Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 71

Ämne: "Indie pop" - Uppbyggnad - Soundet

  1. #1
    ez0r4y

    "Indie pop" - Uppbyggnad - Soundet

    Tja...indie pop o indie pop....iaf. Sitta och analysera låtar é inte min starka sida, men enkelt utryckt vad är typiskt för indie pop soundet? Mandio Diao, Bad, Cash Quartet, Broder Daniel, Säkert! and so on.

    Alla har nån form av popighet o clatchig het känns det som o även i dom få solon som finns. Visst skiljer dom sej sinns emellan, det vet jag men endå. Hur brukar dom vara uppbyggda? Vilka skalor används, sång teknik osv osv.

  2. #2
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Alla indiepopare spelar Jazzmaster, låtsas att dom inte kan sjunga och skriver ironiska texter. Hudfärg: vit. Klass: medelklass. Nä men Indiepop är ett ganska stort område... det är inte helt lätt att karaktärisera det. Soundet är lite sprucket som regel, det ses ju som mer äkta... Man ska inte heller sjunga för skolat, Indiepopare wailar sällan. Att veva på några få ackord är helt OK. Fina, men lite bångstyriga melodier faller också indiepoparen på läppen. Jag börjar dock redan känna mig som en förnumstig morfar så jag slutar där.

  3. #3
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    mycker fender blackface
    (mycket fender över huvudtaget, och 20-30 års gamla trummo)

    slitna cymbaler och shure sm58/sm58
    Senast redigerat av leere den 2008-02-18 klockan 21:19.

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Olle hade väl en ganska bra beskrivning där tycker jag, och är det inte jazzmaster så är det tele.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Å jaguar då

  6. #6
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Hehe... vi har både en telecaster och en jaguar i bandet... Det som jag tycker är slående för indiepop i allmänhet är de klassiska harmonierna som Beatles använde sig av. Lite sådär Mahler-aktigt med att inte bara använda tonika, subdominant och...ja vad det nu hetter det tredje... men men...utan även paralleltonarter osv. I grunden så är det melodin som styr. Du trallar på den melodi och väljer ackord som passar till om det ska analyseras pop.

    Sedan så är det ju iofs stor skillnad på indiepop som t ex broder daniel och first floor power eller annan jätteskev plinketiplonk-pop med en anorektisk liten pojke som spelar på sin...ähum...jaguar... vad jag ville komma till är att indie är ett väldigt brett begrepp idag.

  7. #7
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Indie är väl inte indie längre?

  8. #8
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Indie är väl inte indie längre?
    Lofi-mespop var väl det nya indie för 5 år sen. Jag vet inte vad som är indie idag.

  9. #9
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    "indie" blev mer wack ju längre tiden gick, men åtminstone en era var fantastisk. my bloody valentine och ride och det. det var väldigt radikal musik. som att de amputerade blues/soul/rock'n'rollen från the jesus and mary chain och stod där med det jättevita oljudet. musiken gick i dur, men texten var melankolisk.

    på gitarr och förstärkarfronten var det fint när det var rickenbacker och vox ac30 som var the shit.

  10. #10
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "indie" blev mer wack ju längre tiden gick, men åtminstone en era var fantastisk. my bloody valentine och ride och det. det var väldigt radikal musik. som att de amputerade blues/soul/rock'n'rollen från the jesus and mary chain och stod där med det jättevita oljudet. musiken gick i dur, men texten var melankolisk.

    på gitarr och förstärkarfronten var det fint när det var rickenbacker och vox ac30 som var the shit.
    Håller med... Postrocken är väl egentligen uppföljare till shoegazing. För mig är det dock stor skillnad, jag älskar gammelindie-shoegazing men postrock säger mig inte så mycket. Gillar dock Mogwai, men dom var ju med långt innan det hette postrock. Och gillar delar av neokrauten: Electrelane.

  11. #11
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Död åt indie! Jag skäms att tillhöra klassen som anses skyldig. Föresten, finns det någon postrock scen överhuvudtaget i Sverige? Det är nästan så att jag föredrar Schlager framför indie...det är väl bara jag som är negativ, jag borde kanske hängas och steglas och torteras? Så många verkar ju gilla indie?

    Kent och broder Daniel är väl typiskt arbetarklass? Känns som välbärgad arbetarklass eller musik för lantisar från ångest städer. Så kanske stämmer det inte alltid att det är medelklass som skapar indie?

    Om arbetarklassen hade Ebba Grön på 70-talet och har broder Daniel och Kent på 2000-talet, då har det verkligen gått bakåt! Men jag borde nog hängas och torteras för har inte ens hört broder Daniel. Har inte orkat kolla upp dem....

  12. #12
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Hur kan du då säga att det gått bakåt, om du inte hört dem ens?

  13. #13
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ha ha....: ) Det räcker med att se hur de ser ut! (är du en av de där som kanske vill se mig hängd nu?). Jag känner bara på mig att de suger. Vänta skall gå in och lyssna på myspace...
    Aåhh, ja, typiskt tråkig musik. ... sjöng de på engelska redan från början?

    Sorry, det här känns väldigt dussinaktigt och inte alls äkta. Om de vore från USA vore de bara ett band i mängden bland många många många. Hörde massor av band som lät och såg ut precis så här på klubbarna i Los Angeles. Band som ingen brydde sig om.

    Schlager försöker i alla fall inte låssas vara "äkta". Jag kvävs bland allt det här "äkta" . Sen att de skulle sålt mindre pga hur sångaren sjunger, eller hur de ser ut, känns väldigt spekulativt att skriva så, (det stod på nån sida där ) självklart är det just det de sålde på!

    Men jag vill inte förneka att det betyder nått för dem som projicerar alla sina känslor i den här musiken. Jag vet hur det kanske känns för den som gillar BD när jag skriver så här, för jag älskade verkligen melodifestivalen när jag var liten, och tog de låtarna på allvar, men nu inser jag hur cheesy det var... : ) Men jag tycker fortfarande att den musiken är bra, men på ett annat sätt. Den är lite kul.

    Den här musiken är dock lite för tråkig för att upplevas som camp i efterhand.

    Det värsta med de här typen av band är deras enormt enformiga gitarrslingor...oh... hemskt...!!

    Om den här musiken fyllt ett vaccum måste det verkligen ha funnits ett mycket djupt vacuum/mellanrum....jag menar, de flesta svenskar blir inte ens så berörda av musik på engelska.

    OK, kanske är de ärliga trots allt, även om resultatet är slätstruket. Jag är nog ett internet troll nu, så mata inte trollet!! Har lite tråkigt en lördag kväll.

    Det skall tydligen vara musik för tonåringar, men det här hade inte funkat för mig som tonåring.

    Vad är det här mot Michael Jackson, Carolas tidiga skrål, tidiga Gyllene tider, Ebba Grön, Prince, Madonna, Noise, Bob Marley och all annan magisk mystisk musik musik som nådde ens öra i en enda seriös högkvalitativ och cheesy kletig röra under 80-talet? Den musiken hade färg och olika känslor, tusen olika spretiga stilar och attityder, här är det bara en enda grå färg på allt.

  14. #14
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    SofieB: Amen to that! Skönt att få höra någon annan stå upp för bra musik. Jag är så less på den här "...Men Enya kanske är rejv för mig?"-mentaliteten jag stöter på överallt. Hur kommer det sig att musik är så himla känsligt att man alltid ska behöva ursäkta sig när nåt är dåligt med nån sorts kommentar i stil med "JAG gillar det inte, men det finns säkert människor som gör det också..."? Uppfriskande att läsa ditt inlägg iaf.

    "Ha ha....: ) Det räcker med att se hur de ser ut! ".

    (Nu har jag till och med glömt bort topicen, men jag är rätt säker på att det här var helt OT så jag ber om ursäkt för det. )

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis, jag trodde nästan ursprungsinlägget var ironi; sound och indie känns ju inte alls som två förenade enheter. Det är som att fråga vad man ska ha för svart färg för att måla en svart vägg. Sound för mig är liktydigt med Sophie B Hawkins svar här under: As I lay me down, I remember the sweet 80's. Banden som nämns i ursprungsinlägget... söp och knarkade och rafsade ihop låtidén, repade den högt som fan och gick till någon billig snubbe som fick spela in, simple as that? Natti.

  16. #16
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran

  17. #17
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite sådär Mahler-aktigt med att inte bara använda tonika, subdominant och...ja vad det nu hetter det tredje...
    Ett helt underbart citat! Brilljant!

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, jag trodde nästan ursprungsinlägget var ironi; sound och indie känns ju inte alls som två förenade enheter. Det är som att fråga vad man ska ha för svart färg för att måla en svart vägg. Sound för mig är liktydigt med Sophie B Hawkins svar här under: As I lay me down, I remember the sweet 80's. Banden som nämns i ursprungsinlägget... söp och knarkade och rafsade ihop låtidén, repade den högt som fan och gick till någon billig snubbe som fick spela in, simple as that? Natti.
    Fast det betyder ju inte att man inte kan försöka analysera vad som är kännetecknande musikaliskt och produktionstekniskt - oavsett vilken musikgenre vi talar om så går nog folk mer på magkänsla både när de skriver och spelar in musik. Jag tror tex inte Michael Jackson, Scritti Politti eller andra av dina husgudar har någon formel för hur de skriver låter, de petar/petade tills de lät bra, och så gick de till en (dyr) studio och spelade in. Inte svårare än så.

    (Men visst kan man bli lite trött på indie. Gnällig falsksång och poppiga melodier som försöker låta hårdare och tuffare än de är genom att gömma sig bakom mattor av distade gitarrer känns som två viktiga ingredienser. Man måste också säga att musik man gillar är "fin", och helst ska man också vara talibansk i sin trofasthet till Det Enda Rätta Skivbolaget/Soundet/Staden (vilket det/den nu må vara), osv, osv.)

  19. #19
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    @ Axeman: Haha...du får ursäkta mig att jag inte orkar gräva i anteckningarna jag tog när jag läste Musikvetenskap för över ett år sedan. Då gjorde vi faktiskt en analys då vi jämförde Beatles med en hel del annat för att förstå hur finurliga de faktiskt var.

    Lennon hörde själv att han blev jämförd med Mahler för övrigt, och hans naturliga reaktion till det var att säga: "It's all a load of bollocks". Om jag nu inte minns fel dvs...

    Om jag ska ta ett konkret exempel som utgår från en bluestolva (vars harmonik återfinns i flera tusentals låtar) så har vi G-C-D. Vad Beatles gjorde var att de använde resten av kvintcirkeln och lade till Bm-Em-F#m-A osv och byggde låtar med dessa. Vill inte påstå att de var först med dessa ackord eller så, men de hade en bredare pallet av ackord att använda som dessutom var "korrekt" enligt konstens alla regler. En pallet inte helt olik den som Mahler använde sig av.

    Det är just denna "enklare sida av Beatles" som jag tycker mig höra i mycket indie, som Broder Daniel osv.

    (disclaimer: jag kan ha lite fel just nu...är väldigt trött när jag skriver detta)

  20. #20
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SofieB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Död åt indie! Jag skäms att tillhöra klassen som anses skyldig. Föresten, finns det någon postrock scen överhuvudtaget i Sverige? Det är nästan så att jag föredrar Schlager framför indie...det är väl bara jag som är negativ, jag borde kanske hängas och steglas och torteras? Så många verkar ju gilla indie?

    Kent och broder Daniel är väl typiskt arbetarklass? Känns som välbärgad arbetarklass eller musik för lantisar från ångest städer. Så kanske stämmer det inte alltid att det är medelklass som skapar indie?

    Om arbetarklassen hade Ebba Grön på 70-talet och har broder Daniel och Kent på 2000-talet, då har det verkligen gått bakåt! Men jag borde nog hängas och torteras för har inte ens hört broder Daniel. Har inte orkat kolla upp dem....
    Angående klasstillhörighet tycker jag metal är typisk arbetarklass-musik, lägre delen av arbetarklassen dvs. Hip-hop i invandrarförorter. Medelklassen (som väl kan sägas vara den mittre-övre delen av arbetarklassen) är mera bekymrade om smak och de rätta koderna. Den typiska indien är gnällig, ironisk - ifrån Dinosaur Jr och Pavement till Magnetic fields och Belle och Sebastian - och aldrig vulgär på det sättet metal och hip-hop kan vara. Det är också talande att hip-hop kan anammas av hipsters ifrån indiesvängen medans metal aldrig anammas, eftersom hip-hopen är exotisk (mera så förr än nu), medans metallen bara ses som low-class. Den riktiga indien gillar dock fortfarande inte hip-hop, kan möjligen anamma techno, samt Euro som kitsch (tidningen Ondskan). Mycket av den senare tidens indie har varit ganska dans-electro-influerad (t.ex TTA som jag ser som indie), men utan funk.
    Senast redigerat av Olle Truck den 2008-02-25 klockan 11:21.

  21. #21
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Hela begreppet "indie" känns i allmänhet rätt skevt. Själva definitionen av indiemusik är inte någon genre, utan att det är just independent. Logiskt sett kan alltså vilken musik som helst vara indie, och mycket av den musik som idag klassas som indie är ju knuten och utgiven på större bolag och är inte alls indie på nåt sätt.

    Men visst, säger nån "indiepop" så vet man ju vad dom menar. Men om man säger indie-metal då? Eller indie-hiphop? Indie-noise?

  22. #22
    Byrdbrainiac
    Nu märker jag att jag är jämnårig med Imhotep
    För mig är indie den där tafatt charmiga, ofta byrdsiga, musiken
    som spelades i England på 80-talet – företrädesvis av svårmodiga
    pojkar utan tjejer men med V-ringade cardigans.
    Framför allt band som dök upp runt NME:s gratiskassetter
    som C81
    men framför allt C86.
    Ni vet, Pastels och Orange Juice och annan snäll-Velvetmusik.

  23. #23
    hammer
    När man läser den här tråden så märker man ju att fördomarna mot bilden av indie som beskrivs mer än indie.

    Som Arete skriver så är ju indie independent-musik och inte en genre för skulle man gå in och sätta genre på det så hade ju det mästa försvunnit.

    Ge mig en likhet mellan tex Pavement och Belle och Sebastian

    Sen verkar många va snabba med att skjuta sig i foten när dom nämner hiphopen som faktiskt är en av de större indiescenerna i världen

  24. #24
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man läser den här tråden så märker man ju att fördomarna mot bilden av indie som beskrivs mer än indie.

    Som Arete skriver så är ju indie independent-musik och inte en genre för skulle man gå in och sätta genre på det så hade ju det mästa försvunnit.

    Ge mig en likhet mellan tex Pavement och Belle och Sebastian

    Sen verkar många va snabba med att skjuta sig i foten när dom nämner hiphopen som faktiskt är en av de större indiescenerna i världen
    Nu har ju indie kommit att vara en musikstil snarare än bara en beteckning på om man är på ett obereonde bolag eller inte. Det är så en stor majoritet av de som använder ordet använder det. När man snackar indie menar man indiepop menar man manchesterpop, shoegazing mfl. Det handlar om hur man använder ordet. Och visst kan man urskilja likheter mellan Pavement och Belle och Sebastian jämfört med t.ex Bon Jovi och Bryan Adams (mainstreamrock), Madlib och El-P (backpacker-hip-hop) eller Steve Reich och Terry Riley (minimalistisk avantgarde även om de inte gillar beteckningen). Genrebeteckningar är förstås inte absoluta definitioner utan används som generella beteckningar för strömningar inom musiken.
    Senast redigerat av Olle Truck den 2008-02-25 klockan 14:55.

  25. #25
    hammer
    Citat Ursprungligen postat av Olle Truck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har ju indie kommit att vara en musikstil snarare än bara en beteckning på om man är på ett obereonde bolag eller inte. Det är så en stor majoritet av de som använder ordet använder det. När man snackar indie menar man indiepop menar man manchesterpop, shoegazing mfl. Det handlar om hur man använder ordet. Och visst kan man urskilja likheter mellan Pavement och Belle och Sebastian jämfört med t.ex Bon Jovi och Bryan Adams (mainstreamrock), Madlib och El-P (backpacker-hip-hop) eller Steve Reich och Terry Riley (minimalistisk avantgarde även om de inte gillar beteckningen). Genrebeteckningar är förstås inte absoluta definitioner utan används som generella beteckningar för strömningar inom musiken.
    Jo men de likheter du kan dra har inte mycket med indie att göra utan det är snarare att allt är musik.
    Du kan ju spela exakt samma musik men ändå välja att inte vara "indie"

  26. #26
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men de likheter du kan dra har inte mycket med indie att göra utan det är snarare att allt är musik.
    Du kan ju spela exakt samma musik men ändå välja att inte vara "indie"
    Jag förstår inte vad du menar. Du menar att det inte finns något i musiken som är karaktäristiskt överhuvudtaget? Richie Hawtin och Derrick May är också musik, som har sina sklllnader mot varandra, men jag tycker fortfarande att dom har mera gemensamt med varandra än vad de har med Pavement och Belle and Sebastian. Nu är ju upplevelsen av musik förstås något subjektivt i många avseenden, men jag tror nog att de flesta ändå skulle hålla med mig där.

  27. #27
    hammer
    Nu överdriver du, jag menar att många saker som paketeras som indie lika väl skulle kunna vara enbart pop eller rock sen som du själv säger så är ju mycket som kallas indie manchesterpop och shoegazing och då kan man ju kalla det för det istället!

  28. #28
    lohmann
    lohmann är inte uppkopplad
    lohmanns avatar
    fd "appe"
    iom att indie blivit något sorts dendro-filosofiskt jag-gör-vad-jag-vill-mecka och bara slutar i att vad som helst är indie klämmer jag till med: steve reich är såååå indie.

  29. #29
    deleted user


    |Indien, (Hindi: भारत, Bhārat), (Tamil: இந்தியா, Indhiya), är en förbundsrepublik i Sydasien med runt 1 miljard invånare. Landet är världens näst folkrikaste och brukar ibland kallas världens största demokrati. Namnet på landet kommer av Sindhu, hindiordet för floden Indus. Hindustan har tidigare använts, men ansågs mindre passande på republiken Indien, eftersom republiken enligt sin grundlag är en sekulär stat.]

  30. #30
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Haha, har alldrig direkt förstått vad shoegazing är för något. Läste det som shåegäzäng eller något sånt. Fattade inte vad det var för "genre"...
    tack WIKI till förklaringen vad "shoe gaze" -musik är förnågot.
    Senast redigerat av Electroboy den 2008-02-28 klockan 12:46. Anledning: haha...skoglo / glosko:D

  31. #31
    ez0r4y
    Citat Ursprungligen postat av ez0r4y Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja...indie pop o indie pop....iaf. .
    Några måste glömt det där i början....och " " runt ordet Indie pop.
    Alvargligt talat, fan va majoriteten av svaren här i inlägget bara är sorgliga.

    Jag va ute efter lite, en liten gnutta information om eventuell uppbyggnad. Jag skulle lika gärna kunnat fråga om typisk uppbyggnad utav blues eller va f-n som helst (majoriteten hadde nog inte reagerat lika dannt då (sorgligt), men nu valde jag inte det. Tänker inte gå in på en närmare förklaring ang varför.

    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha....: ) Det räcker med att se hur de ser ut! (är du en av de där som kanske vill se mig hängd nu?). .
    Nej, jag är inte lika trångsynt som du uppenbarligen faktiskt verkar vara.
    Räcker att se hur dom ser ut?

    Bob Dylan

    Henrik Berggren (Sångare i Broder Daniel)

    Något yngre Henrik Berggren (Sångare i Broder Daniel)




    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner bara på mig att de suger. Vänta skall gå in och lyssna på myspace...
    Aåhh, ja, typiskt tråkig musik. ... sjöng de på engelska redan från början?
    Smaken är som baken. Du sjunger själv inte på Svenska, iaf inte i låtarna som finns på din sida.


    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry, det här känns väldigt dussinaktigt och inte alls äkta. Om de vore från USA vore de bara ett band i mängden bland många många många. Hörde massor av band som lät och såg ut precis så här på klubbarna i Los Angeles. Band som ingen brydde sig om.
    Ang just Broder Daniel kan jag säga direkt att åtminstone sångarn är "äkta". Träffat han personligen några gånger. Ang band som ingen bryr sej om, så krävs det ofta mer än att vara udda för att komma ut. Jag har inte vart i Los Angeles f.ö.

    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schlager försöker i alla fall inte låssas vara "äkta". Jag kvävs bland allt det här "äkta". Sen att de skulle sålt mindre pga hur sångaren sjunger, eller hur de ser ut, känns väldigt spekulativt att skriva så, (det stod på nån sida där ) självklart är det just det de sålde på!
    Orkar inte diskutera ang att "låtsas vara äkta", bryr mig inte. Vad är äkta, egenkligen i sånna fall? För mig är det åtminstone när man kan stå för det man gör, tror på det man gör o skiter fullständigt i om andra tkr man ska släta till sig.

    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag vill inte förneka att det betyder nått för dem som projicerar alla sina känslor i den här musiken. Jag vet hur det kanske känns för den som gillar BD när jag skriver så här, för jag älskade verkligen melodifestivalen när jag var liten, och tog de låtarna på allvar, men nu inser jag hur cheesy det var... : ) Men jag tycker fortfarande att den musiken är bra, men på ett annat sätt. Den är lite kul.
    C'mon! Har jag enns sagt att jag verkligen älskar just specifikt dom banden jag nämnde? Du doftar så j-vla mkt elitism så det är pinsamt.

    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det värsta med de här typen av band är deras enormt enformiga gitarrslingor...oh... hemskt...!!
    Jaha? Måste allting vara så komplicerat o varierat hela tiden?

    Citat Ursprungligen postat av SofieB
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skall tydligen vara musik för tonåringar, men det här hade inte funkat för mig som tonåring.

    Vad är det här mot Michael Jackson, Carolas tidiga skrål, tidiga Gyllene tider, Ebba Grön, Prince, Madonna, Noise, Bob Marley och all annan magisk mystisk musik musik som nådde ens öra i en enda seriös högkvalitativ och cheesy kletig röra under 80-talet? Den musiken hade färg och olika känslor, tusen olika spretiga stilar och attityder, här är det bara en enda grå färg på allt.
    Högkvalitativ? Tror du detta ansågs som högkvalitativt när det kom:

    "I en cell och jag var full,
    och snuten har inget att göra.
    Dom hoppar på mej på gatan när jag gick där
    och hoppades på en rolig kväll.

    Ockupation - 60 snutar slår på allt,
    vi var bara 10 när dom stormade in.
    5 man bar ambulansmännen ut.
    Fy fan för att bli snut.

    Jag hatar snutar, dom e pest,
    dom e inte människor.
    Dom e vapen, dom e vapen,
    för dom som e snut .

    Jag hatar snutar precis som jag hatar
    dom övergöddas lagar.
    Dom är inte människor,
    dom är vapen mot oss. Skjut en snut!"

    Ebba Grön.

    "oh when we were seventeen
    oh life was like a film
    when we were seventeen
    the sky was always tangerine
    we ran through streets at night
    under starlight
    we ran through streets at night
    when we were winning

    oh wild was the world
    and wild we burned
    we were kings of the streets
    not yet beaten by defeats
    and now it's hard to see
    through a fog of memories
    but I remember
    when we were winning

    now my friends are unemployed
    not needed in this world
    pushed down by this town
    and always turned down
    but in dreams at night
    they can sometimes recall
    when we were heroes
    when we were winning

    there was a girl that i loved
    i had a photograph
    it seems long ago
    or was it yesterday?
    she was a glimpse of life
    a life that i missed
    a chance i never got
    when we were winning

    i thought i saw her today
    through a crowd in a street
    i tried to run up to her
    and my heart was beating fast
    but she was already gone
    she was lost in the crowd
    but will i see her again?
    in the street or on the bus?
    and can it be true
    love never really dies
    and is there still a chance
    the fire never dies

    i was out walking yesterday
    i passed my old school
    and i started to think back
    to when i was a boy there
    and all my classmates
    they've got real jobs now
    but me i walk along
    the same streets where i was born

    what have we done to our lives?
    we could have been anything
    we gave it all up, for what?
    is there still time?

    and when i was growing up
    my mum held a job
    employed by the state
    at a local school
    she used to smell of cinnamon
    and she always used to sing
    she let her hair down in spring
    when we were winning

    but she was worn down
    she had to quit her job
    and after thirty years of work
    now she's got nothing
    she says she hates her life
    and her marriage has failed
    but don't lay down and die
    please be alive

    oh it's in the air at night
    there is a wind coming in
    the day is dying
    oh it's so beautiful
    there's something happening somewhere
    I take the bus into town
    or else it's nothing
    and we are winning

    soon I'll grow older
    god knows I haven't lived yet
    before tonight's a memory
    let's go out
    I am still young

    life doesn't wait "

    Broder Daniel

    "Det ska tydligen vara musik för tonåringar" - Och Bob Dylan är såklart musik för gubbar....

    Är musik någonsin specifikt gort för en viss åldersgrupp? Jag måste ha missat något.

    Ett sista avslut....





    Elitismen som visas i denna tråden är tamejfan skrämmande. Skärpning!
    Jag gillar ditt o du datt, gillar inte jag det du lyssnar på så skiter jag i det förutsatt att du inte nämnvärt stör mig. Orkar inte nämna artister jag lyssnar på, men kan la säga att jag iaf inte dissar någon genre öht men lyssnar hemma mestadels på allt ifrån gammal 77-punk till blues pop till experimentell electronica o noise musik.

    Frågar du "Hur mixar jag blues band bäst?" o 10st svarar "Du mixar inte, du spelar in med mikrofon", eller "blues? Är det d där när man bara spelar fem toner max under improvisation?" eller "Till o börja med ska du se till att dom är affroamerikaner, blinda och har kostym" hur skojj skulle du tyckt det var? Är det relevanta, konkreta och givande svar? NEEJ!!

    Men det är ungefär den nivån majoriteten av era svar faktiskt ligger på.

    Har säkert skrivit massa felformuleringar där uppe men orkar inte bry mej om det. Poängen kommern nog fram iaf.

  32. #32
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    ez0r4y: Till att börja med: Ja, diskussionen har spårat ut. Från att börja med att glida in på frågeställningen "Vad är indie" till en sågning av musiken i fråga. Dock så finns det, gömt i de ofta ironiska svaren, svar på dina frågor: Vilka instrument som är gångbara, harmoniktips, "durmelodier med melankoliska texter" (kommer inte ihåg exakt citat) m.m.

    Jag förstår visserligen varför du blir upprörd men jag tycker också att eftersom det är du som har startat tråden så har du också ett visst ansvar att styra den dit du vill. Ditt senaste inlägg skrevs nästan två veckor efter ursprungsinlägget. Du hade långt tidigare kunnat kliva in och stryra upp tråden.

    Nu tycker inte jag att du ska slösa ork på att svara på mitt inlägg. Istället ser jag det som att du har två alternativ:

    1) Skriv ett inlägg där du ser till att styra upp tråden. Förtydliga din frågeställning. Specificera.

    2) Låt tråden leva sitt eget liv och vara en diskussion om vad indie egentligen är m.m.

  33. #33
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Mina inlägg var ganska skämtsamt menade... och att säga något om indie-pop i allmänhet är inte helt lätt. Vad gäller harmonisk struktur är det väl ganska traditionell pop-musik. Beatles-tradition.. mera ackord än en bluestolva, mindre ackord än i bee-bop. Inga direkta avsteg ifrån traditionell harmonilära. Möjligen vissa dissonanta drag. Mahler som sagts ovan, eller Sibelius kanske. Men på det hela traditionellt låtskrivande i pop-traditionen.

  34. #34
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Går också som sagt bra att harva på ett fåtal ackord. Några av Belle and Sebastians bästa låtar innehåller väl en sådär två ackord.

  35. #35
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Det finns ju lite av en punk-tradition, DIY, inom indie-popen.

  36. #36
    deleted user
    Problemet är att det är så brett spektra. Indie är så mycket. Vi har Belle and Sebastian, Band Of Horses, Beirut, José Gonzaléz, I'm From Barcelona, The Cure, Hello Saferide osv osv osv osv...

    Jag älskar en del, tycker en del är ren skit och framför allt vet jag inte riktigt vad det är som förenar.

    Indie är också för mig den mest krystade genre som finns och är svårare att beskriva än t ex country eller blues. Jag vet inte ens om det är möjligt.

  37. #37

    Redaktör
    Indie är ju inte en stilistisk eller musikalisk indelning, det handlar snarare om hur musiken kommit till (som i den ursprungliga betydelsen av indie) och attityd till musikskapande etc.

    Ett liknande exempel är de CD-R-artister som finns: där är det mediet som används som är det gemensamma, inte musiken.

    Så teoretiskt sett skulle det kunna finnas två band som lät identiskt, men där bara det ena var indie, till skillnad från tex country eller blues som är mer knutet till specifika musikaliska former och uttryck.

    Sen är detta naturligtvis förenklat, och det finns definitivt gemensamma musikaliska nämnare mellan indieband i många fall, och det finns liknande tendenser i andra genrer (kan "äkta" detroittechno göras i Åmål tex?). Men som sagt, mycket handlar om sånt som inte är direkt handlar om formella musikaliska element.

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Indie är ju inte en stilistisk eller musikalisk indelning, det handlar snarare om hur musiken kommit till (som i den ursprungliga betydelsen av indie) och attityd till musikskapande etc.
    Fast det gäller ju inte. I Sverige t ex måste ju indie vara det mest kommersiella som finns...
    Senast redigerat av Skilling den 2008-03-03 klockan 23:11.

  39. #39

    Redaktör
    Nja, med schlagerfestivalen och Bert Karlsson med i spelet finns det nog lite konkurrens om den titeln.

    Men visst, det var ju länge sedan indie var independent, i alla bemärkelser. Fast det är ju det som ligger bakom det mesta av förvirringen kring vad "indiesoundet" är och vilka grupper som ska räknas med i begreppet. Sen med ett lager av vad som var tekniska och ekonomiska begränsningar (budgetutrustning i budgetstudios med begränsad tid att spela = lofi, oavsett om man vill det eller ej) som sedan stelnat till artistiska konventioner (lofi tillfört på efterhand, medveten falsksång, utgivning på vinyl eller kassettband istället för cd de senaste 10 åren, osv) så blir det ännu mer luddigt och oklart.

  40. #40
    Felix.Thalen
    Jag lyssnar själv till Mando Diao, vill dock påstå att det endast varit deras allra första skiva som är riktigt indie. Med tiden har de mer och mer blivit något annorlunda vilket man hör om man lyssnar genom de fyra olika albumen.

    Indie/Rock eller Indie/Pop är väldigt svårt att definera eftersom begräppen ändrat betydelse med åren, tänkte dra upp lite band jag själv tycker är indie.

    YouTube - Pulp - Common People
    Pulp med låten "Common People". Från 90-talet, kanske några vill definera som "äkta indie"

    YouTube - Michael - Franz Ferdinand
    Franz Ferdinand med låten "Michael". En trend har varit att sjunga om sexuellt relaterat, se även Mando Diao med "Long Before Rock N' Roll" som också har detta inslag.

    YouTube - Arctic Monkeys - Teddy Picker
    Arctic Monkeys med "Teddy Picker", lägg märke till att texten oftast är väldigt otydlig.

  41. #41
    ninjamac
    ninjamac är inte uppkopplad
    ninjamacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken massa dynga här snackas.. fast det har ju flera redan tidigare påpekat så jag ska väl låta bli genrebråket (.. pun intended ..)

    Om jag skulle definiera indie som musikstil, dvs vad det betyder för mig, så får jag nog gå tillbaks till 80-talets lätt avant-gardistiska subgenrer, främst synth/new wave. Jag minns att det var en självklarhet att ett band skulle hitta sin helt egna stil och att man heller inte skulle upprepa sig. Dvs, varje ny låt skulle helst låta som inget hade gjort tidigare. Det var otroligt viktigt att vara unik och varierad.

    För mig betyder indie lite av samma sak - i den meningen att man skulle hitta sitt eget sätt att göra musik. Man skulle hitta sin egen infallsvinkel. Man behövde kanske inte låta unik och till skillnad från tidigare skulle man inte variera sig särskilt mycket - tvärtom blev det så att man valde att konceptualisera och renodla en stil. På gott och ont.

    Indiebanden kunde låta väldigt olika sinsemellan men låtarna på ett album hade ofta väldigt likartat sound. Exempel: Stone Roses, Ride, Spacemen 3, Happy Mondays, The Farm, My Bloody Valentine, Blur, Suede, Charlottes, Wedding Present. Läs igenom listan en gång och lyssna lite i huvudet på hur banden lät - visst är det slående hur lika sig själva men hur olika de andra de låter..

    Vissa kom undan med att förändra sig ordentligt från platta till platta. Ex: Moose, Telescopes, Boo Radleys.

    Alla dessa band ovan är från den brittiska sena 80/tidiga 90-tals scenen och ska man definiera begreppet indie är det väl här man får titta. Senare kom ju band som: Super Furry Animals, 60 ft dolls, Ash, Oasis, Travis. Sen har vi hela den amerikanska scenen med Lemonheads, Pixies, Smashing Pumpkins, Afghan Whigs, Pavement, Codeine.. Här börjar det spreta ordentligt innan man ens börjat..

    Och eftersom den svenska scenen blir en så stark del av vårt perspektiv - Wannadies, Easy, Popsicle, Cardigans, Cloudberry Jam, Bear Quartet, Souls, Suredo, Bob Hund, Broder Daniel, Puffin..

    Det blir ganska tydligt att det spretar hejvilt - kan man definiera hur indie låter? Knappast om allt ovan ska rymmas. Vad är indie idag? Muse? Är det indie?

    Om vi smalnar av till indiepop - vad är det? När började det egentligen? Är det Echo & The Bunnymen? XTC? Jesus & Mary Chain?

    Om ingen annan i tråden redan gjort det kan jag nämna (vilket de flesta här säkert redan vet) att namnet "Indie" kommer från explosionen av "Indiependent Labels" i England i slutet av 80-talet. Man använde termen "New indie records" om plattor som släpptes på alla dessa småetiketter. Band som The Fall, Woodentops och Telescopes känns typiska men egentligen är det väl EP-skivor vi knappt minns eller nånsin fick höra som är mest typiska för fenomenet..

    Ett tag var det kul skriva på så här, namedroppa och leka indiefarbror och pophistoriker.. Men seriöst - Om jag skulle försöka ge mitt svar på frågan om hur indie låter, säg så här - ge mig några exempel på band så kan jag försöka mig på några tekniska infallsvinklar

    Ps - visst gillar jag en del indie, men fasen så mycket annat också, så få nu inte för er att jag är nån slags shoegazedinosaur (..ingen tecknare här som känner för att rita en sån? Skulle vara kul att se..) bara för att jag minns lite plattor..
    Senast redigerat av ninjamac den 2008-05-20 klockan 04:26. Anledning: Behöver jag skriva det? Jag skriver ju om indie.. säger sig själv att man behöver revidera.. ;)

  42. #42
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Jag vet inte varför indiepopare har så svårt för att bli kallade indiepopare. Man kan säga liknande grejer om hip-hop. Hip-hop handlar om kreativitet... det är inte bara en musikstil utan innefattar breaking, grafitti osv... olika hip-hop band låter olika... etc. ... Likafullt kan de flesta höra om något är hip-hop. Dvs... genrer är inga absoluta definitioner utan sätt att generalisera och kategorisera.

    För mig gäller samma sak indiepopen, fast indiemänniskor brukar vara lite stingsligare när de blir kategoriserade. Jag tycker t.ex att wikipedia har en ganska hyfsad liten genomgång: Indie pop - Wikipedia, the free encyclopedia
    Indie rock - Wikipedia, the free encyclopedia

  43. #43
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    all låtmusik med text och sång är pop fär mig

    kalla det synt, goth, rock, pop, indie, blues, hiphop, bajs, euro, vokal trance .... allt är pop


    den enda musiken som verkligen utforskar nya gränser är den verkligt experimentiella, där man vågar utforska ny form och struktur, liksom format och medium ..

    elektroakustisk, elektronisk och konstmusik närmast ... allt annat är pop (låtbaserad musik), program (soundtracks, osv) eller sk "klassiskt" (mahler) musik ..

    det enda som skiljer pop och pop är om det är bra eller dåligt, och vad som är bra eller dåligt bestämmer jag åt mig själv ...

  44. #44
    Felix.Thalen
    "konstmusik"

    Har aldrig förstått mig på varför man lägger konstmusik i en egen genre. All musik är väl konst?

  45. #45
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Felix.Thalen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "konstmusik"

    Har aldrig förstått mig på varför man lägger konstmusik i en egen genre. All musik är väl konst?
    Åh, ge dig inte in i den infekterade debatten! Jag har så mycket jag vill säga om det, men jag har gått i den fällan förrut...

  46. #46
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    all låtmusik med text och sång är pop fär mig

    kalla det synt, goth, rock, pop, indie, blues, hiphop, bajs, euro, vokal trance .... allt är pop


    den enda musiken som verkligen utforskar nya gränser är den verkligt experimentiella, där man vågar utforska ny form och struktur, liksom format och medium ..

    elektroakustisk, elektronisk och konstmusik närmast ... allt annat är pop (låtbaserad musik), program (soundtracks, osv) eller sk "klassiskt" (mahler) musik ..

    det enda som skiljer pop och pop är om det är bra eller dåligt, och vad som är bra eller dåligt bestämmer jag åt mig själv ...
    all elektronisk musik som man kan dansa till är techno för mig

    kalla det trance, house, garage, rave och prutt... allt är techno

    Nu handlade ju inte denna tråd om vad du tycker är pop.

    Ett genrenamn uppkommer oftast då folk har ett behov att beskriva ett specifikt sound och vad tråden handlar om är att ez0r4y undrar över indiepopens specifika sound.

    On topic tack.

  47. #47
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    fast indie är historiskt sett inte en genre utan beteckning på all musik som släpptes oberoende av majorbolagen, vd spå mindre independentbolag .. så by default är Mando Diao diskat då de är signade till EMI ...

    knepigt, finns en universitetsavhandling som behandlar ämnet, ska försöka gräva fram det, rätt intressant grej: hur indie blev en genre :-)
    Senast redigerat av Nihad den 2008-08-25 klockan 16:16.

  48. #48
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej!

    Såg inte fortsättningen här färrän nu. Jag vill be om ursäkt till ez0r4y att mitt inlägg kanske kunde uppfattas som ett påhopp på något vis. Det verkade som det på ditt inlägg ovan. Förlåt!

    Jag fattade inte att du själv gillade indie, jag såg bara att någon tog upp stilen som sådan och tog chansen att lite hämmningslöst vräka ur mig något som jag gått och känt länge.

    Resten håller jag för mig själv. För inte skall jag behöva tråka ut stackars drifter 7508.
    Senast redigerat av SofieB den 2010-02-13 klockan 21:25.

  49. #49
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    *Gäsp*

  50. #50
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *Gäsp*
    http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4...igg.C3.B6rande

    Begreppet härskarteknik används inom feminismen där det räknas som en viktig faktor i upprätthållandet av könsmaktsordningen. Utanför feminismen beskriver teorin att liknande tekniker används för att hålla borta till exempel människor med "felaktig" social bakgrund (samhällsklass), ålder eller av annorlunda etnicitet från makten. Härskartekniker kan naturligtvis även användas av kvinnor mot män, av kvinnor mot kvinnor och av män mot män.

    De ursprungliga fem härskarteknikerna [redigera]
    Osynliggörande [redigera]
    Att tysta eller marginalisera oppositionella personer genom att ignorera dem.

    Exempel:

    Någon tar upp det du just sagt som om det vore en egen idé eller tar ordet trots att du just börjat prata.

    På ett möte börjar de andra skrapa med stolarna, bläddra i sina papper, viska eller gäspa när du får ordet.

  51. #51
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fy fan vad mycket dryg skit det snackas i den här tråden!
    Om man inte blir berörd alls av Broder Daniel så är man nog inte känslomänniska överhuvudtaget eller gömmer sig bakom något.
    Nu menar jag inte deras tidigare låtar utan deras senare.
    Vidrig elitism!
    Sen är väl indie totalt omöjligt att definiera om man inte väljer att avgränsa det till 90 tal och början av 20 talets musik i sverige.

    Fattar inte att det är så få som inte kan tycka att Kraftwerk, Bowie, Daft Punk, Ladytron, Kent och Broder Daniel är precis LIKA BRA men berör på olika sätt!
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-14 klockan 19:00.

  52. #52
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "Vidrig elitism"...oj oj oj.

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte blir berörd alls av Broder Daniel så är man nog inte känslomänniska överhuvudtaget eller gömmer sig bakom något.
    Fast det där är verkligen den sortens kategoriska uttalanden som biter sig själv i foten, detta pga att allt är baserat på _personlig_ smak. Misstänker att det finns de som skulle säga exakt detsamma fast byta ut BD mot valfritt dansband.

    Så, acceptera att folk är olika, och har olika smak. Enklast så.

  54. #54
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jo jag vet, tog i lite, pga extremt dålig dag etc..
    Har ändå svårt att förstå hur vissa ord och texter kan kännas så oerhört starkt i mig och mina vänner men inte berör vissa andra alls. Kanske pga att man måste varit med om mycket skit i livet för att de skall fungera. Eller så har det bara med smak att göra. Inget annat, gissar att det är så.
    BDs texter är ganska unika i Sverige avseende att sjunga om de svaga och de som ligger ner, och så starkt markera hur det är at vara annorlunda. så jag vet inte vilket dansband du syftar på.
    Är allmänt trött på de som ser ner på "emo" musi,. Håller med om att estetiken runt det hela är lätt löjeväckande och att "emokidsen" är synbarligen tragiska. Finns en massa musikaliskt usla band i den genren. Men vad det handlar om i grunden är musik för de som är starkt emotionella och djävligt annorlunda och vill känna igen sig. Sen får man ju hoppas att emokidsen lyssnar på annat också Lite reagge eller familjen eller nåt så de blir lite gladade då och då iaf, gör jag Lyssnar sällan p åBD för övrigt. Just nu är det mycket Ingenting, Ladytron och Johnossi.
    Nog om det.

    Jag är överkänslig som jag alltid är och borde inte skriva en massa skit då jag gissar att min personlighet inte är så representativ här, vilket jag märkt mer och mer. Bra forum i vilket fall dock, det är ju musik vi skall prata om här, till 99% iaf och inte mina emotionella problem.
    Så förlåt om jag var hård.
    Lisa B/JGB etc
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-14 klockan 20:06.

  55. #55
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lugna puckar theVOID. Vill du ventilera emotionella problem, så titta förbi på en kopp kaffe eller så någon dag istället.

  56. #56
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Thanks! Har många att prata med som tur är, ser på ytan ut som framgången själv, men är i en stormig period. Det mesta går sådär, förutom musiken som verkligen börjar ta fart med label etc, inget sammanträffande kanske

    Men det vore helt klart kul att syntha till det vid tillfälle

  57. #57

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte blir berörd alls av Broder Daniel så är man nog inte känslomänniska överhuvudtaget eller gömmer sig bakom något.
    Jag blir definitivt berörd av Broder Daniel, men förmodligen inte på sättet du menar.

    (för att citera en bekant apropå att de hade sin avskedskonsert på Way out west: "äntligen!" )
    Senast redigerat av false messiah den 2010-02-14 klockan 21:49.

  58. #58
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    False: Jag är helt med dig!

    Dock så är jag väldigt nyfiken på vad det är för texter/textrader som Void känner så starkt för. Och anledningen till att jag vill veta är att jag genuint är intresserad av textskrivande och inte att gnälla om nåt band.

  59. #59
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Får ta en massa lösryckt från olika låtar..
    Om man inte lever ett liv som är turbulent emotionellt på det där specifika sätten och inte kan känna igen sig så förstår jag ju att man inte blir lika berörd.


    Down my head turns
    But in heart fire burns
    Down my head it turns
    In heart fire burns

    Cruel town, its a cruel town
    Cold people cruel town
    Cruel town, it a cruel town
    If you fall, you stay down

    I am only living
    When I am drinking
    Cause I got no alternatives
    I am out of initiatives
    Its the only life I know
    To wear the streets of this town

    ever since i was eight or nine.
    i've been standing on the shoreline
    all my life i've been waiting for something lasting
    oh this town kills you when you are young

    And where do tears go
    When they don`t show
    Where do years go
    We waste them so





    and when I was growing up
    my mom held a job
    employed by the state
    at the local school
    she used to smell of cinnamon
    as she always used to sing
    she let her hair down in spring
    when we were winning
    But she was worned out
    she had to quit her job

    and after 30 years of work
    now shes got nothing
    she says she hates her life
    and her marriage has failed
    but don't lay down and die
    pleeease be alive

    oh it's in the air at night
    there's a wind coming in
    the days dying
    oh it's so beautiful
    there's something happening somewhere
    I take the bus in to town
    all else is nothing
    and we are winning

    soon I grow older
    but god knows I haven't lived yet
    before tonight's the memory
    let's go out
    I'm still young


    http://www.youtube.com/watch?v=zylDYpIixHc
    Varning för små emokids i början
    Men även denna 37åriga kid på 1.87 lipade lite under den låten
    Han sjunger falskt i denna version men inte på skivan
    Senast redigerat av theVOID den 2010-02-14 klockan 23:12.

  60. #60
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir definitivt berörd av Broder Daniel, men förmodligen inte på sättet du menar.
    +1

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. "Cubase VST 4,7" till "Logic Pro 6"
    Av Grandpianoguy i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •