Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Anode Sting EW-1

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Anode Sting EW-1

    Jag gillar ju blåssyntar, udda maskiner och Tolkien. Då var det svårt att låta bli en maskin med blåskontroll jag aldrig hört talas om, som befann sig på svensk mark och som heter Sting.

    Utan att någonsin ha spelat på en Lyricon vågar jag nog killgissa att ett gäng japaner gjort en egen version av Lyricon II och framförallt riktat sig till den asiatiska marknaden och dessutom petat in midi.

    Suboscillatorn är inte detta utan en andra oscillator. Ljuden består av 64 presets och jag använder nummer 33 här. Den hade ett lite träigt fagoottsound över sig som jag tyckte var fint att utgå ifrån.

    Här kommer ett simpelt test komplett med slarvig fingersättning, kackig plan vart jag är på väg och riktigt ostigt reverb/delay från Zoom 1201. Håll till godo;

    https://soundcloud.com/angaudlinn/lyricon-wannabe-test-anode-sting-ew-1

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080012.JPG 
Visningar:	58 
Storlek:	2,55 MB 
Id:	85488

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080013.JPG 
Visningar:	54 
Storlek:	2,27 MB 
Id:	85489

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1080014.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	2,91 MB 
Id:	85490

    Japp, det blå är icke avdragen skyddsplast från 1986 - sexigt va'?

  2. #2
    deadbeats avatar
    Veteran
    Vart hittar ni allt?
    Sånt här gillar jag! Nu vill jag höra resterande 63 presets.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart hittar ni allt?
    Sånt här gillar jag! Nu vill jag höra resterande 63 presets.
    På A svarar jag "Tradera, av alla ställen!" och på B svarar jag "återkommer säkert, men inte med alla".

    Just nu styr jag filter och LFO med läppen, men det går att köra bend också. Det blev lite för bra inledningsvis. Återstår att kolla hur midiimplementationen är, alla baksidans jack etc. Men på det stora hela en helbisarr grunka som sitter som en smäck i blåssektionen i racket.

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Härligt med udda prylar! Låter väldigt musikaliskt (säkert beroende på traktören också!).

    Är MIDI:t original då alltså, via 5-polsuttaget längst till höger över nätkabeln på baksidan? Ser lite eftermonterat ut.

    Kopplas själva kontrollern in via uttaget på framsidan där det står Instrument alltså (orange kabel)? Är det en 1/4"-kontakt där eller nåt mer esoteriskt? Kontrollern borde ju behöva en del signaler tycker man, om de inte t ex kör MIDI där också.

    Som svar på @deadbeat - att hitta "allt" handlar om att oförtröttligen hålla ögonen öppna på alla tänkbara säljforum. Många vanliga dödliga (undertecknad inräknad) orkar inte riktigt och då missar man godbitarna när de dyker upp med fem års mellanrum...

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilken grej! Blir en härlig kombination av mer blåsartat spel men sedan kommer synten in med TUNG LFO och tar över.

    Gillar verkligen att det finns mer uttryckssätt direkt i spelet än vad som finns på de flesta syntar. Det märks, och på ett positivt sätt.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tycker också blåskontroll är väldigt uttrycksfullt och säkert därför jag gillar det. Samtidigt är det väldigt skumt att köra denna när jag oftare spelar Variophon. Dels är det annan fattning. Den här är avsedd för klarinettister/saxofinister, men den känns ändå mer som ett akustiskt instrument än t ex Akai EWI, som hur man än gör känns som man står och flåsar i ett igentäppt PVC-rör. De låter ball, men det är fasen inget för nå'n som kommer från akustiska blåsmiljön.

    Ljudmässigt däremot känns det mer EWI, med två oscillatorer och ingen kontroll över vågformningen (vilket ord!) som är Variophonens signum och det som gör att den spöar allt från den tiden. Looken är ju "to die for" med metall och träblad osv. Den är t o m numrerad i metallen, precis som blåsinstrument av metall.

    Tack vare konstruktionen känns blåset ganska naturligt. Luften passerar in och förbi sensorn och ut på sidorna, istället för genom instrumentkroppen. Inget fel där, det stör mig inte (som EWIn gör). Bladet som följde med är ganska mjukt märker jag och det behövs ganska lite läppmuskler för att "knipa åt" och därmed styra vibrato och/ellr filter och/eller bend.

    Vad jag däremot inte fattar är hur signalen färdas. Det är en vanlig tele-monokabel som går från blåsenhet till racklåda och ändå skickas både toner och nämnda kontrollsignaler i kabeln. Det förstår säkert ricard med flera, men jag är lite förvirrad faktiskt. Blåsenheten har ingen egen strömförsörjning, utan måste ju vara nå'n typ av CV-historia.

    Midit är original ja, det står t o m "MIDI Sting" på¨manualen. Men som sagt, det återstår att testas. Jag tror det implementerats när modulen tillkom, men att MIDI dök upp i designfasen. Sting är enligt en pyttekälla online från 1984, men min manual bär årtalet 1986 och serienumret är som sagt så pass högt att jag fräckt förmodar att detta är en av de senare.

    @jgb: Nu skruvade jag upp LFO/filter-påverkan ganska mycket för jag ville få till det där artificiella då den känns väldigt stel utan. Min enda riktiga Lyricon-referens är ju annars Landscapes "Einstein a go-go" och där är slingan ganska "död" imho. Fantastisk, men maskinellt steril.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    jättekul att få demo av sådana här udda prylar. Tack!

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    MIDI är ju seriekommunikation, och det går utmärkt att köra över vanlig telekabel. Jämför med det dvärg-midi över 3,5mm som Korg och andra envisas med att stoppa dit istället för de traditionella DIN-kontakterna.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, men varifrån kommer då krämen? Inget batteri i blåsprylen. Mikromodulation (IOM att den saknar portamento)?

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Kul!

  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men varifrån kommer då krämen? Inget batteri i blåsprylen.
    Principiellt kan man köra både ström och midikommunikation på samma tråd. Matningsspänningen kan ha en relativt hög utimpedans vilket gör att blåsenheten kan modulera matningsspänningen med seriedata. Säg att matningen då varierar mellan 5 och 6 volt beroende på om blåsenheten skickar en 0:a eller en 1:a . Den varierande matningsspänningen kan sedan stabiliseras ner till säg 5 volt för att driva elektroniken i blåsenheten.

    Med tanke på att det bara verkar finnas en MIDI-kontakt bakpå som jag gissar är MIDI ut då, så kan ju motsvarande ingång i den använda seriekommunikationskretsen användas för att ta emot kommunikatinen från blåsenheten, efter lite signalkonditionering.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu ska jag ta fram voltmetern och kolla vad som händer i kabeln iaf...

    tre minuter senare


    Ja jädrar i havet, varför nöja sig med 5-6 volt när man kan dra ut 20 i kabeln.

    Annan bonus är ju att det står 110 volt på maskinen men sitter europeisk kontakt på och den är fast i maskinen, så ingen eftermontering på japansk sladd. Antar att de roddat om inuti, men hela trafon sitter kapslad i eget stålpaket som inte nåddes från ovansidan där jag tittat in.

  13. #13
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Du skulle kunna häkta på ett oscilloskop och se vad som händer på lite bättre detaljnivå.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [this is test... this is only a test]

    Ett annat synnerligen oplanerat klipp. Simmons SDS-9 håller takten och Yamaha E 1010 sköter delayet.

    Sting är alldeles för högt mixad, men det här får ligga en stund... preset 63 den här gången.

    https://soundcloud.com/angaudlinn/breath-jam

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu har jag lytt experterna här till viss del. Jag preppade för lite jam och gick och sög på röret (som jag försöker förlika mig med att det heter) och kopplade in min Sting i mixern, kranade på lite fjäderreverb och stereosvept resonator och gasade på monitorerna...

    Klart bättre respons i röret nu och grymt med mer feedback från det man gör i form av eko och volym. Det är fortfarande träröret som satt på (men var nytt) och det känns okej så jag kör på med det tills det kackar ur. Jag har f ö lokaliserat ett "dregelhål" i botten, brevid teleutgången, så nu vet jag vart kondensen tar vägen. Den delvis droppar och delvis rinner längs signalkabeln. *yum-yum*

    Tvärflöjtisten i mig är inte van vid greppen än och överväger dessutom senilsnöre, för helt optimalt är det inte att hålla instrumentet med fingrarna när man vill släppa nästan alla klaffar...

    Kvar att lösa är hur jag bäst har den stående så att den får "rinna av sig"...

    edit: Tråden flyttad från syntdelen till blåsdelen.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Blåsjammar... vi börjar bli bra kompisar nu. Måste lära mig ”Einstein a go-go-riffet”!

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blåsjammar... vi börjar bli bra kompisar nu. Måste lära mig ”Einstein a go-go-riffet”!
    ...som visade sig vara väldigt simpelt när jag väl testade. Preset 00 låter nästan exakt som Landscape.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...och idag fick jag midi ut att fungera. Strulet tidigare berodde på en glappig kabel. Så nu har jag kört Sting ihop med VX-600. Återstår att forska i om även bendinfon följer med midi på nå'n skum kanal... initialt verkar det inte så.

Liknande ämnen

  1. Studio Sting - möjlig expansion
    Av machinepop i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-05-23, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •