Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Behringer klonar Euro

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Behringer klonar Euro

    https://www.gearnews.com/behringer-h...-more-to-come/

    https://www.gearnews.com/behringer-c...k-look-boring/

    Behringer klonar nu hela euro-träsket och gör allt i DDR-grått!

    Nu är jag inte europamänniska, men jag känner en gigantisk gäspning över detta. Det finns ju i Doepfer dessutom en alldeles utmärkt lågpristillverkare som dessutom inte klonar moduler.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Blir spännande om de även gör 700 serien men redan 100 serien gör ju att jag måste hoppa in i euroträsket, kul!
    Men som vanligt är det år från rendering till produkt och det är väl det som är gäspningen i mitt fall men nu har det faktiskt börjat hända saker från Behringer på riktigt, stay tuned

  3. #3
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    gäspar fortfarande och tycker allmänt att det snackas för mycket...
    If you talk the talk you walk the walk...

  4. #4
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Läser andra artikeln du postade och tänker lite tvärt om: för en gångs skull något eurorack som inte är anskrämligt fult.

  5. #5
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läser andra artikeln du postade och tänker lite tvärt om: för en gångs skull något eurorack som inte är anskrämligt fult.
    +1 De såg ju tydliga och fina ut.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bringemon! Låter de bra så bra, låter de kasst så skiter jag i dem

  7. #7
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Oj, va nej dom va ju snygga ju!!

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Finns det exempel på andra som helt utan att skämmas snor andra företags idéer och hotar kritiker med rättsliga påföljder?

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Hoppas på en tysk Data Lord!

  10. #10
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Fattar inte hur det där ser dull as dishwater ut bland euro. Låter som typiska tröttsamma anti-Behringer circlejerk-tjafset.

    Så länge de mindre inte riskerar konkurrens-mördas ut ur existens är det bara att köra hårt och ge marknaden ett alternativ som ser ohyggligt mycket snyggare ut än borstad plåt med svart text, tycker konsumenten i mig. Är det värt besväret för Behringer att ge sig in om vi tänker omsättning, undrar affärsmannen i mig.

  11. #11
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.gearnews.com/behringer-h...-more-to-come/

    https://www.gearnews.com/behringer-c...k-look-boring/

    Behringer klonar nu hela euro-träsket och gör allt i DDR-grått!

    Nu är jag inte europamänniska, men jag känner en gigantisk gäspning över detta. Det finns ju i Doepfer dessutom en alldeles utmärkt lågpristillverkare som dessutom inte klonar moduler.
    Gäspning? Why? Du slipper köpa om du inte vill. Dessutom är många moduler redan kloner av klassiska syntkomponenter - varför inte vara på dom också då?

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det finns tycker jag oerhört mycket kultigare midularer man kunde sparkat liv i än Rolands gamla grejer. Och man kunde gjort det snyggare. Behringer borde samla sig och bygga ett gediget märke hellre än att kissa i alla vindens riktningar på samma gång.

  13. #13
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    1. Doepfer 'klonar' andra. Inte estetiken, men kretslösningar.
    2. Behringer klonar inte 'hela euro-träsket', utan försöker att klona det första modulsystemet som "massproducerades" och prissattes till "vanliga människor". Dock i annat format än originalet.
    3. I allmänhet är det bra. Eurovärlden växer, marknaden för de mer nytänkande modulerna växer.
    4. 95% av alla eurorack moduler idag är endera databladsimplementationer eller direkta kretskopior av tidigare lösningar. Så Behringer kan nog tillföra produktionskvalitet till marknaden och få väck några av de värsta tillverkarna. Sen är ju Behringer bättre än en viss svensk producent som bara försöker klona estetik och namn med marknadens mest undermåliga kretslösningar - hos Behringer får du i alla fall tätt på the real deal...

  14. #14
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Själv gillar jag faktiskt det där sobert grå utseendet. En av anledningarna till varför jag inte klarar av Euro är just den där cirkusaktiga mixen av färger, mönster och design som vanligtvis uppstår i ett eurorack. Men alla är väl olika.

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Tyskar som de är borde väl PPG-moduler komma också, det ser jag fram emot. 100m är ju väldigt vanliga och inte så svåra att hitta original eller Malekko-klon.

    Sedan förstår jag inte varför klonare alltid ska göra 1:1 Och inte försöka sig på åtminstone 1.05:1 d v s lägg till nån smart grej som inte fanns på originalet så att den både kan exakt klona plus addera nåt nytt? Praktexempel är Behringer 100m input mixer som syns i modulargrid-bilden, det får lätt plats 6, om inte 8 reglar för in-kanaler på den ytan, varför hålla sig till 4 bara för att originalet hade det? Och CV-panning hade inte varit jättesvårt att lägga till.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyskar som de är borde väl PPG-moduler komma också, det ser jag fram emot. 100m är ju väldigt vanliga och inte så svåra att hitta original eller Malekko-klon.

    Sedan förstår jag inte varför klonare alltid ska göra 1:1 Och inte försöka sig på åtminstone 1.05:1 d v s lägg till nån smart grej som inte fanns på originalet så att den både kan exakt klona plus addera nåt nytt? Praktexempel är Behringer 100m input mixer som syns i modulargrid-bilden, det får lätt plats 6, om inte 8 reglar för in-kanaler på den ytan, varför hålla sig till 4 bara för att originalet hade det? Och CV-panning hade inte varit jättesvårt att lägga till.
    Nej, det är ju det man inte vill. 1:1 är det man vill ha annars blir det bara sämre, bevisas gång på gång.
    Färgen är ju skitsnygg faktiskt.
    Roland har haft 30 år på sig att ta upp sin egen produktion på kultgrejjerna. Tycker inte synd om någon alls, Behringer gör ju oss alla grymma tjänster. Behringer är extremt noga när de klonar. Tycker någon beta testare att det är snäppet skillnad på något jämfört med originalet, åker grejjen tillbaka till ritbordet för analys vad som avvek. De klonar på riktigt, inte någon funktionsklon som andra kan göra, utan rakt av från kretsscheman. Hela 5U modular scenen är oblyga kloner rakt av av Moog Modular, men där hyllas alla små tillverkare. Behringer får skit. Märkligt.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det exempel på andra som helt utan att skämmas snor andra företags idéer och hotar kritiker med rättsliga påföljder?
    Japp, fast kanske inte i den skalan. Jag unnar mig svaret här i tråden eftersom det i det fallet jag blev minimalt inblandad i handlade om att Roland var de som hotade med stämning.

  18. #18
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Doepfer 'klonar' andra. Inte estetiken, men kretslösningar.
    2. Behringer klonar inte 'hela euro-träsket', utan försöker att klona det första modulsystemet som "massproducerades" och prissattes till "vanliga människor". Dock i annat format än originalet.
    3. I allmänhet är det bra. Eurovärlden växer, marknaden för de mer nytänkande modulerna växer.
    4. 95% av alla eurorack moduler idag är endera databladsimplementationer eller direkta kretskopior av tidigare lösningar. Så Behringer kan nog tillföra produktionskvalitet till marknaden och få väck några av de värsta tillverkarna. Sen är ju Behringer bättre än en viss svensk producent som bara försöker klona estetik och namn med marknadens mest undermåliga kretslösningar - hos Behringer får du i alla fall tätt på the real deal...

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Doepfer 'klonar' andra. Inte estetiken, men kretslösningar.
    2. Behringer klonar inte 'hela euro-träsket', utan försöker att klona det första modulsystemet som "massproducerades" och prissattes till "vanliga människor". Dock i annat format än originalet.
    3. I allmänhet är det bra. Eurovärlden växer, marknaden för de mer nytänkande modulerna växer.
    4. 95% av alla eurorack moduler idag är endera databladsimplementationer eller direkta kretskopior av tidigare lösningar. Så Behringer kan nog tillföra produktionskvalitet till marknaden och få väck några av de värsta tillverkarna. Sen är ju Behringer bättre än en viss svensk producent som bara försöker klona estetik och namn med marknadens mest undermåliga kretslösningar - hos Behringer får du i alla fall tätt på the real deal...
    Skillnaden med Doepfer mot Behringer är ju att Doepfer klonade något som mer eller mindre var utdött och startade en nytt format och en helt ny våg. Behringer tar återigen och klonar något som en tillverkare precis själv lanserar just nu (Roland 500) och snor design, concept osv mer eller mindre rakt av för att knäppa dom på näsan eller nåt......finns ju som sagt många döda format och synthar som Behringer kunde klonat nu....men nej. Han kör sin rövstrategi hårt.

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det exempel på andra som helt utan att skämmas snor andra företags idéer och hotar kritiker med rättsliga påföljder?
    Nej det finns bara en gubbe av den kalibern .....även om som Mush nämner vi har vår egen 99kvalare. Men i dag så hyllas sådant.

  21. #21
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Verkar framförallt gilla att klona det som andra stora tillverkare nyligen klonat och till mycket lägre pris. Moog, Korg och nu Roland.

  22. #22
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Orimligt att klaga på estetiken primärt. Det finns ju massa anskrämliga eller tråkiga euromoduler. Lika orimligt att klaga på estetik-klag med argumentet att euro är fult. Euro är ström, 3u, hp-vidd, och minikontakter (om ens det).

    Allt handlar som jag ser det bara om att ett stort företag bufflar sig, och/eller att kvaliten är risig. Jag har inte provat Boogen som många verkar nöjda med, men allt annat Behringer jag sett har varit smäckigt och utan finess. Det är i mina ögon en rimlig kritik. Inte värt det billiga priset för mig.

    Företagarbuffel finns överallt på olika sätt. Klart jag gillar ett företag med personer som verkar härliga och schyssta, men inte lika mycket om de skulle leverera asdåliga produkter.

    Anyways: Hurra för roliga, kreativa, användbara, sköna, inspirerande (och snygga, vad en nu gillar) musikprylar.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar framförallt gilla att klona det som andra stora tillverkare nyligen klonat och till mycket lägre pris. Moog, Korg och nu Roland.
    Ja det verkar vara en klar systematisk strategi. Varför inte klona Syrinx t.ex. ....nej det handlar ju bara om att sno åt sig hela marknaden och fylla den med billig slavbyggd skit.

  24. #24
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    billig
    Är det dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    slavbyggd
    Köper du generellt inga slavbyggda produkter?

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    skit.
    Där har vi det. Om detta nu visar sig vara skit.

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv gillar jag faktiskt det där sobert grå utseendet. En av anledningarna till varför jag inte klarar av Euro är just den där cirkusaktiga mixen av färger, mönster och design som vanligtvis uppstår i ett eurorack. Men alla är väl olika.
    Gillar också det där sobra lite vetenskapliga looken... enhetligt system... Plan B var ju min favorit i Euroformatet. Men sen började gilla det mer skrikiga som t.ex. Make Noise.. men bara om det är enhetlig style liksom...då funkar det

  26. #26
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    En sån där grej det skulle va kul att se en källa på så det inte bara är din åsikt.

    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4. 95% av alla eurorack moduler idag är endera databladsimplementationer eller direkta kretskopior av tidigare lösningar. Så Behringer kan nog tillföra produktionskvalitet till marknaden och få väck några av de värsta tillverkarna. Sen är ju Behringer bättre än en viss svensk producent som bara försöker klona estetik och namn med marknadens mest undermåliga kretslösningar - hos Behringer får du i alla fall tätt på the real deal...

  27. #27
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv gillar jag faktiskt det där sobert grå utseendet. En av anledningarna till varför jag inte klarar av Euro är just den där cirkusaktiga mixen av färger, mönster och design som vanligtvis uppstår i ett eurorack...
    Yes!

  28. #28
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv gillar jag faktiskt det där sobert grå utseendet. En av anledningarna till varför jag inte klarar av Euro är just den där cirkusaktiga mixen av färger, mönster och design som vanligtvis uppstår i ett eurorack. Men alla är väl olika.
    Jag gillar grå kläder. Klarar inte av när folk klär sig som en cirkus med olika färger!

    Edit: Äsch! Lyckades inte få med formatvinkeln i skämtliknelsen..

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    OM - jag hade ett företag som vill klona gamla grejer, då skulle jag iaf titta dels "vad finns INTE på marknaden" dels kika på vad som vore genuint intressant att klona. Tyå "vad var det allra bästa som fanns förr". Nu fattar jag såklart att Behringer har helt andra urvalsargument och motiv - men ändå. Jag fattar också att Rolands gamla modular(er) är åtråvärda hos många.

    Jag tycker ändå att det faktum att man gör en en Bodyssey är märkligt nu när det finns en ganska allmänt spridd Karp på marknaden. intressantare då hade ju varit en 2600, som ju inte finns allmänt tillgänglig och som säkert skulle sälja i enorma kvantiteter om den gavs ett rimligt pris.

    Jag tycker också att den nya modularen då är besynnerlig eftersom Roland själva ju nu gör någon slags kopia på sig själva med sitt nya system.

    Bättre/intressantare i mina ögon(öron) hade då varit att som sagt göra en 2600, antingen som enhet, eller i form av moduler. Där kan vi snacka om kult i euroform som skulle sälja som smör över en halt gås.

    Ett annat exempel på ickeexisterande produkter är den kommande stråkisen. Den skall bli jäkligt go att ha. Ändå kan jag undra - varför satte de sig inte ner och frågade sig själv - "Vilken var den absolut bästa stråkisen på 70-talet?" Det var definitivt inte Rolandmaskinen, och sedan gjort en klon på den istället.

    Nåja nåja, jag skall nu lämna den DDR-grå Rolandmaskinen till er som vill ha den. Redan i sin grund är ju Euro ganska uschigt rent estetiskt. Det är knappt 5u är snyggt faktiskt, men det är i alla fall SVART

  30. #30
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker generellt inte om Behringers kloningar, odyssey och 808 sticker väl mest i ögonen. Men när det gäller 100m så tappade Roland i mitt tycke bollen med sitt system500 och samarbetet med Malekko. Då är det i mina ögon helt okej att en annan tillverkare går in och möter efterfrågan på en ren 100m klon både design o kretsmässigt.

    Så just 100m kloner ser jag fram emot

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker generellt inte om Behringers kloningar, odyssey och 808 sticker väl mest i ögonen. Men när det gäller 100m så tappade Roland i mitt tycke bollen med sitt system500 och samarbetet med Malekko. Då är det i mina ögon helt okej att en annan tillverkare går in och möter efterfrågan på en ren 100m klon både design o kretsmässigt.

    Så just 100m kloner ser jag fram emot
    På vad sätt "tappade de bollen"?

  32. #32
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vad sätt "tappade de bollen"?
    Det är ett system 500 de gjort, inte ett 100m. Dessutom med Malekko, tycker inte om Malekko.

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker att de är bra att de inte fastnat helt. Men det är ju inspirerat av både 100m och 700 fast för euro... vet inte hur mkt det speglar Malekko...det låter Roland om dom. Har du provat?

  34. #34
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att de är bra att de inte fastnat helt. Men det är ju inspirerat av både 100m och 700 fast för euro... vet inte hur mkt det speglar Malekko...det låter Roland om dom. Har du provat?
    Jag kuvert/lfomodulen. Snappigsom fan. Jättenöjd. Jag trodde att Rolands 500serie är "klon" på deras system 700...

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kuvert/lfomodulen. Snappigsom fan. Jättenöjd. Jag trodde att Rolands 500serie är "klon" på deras system 700...
    Nja modulerna är förutom vissa avikelser nästan exakta kopior av 100m faktiskt... även till nummer..osv.... svarta färgdesign och rattar mer som 700... så gillar jag lådorna ill...riktigt snygga och ordentligt med kräm.

  36. #36
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån där grej det skulle va kul att se en källa på så det inte bara är din åsikt.
    Det er ett tal baserat på min personliga empiri som i sin tur är baserad på att analyserat/reparerat ca. 300-400 olika moduler. Fördelen är att det varit enkelt att reparera moduler som det "inte finns schema" till...

  37. #37
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Euro är ju inte direkt bristvara, och så djäkla unika är väl inte system100-modulerna?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-23, 16:57
  2. Behringer klonar Octatrack (april skämt)
    Av dannes i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-01, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •