Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dynaudio LYD48 (vs. Adam A77X)

  1. #1
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran

    Dynaudio LYD48 (vs. Adam A77X)

    Har länge gått och funderat på att byta monitorer och sneglat på, och nästan bestämt mig för, Adam A77X.
    Men häromdagen när jag klickade runt på thomann fick jag syn på Dynaudio LYD48 som bara är "marginellt" dyrare.
    Dessa har fått väldigt fina recensioner. Någon här som har erfarenheter och kan spä på GASen, och därmed osäkerheten?

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Dynaudio

  3. #3

    Veteran
    Vill inte stöka till det men kolla in Eve SC307 också.
    Min nästa monitor.

  4. #4
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte stöka till det men kolla in Eve SC307 också.
    Min nästa monitor.
    Jo, kikade även på dom men bestämde mig då för A77orna. Minns inte riktigt varför dock. Recensionerna ser ju väldigt fina ut.
    Damn you loopen!

  5. #5
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Dynaudio håller oftast väldigt hög kvalitet så lär hålla längre än Adams monitorer som ofta drabbats av allsköns problem och dessutom sprider ljudet sämre i mellan/diskanten än de flesta andra monitorer som inte har banddiskanter. Dålig spridning kan dock ibland vara en fördel i vissa akustiska miljöer.

  6. #6
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Finns någon butik på västkusten man kan gå och lyssna? Kollat med Andreassons, 4sound och MUG i Göteborg, men ingen har ju prylarna hemma...

  7. #7
    Npeter
    Npeter är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte Dynaudio Lyd 7, är supernöjd med dessa.
    Förut blev man alltid trött i öronen efter några timmar men efter 5-6 på raken med Dynaudio så känns öronen helt ok.

  8. #8
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Då säger jag focal solo 6.

  9. #9
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Då kommer jag och jävlas lite och säger Genelec 8340.
    Eller kliv upp ett steg till när du ändå håller på: Genelec 8341 (the ones)
    Genelecs koaxialhögtalare inkl akustikkalibreringen GLM är svårslaget, stereobilden är fantastisk.

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns någon butik på västkusten man kan gå och lyssna? Kollat med Andreassons, 4sound och MUG i Göteborg, men ingen har ju prylarna hemma...
    MUG har Dynaudio LYD48 hemma.

  11. #11
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då säger jag focal solo 6.
    Citat Ursprungligen postat av m
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kommer jag och jävlas lite och säger Genelec 8340.
    Eller kliv upp ett steg till när du ändå håller på: Genelec 8341 (the ones)
    Genelecs koaxialhögtalare inkl akustikkalibreringen GLM är svårslaget, stereobilden är fantastisk.
    Risken e ju alltid på 99 att det börjar namedrop'as i prisklassen. Jag har (nog) ändå bestämt mig för 3-vägs liggande, så dessa går bort (men en lättad suck).

  12. #12
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MUG har Dynaudio LYD48 hemma.
    Tack, men e d någon idé att bara lyssna på dom där, för att veckan senare lyssna på tex eve någon annan stans? Jag är tämligen säker på att vilka jag än lyssnar på så kommer de låta fantastiskt, men kan jag inte jämföra på plats kommer d bli svårt att ställa dem mot varandra i vilket fall. Bare in mind att alla alternativ i prisklassen e ett rejält kliv upp mot mina phonic som jag kör idag.

  13. #13
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Risken e ju alltid på 99 att det börjar namedrop'as i prisklassen. Jag har (nog) ändå bestämt mig för 3-vägs liggande, så dessa går bort (men en lättad suck).
    Trevägs koaxial då? ;-) (alltså 83x1 ”the ones”)

    Jag fick dåligt samvete för att jag föreslog något annat än det du hade frågat efter, men jag har inte hört LYD48 så jag kan tyvärr inte uttala mig, även om dom ser trevliga ut. Adam’s diskanter står jag däremot inte ut med. :-)

    Har du kollat in Neumann KH310? En prisklass upp men grymma trevägs liggande. En cool grej med dom är att dom är stängda vilket gör att basen är tight och snärtig. Underligt att det funkar faktiskt.

  14. #14
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevägs koaxial då? ;-) (alltså 83x1 ”the ones”)

    Jag fick dåligt samvete för att jag föreslog något annat än det du hade frågat efter, men jag har inte hört LYD48 så jag kan tyvärr inte uttala mig, även om dom ser trevliga ut. Adam’s diskanter står jag däremot inte ut med. :-)

    Har du kollat in Neumann KH310? En prisklass upp men grymma trevägs liggande. En cool grej med dom är att dom är stängda vilket gör att basen är tight och snärtig. Underligt att det funkar faktiskt.
    Kollade bara 8340. 8341 verka jättetrevliga, men både de och KH310 är betydligt dyrare än A77X som jag först la min budget kring. Sen kan jag nog krama ur ett par lappar till upp till LYD48 klassen (drygt 20k paret), men där tar det tvärnit.
    Tack ändå för feedback och förslag.

Liknande ämnen

  1. Dynaudio BM5A MKII?
    Av 7207 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •