Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Ge oss dina bästa tips i Ableton Live och Max4Live

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Ge oss dina bästa tips i Ableton Live och Max4Live

    Letade lite men hittade ingen tråd om tips och trix på hur man kan jobba i Ableton Live med hjälp av både inbyggda och fristående verktyg. Allt för att göra Live till ett så bra DAW som möjligt. Så jag hoppas det kan vara intressant att se andras bästa knep för Live och Max4Live.


    Själv tänkte jag börja med att tipsa om ett ”Max4Live-device” som heter Follow och som kan köpas för en billig slant (ca. 25 pund) från https://isotonikstudios.com/product/follow/


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Follow.png 
Visningar:	26 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	85509


    Det finns säkert ett antal olika användningsområden men jag använder det till att skapa arr redan i ”Session view”. Man lägger in ”scriptet” på ett tomt midispår och jag brukar välja det första spåret. Sedan avgör längden på varje clip i detta spår hur länge hela ”scenen” och alla ingående ”clip” ska spela för att sedan automatiskt gå över till nästa (eller en annan specificerad ”scen”). För tydlighetens skull ger jag varje ”clip” ett namn som visar hur många takter det ska spela dvs. 8, 4 16 osv. Se bilden nedan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Follow Live2.png 
Visningar:	39 
Storlek:	130,5 KB 
Id:	85508


    På så sätt kan jag först leka fram ett arr och sedan göra det permanent genom att styra ”scenernas” uppspelning med Follow. Jag gillar den detaljkontroll som det ger mig redan i "Session view" samtidigt som jag har kvar den kreativa friheten som är så genial.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Follow-Scene-by-Isotonik-Studios-Inforgraphic.png 
Visningar:	30 
Storlek:	183,4 KB 
Id:	85507  

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Automatisera alltid gain (och pan) på en utility-plugin, aldrig fadern på kanalen. (På så sätt kan du fortsätta använda fadern för att balansera spår mot varandra, med gain-automation intakt. Gäller såklart inte bara Live, utan alla DAW...)

    ClipEnvelopes i "unlinked" mode (där automation kan ha annan loop-längd än clip:et i sig, per automatiserad parameter) är fullkomligt övergrymt för att enkelt bygga komplexa automations-sekvenser utan uppenbar loop-känsla.

  3. #3
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Snabb mono/stereoomkopplare: släng in en utility på masterspåret. Klicka på ctrl+k och sedan på monoknappen (eller högerklicka på mono-knappen på utilityn). Tryck sedan på m eller vilken tangent du nu vill ha den på. Sen är det bara att trycka esc så har man sin monoomkopplare.

  4. #4
    Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Automatisera alltid gain (och pan) på en utility-plugin, aldrig fadern på kanalen. (På så sätt kan du fortsätta använda fadern för att balansera spår mot varandra, med gain-automation intakt. Gäller såklart inte bara Live, utan alla DAW...)

    ClipEnvelopes i "unlinked" mode (där automation kan ha annan loop-längd än clip:et i sig, per automatiserad parameter) är fullkomligt övergrymt för att enkelt bygga komplexa automations-sekvenser utan uppenbar loop-känsla.
    Bra tips, framförallt första! Varför gör jag inte så?!

    Minns att bpm på master i session view för enkla tempobyten mellan scenes live var en aha-upplevelse. Väldigt användbart.

  5. #5
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2019-01-10 21.21.07.png 
Visningar:	40 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	85526
    3 x eq three i rad får allt att låta lite mer gummi!
    Senast redigerat av vewie den 2019-01-10 klockan 21:21.

  6. #6

    Redaktör
    Det är lite svårt att veta vad som är tips och vad som är sånt som är funktionalitet som de flesta känner till, men Live har rätt mycket smarta grejer som inte är sådär supersjälvklara. Lite tips:

    • Lägger man till "128BPM" eller motsvarande i ett scen-namn så byts tempot till det när man triggar den scenen (vet inte om det är det Kloo menar)
    • Locators i Session view följer clip launch-inställningarna, och kan användas som en slags scen-trigger fast för linjära arrangemang
    • Man kan spara förinställningar för alla Abletons egna devices genom att högerklicka i namnlisten och välja "Save as default preset"
    • Även spår kan ha presets – jag har tex EQ8/Compressor/EQ3 som standard för både ljud- och midispår. Högerklicka spårnamnet och välj "Save as default MIDI/Audio track"
    • Follow actions kan vara fantastiskt användbara
    • Clip kan ha egna inställningar för Launch mode, Legato och Launch quantization, så man kan tex ha 1 takt som standard för clip, men ha ett spår eller en grupp clips med lägre eller högre clips. (Exempel på hur det kan vara användbart: klipp upp en trumloop eller programmera ett antal fragment, sätt launch quantization till 1/8 så kan du manipulera loopen i realtid men ändå vara i synk. Kombinera med follow actions så kan man skapa ännu mer komplexa beteenden.)
    • Track delay (i View-menyn eller i knapparna till höger om masterregeln) kan användas som ett sätt att skapa sväng – lägg tex ett spår 10ms tidigare för att få en mer pushande känsla
    • Det finns fler saker som går att styra via midi eller tangentbordet än man ser, som bara dyker upp när man går in i midi/keyboard-mappningsläget. Jag har tex mappat siffrorna 1-0 för att hoppa till spår 1-10, men det finns också sånt som "trigger scene" som triggar scenen som är vald, vilket kan kombineras med "stega upp/ner", dito stega BPM upp/ner, med mera
    • Autopan fungerar som tremolo om man ställer Phase till 0
    • Köp en Push

  7. #7
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [*]Track delay (i View-menyn eller i knapparna till höger om masterregeln) kan användas som ett sätt att skapa sväng – lägg tex ett spår 10ms tidigare för att få en mer pushande känsla[/LIST]
    bra tips! grymt att använda på kick å bas

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Min favoritfeature är att man kan stretcha en sekvens i tid - man markerar ett par noter i ett clip, sen e d bara att dra i markören vid änden av markeringen simpelt, men kanske inte helt självklart. Ett enkelt sätt att programmera komplexa rytmer som kvintoler, septoler etc.

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Justja. Eftersom det inte finns i manualen. I Arrange view, när man är i en midi-clip-editor. Om man trycker Alt-Space (CTRL-Space på Windoze tror jag), så startar playback från senast markerade not/insert marker, inte från klippets början. Mycket, mycket praktiskt när man redigerar i långa midi-klipp...

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra tips så här långt.... "bring em on"...

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Comping är en av de få saker jag saknar i Ableton Live och jag går till Studio One eller Logic när jag behöver det. Hur gör ni andra? Har ni hittat något sätt att fixa det ändå i Live?

    Och att skaffa Push 2 är nog det bästa tips man kan ge.... ;o)

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Comping är en av de få saker jag saknar i Ableton Live och jag går till Studio One eller Logic när jag behöver det. Hur gör ni andra? Har ni hittat något sätt att fixa det ändå i Live?

    Och att skaffa Push 2 är nog det bästa tips man kan ge.... ;o)
    Finns lite blandade trix å max4live för comping, men de blir ändå ett jävla meck, så köra S1 för comp är en mycjet bättre lösning.

  13. #13
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Vad är comping?

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är comping?
    Klippa ihop en ”best of” av ett antal inspelningar av exvis sång.

  15. #15
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippa ihop en ”best of” av ett antal inspelningar av exvis sång.
    Ah, i see! ableton verkar inte riktigt optimalt för sånginspelning och -hantering.

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kolla på denna kort snutt om "Takes, layers and comping".

    https://youtu.be/L-gI-TUYCBg
    Mycket användbart om du exempelvis ska spela en besvärlig passage eller ett solo. Du loopar inspelningen över ett intervall och spelar gång på gång till du tror du har vad du vill. Sedan går du igenom dina tagningar och väljer de snuttar från respektive tagning som fungerar bäst. Slutligen promotar du dessa till ditt nya spår. Jag tycker det är mycket användbart och saknar det ganska mycket i Live.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Här finns lite tips om hur man kan compa i Live. Definitivt inte lika smidigt som i t.ex. Logic, men det funkar.

    en föreläsning i höstas sade f.ö. Robert Henke att de är medvetna om att de måste klämma ur sig comping. Inga löften om när dock...
    (Vid c:a 1:55:18, men hela föreläsningen är värd att lyssna på.)

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Riktigt spännande, Slirak! Tack för den länken! Det är egentligen det enda jag saknar och så tror jag det är för ganska många...

  19. #19
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Just comping är roligt att använda när man spelar in synthar samtidigt som man går nuts på typ filter eller någon annan parameter helt random. Efter några bars väljer man ihop dem delar som passar ihop rytmiskt och ljudmässigt.
    För att lösa det i ableton brukar jag spela in x antal bars sen exportera det in i simpler som slicear filen i typ 1/4 delar eller mindre å sen arra upp efterhand i ett midiclip.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Upptäckte en intressant grej idag som jag inte fattar hur jag missat tidigare. Om man har ett antal sampling på ett audiospår med ett antal effekter på och tar och drar en av samplingarna ner i tomrummet under spåren ("Drop Files and Devices Here") och skapar ett nytt spår så skapar den automatiskt ett nytt spår med samma effekter som ursprungsspåret.

    När tillkom detta? Kan inte påminna mig att jag sett detta hända i tidigare versioner. Iofs kan det vara så att jag alltid skapat ett spår innan jag flyttat en sampling tidigare. Underligt att jag missat det tidigare dock.

  21. #21
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upptäckte en intressant grej idag som jag inte fattar hur jag missat tidigare. Om man har ett antal sampling på ett audiospår med ett antal effekter på och tar och drar en av samplingarna ner i tomrummet under spåren ("Drop Files and Devices Here") och skapar ett nytt spår så skapar den automatiskt ett nytt spår med samma effekter som ursprungsspåret.

    När tillkom detta? Kan inte påminna mig att jag sett detta hända i tidigare versioner. Iofs kan det vara så att jag alltid skapat ett spår innan jag flyttat en sampling tidigare. Underligt att jag missat det tidigare dock.
    Jag tror det kom med tian.

  22. #22
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-01-15 kl. 18.23.36.png 
Visningar:	31 
Storlek:	153,9 KB 
Id:	85592
    Chain-funktionen i Audio Effect rack är en helt fantastisk grej som jag tyvärr allt för ofta glömmer bort att använda.
    Den ger möjlighet att svepa igenom/morpha effekter i ett effekt-rack. Koppla till en macrokontroll och jamma loss...

  23. #23
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-01-15 kl. 18.23.36.png 
Visningar:	31 
Storlek:	153,9 KB 
Id:	85592
    Chain-funktionen i Audio Effect rack är en helt fantastisk grej som jag tyvärr allt för ofta glömmer bort att använda.
    Den ger möjlighet att svepa igenom/morpha effekter i ett effekt-rack. Koppla till en macrokontroll och jamma loss...
    ...eller koppla till en Max4Live-device...

Liknande ämnen

  1. Dina bästa Logic X-tips
    Av Ewigland i forum Logic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-23, 12:48
  2. Dina bästa jazztips...
    Av Ewigland i forum Skivor & artister
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-02-22, 09:42
  3. synka nord modular G2 och ableton på bästa sätt?
    Av nordbeck i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 12:47
  4. Dina bästa patcher till D110/10/20
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 23:00
  5. Ableton Live: the tips och tricks tråd!
    Av Arete i forum Ableton
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •