Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: inspelningsdags!

  1. #1
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    inspelningsdags!

    hörni nu ska jag och mitt band in i vår "studio", dvs repan med ett hopplock av de mickar, preamps, mixerbord och ljudkort vi har och spela in några låtar! är så himla peppad, jag ska vara både ljudtekniker och producent. även om det är begränsande så känns det väldigt kul att få tänka kring hur många trummickar vi egentligen behöver, vilka instrument går att spela in samtidigt etc etc. så nu ska jag cykla förbi willys och införskaffa frysta dumplings, folköl, chips och annat snacks man kan behöva. kanske skriver och ber om råd om något akut problem uppstår. ses på andra sidan!

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Pepp!

  3. #3
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Lycka till (och låt oss gärna höra resultatet sedan

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Sweet! Lycka till!

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Så satans kul! Lycka till! Vi ska ha låtskrivarstuga i min studio ikväll men blir fan starköl. Vi är ju vuxna

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kul! Lycka till!
    Vad heter bandet tro?
    Vårat band har en del kontakter om ni behöver fler gig.

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Lycka till!

    Kom ihåg att less ofta är more! Särskilt när man mickar trummor.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Härligt att höra! Ös på.

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lycka till! Vi finns här om ni behöver råd och tips?

  10. #10
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det enklaste sättet att få bra trumljud med få mickar är kanske 2 st SM57:or i kors rakt framifrån.
    https://www.dpamicrophones.com/mic-university/principles-of-the-xy-stereo-technique

  11. #11
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack så mycket för pepp! Bandet heter Lesley, lite weird pop/rock med psykiga inslag brukar jag beskriva det som. Och ja folköl till oss vi är mellan 25 och 28 så nästan inte vuxna (känns iaf inte så!).

    Nu är dag 1 över och vi lyckades få in två låtgrunder som känns svinbra, väldigt nöjd! Det största ljudkortet hade 4 preamps och 2 line in så vi körde fyra trummickar (vilket kändes som svinmycket, är van vid två): en kondensator-rumsmick/överhäng, en kondensatormick vid golvpukan, en sm58 i kaggen och en sm57 för virveln. Sen körde vi in en slask-bas genom en extern preamp in i en line in och slask-sång +gitarr genom en mixer in i den sista kanalen. Tanken är väl att vi ska få in så lite annat ljud som möjligt men ändå spela med bas, gitarr och sång i hörlurarna så att det blir lite driv etc.

  12. #12
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kul!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •