Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skönspelade inspirerande syntar

  1. #1
    ABBA
    ABBA är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Skönspelade inspirerande syntar

    Hello freaks!

    Har ni tips på 5-oktaviga syntar som är sköna att spela på (bra klaviatur) och som har inspirerande musikaliska ljud?
    Så less på syntar som känns för små, billiga, plastiga, sköra att spela på. Vore mkt bättre om tillverkarna tog lite mer betalt och gav oss riktiga fullsize tangenter istället för den dynga som finns i många syntar idag.
    Roland FA6 låter bra men herregud vilket skitklaviatur! Det kvaddar totalkänslan. Har hört att deras nyare Fa7 har bättre klav men den blir för stor.

    Access Virus + Waldorf Blofeld kbd (bara 4 okt) + DSI REV2 känns riktigt bra.
    Nord Electro och Hammond XK1c kanonbra men saknar pitch/mod wheels. Mkt inspirerande att spela på också.
    Jag är mkt nyfiken på Kurzweil men saknar erfarenhet.
    Tack

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Krav på känsla är ju individuellt, men Kurzweil PC3K-serien och Kurzweil Artis-serien gillar många musiker (Fatar TP8-klaviatur), om du vill ha en bred palett av "vanlga" ljud. Korg Kronos, snäppet upp i pris.

  3. #3
    ABBA
    ABBA är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack Hasse, ska kolla in lite videos på dessa.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    PC3Kserien är grymma. Bra pris begnagade dessutom. Sen har du Yamaha Montage, drömmaskin. Inom yamaha kan du nog hitta begagnade motif xf som har bra keys. Montages lillebrorsa MODX är kanonsynt ljudmässigt, men når inte upp i Montage/MotifXF vad gäller dess keys. Roland Jupiter 80 har oxå grymma keys.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Roland juno-6/60

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Är det bara intressant med polysynthar?

  7. #7
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Mycket prisvärda PC3LE gillar jag men då pratar vi Fatar TP-8 klaviatur som är ett mellanting mellan piano och synth.
    Annars är det flesta 5-oktavers polysynthar från sent 80-tal och tidigt 90-tal ganska bra jämfört med det som släpps idag... tragiskt men sant.

  8. #8
    ABBA
    ABBA är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kul att det finns folk som gillar Kurzweil. Känns lite sällsynt i vårt lilla land.
    De kostar en slant. Ni som kan Kurz utbud - gillar ni ljuden? Är de aktuella än idag?

    @särkvark - ja poly är det jag är ute efter. Jag diggar annars Novation BS2 skarpt, inspirerande och bra klav!
    Novation borde släppa en 5 okt polyvariant av den.
    DSI Mophos också bra klav - men som sagt, är ute efter bra skönspelad 5 oktavers.

    Glömde säga att jag vill inte ha ett renoveringsprojekt, gamla syntar kan verkligen låta suveränt
    men jag har för dålig koll på seriösa servicetekniker och vill undvika strul samt extra kostnader.

    Gött att tjöta med kunnigt folk, man tackar.

  9. #9
    ABBA
    ABBA är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Glömde nämna att jag gillar klaviaturen på Access Virus Ti och Dave Smith REV2 men vill inte köpa ngn av
    dem då jag inte är helt förtjust i ljuden.

  10. #10
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    En PC3LE kan du få billigt begagnad. Grundpatcharna som följer med är ganska tråkiga och sticker inte ut direkt (på gott och ont så klart).
    Den är svårprogrammerad men det finns riktigt bra banker att köpa, framförallt från Barb. Lyssna på alla demos och bli förvånad över synthens potential..
    https://www.barbandco.com/store/c2/Kurzweil_PC3Le.html

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ABBA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Novation borde släppa en 5 okt polyvariant av den ...
    Ja!

Liknande ämnen

  1. Letar lättgiggad och inspirerande poly
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-05-02, 06:30
  2. Inspirerande EPS!
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 12:17
  3. Otroligt inspirerande och imponerande
    Av Thulo i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 15:21
  4. Inspirerande projekt
    Av saddox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •