Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: DIY VCOr med stabil resp ostabil tracking

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    DIY VCOr med stabil resp ostabil tracking

    Finns det DIY vco’er som är kända för att tracka bra / vara stabila o vice versa? Är personligen mest intresserad av vcoer som kan hålla tracking över åtminståne 4-5 oktaver. Vad har ni för erfarenheter av detta, vilka diy-vcoer rekommenderar ni o vilka bör jag undvika?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Undvika analogt?

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle säga att de flesta har bra tracking idag, om de inte har det så är det välkänt och brukar stå i beskrivningen av dem (I alla fall på thonk.co.uk där jag köper det mesta i kitform).

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    @hasse:

    (Förutom att språkpolisen viftar med kortet och skriker "instabil!" så tror jag på att just) VCOer måste få driva, men jag fattar att det är kul om man däremot slipper kalibrera hela tiden. De flesta etablerade ska väl inte ha problem över fyra oktaver, men du kan ju undvika Metasonix eller Syncussion.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack jgb/mpop. Gör en mental anteckning!

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Har man en gång byggt något med en CEM 3340 så börjar man undra varför någon överhuvudtaget skulle komma på att försöka bygga en VCO på något annat sätt. Jo, jag fattar, ekonomi, (en gång i tiden) brist på 3340-kretsar, den rena utmaningen, men ...

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det finns ju de som hävdar att en diskret VCO låter bättre än en integrerad...

  8. #8
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Klart de där pyttesmå komponenterna i en 3340 är ju inte lika stora som diskreta komponenter. Därmed inte varma. Varmast är rör. Aja aj så det bränns



    Tydligen ska MFOS senare vara fina. Jag fick nedan länkade vco att tracka över en hel oktav utan justering, komponentmatchning, eller vettigt nätaggregat.

    https://www.allaboutcircuits.com/pro...th-series-vco/

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju de som hävdar att en diskret VCO låter bättre än en integrerad...
    Skulle ju vara det förstås ... helst med spetstransistorer, massamotstånd och papperskondensatorer då ...

Liknande ämnen

  1. Tracking/mix eq
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-09-24, 10:35
  2. Synthar med sämsta resp. bästa fabrikspresets...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •