Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ModularTrummaskin

dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran

ModularTrummaskin

Tjo,
    håller på och grottar med att få ihop en trummaskin. Den bygger på OpenModularen (som jag gjorde för några år sedan), vilket är en mjukvarumodular. Vad jag gjort nu är en trumsequencer som en modul, samt moduler som lämpar sig för trumljudsgenerering i OpenModularen, För att editera använder jag en Behringer DC-1 som kontrollyta (såldes ut apbilligt på Thomann för några månader sen, så jag köpte en för att göra nåt av...).
    Padsen kan vara trigpads eller stepwrite steg editor. Sifferknapparna är ptn select. Knobs är 6st patchbara (per pad) samt pan och level per ljud. Översta delen är funktions navigering start och stop select knop etc.

https://youtu.be/6OJVPhLYc8A

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1832_1_20160715134427.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	120,7 KB 
Id:	85383
    Det roligaste i kråksången är att eftersom den är en OpenModular internt kan man patcha i den. Om inte annat blir det som att circuitbenda den. Interface är en text prompt, så lite kufigt kanske.

Kör den i en Raspberry Pi3, som jag tänkte bygga in i DC-1.

Ljudprov - så här kan den låta (rått bara in i en zoom h1)
    https://soundcloud.com/user-57744257/openmodulardrum

Ljuden (modulerna) som jag gjort till den hittils är:

HH808 osc
    HHDr110 osc
    HHKorg osc
    HP & LP för hh.
    Envelope contour för HH.
    T-Bridge (Roland BD och toms)
    AR>Fold BD (blev mer någon form av snare)
    BD
    FM ljud (fas modulering 4op)
    (..more to come, tips och idéer på moduler/patcher mottages tacksamt.)

Den har alltså inga samplingar nu, även om man skulle kunna göra en sampleplayer modul...

Återstår en hel del såklart, men börjar blir något användbart tycker jag.
    Senast redigerat av dannes den 2019-01-06 klockan 20:38.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Låter finfint!

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Men vad svårflirtade ni är, har Du verkligen inga tips på roliga trumpatcher som Du gör i din modular?
    Senast redigerat av dannes den 2019-01-03 klockan 19:24.

dannes
    danness avatar
    Veteran

https://youtu.be/6OJVPhLYc8A

Har kommit lite längre. Så här ter den sig nu.

Har lite problem med matchning mellan buffer och midi data när man realtids-rec'ar.

Kanske gör någon film för att visa hur man gör patchningar i modularen via text editor patchning i realtid.
    Senast redigerat av dannes den 2019-01-06 klockan 22:18.

konfisK
    konfisK är uppkopplad nu

Senior
    Jag har nog inte så mycket att tillägga till ljudsyntesprylarna. Jag tycker att du gör ungefär vad jag brukar vilja ha. Sen har jag nog gått mer åt att inte orka bry mig så mycket om att skapa varje ljud själv nu mera. Någonstans när jag har haft liknande idéer själv har jag dock tyckt att det är viktigt att de olika modulerna tillsammans bildar en helhet (dvs. en bit ifrån det modulära). Någon slags modul som samplar ett kit av de olika trummorna (på gammeldags vis) kanske? Med mer begränsad funktionalitet, typ 8 samples och pitch, output och vol för de olika bara. Eller nån typ looper som SOMA:s nya trum-"sequencer", för lite mer lös frasering?

Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    Kanske gör någon film för att visa hur man gör patchningar i modularen via text editor patchning i realtid.
    Det här skulle jag gilla att titta på. Tycker alltid att det är spännande att ta del av hur folk löser olika gränssnitt.

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    Jag har nog inte så mycket att tillägga till ljudsyntesprylarna. Jag tycker att du gör ungefär vad jag brukar vilja ha. Sen har jag nog gått mer åt att inte orka bry mig så mycket om att skapa varje ljud själv nu mera. Någonstans när jag har haft liknande idéer själv har jag dock tyckt att det är viktigt att de olika modulerna tillsammans bildar en helhet (dvs. en bit ifrån det modulära). Någon slags modul som samplar ett kit av de olika trummorna (på gammeldags vis) kanske? Med mer begränsad funktionalitet, typ 8 samples och pitch, output och vol för de olika bara. Eller nån typ looper som SOMA:s nya trum-"sequencer", för lite mer lös frasering?

Det här skulle jag gilla att titta på. Tycker alltid att det är spännande att ta del av hur folk löser olika gränssnitt.
    Lös frasering, är det kvantiseringen du menar? Har funderat på att göra en swingfunktion, eller det är nog snarare ett måste. Och har även snuddat vid tanken att köra LFO till swing amount.

Efter videon har jag lagt in att man även kan sequenca vridningar, typ som Korg Monologue sequencern. Det öppnar upp ganska mycket. Steg två skulle då kanske vara att patcha i sequencern, men det är nog enklare att göra en mux/demux och använda parameter vrid funktionen.

Samplingstrumaskiner är alldeles för gjort tycker jag.

Får se till att göra en patchningsvideo vid tillfälle.
    Senast redigerat av dannes den 2019-01-13 klockan 13:32.

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Intressant!! Tycker det låter riktigt fint i demon!

dannes
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg

https://youtu.be/bCsKBID4Qgc

(ok, jag får cirka 0 poäng på pedagogisk video)

Editorn körs alltså som ett separat program, i detta fall loggar jag in på RPi som kör OpenModularDrum med SSH och kör patcheditorn där.

Enkelt kan man beskriva det som varje genererad signal tilldelas en patchbus (jfr patchsladd), ett nummer, dvs alla modulers alla utgångar samt knobbar. När man patchar väljer man patchbus nummer, och sedan modul och sedan ingång på den modulen.

Alla signaler går med full samplerate (i detta fall 48kHz). Det är alltså ingen skillnad på en signal från en knob, och en signal från en audio signal. Allt kan kopplas till allt så att säga...

//edit: Ljudet i videon synkar inte riktigt efter ett tag. Synkade när jag lägger ut hihaten, men efter ett tag stämmer det inte längre. Windows moviemaker skräp editor...//
    Senast redigerat av dannes den 2019-01-13 klockan 15:40.

konfisK
    konfisK är uppkopplad nu

Senior
    Kul att se, ja! Tack

Liknande ämnen

1. OpenModular (OpenSource Modular Synth)
    Av dannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2016-02-08, 00:03
  2. OpenModular front
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-10-30, 22:14
  3. OpenModular RPi Linux betarelease BIN
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-08, 23:21
  4. ljudprov - samplerates påverkan vid ljudgenerering - OpenModular