Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: blås med blad

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator

blås med blad

Tvärflöjtisten är på tunn is och undrar hur det här med blad funkar till blås som nyttjar sådana. Är det som med strängar på gitarrer, att man hittar en typ man gillar eller är något mer rätt än nå't annat? Vad är normalslitare och när byter man?

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    På tvärflöjtistis själv, men det är väl som med gitarrplektrum - ju tuffare man är, desto hårdare kör man. Fast jag har för mig att det förstås fanns nån toppjazztutare som körde med pyttetunna rör. Lagom är nog rätt bäst för de flesta. Byter gör man när det behövs. Typ när de ser naggade/buckliga/äckliga ut. Hur snabbt det sker beror ju helt på hur mycket man blåser, samt hur äcklig man är...

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Det är olika respons i olika tjocklek, och det är som jag fattat det mer en personlig grej vad man klickar med. För min del är kolfiber absolut bäst, mediumtjockt (kör tenorsax och klarinett). Spelar man bara ibland, kanske man inte vill lägga tiden på att få ett trärörblad till perfekt genomfuktning och temperatur. Kolfibern låter minst lika bra och har full spelbarhet från första sekunden. Håller länge gör de också. Och går att tvätta utan problem.

Men det finns garanterat helt andra inställningar man kan ha också

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Kolfiber alltså, det lät ju som ett alternativ då jag väl bara kommer att använda den här prylen då och då. Lite nojjig med det där med genomfuktning etc eftersom det i mitt fall är elektronik inblandat och inte enbart mekanik.

Tack för svar båda två!

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Kollar nu och just kol heter det kanske inte Jag kör såna här hursomhelst https://www.thomann.de/se/search.htm...rry%20Hartmann

lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Sugen på att testa kolfiber.

När jag började spela klarinett hade min lärare alltid med en liten kniv och filade på bladet eftersom det var svårt att få ton.

Idag gillar jag inte alls för tunna blad. Blir skrikigt och ihåligt och man kan inte använda lika mycket dynamik när man blåser (tonen spricker när man blåser för hårt).

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolfiber alltså, det lät ju som ett alternativ då jag väl bara kommer att använda den här prylen då och då. Lite nojjig med det där med genomfuktning etc eftersom det i mitt fall är elektronik inblandat och inte enbart mekanik.

Tack för svar båda två!
    Du ska ju inte ha röret monterat på instrumentet när du fuktar det... Jo, jag vet att folk salivfuktar på plats, men jag brukade köra rinnande fingerljummet vatten, alltså med röret bortmonterat. Torkar man sen av det lite försiktigt, så läcker det garanterat betydligt mindre fukt från röret än från din mun, när du spelar.

viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Alltså med både sax-rör och klarre-rör brukar jag köra med lite mjukare rör(blad) när jag inte har spelat på ett tag, annars blir man helt slut i munnen direkt och får väldigt lång attack på ljudet. Men när man väl har fått upp lite kondis är det bra att gå upp till något lite hårdare, pga blir stabilare och finare ton (dock kan jag tänka mig att man kan använda tunnare rör om man vill böja tonerna en massa). Det är också lite skillnad på rör från olika märken, t ex så är hårdhet 2 från vandoren mkt hårdare än 2 från rico. Sen finns det väl lite olika former och vinklar etc men det har jag ej koll på. En sak som jag har lärt mig är att det är bra att ha en tre-fyra olika rör i rotation som alla är inspelade (ja man måste spela in rören en stund innan de blir göttiga). Dessutom kan det skilja en massa på rören i samma förpackning pga de är ändå gjorda av trä så de har en viss egen personlighet. Jag brukar fukta mina rör genom att sätta det i munnen medan jag plockar fram resten av instrumentet. Rören är ”slut” antingen när man råkar stöta emot dem med något och det blir som en flisa eller när de börjar kännas ”trötta” dvs ger dålig respons och liksom har dålig stuns i sig (när man spelar).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska ju inte ha röret monterat på instrumentet när du fuktar det... Jo, jag vet att folk salivfuktar på plats, men jag brukade köra rinnande fingerljummet vatten, alltså med röret bortmonterat. Torkar man sen av det lite försiktigt, så läcker det garanterat betydligt mindre fukt från röret än från din mun, när du spelar.
    Tja, tveksam om det är grejen eftersom sensorerna sitter under, men jag ska spana närmare.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Med "riktiga" rörblad kan man också med fördel experimentera med att slipa till dem, tälja lite här och där, för att hitta sin perfekta inställning. Gammal jazzpraxis.

Men syntet är bäst

Liknande ämnen

1. MIDI-blås
    Av Rizzo i forum Blåsinstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-03, 16:42
  2. Spela in blås
    Av Curium i forum Inspelning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 13:15
  3. Fett blås!!!
    Av imported_Lothar i forum Syntar, samplers & sånt