Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Nya mixermoduler från Tesseract - känner mig dum

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Nya mixermoduler från Tesseract - känner mig dum

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	49864868_217208215892856_9166384684194594816_n.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	137,7 KB 
Id:	85510

    Tesseract annonserade just att de/han kommer börja sälja dessa mixermoduler med möjlighet att bygga en expanderbar mixer för eurorack. Vilket fick mig att fundera. Jag trodde jag kunde det här med stereo, men vad händer om man har en syntröst i stereo (2 oscillatorer till var sitt filter) och kopplar in i en stereokanal och sedan panorerar ljudet till t ex kl 15 i stereofältet? Enligt Tesseract, om jag förstod det rätt, reduceras volymen på vänsterkanalen om man vrider panoreringen till höger. Här kommer min dumma fråga: kommer den högra oscillatorn fortfarande att "placeras" till kl 15 i stereobilden då, och kommer den vänstra oscillatorn upplevas som att den flyttas till kl 21 i stereofältet fast med lägre volym?

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det brukar väl kallas balansering och inte panorering när det är stereosignaler, och i så fall så nej då handlar det bara om att sänka kanalerna enskilt beroende på hur ratten står, inte att "flytta" signalen mellan vänster och höger utgång. ..fast det är lite missvisande att kalla det PAN, eller så gör det nåt mer än bara balanserar.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns två principer för "vanlig" panorering - balance och strereopan.

    Balance fungerar som en balanskontroll på stereon, dvs i mitten har V och H noll dämning. Vrider man åt vänster dämpas H-signal och i extremläget hörs bara V-signalen. Den "flyttar" inte på ljudkällan. Har du bara en ratt så är det balance och är överlägset vanligast på stereokanaler.

    Stereo pan fungerar i princip som två monokanaler och behöver därför två parametrar - antingen separat V resp H pan, eller en pan och en width. Då kan man flytta hela ljudbilden utan att det sker på bekostnad att ena kanalen dämpas.

    ("ovanlig" panorering innefattar bl.a. M/S-matrix, binaural och annat esoteriskt.)

  4. #4
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det brukar väl kallas balansering och inte panorering när det är stereosignaler, och i så fall så nej då handlar det bara om att sänka kanalerna enskilt beroende på hur ratten står, inte att "flytta" signalen mellan vänster och höger utgång. ..fast det är lite missvisande att kalla det PAN, eller så gör det nåt mer än bara balanserar.
    Tack för det svaret!

  5. #5
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns två principer för "vanlig" panorering - balance och strereopan.

    Balance fungerar som en balanskontroll på stereon, dvs i mitten har V och H noll dämning. Vrider man åt vänster dämpas H-signal och i extremläget hörs bara V-signalen. Den "flyttar" inte på ljudkällan. Har du bara en ratt så är det balance och är överlägset vanligast på stereokanaler.

    Stereo pan fungerar i princip som två monokanaler och behöver därför två parametrar - antingen separat V resp H pan, eller en pan och en width. Då kan man flytta hela ljudbilden utan att det sker på bekostnad att ena kanalen dämpas.

    ("ovanlig" panorering innefattar bl.a. M/S-matrix, binaural och annat esoteriskt.)
    Och tack för den utläggningen! Känner mig upplyst!

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..man får väl för övrigt hoppas att ingångarna är normaliserade så att om du kopplar en mono-källa till V så hamnar den på båda, och då funkar ju panratten i praktiken som en pan.

  7. #7
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Bra priser var det iaf

    Master section, 8hp - 60 €
    4 mono channels, 12hp - 70 €
    4 stereo channels, 12hp - 70 €

    Priserna gäller monterade moduler. Aluminiumpaneler.

    Hade siktet inställt på Befacos Hexmix + Expander, men de kostar skjortan och jag behöver inte EQn i Hexmixen, men däremot fler kanaler än 6.

  8. #8
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..man får väl för övrigt hoppas att ingångarna är normaliserade så att om du kopplar en mono-källa till V så hamnar den på båda, och då funkar ju panratten i praktiken som en pan.
    Fick just svar att så var fallet.

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra priser var det iaf

    Master section, 8hp - 60 €
    4 mono channels, 12hp - 70 €
    4 stereo channels, 12hp - 70 €

    Priserna gäller monterade moduler. Aluminiumpaneler.

    Hade siktet inställt på Befacos Hexmix + Expander, men de kostar skjortan och jag behöver inte EQn i Hexmixen, men däremot fler kanaler än 6.
    Nämen, trevligt! Dessa ska jag också kolla in. Funderade ett tag på Blue Lantern Sir Mix Alot som fanns på Vend men kunde inte riktigt komma till skott..

    Riktigt sugen på dessa, men behöver lite mer info bara.
    Senast redigerat av defalut den 2019-01-11 klockan 11:24.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är oxå i €-mixerletandefas

    Var hittar man info om dessa? Har själv försökt pussla ihop ngt mha Ladiks alla mixermoduler..

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är oxå i €-mixerletandefas

    Var hittar man info om dessa? Har själv försökt pussla ihop ngt mha Ladiks alla mixermoduler..
    Finns ingen info ännu, mer än det man lyckats få ur snubben på facebook, men det kommer info på modulargrid. H*n ska iaf testa hur många expanders man kunde hänga på en master, men jag frågade och för mina ändamål så går det utmärkt med en stereo samt två monoexpansioner på en master iaf. Vill man bygga själv kostar mastern 11 euro och exp 16 euro för panel och pcb.

    Frap tools har också en riktigt snygg lösning för att bygga en mixer med önskat antal kanaler men oj vad det blir dyrare.. CGM-serien.

  12. #12
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Mer info... https://docs.google.com/document/d/1...kkd2lDF7euQaAI

    Har haft en konversation med Mangu och det verkar som att ytterligare en mixermodul är på gång med 4 mono fast med sliders och för att få plats för dom tar han bort gate-ingångarna och switchen för pre/post för send A. Båda sendsen kommer då bli post fader. Personligen låter det här som en ännu bättre lösning för mig så jag kommer invänta den. På begäran kan han också sätta return-ingångarna på line level i mastermodulen så att man kan köra externa effekter.

  13. #13
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Nu är dom uppe på Modulargrid också

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Den här är högintressant, kliar i avtryckarfingret eftersom jag beställt mer effekter till mitt rack och att den är utbyggbar så pass är grymt.
    Kommer börja med standardkonfigurationen med pottar och interna effekter och en master samt två monoblock tror jag..
    Idén med en vactrol-ish gate per kanal är ju jättebra imo, kommer komma till användning.
    Senast redigerat av defalut den 2019-01-21 klockan 11:18.

  15. #15
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Beställt! Blir 8 kanaler mono till att börja med, med option på eventuellt stereo eller en mono till under våren beroende på vad som händer.

  16. #16
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    En sak som gjorde mig besviken var att monitorutgången i "stereo" i praktiken är två identiska monoutgångar såvida man inte använder en stereomixer (eftersom pan-inställningarna bara påverkar masterutgången). Hade hoppats jag hade kunnat använda den som en andra utgång för att skicka två stereokanaler till datorn och enkelt välja vad som går var via cue-switchen. Jag kommer nog satsa på monomoduler och köra även stereosignaler i dom så att jag kan placera ljuden olika i stereofältet. Så en stereo (master) och en monokanal (monitor) kommer åtminstone funka den vägen. Annars är det ju coolt att använda den som en tredje effekt send. Får intrycket att Mangu är pigg på att specialanpassa modulerna om man har särskilda önskemål, t ex att ersätta gate-ingångarna till separata utgångar om man vill multitracka på riktigt.

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är det enbart diy eller säljs även färdigbyggda?

  18. #18
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Både och. Gissar att det går snabbare att bygga själv om man kan. Det finns en väntelista och den lär bli längre.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vill man ha CV-styrning av mer än av/på så får man kika på andra moduler. Verkar väldigt tätt mellan rattarna också, vilket gör live-rattande klart svårare.

    Kan man leva med ovanstående så ser det inte så dumt ut!

  21. #21
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både och. Gissar att det går snabbare att bygga själv om man kan. Det finns en väntelista och den lär bli längre.
    Snackade med "Mangu" igår och han kommer posta mina moduler nästa vecka. Så än så länge går det hyfsat fort.

    Nöjer mig nog med att bara använda mixerbordet as is till en början, och så har jag multitracking som en möjlig option längre fram. Kanske kan få en förklaring hur man gör för att ändra själv isf, hoppas jag.

Liknande ämnen

  1. Jag känner mig lite snuvad på framtiden.
    Av From i forum Allmänt om musik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •