett par timmar.

Liknande ämnen

  1. Strymon Deco
    Av HEK i forum Effekter
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2022-11-17, 13:42
  2. Strymon Flint eller Strymon Bluesky
    Av herr Vogel i forum Effekter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •