Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Pigments

mgrunditz
    mgrunditz är inte uppkopplad

Senior

Pigments

Tjo!

Jag undrar om Arturias Pigments tillför något när jag har Ableton wavetable?

mgrunditz

Senior
    Jaja nu slog jag till iaf!

mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Det är en grym liten synth som fakiskt är riktigt kul att programmera. Jag har suttit en timme och försökt att importera mina egna wav's till wavetables (från bl a Omnisphere), men det går så där, det blir mest bara ett högfrekvent gnissel. Den ersätter än så länge inte min Blofeld för de där skimrande glasaktiga padsen.

mgrunditz

Senior
    Ja den är kul!

Jag är trött på alla mjukvaror ( och hårdvaror) som försöker simulera gamla syntar. Jag vet hur en minimoog eller Juno (valfri model) låter. Därför är det skönt när det utvecklas helt nya syntar.

rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Även om jag inte testat pigments, tycker jag den verkar tillföra mycket relativt ableton wavetable. Wavetable, tycker jag i o f s är en schysst synth, men som kunde varit så otroligt mycket bättre med bara lite mer modulationsmöjligheter (och mod-assignments som inte krävde mod-matris-gräv). Varför i hela friden bara två LFO:er (dessutom utan smooth-random)? Med loopbara envelops hade det varit suveränt att kunna ange tider i tempo-enheter istället för millisekunder. (Varför är det så ovanlig på mjukvarusynthar? LFO:er har alltid temposync, men envelops nästan aldrig...) Wavetable låter väldigt bra (inte minst filtren, som på alla Ableton-synthar sedan det blev Cytomic-kod...), men den känns verkligen onödigt begränsad, som om allt krut lagts på wavetable-oscillatorerna, och inget blev över till modulationskällor...

Liknande ämnen

1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 19:44

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •