Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Små lätta Popmusikmoduler

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Små lätta Popmusikmoduler

    Jag ser eurorack som en möjlighet att på liten plats klämma in många syntar. Avancerat ljudmeckeri är ej första prio. På 6U/84hp har jag klämt in 4 syntröster, 4 filter, 6 envelopes ett antal lfoer o vcaer samt lite utilities (MI Yarns, multiplar etc). Har inte köpt på mig massa 2-3ho moduler med många gömda knapptryckningsfunktioner utan det mesta går att ratta bekvämt.

    Favvon är 2st MI Plaits samt Tonestar 2600. Sistnämnda tar dock rätt mycket plats, men jag kan routa externt in i dess filter vid behov. Plaits är min absoluta favvo so far på min eurorackjourney.

    Så... finns det fler kanonmoduler typ Plaits som inte är för stora, med bra ljudbredd o shysst ljudkvalitet?

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nu har du ju fyra filter, men intellijel polaris har ju en grym bredd på filter på liten hp annars Plus phaser.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har du ju fyra filter, men intellijel polaris har ju en grym bredd på filter på liten hp annars Plus phaser.
    Tack! Ska undersöka. I nya (inkommande) racket finns det ledig oplanerad plats

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Sex rader euro alltså? Det är ju mer patchbart iofs, men på samma yta skulle du väl få in massor av röster och filter om du höll dig till 19”-moduler?

    #regnpåparaden

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sex rader euro alltså? Det är ju mer patchbart iofs, men på samma yta skulle du väl få in massor av röster och filter om du höll dig till 19”-moduler?

    #regnpåparaden
    Hur kul är det då? Bah! Nio JV-1080.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kul är det då? Bah! Nio JV-1080.
    Nej, men i popsolos matematik är det mycket pads för pengarna.

  7. #7
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Kanske en wavefolder för att få ännu mer ut ur dina befintliga oscillatorer?

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en wavefolder för att få ännu mer ut ur dina befintliga oscillatorer?
    Jag har egentligen inga renodlade oscillatorer. Kör i racken:
    Nanozwerg
    Plaits
    Plaits
    Tonestar 2600

    (o sen en massa syntar utanför €-racken som har cv/gate som kan användas vid behov även om jag kör midi till dem från cirklon/DAW)

    Wavefolders känns som att de passar ljudmeckare mer än popmusikmakare som mig själv. Men har du ngt specifikt förslag så kollar jag gärna in dem

  9. #9
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Tonestar har väl utgångar för de olika vågformerna? Jag har en tiptop audio fold processor som brukar få processa en vågform från en oscillator och sedan mixar jag samman den med originalsignalen för att feta till det lite, men det kanske är mer åt meckarhållet? Har inte testat Doepfers moduler men de verkar lite mer kontrollerade när det gäller få in lite övertoner och variationer i ljudet.

  10. #10
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag impulsköpte en olitronik micron härom månaden. En hel synthröst på 8hp, ganska trevlig.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tonestar har väl utgångar för de olika vågformerna? Jag har en tiptop audio fold processor som brukar få processa en vågform från en oscillator och sedan mixar jag samman den med originalsignalen för att feta till det lite, men det kanske är mer åt meckarhållet? Har inte testat Doepfers moduler men de verkar lite mer kontrollerade när det gäller få in lite övertoner och variationer i ljudet.
    Jag tänkte också på wavefolders och jag är ju också lite popnörd...

    Random*Source Wave multipliers är nog min favoritmodul för att enkelt få lite variation i ljuden.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av SMonk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag impulsköpte en olitronik micron härom månaden. En hel synthröst på 8hp, ganska trevlig.
    intressant mackapär. Tack!

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SMonk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag impulsköpte en olitronik micron härom månaden. En hel synthröst på 8hp, ganska trevlig.
    Frän! Har du hunnit köra något med den?

  14. #14
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frän! Har du hunnit köra något med den?
    Lite grann. Gillar den hittills. Låter bra, gillar filteroverdriven och att den har en suboscillator. Lite trångt för fingrarna förstås.

  15. #15
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    En variant på wavefolder är Happy Nerdings FM Aid. Bra att göra sync/lead/FM-ljud mm.

  16. #16
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Dixie 2 är ju en trevligt och stabil VCO. 2 sådana är ju fint.

    Kinks är en bra nyttomodul med bla min/max som är magiskt när man blandar sinus med sågtand, lätt snedställda.

  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En variant på wavefolder är Happy Nerdings FM Aid. Bra att göra sync/lead/FM-ljud mm.
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dixie 2 är ju en trevligt och stabil VCO. 2 sådana är ju fint.

    Kinks är en bra nyttomodul med bla min/max som är magiskt när man blandar sinus med sågtand, lätt snedställda.
    Jepp. Dixie ligger på listan

  18. #18
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser eurorack som en möjlighet att på liten plats klämma in många syntar. Avancerat ljudmeckeri är ej första prio. På 6U/84hp har jag klämt in 4 syntröster, 4 filter, 6 envelopes ett antal lfoer o vcaer samt lite utilities (MI Yarns, multiplar etc). Har inte köpt på mig massa 2-3ho moduler med många gömda knapptryckningsfunktioner utan det mesta går att ratta bekvämt.

    Favvon är 2st MI Plaits samt Tonestar 2600. Sistnämnda tar dock rätt mycket plats, men jag kan routa externt in i dess filter vid behov. Plaits är min absoluta favvo so far på min eurorackjourney.

    Så... finns det fler kanonmoduler typ Plaits som inte är för stora, med bra ljudbredd o shysst ljudkvalitet?
    Klavis Twin Waves är riktigt grym, en Braids-dödare imo. Liten och nätt med 2 * osc som låter skitbra. Fick hem en igår och den riskerar nog att ersätta både större och dyrare moduler faktiskt.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klavis Twin Waves är riktigt grym, en Braids-dödare imo. Liten och nätt med 2 * osc som låter skitbra. Fick hem en igår och den riskerar nog att ersätta både större och dyrare moduler faktiskt.
    Satt faktiskt o kollade på den på ModGrid. Verkar asfet, men....Är den inte lite meckig att jobba med iom att 2 OSC delar samma rattar/knappar?

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sex rader euro alltså? Det är ju mer patchbart iofs, men på samma yta skulle du väl få in massor av röster och filter om du höll dig till 19”-moduler?

    #regnpåparaden
    hehe, skillnaden är att jag märkt att racksyntarna använder jag mycket mindre... De står oftast o "vilar" i sina rack. €-racken är extremt mycket mer aptitliga o pillbara

  21. #21
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Har ungefär samma tänk med min lilla modular vill gärna ha synthröster per modul. Håller med om Plaits. Annars finns ju tex Rings och har även Lil Erebus som e najs.

  22. #22
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satt faktiskt o kollade på den på ModGrid. Verkar asfet, men....Är den inte lite meckig att jobba med iom att 2 OSC delar samma rattar/knappar?
    Nä inte alls, ett klick på knappen i topp så byter man oscillator. Och sedan ett tryck på parameter-knappen och vrid.
    Finns inga dolda menyer heller vad jag vet. Men jag har inte haft den så länge. Låter iaf tokbra, både "gnarly" som man säger utan att låta chiptune-ish, och kan bjuda på fyllig djupbas. Väldigt användbar där man kan köra en slinga med osc 1 och basgång med 2 eller tvärtom.
    Faktiskt förvånat, den lät bättre än jag trodde. Hade för mig att den skulle låta som braids eller plaits men den har en egen karaktär. Kör man den genom ett bra filter så är den ännu bättre; ser fram emot att låta den puttra genom mitt kommande smr4p-filter när det kommer.
    Den är iaf väldigt prisvärd även om man lägger nypris på runt 2300-2400 på den.
    Är gott sugen på att skaffa en till och då ha 4 osc av samma typ för att köra chords..

  23. #23
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä inte alls, ett klick på knappen i topp så byter man oscillator. Och sedan ett tryck på parameter-knappen och vrid.
    Finns inga dolda menyer heller vad jag vet. Men jag har inte haft den så länge. Låter iaf tokbra, både "gnarly" som man säger utan att låta chiptune-ish, och kan bjuda på fyllig djupbas. Väldigt användbar där man kan köra en slinga med osc 1 och basgång med 2 eller tvärtom.
    Faktiskt förvånat, den lät bättre än jag trodde. Hade för mig att den skulle låta som braids eller plaits men den har en egen karaktär. Kör man den genom ett bra filter så är den ännu bättre; ser fram emot att låta den puttra genom mitt kommande smr4p-filter när det kommer.
    Den är iaf väldigt prisvärd även om man lägger nypris på runt 2300-2400 på den.
    Är gott sugen på att skaffa en till och då ha 4 osc av samma typ för att köra chords..
    Kanoninfo!

  24. #24
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanoninfo!

    Givetvis bör du lyssna på en mängd demos och läsa på innan du handlar, och inte ta min rekommendation som sanning. Men fråga gärna om det undras mer om denna modul.

Liknande ämnen

  1. Små monitorer - versus - små högtalare
    Av Amonhoteph i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 12:01
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •