Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Reverb på 80-tals snare...

  1. #1
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior

    Reverb på 80-tals snare...

    Tjena.
    Ni som gör 80-tals italo/synthwave, vilket/vilka hårdvarureverb (ev. "färdig-gate'ad" eller separat gate) ni använder på er 80-tals snare. Nästa undran blir då om ni använder det mestadels som en insert eller som en send och om ni kör en kompressor i slutet av kedjan. Jag är inte det minsta intresserad av pluggar.

    Cheers, P

  2. #2

    Veteran
    SPX90 var en klassiker på virvel.
    Komrpessor sist? Nej, inte förr iallafall. Kompressor låg ofta som insert först eller efter EQ beroende på mixer.

  3. #3
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag har den stora fördelen att ha en Linn drum och ett HS 3000. Perfekta SDs För mjukt gillar jag vlinn och vintage verb från valhalla

  4. #4

    Redaktör
    Ingen aning vad som användes i de faktiska studiona, men jag skulle sikta på någon mellan/budgetreverb från 1980/90-talet – typ SPX90, Alesis Midiverb, Ensoniq DP4 eller något liknande.

    AMS RMX16 är vad jag förstår också en klassiker i sammanhanget, men ska det vara hårdvara blir det lite dyrare att skaffa…

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Bortse från farbror Frengus tveksamma sång - från 0:40 har du 7sec reverbet från Eventide på en linn SD.

    https://soundcloud.com/le-cercle-rouge-1/im-safe-in-the-light-004

  6. #6
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior

  7. #7
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Tack för alla tips så långt.�� Det känns lite pinsamt att säga att jag egentligen aldrig har tagit mig tid att knåpa ihop ett 80’s snare-sound. Nu har jag inte några high end-reverb men hoppas kunna mecka fram något med de jag har, dedikerade reverb-enheter som multi-fx reverb.
    De pryttlarna jag har just nu är:
    SRV-2000
    SRV-330
    RSP-550
    PCM91
    SPX-990
    SDR-1000+
    SE-70
    DSP-128
    DSP-256/XL

    @drloop: Jag läste någonstans att lägga en kompressor även sist i kedjan kunde få ett intressant ljud. Om det var vanligt på den tiden är en annan sak.��
    @Frengus: Jag får nöja mig med att köra Linn-samplingar via min Studio 440.��

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Skrev först ett inlägg om uppkomsten av gated snare och såg sedan artikeln. Så precis, japp, virvel in i reverb, vidare in i kompressor och där efter en noise gate. Klassisk 80-talsvirvel.

  9. #9

    Veteran
    Kompressorn i artikeln används för att komprimera rumsmicken och få med så mycket rum som möjligt.
    I fallet digital reverb kan man ju nypa av ett ”artificiellt rum” med gaten så där behöver man inte använda en kompressor efter rummet.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Fast kompressorn används ju inte för att nypa av utan att förstärka. Noise gaten används att nypa av. Men det gör man ju som man vill. Jag använder ofta kompressor efter reverb för att få en förstärkt effekt.

    Edit: ser att jag läste ditt inlägg lite galet drloop. Men som sagt, jag använder ofta kompressor efter reverb för att få en annan typ av effekt.

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast kompressorn används ju inte för att nypa av utan att förstärka. Noise gaten används att nypa av. Men det gör man ju som man vill. Jag använder ofta kompressor efter reverb för att få en förstärkt effekt.

    Edit: ser att jag läste ditt inlägg lite galet drloop. Men som sagt, jag använder ofta kompressor efter reverb för att få en annan typ av effekt.
    Inget är fel. Ville bara ge ett historiskt perspektiv. Man fick hushålla med effekter även i stora studios. Fanns begränsat med gears och man fick uttnyttja dessa på bästa sätt.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AMS RMX16 är vad jag förstår också en klassiker i sammanhanget, men ska det vara hårdvara blir det lite dyrare att skaffa…
    Nu skulle jag nog aldrig få för mig att klämma ur mig något så fruktansvärt som 80tals-virvlar, men OM jag skulle det så hade jag absolut kört med AMS RMX16 och svart fejkläderjacka. Och visst, dyrare att skaffa, men kan även ses som en välljudande investering.

  13. #13
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    AMS RMX-16 är facit.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    SPX-90 (rysning) var ju första "icke-hi-end" för gatade trummor, dessutom med hela soundet som ett färdigt preset (non-linear). SPX-90 användes fanimej på allting en period och letade sig upp även i major-studios. Det representerar IMHO det fulaste 80-talssoundet, med den där metalliska resonanta badrumsambiensen...

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SPX-90 (rysning) var ju första "icke-hi-end" för gatade trummor, dessutom med hela soundet som ett färdigt preset (non-linear). SPX-90 användes fanimej på allting en period och letade sig upp även i major-studios. Det representerar IMHO det fulaste 80-talssoundet, med den där metalliska resonanta badrumsambiensen...
    Grym!
    plus brus och Symphonic

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AMS RMX-16 är facit.
    Yes.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu skulle jag nog aldrig få för mig att klämma ur mig något så fruktansvärt som 80tals-virvlar, men OM jag skulle det så hade jag absolut kört med AMS RMX16 och svart fejkläderjacka. Och visst, dyrare att skaffa, men kan även ses som en välljudande investering.
    Jag funderar dock på hur många italo-studios som hade/har råd med en RMX16, så frågan är om inte en SPX90 är närmare? Idag, med mjukvara är det enklare (kör impulser eller emulering) men D-Noise var inte intresserad av det.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar dock på hur många italo-studios som hade/har råd med en RMX16, så frågan är om inte en SPX90 är närmare? Idag, med mjukvara är det enklare (kör impulser eller emulering) men D-Noise var inte intresserad av det.
    Du har nog helt rätt där. Det var inte många italo-studios som fick ut något som lät riktigt bra, så de hade nog inga RMX16 eller annan bra hårdvara. -> SPX90!

  19. #19
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ken Multi MX-104, vet inte om det är en kopia av Korgs Gated reverb, använder den mest som send och sedan direkt in i mixarbordet.

  20. #20
    PapaPeskwo
    PapaPeskwo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vet att du skrev att du ej är intresserad av pluggar, men du får gärna ge mig utskällning EFTER du har provat 80s Spaces av Nomad Factory. Ett av mina favvo reverb-pluggar, även fast jag inte proddar/mixar 80tals musik. Massor av roliga presets.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag hade jagat fram några IR's från Quantec QRS och Lexicon 480L och testat vart det leder.

  22. #22
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ett annat klassiskt 80s trick för snare är att ha brus med en sidechainad noise gate från den vanliga snaren.
    Då blir det brus som fyller ut den vanliga snaren med samma kontur som man sedan mixar med den vanliga snaren och in i det gateade reverbet. Instant Phil Collins =)

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annat klassiskt 80s trick för snare är att ha brus med en sidechainad noise gate från den vanliga snaren.
    Då blir det brus som fyller ut den vanliga snaren med samma kontur som man sedan mixar med den vanliga snaren och in i det gateade reverbet. Instant Phil Collins =)
    Bra klassiker

  24. #24

    Veteran
    En Linn virvel in i gratisreverbet Sanford kan låta så här.
    Ganska gött tycker jag.

    https://soundcloud.com/dabene/free80s

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade jagat fram några IR's från Quantec QRS och Lexicon 480L och testat vart det leder.
    Sällan man använde dyra enheter som Lexicon till virvlar. PCM60 kanske...

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sällan man använde dyra enheter som Lexicon till virvlar. PCM60 kanske...
    Nej men random-space delen i 480 låter grymt. Quantec'en var mer den man alltid la på trummor i större studios i början av 80talet, enligt flera källor på nätet. Jag letar själv efter IRs just nu för jag blev nyfiken.
    Fast jag minns ju andra interviewer där dom kunde lägga en vecka på snareljudet till en stor pop-rocklåt, och då användes säkert alla tillgängliga resurser.

  27. #27

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantec'en var mer den man alltid la på trummor i större studios i början av 80talet, enligt flera källor på nätet. Jag letar själv efter IRs just nu för jag blev nyfiken.
    Om man har Reaktor så finns det en Quantec Yardstick-emulation i användarbiblioteket: Native Yardstick Reverberator

    Ingen aning om hur nära den är rent ljudmässigt, men jag tycker den låter bra – 80-tal, men realistiskt på ett sätt som tex inte Lexicon gör, och eftersom det är en emulation går det att skruva på ljudet på ett annat sätt än med impulsresponser.

  28. #28
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    80-tals virvel+reverb-soundet jag är intresserad av är det/de som användes i italo och spacesynth (up-tempo-låtar). Vilken typ av reverb (plate, hall etc) och längd. Olika kombo's (virveltyp, Simmons, white noise...). Vissa virvel+reverb låter mer som "reverb-rummet" medan andra har s.a.s virvel-ljudet "insmetat" i reverbeffekten. Är väl mycket beroende på balansen wet/dry + karaktär på reverbet och virveln. Jag har koll på en del men det är kul att höra andras vetande.

    Ett exempel på "insmetat" (iofs kort decay/release):


    https://youtu.be/glaI2KsCoLw

    Exempel på "reverb-rummet":


    https://youtu.be/P645x_VFuXI

    Hoppas ni förstår mina beskrivningar på "insmetat" och "reverb-rummet".
    Senast redigerat av Torroidal den 2019-10-24 klockan 14:22.

Liknande ämnen

  1. Kan en vanlig 808 snare bli en planet rock 808 snare?
    Av stealthtank i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-20, 10:27
  2. Snare heads
    Av tinybox i forum Slagverk
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 21:22
  3. er-1 kagge + snare demo?
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •