Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ibland händer det konstiga saker,,, Quantize eller vad är det?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Ibland händer det konstiga saker,,, Quantize eller vad är det?

    Ibland flyttar saker på sig på ett för mig helt oväntat sätt, även längd på pattern ändras. Vad gör jag för fel?

    Helt plötsligt ligger ett anslag utanför pattern,, ibland blir det helt galet.

    Cubase 9.5
    OSX, näst senaste.

    Saker har funkat som det skall nästan jämt, men ibland blir det såhär.

    Måste ha kommit åt någon tangent,, som gör något, som jag inte är medveten om eller ens önskar. Men vad??


    Grid? Snap to...

    Behöver er hjälp och är tacksam för den!
    Senast redigerat av Light Head den 2019-01-04 klockan 13:21.

  2. #2
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    En pattern som tidigar varit exakt 4 takter lång,, är nu ”4,2543” takter lång, och börjar inte längre på den förväntade 1an. Rent visuellt så syns detta, som att det är glapp mellan patterns. Även midi inne i pattern är flyttade.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Olika bpm-inställningar på inspelning och uppspelning?

    (Jag har inte koll på senare Cubase, men har gjort liknande knasigheter i gamla Cubase och tänkte att det kanske är en möjlighet. (aka kill-/gubbgissning))

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Tänkte spela in det jag tidigare spelat in som midi,, trummor, basgångar,, skulle lägga på lite rimshot, och ser att anslagen ligger rikigt galet på det jag hamrat in tidigare.

    Finns inga ljudspår inspelade och har inte ändrat bpm. Stadiga 134.000

    Det lät inte otajt, när jag spelade upp via midi, men när jag hamrade in några nya rs, då blev det galet värre, och därefter är allt fel.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    I logic tycker jag snap mode ställer till liknande knas. Finns det något liknade i cubase? Dvs smart, beat, sample, division Beronde hur dessa är satta får jag liknade problem. Tycker ju smart ska fixa det mesta - men gör det tyvärr inte.

  6. #6
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, jag är inne på samma sak, men vet inte hur eller när jag skulle kommit åt den funktionen.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mer att den är kass/inte gör det man förväntar sig den ska göra default? Har aldrig haft liknande problem förr. DAW har blivit för smart

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör st 4.1, och redan där händer det där. Vet inte om det är glitch eller att den tror sig vara en A.I. Kör alltid med snap på men det händer ändå. Enda lösningen är att kolla noga vid varje inklistring/tillklippning. Modifiera sitt beteende lite alltså. Gör jag det så slipps problemet, och det är inte direkt jobbigare. SÅnt kan jag leva med.

Liknande ämnen

  1. Vad är det som händer när döden inträder....
    Av farbror synt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 23:25
  2. Vad det blir fel ibland
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-16, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •