Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Stereo Small Stone

  1. #1
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage

    Stereo Small Stone

    Jag har precis byggt ihop två EHX Small Stone för att få en stereo phaser. Och det funkade kanon att få den ena att slava till den andres LFO. Kör man dessutom in en stereo/chorus signal blir det ju ganska bra. Men bara ganska.

    För att få den ultimata Jarre-swooshen måste de ju gå i synk - - fast ur fas med varandra!

    Nu följer ju båda samma LFO vilket gör att när ena är på topp är den andra på topp också. Vilket är lite beige.

    Nu behöver jag hjälp av 99'ans klurigaste Någon som har ett tips på en enkel delay-krets som skulle kunna lägga en 1-sekunders fördröjning innan LFO-signalen skickas till den slavade Small Stonen?

    Eller gärna andra kluriga tips på hur man skulle kunna lösa det här. Allt är välkommet!

    Här är ett schema:


    Här är en video på hur jag synkat dem:
    https://www.youtube.com/watch?v=q6fURkOPl5Q
    Senast redigerat av Lackan den 2019-01-27 klockan 00:32.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om du bara inverterar cv:n på ena går den ena upp när den andra går ner. Brukar jag göra när jag kör dubbla modularphasrar

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Absolut en tanke, fast blir det inte väldigt myckt ping-pong då? Man vill ju inte att det ska åka höger-vänster-höger hela tiden, utan slaven ska ju bara vara förskjuten med en sekund eller så.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Yo, kan fixa lite Phaser exempel imorrn!

  5. #5
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag tänkte också att invertering är grejen.

    Men Jarre körde inte två phasers, utan delay på hela signalen.
    Phaser i vä, delay på phasern i hö. Enkelt.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Exakt ErikG, men då blir det delay på tonen också. Det är därför jag bara vill ha delay på LFO-fasen medan signalen är intakt.

  7. #7
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Briljant idé! Lös det nu bara. O,5 sek lagtimekrets mellan LFO:erna äter du ju till frukost.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nightzone Tapes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Briljant idé! Lös det nu bara. O,5 sek lagtimekrets mellan LFO:erna äter du ju till frukost.
    Haha, tack för pepp!

    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör phaser på LFOn till ena phasern
    Care to utveckla resonemanget lite..? Förstår inte riktigt hur du menar...

    LFO'erna är ju synkade - men går nu helt i fas med varandra eftersom en LFO styr båda Phaseschena.
    (<- svensk bestämd form plural av ordet Phaser)

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Aha, du tänker så nja, jag vill ju använd phasern för att phase ljudet, inte för att phasa LFO’n... då får jag ju skaffa en phaser till...

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Att delaya en kontinuerlig CV signal tror jag blir rätt svårt analogt...Det finns Analoga Trigger Delays men det är bara till för att delaya en trig signal så ytterligare en Envelope kan triggas och börja något senare än den första. Du vill ju egentligen sampla signalen och spela upp den lite senare, låter som en digital lösning.
    Och på tal om det så kan du i så fall hoppa på Silent Way och Expert Sleepers tåget, där är det inga som helst problem att delaya LFO´s

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att delaya en kontinuerlig CV signal tror jag blir rätt svårt analogt...
    Åhnej, analogdelay är inga problem:


    Alternativt tänker jag mig in riiiktigt lång sladd som gör att signalen kommer fram lite senare...

    - - -

    Skämt åsido; ska experimentera i kväll med att invertera signalen som du först föreslog, verkar nog vara enklaste sättet. Att bygga en analog delaykrets verkar inte vara helt enkelt, även om det går...

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det var en vanlig invertering med op-amp jag tänkte på.

    Bra idé med trimpot och testa lite olika varianter för olika effekter!

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Fasskift av LFO:n löser du med ett allpassfilter. Allvarligt talat alltså.
    Senast redigerat av Erik G den 2019-01-05 klockan 22:11.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasskift av LFO:n löser du med ett allpassfilter. Allvarligt talat alltså.
    Grymt, det är ju precis det här jag vill åstadkomma:


    Är det storleken på kondningen som är avgörande för storleken på förskjutningen?

    Har du någon kvalificerad gissning på vilka värden på komponenterna för att få en 0,5 sek förskjutning?

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ja.
    Nej.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Wow, lycka. Funkar perfekt. Och med en vridpot på "R" och en 10µF kondning kan man gå från noll fas till übermycket fas, precis som jag ville.

    Det jobbiga var att få in en -9V rail i Small Stone'n eftersom den bara har +9V och GND... Men man lär sig något nytt varje dag.

  17. #17
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Snyggt jobbat! Vill du dela med dig av värdena? Hur blev ljudet? Löste du -9 med ett batteri till, eller med virtuell jord?

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Absolut! Själva allpass-filtret byggde jag exakt enligt schemat:



    R1 & Rf = 1 kΩ
    RL = 2,8 kΩ men kan nog vara vad som helst över 1kΩ
    R = 22 kΩ trimpot (satte till slut in en 10k vanlig pot och det räcker absolut imo)
    C = 10µF

    -9V fixade jag med en 7660 kopplad så här:

    Senast redigerat av Lackan den 2019-01-27 klockan 13:17.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Yeah! Nu blir'e swooosh i studio Teisco.

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Äntligen fått ihop den också. Den vänstra "lite" repiga styr speed och den högra Small Stone-poten styr fasförskjutningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smallstone.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	124,0 KB 
Id:	85792

  21. #21
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fan vad fränt

  22. #22
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Orkar du lägga upp ett ljudklipp?

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fixar ikväll!

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Sjukt coolt!

  25. #25
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Häftigt!
    Blir intressant att höra hur det låter.

  26. #26
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag tänker .... kaffefilter. Ta bort filtren (bas/diskant/lyft/sänk) ur kretsen har du kvar fasvridningen som någon föreslagit ovan och en variabel fasvridning.
    http://user.faktiskt.io/kaffekoppen/kaffe020229.bmp

    Jag ska jipegga bilder och göra den tillgänglig om den råkar var låst (forum).
    Senast redigerat av Soundbrigade den 2019-01-27 klockan 12:28. Anledning: Tillägg

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Här är en test. Grundljudet är en helt torr sågtand (första två takterna hör ni den).

    När Phasern sedan börjar har jag båda först i fas, så som de är om man bara synkar dom utan allpass-filter. Sedan ökar jag fas-skjutningen till jag kommer till max.

    Efter det drar jag ner hastigheten till Jarrespeed™ - först helt i fas för att på slutet ha max förskjutning och adderar lite reverb mot slutet.

    Phaser_Stereo.mp3

    - - -

    @Soundbrigade; men det blir väl ett helt annat resultat i kretsen du beskriver? Eftersom du har HPF i ena högtalaren och LPF i andra? Eller missförstår jag vad du menar?

  28. #28
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en test. Grundljudet är en helt torr sågtand (första två takterna hör ni den).

    När Phasern sedan börjar har jag båda först i fas, så som de är om man bara synkar dom utan allpass-filter. Sedan ökar jag fas-skjutningen till jag kommer till max.

    Efter det drar jag ner hastigheten till Jarrespeed™ - först helt i fas för att på slutet ha max förskjutning och adderar lite reverb mot slutet.

    Phaser_Stereo.mp3
    Vackert! Låter riktigt härligt. Det är alltså en stereophaser jag behöver... också
    Jag har ju bara Firechilds gamla Small Stone Nano och den lär ju inte vara lik orginalet inuti.
    Hum...

    Hur har du kopplat ingångarna? Kör du bara stereokälla/dual mono eller hur gör du?

  29. #29
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Precis, men jag skrev - ta bort filtren och ta bara med fasvridarna.

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vackert! Låter riktigt härligt. Det är alltså en stereophaser jag behöver

    ...

    Hur har du kopplat ingångarna? Kör du bara stereokälla/dual mono eller hur gör du?
    Ja, stereo-phaser är ju en dimension till. Imo är mono-phaser lika kul som ett mono-chorus. Så för mig har den här modden varit på tapeten ett tag.

    Grejen här är att jag får stereo in. Här är en test där jag kör in en stereo-chorus signal från en Streichfett i den.

    Phaser_Stereo2.mp3

    Jag hade en Polyphase tidigare, och även om phasingen är stereo i den så är ju grundljudet mono vilket inte heller låter lika brett och saftigt som detta.

    Nu är mitt nästa steg att modda så jag får ställbar feedback också.

    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ju bara Firechilds gamla Small Stone Nano och den lär ju inte vara lik orginalet inuti.
    Jag tror inte det är jättesvårt att modda ihop två nanosar iof. Jag gissar på att de består av samma saker, fast SMD istället. Och det är ju egentligen bara tre lödningar du gör i burken + bygger ett externt allpass-filter. Så det är nog absolut görbart.

    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, men jag skrev - ta bort filtren och ta bara med fasvridarna.
    Ah, det var bara fas-skjutningen i det schemat du menade. Då försår jag.

    Men det hade jag redan löst med allpass-filtret här ovan, men tack ändå!

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nice!!!

  32. #32
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en test.
    Låter finfint!

  33. #33
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det där låter riktigt ballt!

  34. #34
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Snyggt jobbat! Är själv rätt sugen på någon form av stereophaser.

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt jobbat! Är själv rätt sugen på någon form av stereophaser.
    Ja, fast problemet är att hitta någon. Jag vet inte hur Mutron Bi-Phase är men har ingen jättelust att lägga 10-15k på en Phaser

    Annars vet jag inte några riktiga stereophasers faktiskt. Det finns ju gott om fejk-stereo typ Moogerfoogers och så.

    Jag köpte en Polyphase för några år sedan, vilket absolut låter bra och är väl så när man kommer en riktig Stereophaser för en rimlig peng, men eftersom den i grunden också är mono blir det inte helt stereobredd i den i alla fall.

    Man vill ju åt Jarre-bredden men utan att höger kanal kommer 0,5 sekunder senare...

  36. #36
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns i eurorack.

  37. #37
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jo, Valsolo pekade mig till en modul som har äkta stereo, men många är det inte där heller. Till exempel döppes är ju bara mono mig fejkstereo.

    Så de växer inte på träd.

    Blev tipsad om TC Helix som iofs är stereo men fixad till 180 grader.

  38. #38
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.doepfer.de/A1013.htm är inte fejkstereo skulle jag säga. Du kan köra de två sidorna oberoende av varandra.

  39. #39
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, fast problemet är att hitta någon. Jag vet inte hur Mutron Bi-Phase är men har ingen jättelust att lägga 10-15k på en Phaser
    Fel, fel! Tänk istället så här; måste verkligen HELA familjen åka på semester i sommar.

  40. #40
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.doepfer.de/A1013.htm är inte fejkstereo skulle jag säga. Du kan köra de två sidorna oberoende av varandra.
    Men den består ju av två Phasers sida vid sida. Precis som min Stereo Small Stone. I så fall är ju ALLA Phaser-moduler stereo eftersom du kan köpa två av dem och köra dem i stereo - även AS RS-400 och Döppe A-125 t.ex...

    Men absolut är det så, dessutom blandade jag ihop denna med en Chorus-diskussion jag hade med Valsolo. Även där är ju fejkstereo normen och riktiga stereochorus rätt ovanliga.

    (Jag vet att jag nu kommer få en shitload exempel rabblade på äkta stereochorus - jag säger bara att DE FLESTA verkar vara 1 BBD-chorus med fejkstereo som t.ex. Boss-pedalerna)

    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fel, fel! Tänk istället så här; måste verkligen HELA familjen åka på semester i sommar.
    Det är ju en helt rimlig tanke faktiskt.

    Sonens fotbollsskor passar säkert en eller två säsonger till om han verkligen vill. Frukost varje dag känns också lite extravagant nu när jag tänker efter...

  41. #41
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en test. Grundljudet är en helt torr sågtand (första två takterna hör ni den).

    När Phasern sedan börjar har jag båda först i fas, så som de är om man bara synkar dom utan allpass-filter. Sedan ökar jag fas-skjutningen till jag kommer till max.

    Efter det drar jag ner hastigheten till Jarrespeed™ - först helt i fas för att på slutet ha max förskjutning och adderar lite reverb mot slutet.

    Phaser_Stereo.mp3

    - - -

    @Soundbrigade; men det blir väl ett helt annat resultat i kretsen du beskriver? Eftersom du har HPF i ena högtalaren och LPF i andra? Eller missförstår jag vad du menar?
    Wow, det där låter ju riktigt bra. Snacka om att ljudet får liv.

  42. #42
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Om Jean-Michel Jarre hade använt den här Stereo Small Stone effekten på Oxygene (1976) så hade allting på hela plattan låtit totalt annorlunda. Jag kan inte ens föreställa mig...Hur blir det då med rymd känslan?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •